AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #1 Del Skrevet 3. juli 2023 Hadde en litt ekkel episode her om dagen. Jeg stod i et kryss på en liten vei og skulle svinge til høyre ut på en større vei. Veien jeg skulle ut på har forkjørsrett, så jeg ventet på en ledig luke. Ser at det kommer en stor varebil fra venstre, men han blinker til høyre, og signaliserer dermed at han skal inn på veien som jeg står på. Flott tenker jeg, da kjører jeg ut på veien. Så svinger han ikke likevel, og plutselig hadde jeg han HELT opp i rumpa, og jeg måtte akselerere raskt for ikke å få han oppi meg. Han måtte nok også bremse ned for ikke å treffe meg. Men ikke snakk om bråbremsing, jeg hadde hatt grei klaring før jeg svingte ut, og veien har 50-grense, så det var ikke veldig dramatisk, men litt ekkelt. Han kjørte videre (bak meg) med blinklyset på, så hadde antagelig glemt at han hadde det på? Hadde jeg fått all skyld om han hadde vært så nærme at han kjørte på meg? Han hadde jo forkjørsrett. Men om blinklys ikke skal bety noe kan man jo ikke stole på folk som blinker, og må vente til man SER om de svinger eller ikke før man kan kjøre - og det vil jo være en stor hindring for trafikkavviklingen. Anonymkode: 8a94c...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #2 Del Skrevet 3. juli 2023 Du overtenker situasjonen. Anonymkode: 06792...3fc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #3 Del Skrevet 3. juli 2023 Ubehagelig. Men har også merket meg at folk kan være ekstremt sløve med å være nøye med blinking. Anonymkode: f64ce...e08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #4 Del Skrevet 3. juli 2023 Hvis du ikke hadde noen vitner, dumt. Han ville sikkert ikke innrømmet at blinklyset stod på. DIN SKYLD ALENE!! Anonymkode: b0e1d...edd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #5 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du overtenker situasjonen. Anonymkode: 06792...3fc Overtenker? Det er da et legitimt spørsmål. Anonymkode: 2a78f...176 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #6 Del Skrevet 3. juli 2023 Ja, du hadde fått skylda. Min bror kræsjet med en buss som blinket inn til høyre og han kjørte ut. Det han ikke visste, var at det var en bussholdeplass etter krysset og dit skulle bussen. Han fikk all skyld og lærte seg å ikke stole på biler som blinker, men heller forsikre seg på andre måter at det faktisk var tilfelle at bilen skal svinge av. I trafikken stoler jeg kun på meg selv. Anonymkode: 58e85...701 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #7 Del Skrevet 3. juli 2023 Jeg stoler aldri på blinklys alene, kjører ikke før jeg minimum har sett at de senker farten. Anonymkode: 0d11f...389 7 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #8 Del Skrevet 3. juli 2023 Det der er alltid kinkig. I.o.m at det mest sannsynlig er jeg som blir sittende igjen med skyld i slike situasjoner, stoler jeg aldri 100% på biler som blinker i slike situasjoner. Jeg må i det minste se at de senker farten, for senke farten må de nødvendigvis gjøre om de skal svinge inn på en mindre vei. Om du ikke registrerte noe senking av fart fra hans side, hadde jeg ikke tatt sjansen. Anonymkode: 2a78f...176 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #9 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du overtenker situasjonen. Anonymkode: 06792...3fc Takk, det var superhjelpsomt 😆 Jeg sitter ikke og grubler på dette i etterkant altså, så fort jeg så at det gikk bra så var ikke det så mye mer å bry seg om. Men jeg lurer på skyldfordeling om en av partene bruker blinklys feil? Anonymkode: 8a94c...371 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Viktualia Skrevet 3. juli 2023 #10 Del Skrevet 3. juli 2023 Jeg vet ikke om du hadde fått skylda eller ikke. Men i min erfaring: blinklys er ikke til å stole på. Det er en grei indikasjon når det faktisk er på, at sjåføren planlegger å svinge. Men allikevel ville jeg i den situasjonen ventet til jeg ser en tydelig nedbremsing inn mot krysset. (Blinklys som IKKE er på, er i hvert ikke noen indikasjon på noe som helst. Det er kanskje mest sannsynlig da at det ikke skal svinges, men heller ikke det kan man ikke stole på. ) hilsen syklist som forsøker å komme fra det med liv og lemmer i behold. 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 3. juli 2023 #11 Del Skrevet 3. juli 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk, det var superhjelpsomt 😆 Jeg sitter ikke og grubler på dette i etterkant altså, så fort jeg så at det gikk bra så var ikke det så mye mer å bry seg om. Men jeg lurer på skyldfordeling om en av partene bruker blinklys feil? Anonymkode: 8a94c...371 Jeg ville ha trodd at den som brukte blinklyset feil, var skyld i en eventuell ulykke, uten at jeg er jurist. Men en annen sak er at man aldri kan være 100 % sikker på at andre trafikanter skal det de gir inntrykk av at de skal, for veldig mange blinker ikke i det hele tatt, de blinker for lenge, posisjonerer seg feil osv ... Skulle tro de aldri hadde fått kjøreopplæring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #12 Del Skrevet 3. juli 2023 Jeg stoler aldri på blinklys alene, men jeg aner ikke om du ville fått skylden eller ikke. Anonymkode: b1a65...879 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #13 Del Skrevet 3. juli 2023 Sannsynligvis hadde dette ført til lemping av erstatningskravet for en av dere, avhengig av hvor dem primære skylden ble plassert. Begge kunne gjort mer her for a avverge skade. Anonymkode: ab9ec...583 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #14 Del Skrevet 3. juli 2023 ti10 skrev (1 minutt siden): Jeg ville ha trodd at den som brukte blinklyset feil, var skyld i en eventuell ulykke, uten at jeg er jurist. Men en annen sak er at man aldri kan være 100 % sikker på at andre trafikanter skal det de gir inntrykk av at de skal, for veldig mange blinker ikke i det hele tatt, de blinker for lenge, posisjonerer seg feil osv ... Skulle tro de aldri hadde fått kjøreopplæring. Det er den som har brutt vikeplikten som får skylden uansett. Finnes faktisk folk som bedriver forsikringssvindel på denne måten, det kalles "flash for cash" og det går ut på å lure noen til å bryte vikeplikten ved å signalisere at man skal svinge av veien for så å kjøre inn i siden på den andre bilen. Anonymkode: a5901...4bf 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #15 Del Skrevet 3. juli 2023 17 minutter siden, AnonymBruker said: Overtenker? Det er da et legitimt spørsmål. Anonymkode: 2a78f...176 Det gikk bra, nå har du lært til neste gang. Anonymkode: 06792...3fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #16 Del Skrevet 3. juli 2023 Jeg ser så mange glemme blinklyset på for tida. Jeg venter alltid på å se etter flere tegn på at noen skal svinge inn, som plassering og at de faktisk bremser ned. Ser mange venter på det samme. Det samme gjelder i rundkjøringer. Noen blinker i hytt og pine og ligger gjerne midt i feltet, da venter jeg til jeg ser hvor de er på vei. Anonymkode: 08ce6...2ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elooon Skrevet 3. juli 2023 #17 Del Skrevet 3. juli 2023 Det er ikke din feil når han hadde blinklyset på og viste tegn til at han skulle til høyre. Dessverre så hadde du sikkert fått skylden likevel hvis det ikke var noen vitner som så at det var han som gjorde feil med å vise tegn og likevel kjørte videre. Aldri stol på blinklys alene for folk glemmer og er uoppmerksom i trafikken. På veiene er folk ofte sånn «meg meg meg og enda litt mer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2023 #18 Del Skrevet 3. juli 2023 11 hours ago, AnonymBruker said: Hadde en litt ekkel episode her om dagen. Jeg stod i et kryss på en liten vei og skulle svinge til høyre ut på en større vei. Veien jeg skulle ut på har forkjørsrett, så jeg ventet på en ledig luke. Ser at det kommer en stor varebil fra venstre, men han blinker til høyre, og signaliserer dermed at han skal inn på veien som jeg står på. Flott tenker jeg, da kjører jeg ut på veien. Så svinger han ikke likevel, og plutselig hadde jeg han HELT opp i rumpa, og jeg måtte akselerere raskt for ikke å få han oppi meg. Han måtte nok også bremse ned for ikke å treffe meg. Men ikke snakk om bråbremsing, jeg hadde hatt grei klaring før jeg svingte ut, og veien har 50-grense, så det var ikke veldig dramatisk, men litt ekkelt. Han kjørte videre (bak meg) med blinklyset på, så hadde antagelig glemt at han hadde det på? Hadde jeg fått all skyld om han hadde vært så nærme at han kjørte på meg? Han hadde jo forkjørsrett. Men om blinklys ikke skal bety noe kan man jo ikke stole på folk som blinker, og må vente til man SER om de svinger eller ikke før man kan kjøre - og det vil jo være en stor hindring for trafikkavviklingen. Anonymkode: 8a94c...371 Sorry, men det hadde vært din skyld 100% Anonymkode: 905a2...5a3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #19 Del Skrevet 4. juli 2023 Lærte allerede under opplæringen at man ikke skulle stole på blinklys alene, men også se at bilen bremset og svingte. Lærte også at man ikke kunne stole på at folk kan høyreregelen, i alle fall ikke på parkeringsplasser. Anonymkode: fadfa...a9b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. juli 2023 #20 Del Skrevet 4. juli 2023 Vikeplikten din opphører ikke med blinklyset. Du hadde helt og holdent fått ansvaret hvis det ble en ulykke. Med det sagt var den andre bilisten en idiot, og jeg hadde nok gjort det samme som deg. godt ingen ble sladet! Anonymkode: 0b397...ce1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå