Gå til innhold

RAM- hvilken type og hvor skal jeg kjøpe?


Gjest Madeline

Anbefalte innlegg

Gjest Madeline

Jeg har en Medion maskin som har for lite minne. Nå har jeg bare 256 mb og det merker jeg noen ganger er for lite. Men jeg er usikker på hva slags RAM jeg skal ha og hvor mye jeg kan sette inn i maskinen. Jeg gikk inn på min datamaskin for å finne ut litt om maskinen min. Da fant jeg dette: Intel®, Celeron® CPU 2,406Hz, 2.39 GHz, 224 MB RAM. Er dette nok til å finne ut hva slags RAM jeg trenger?

Jeg vil også gjerne ha tips til hvor jeg skal kjøpe RAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du tar en tur på www.komplett.no og velger "Minne" i stolpen til venstre kan du finne ut hva du trenger. Der finner du et søkefelt der du kan legge inn merke, modell osv. På Komplett koster minne ca ei krone pr Mb. Sjekk litt rundt for å sammenligne priser før du handler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest sannsynlig trenger du DDR SDRAM, og kan bruke alle forskjellige hastigheter av den. Men for å være helt sikker må du sjekke dette opp mot hovedkortet ditt. Hovedkortet er den store plata inni der alt er festa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Takk for linken. Men jeg har et poblem der. Når jeg kommer til listen over modeller, så står ikke min der. Jeg har PCMT 6 og det nærmeste jeg kom i den listen var PCMT 5. Hvordan finner jeg da ut hva jeg skal ha? Hvilke andre steder på nettet kan anbefales for å kjøpe RAM?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline
Mest sannsynlig trenger du DDR SDRAM, og kan bruke alle forskjellige hastigheter av den. Men for å være helt sikker må du sjekke dette opp mot hovedkortet ditt. Hovedkortet er den store plata inni der alt er festa.

Hvordan sjekker jeg dette opp mot hovedkortet? Hva er det jeg skal se etter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ville gjort, er å finne modellbetegnelsen på hovedkortet, og så dette opp på google. Hovedkortbetegnelser er gjerne IXT-4C, A7V-s, eller lignende korte bokstavkombinasjoner, som pleier å stå et sted på hovedkortet i store bokstaver.

... og forsåvidt også på oppstartskjermen, akkurat idet du starter maskina! Der står jo alltid hva slags hovedkort du har :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...