Gå til innhold

når noen bestemmer når jeg skal besøke noen som ligger for døden.....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

da får jeg angst og blir urolig. Svigerfaren min setter i sving små og store og at vi skal være der fra da til da ( sykehjem) hun sover og kommer til å dø om noen dager. Det er veldig trist, men jeg syns ikke man skal bestemme for andre at man MÅ være der og NÅR. Jeg blir så oppgitt....kan vel ikke si hva jeg mener heller i en sånn situasjon. Føler meg kvalt...har både barn og jobb og hund å ta meg av samtidig. Er jeg urimelig?

Anonymkode: 62f3b...06b

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner det er mye, men samtidig har jeg vært i din svigerfars situasjon. Å lage en oversikt over hvem som kan være der for den syke og døende er veldig nyttig. Det gjør at dere pårørende kan slappe litt mer av når dere vet det er noen der med personen hele tiden. 

Men hvis du absolutt ikke vil så si i fra at du ikke kan være med på "turnusen"

Anonymkode: 09edc...eb7

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem ligger for døden?

Føler nesten uavhengig av hva svaret er på dette spørsmålet, er svaret mitt at ja, du er nok litt urimelig.

Om vedkommende dør om noen dager så står du i det, svelg kameler og stolthet.

Og så kan du føle deg kvalt og slikt, alt i orden. Men husk..kameler.

  • Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

da får jeg angst og blir urolig. Svigerfaren min setter i sving små og store og at vi skal være der fra da til da ( sykehjem) hun sover og kommer til å dø om noen dager. Det er veldig trist, men jeg syns ikke man skal bestemme for andre at man MÅ være der og NÅR. Jeg blir så oppgitt....kan vel ikke si hva jeg mener heller i en sånn situasjon. Føler meg kvalt...har både barn og jobb og hund å ta meg av samtidig. Er jeg urimelig?

Anonymkode: 62f3b...06b

Eg tenker at i akkurat denne unike situasjonen så hadde eg stillt opp. Det er, som du skriv, snakk om nokre dagar og dette er ein måte de kan avlaste svigerfar på i ein ekstremsituasjon.

❤️ 

Anonymkode: aa22a...1e3

  • Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

da får jeg angst og blir urolig. Svigerfaren min setter i sving små og store og at vi skal være der fra da til da ( sykehjem) hun sover og kommer til å dø om noen dager. Det er veldig trist, men jeg syns ikke man skal bestemme for andre at man MÅ være der og NÅR. Jeg blir så oppgitt....kan vel ikke si hva jeg mener heller i en sånn situasjon. Føler meg kvalt...har både barn og jobb og hund å ta meg av samtidig. Er jeg urimelig?

Anonymkode: 62f3b...06b

Du får angst, du blir kvalt, du blir urolig osv osv. Alt dette fordi noen håper/forventer at du er litt tilstede for noen før de dør.

Jeg synes folk tåler så inderlig lite lenger. I en slik situasjon synes jeg du bør kunne sette til side dine ubehag og akseptere at slike ting må man faktisk bare stå i, i løpet av et liv. Det blir altfor lettvint å skylde på denne allmenne angsten som brer om seg. 

Anonymkode: 67935...498

  • Liker 21
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du er bra urimelig ja

Anonymkode: 9fd64...c69

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan være praktiske årsaker. Det kan være omsorg som ligger bak. Det kan være at man får et enormt behov for å kontrollere det man kan kontrollere.

Uansett ville jeg stilt opp. Noen skal dø, noen sørger dypt, det er snakk om noen dager, så at du har "jobb og barn og hund" er ganske irrelevant. 

Anonymkode: ed47f...1fe

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig. Det er snakk om dager. 

Anonymkode: dfd6b...e94

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tolker det slik at det er svigermor som ligger for døden. I slike tilfeller så er behovene til de nærmeste viktigst, dine behov kommer i andre rekke. Kom når han ber om det og spør om det er noe mer du kan gjøre for å støtte han. Dette varer tydeligvis ikke så lenge, du kan føle deg kvalt senere.

  • Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full støtte til de andre som mener at du er urimelig.

Hvordan hadde du følt det om du lå for døden, og noen ikke hadde tid til å ta avskjed med deg fordi vedkommende unnskyldte seg med at hunden er viktigere ...?

Anonymkode: 7fa95...537

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så- det spiller større rolle for deg at du ikke får bestemme selv, enn å støtte opp rundt den døende og dens familemedlemmer (som også ser ut til å være din familie). Jeg regner med at dersom du er så syk at du ikke kan ta vare på deg selv og andre så hadde svigerfar visst det. 

Anonymkode: 9db55...e83

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei igjen. Vi stiller opp hele familien og er der flere timer om dagen, selvfølgelig. Men han krever at vi sitter mange timer i strekk, rett etter jobb, uten at jeg rekker å lage oss middag. Jeg vil besøke henne og gjør det, men jeg vil gjør det når det passer oss. Syns også det er mye å kreve av barnebarn, at de skal være der alene med bestemora. jeg har bakt brød o.l. til svigerfar og laget middag noen dager, så stille opp det gjør jeg. ts

Anonymkode: 62f3b...06b

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bak pizzabollar, take away, fjordland... Det er unntakstilstand i nokre dagar. Må du sitje der aleine, eller ilag med mann og barn? Om aleine kan jo far ta dine rett etter jobb så du får ordne det du må då?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen skal være alene når de dør. At man skal klage på å gi mye noen få dager er bare smålig.

Anonymkode: 1c2f8...65a

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er der flere timer hver dag og barnebarna er der alene? Mener du at de er der på formiddagen og så kommer dere etter jobb? Middag er vel det siste dere tenker på når noen ligger og dør, det går bra om dere spiser pølser i noen dager.

Helt praktisk foreslår jeg at dere hører med noen venner om de passer hunden disse dagene, hadde jeg vært i omgangskretsen din hadde jeg glatt tatt dem. Og så kan du og mannen din bytte på å dra innom sykehjemmet hvis du synes det blir for mye. Dette løser seg og det er uansett bare noen dager.

Er det mulig at det er andre grunner til at du ikke fikser denne situasjonen og så kanaliserer du fortvilelsen din mot helt banale ting?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

hei igjen. Vi stiller opp hele familien og er der flere timer om dagen, selvfølgelig. Men han krever at vi sitter mange timer i strekk, rett etter jobb, uten at jeg rekker å lage oss middag. Jeg vil besøke henne og gjør det, men jeg vil gjør det når det passer oss. Syns også det er mye å kreve av barnebarn, at de skal være der alene med bestemora. jeg har bakt brød o.l. til svigerfar og laget middag noen dager, så stille opp det gjør jeg. ts

Anonymkode: 62f3b...06b

Det er noen dager.

Jeg har aldri laget middager når de nærmeste er på dødsleiet, da finner vi andre løsninger. 

Dette betyr tydeligvis mye for svigerfar, da ville jeg satt egne behov helt til side. 

Anonymkode: ed47f...1fe

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes du det er ubehagelig å være der? For hvis det er tilfelle må det og respekteres, alle er ikke laget for å takle å sitte "terminalvakt". Hvis det er tilfelle så må du si det, du skal tross alt leve videre etterpå.

Hvis det ikke er tilfelle så sett av tid, fordi å leve videre med dårlig samvittighet og følelsen av å ikke ha stilt opp, den er lei, og snakker av erfaring. 

Du er ikke urimelig, tankene er litt i spinn i slike situasjoner, men du må sortere dem og bli enig med deg selv.

Anonymkode: e9056...bd7

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det de rigide rammene som gir deg angst, eller ligger det noe annet bak? Jeg syns man burde strekke seg mye i en sånn situasjon, uten å påberope seg diagnoser som angst om det egentlig bare er snakk om vondt i viljen.

Anonymkode: b25d7...898

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forstå deg. Samtidig vil nok svigerfar bare ha en "vaktplan" slik han er sikker på noen nære er der når det skjer. De nærmeste trenger også pause, om det er for å sove, gå en liten tur eller bare lufte seg noen få minutter. Da trenger de avlastning. 

Samtidig er ikke døden noe for alle, hvis man kan si det slik. Noen klarer kanskje ikke å se den døende i den tilstanden hen er i, om det så er bare det å se døende ut eller om den dørene f.eks har smerter, er urolig, har ubehagelig pust. Noen ønsker også å kun ha minner om hvordan hen var før de siste dagene. 

Tenker mye avhenger av hvem det er. Det er vel svigerfamilien? Jeg tenker du bør støtte din mann. Bli med han hvert fall en gang,om så bare 15min. Mulig svigerfar har tenkt man bør være to/partner siden det kan være vanskelig å sitte der alene. Men da kan jo i så fall din mann sitte med en annen i familien?

Der jeg jobber har vi 90% av gangene fastvakt (en pleier) som sitter med den døende beboeren hvis familien ikke er der. Det kan skje at den døende er alene noen minutter likevel, for dessverre er det dårlig bemanning. Og uansett, døden kan inntreffe når fastvakt er 5 minutter på wc eller når dere i familien er 5min vekke. Aldri noen garanti. Men dere kan kontakte sykehjemmet og høre om det er fastvakt, evt muligheten for at vedkommende får dette, eller i perioder? Kanskje det kan sitte en med vedkommende en eller to timer om det ikke passer at familien er der akkurat da? Vi kan ofte se etter tegn til om døden er nært forestående eller om vi tror det kan ta litt tid. Da tar ofte pårørende en pause og vi ringer dersom endringer.

Anonymkode: 1c43e...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også legge til noe. Det kan hende det ligger mange tanker rundt denne vaktplanen. Kanskje er alle søsken samlet to timer, kanskje er partner der en time alene osv. Noen vil kanskje ha samtaler på dødsleiet med de som er nær og har ulik relasjon. Man snakker kanskje om minner, personlige temaer som kun gjelder de osv.

Anonymkode: 1c43e...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...