Gå til innhold

når noen bestemmer når jeg skal besøke noen som ligger for døden.....

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan forstå deg. Samtidig vil nok svigerfar bare ha en "vaktplan" slik han er sikker på noen nære er der når det skjer. De nærmeste trenger også pause, om det er for å sove, gå en liten tur eller bare lufte seg noen få minutter. Da trenger de avlastning. 

Samtidig er ikke døden noe for alle, hvis man kan si det slik. Noen klarer kanskje ikke å se den døende i den tilstanden hen er i, om det så er bare det å se døende ut eller om den dørene f.eks har smerter, er urolig, har ubehagelig pust. Noen ønsker også å kun ha minner om hvordan hen var før de siste dagene. 

Tenker mye avhenger av hvem det er. Det er vel svigerfamilien? Jeg tenker du bør støtte din mann. Bli med han hvert fall en gang,om så bare 15min. Mulig svigerfar har tenkt man bør være to/partner siden det kan være vanskelig å sitte der alene. Men da kan jo i så fall din mann sitte med en annen i familien?

Der jeg jobber har vi 90% av gangene fastvakt (en pleier) som sitter med den døende beboeren hvis familien ikke er der. Det kan skje at den døende er alene noen minutter likevel, for dessverre er det dårlig bemanning. Og uansett, døden kan inntreffe når fastvakt er 5 minutter på wc eller når dere i familien er 5min vekke. Aldri noen garanti. Men dere kan kontakte sykehjemmet og høre om det er fastvakt, evt muligheten for at vedkommende får dette, eller i perioder? Kanskje det kan sitte en med vedkommende en eller to timer om det ikke passer at familien er der akkurat da? Vi kan ofte se etter tegn til om døden er nært forestående eller om vi tror det kan ta litt tid. Da tar ofte pårørende en pause og vi ringer dersom endringer.

Anonymkode: 1c43e...4bf

Dra hjem å sov sa de til meg. Jeg ville ikke heldigvis for 4 timer senere døde pappa.

Anonymkode: 1c2f8...65a

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dette er en person som er terminal, altså som faktisk kommer til å dø i løpet av dager, så er kanskje å lage middag en av de siste tingene jeg ville tenkt på. Fiks noe enkelt, kjøp noe på veien dit. Eller noe sånt. 

Jeg syns personlig også det er litt sært å bare sitte der "når det passer oss" - når det er snakk om døende. Døden spør ikke om hva som passer.

Du skriver ikke noe om det, men antar at denne planen hans om å planlegge hvem som er der når - er for å være HELT sikker på at hun ikke er alene i det øyeblikket døden inntreffer?

Du skriver heller ikke hva "mange timer i strekk" er - er det 2 timer? Er det 7 timer? Hvor mange er det som deler på det - bare du og din familie? Eller har svigerfar flere barn? 

Du nevner også barnebarna, at de også sitter der. Hvor gamle er de da? Dersom de er BARN er det jo deres oppgave som foreldre å sette ned foten dersom dere mener de ikke kan sitte der alene?

Og - hvor er sønnen, din mann/samboer i dette? Der er vel da hans mor som ligger for døden da? Da tenker jeg at det i alle fall er hans behov som kommer før dine. Du passer bikkja og ungene og han sitter hos sin mor - eller omvendt. Her er det rett og slett du som må tilpasse deg etter det de nærmeste trenger. Middag og bikkjer - alt sånt praktisk er det mulig å finne løsninger på.

OG; du må si fra tydelig hvis det faktisk er det med å sitte sammen med en som er døende, som er vanskelig. Det er ikke for alle, som noen nevner. Eller, da bør man i alle fall få god støtte fra personalet på sykehjemmet.

Endret av Splittbinders
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

hei igjen. Vi stiller opp hele familien og er der flere timer om dagen, selvfølgelig. Men han krever at vi sitter mange timer i strekk, rett etter jobb, uten at jeg rekker å lage oss middag. Jeg vil besøke henne og gjør det, men jeg vil gjør det når det passer oss. Syns også det er mye å kreve av barnebarn, at de skal være der alene med bestemora. jeg har bakt brød o.l. til svigerfar og laget middag noen dager, så stille opp det gjør jeg. ts

Anonymkode: 62f3b...06b

Har du snakka med mannen din om dette? 
Kan han ta dine "vakter"?

Anonymkode: aa22a...1e3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du ikke gjør det for deg selv så er dette viktig for barna og mannen din.

Det er veldig mange som har stor sorg over at de ikke fikk være der når det skjedde. Det er nok dette svigerfaren din vet og ønsker godt for alle parter, bearbeiding av sorg skjer på samme tid som denne prosessen også og er en viktig del av den!  
Å holde i hånden og kanskje si noen ord har enorm betydning når livet går mot slutten. Du må ha din egen angst på vent her.
Dette er langt viktigere enn deg og dine behov akkurat nå. 

Anonymkode: 05cf1...28b

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 hours ago, AnonymBruker said:

hei igjen. Vi stiller opp hele familien og er der flere timer om dagen, selvfølgelig. Men han krever at vi sitter mange timer i strekk, rett etter jobb, uten at jeg rekker å lage oss middag. Jeg vil besøke henne og gjør det, men jeg vil gjør det når det passer oss. Syns også det er mye å kreve av barnebarn, at de skal være der alene med bestemora. jeg har bakt brød o.l. til svigerfar og laget middag noen dager, så stille opp det gjør jeg. ts

Jeg synes du er urimelig ja. Dette er den største unntakstilstanden din svigerfar opplever. Sorg og dårlig samvittighet gjør han neppe veldig fleksibel. Og det er din manns mor?? 

Vær raus! Det er snakk om dager.. 

Anonymkode: 47a77...1c0

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vikarsykepleier
Exinferis skrev (5 timer siden):

Hvem ligger for døden?

Føler nesten uavhengig av hva svaret er på dette spørsmålet, er svaret mitt at ja, du er nok litt urimelig.

Om vedkommende dør om noen dager så står du i det, svelg kameler og stolthet.

Og så kan du føle deg kvalt og slikt, alt i orden. Men husk..kameler.

Jeg er så uenig i dette. Ingen kan tvinges til å føle noe de ikke føler er rett for dem. OK, mange angrer, og mange syns i ettertid at det var greit med lett press, men det skal likevel ikke være et argument for at det er det gruppen rundt skal gjøre.

Det jeg tenker er rett er at hele samfunnet blir mer avslappet i forhold til døden, så færre folk kommer opp i det de føler er en presset situasjon. Hvis vi alle kunne være mer avslappet ville det påvirke dem rundt oss, indirekte.

Og da kan jeg jo legge inn litt reklame for døden: Den er fantastisk å få lov til å følge, og jeg håper alle som kommer i nærheten av den er like rørt av den som jeg er etter min hundrede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vikarsykepleier
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

da får jeg angst og blir urolig. Svigerfaren min setter i sving små og store og at vi skal være der fra da til da ( sykehjem) hun sover og kommer til å dø om noen dager. Det er veldig trist, men jeg syns ikke man skal bestemme for andre at man MÅ være der og NÅR. Jeg blir så oppgitt....kan vel ikke si hva jeg mener heller i en sånn situasjon. Føler meg kvalt...har både barn og jobb og hund å ta meg av samtidig. Er jeg urimelig?

Nei, du er ikke urimelig. Men ta en telefon til svigerfar, det betyr mye for ham og dere skal leve sammen etter dette. Forklar til ham det du forteller her, at det er ikke lett for deg.

Hilsen sykepleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Altså angst og uro, hva med å prøve å ta seg sammen for svigerfar i denne situasjonen.

Anonymkode: 76495...ee2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vikarsykepleier skrev (1 time siden):

Nei, du er ikke urimelig. Men ta en telefon til svigerfar, det betyr mye for ham og dere skal leve sammen etter dette. Forklar til ham det du forteller her, at det er ikke lett for deg.

Hilsen sykepleier.

Eller TS sin ektefelle kan snakke med sin far og forklare situasjonen. 

Anonymkode: aa22a...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din svigerfar skal miste sin elskede kone om kort tid, han er i sorg og dette er tøffe saker. La han få ha denne kontrollen nå de siste dagene og ikke vipp han av pinnen. Få noen til å lufte hunden. Du får kjøpt middag på sykehjemmet billig når du er pårørende. Null problem. Da jeg jobbet på sykehjem fikk pårørende til terminale pasienter middag uten å betale. 
Ta deg pauser når du er der og luft deg litt i gangene. Det er snart over. 
Akkurat nå handler dette om dine svigerforeldre og deres behov skal settes først. 

Anonymkode: 46b22...629

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min svigerinne var lei av at jeg alltid var der. 

Hun reiste bort en dag og da var svigermor terminal. Det hastet og svigermor kunne dø når som helst. Svigermor og jeg var nære. 
Jeg satt med henne alene og visste ikke om hun hørte meg eller ikke og ba hun vente på sin datter, holdt henne i hånden og ba en liten bønn at hun skulle holde ut litt til. 
Svigerdatter rakk det, men da ville hun ikke ha meg der, så jeg dro hjem. Svigermor våknet opp som flere nær døden gjør og hun spurte etter meg! Jeg var veldig lei meg over dette da, samtidig ble jeg rørt over at hun spurte etter meg. Hun hadde hørt hva jeg har sagt til henne❤️ 

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 8.33):

Min svigerinne var lei av at jeg alltid var der. 

Hun reiste bort en dag og da var svigermor terminal. Det hastet og svigermor kunne dø når som helst. Svigermor og jeg var nære. 
Jeg satt med henne alene og visste ikke om hun hørte meg eller ikke og ba hun vente på sin datter, holdt henne i hånden og ba en liten bønn at hun skulle holde ut litt til. 
Svigerdatter rakk det, men da ville hun ikke ha meg der, så jeg dro hjem. Svigermor våknet opp som flere nær døden gjør og hun spurte etter meg! Jeg var veldig lei meg over dette da, samtidig ble jeg rørt over at hun spurte etter meg. Hun hadde hørt hva jeg har sagt til henne❤️ 

Takk for at du delte ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...