Gå til innhold

Mor til stebarn liker ikke reglene her

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Min mann har en gutt på 14 år. Vi har blitt enige om regler her. Gutten tester grensene og da blir det konsekvenser. 

Det liker ikke mor. Gutten drar hjem til mor og sier at jeg er for streng. Så ringer hun til min mann og klager.

Hvordan takle dette?

Nå vil ikke gutten være her mer pga at her er det regler. Er lite regler hos mor. Skal være her 50% men har droppet de 2 siste ukene han skulle være her 

Anonymkode: 00aff...b73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hva slags regler er det snakk om? Hvis han ikke vil være hos dere på samvær mer så er det jo dere som taper på det i lengden. Ville kanskje roet ned litt på reglene. 

Anonymkode: c2dd7...55d

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min bonus har nesten ikke bodd hos oss de siste 2 årene, fordi vi har grenser. Mor har ingen regler. Mor sa til min mann at barnet var blitt så stor nå at han ikke kunne ha de reglene vi hadde, barnet var 11år. Vi ville ikke ha en 11åring ranglende til langt på natt i sentrum sammen med eldre ungdommer.. Barnet røyker, drikker og snuser i en alder av 12år. Min mann har følt seg hjelpeløs og blir skikkelig lei seg av hele opplegget.

Anonymkode: 64a12...8cc

• Liker 3
  • Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kommer helt an på hva slags regler det er snakk om..

Anonymkode: 4f607...2ef

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva slags regler er det snakk om? Hvis han ikke vil være hos dere på samvær mer så er det jo dere som taper på det i lengden. Ville kanskje roet ned litt på reglene. 

Innetider 

Komme seg opp og på skolen i rett tid

Enkle regler 

Og at han ikke svarer frekt når vi snakker til han 

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig å si uten å  vite mer om hva gutten gjør og hvordan type han er, hvilke regler dere har og hvilke konsekvenser brudd får. Uten å vite det kan man umulig si noe om hvorvidt dere er urimelig eller ikke 

Anonymkode: 580e6...659

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så en fjortenåring skal få bestemme reglene hjemme ved å gå til streik?

Jeg tror denne tenåringen kommer på bedre tanker etter hvert. Man lar ikke fjortisser få trasse gjennom sin vilje på den måten, ved å gi etter når de nekter å innfinne seg.

Anonymkode: cd09b...3c8

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Innetider 

Komme seg opp og på skolen i rett tid

Enkle regler 

Og at han ikke svarer frekt når vi snakker til han 

Høres ikke urimelig ut. 

Anonymkode: 6cd28...9d7

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke rart barn og ungdommer er grenseløse når foreldre har slike holdninger… 🙄 

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis han sier det er du som har strenge regler så har dere gjort noe feil. Denne kampen må far ta, sannsynligvis er det vanskeligere for 14-åringen å demonisere han og mor er kanskje ikke like lysten på å gjøre han til ei heks.

Ikke la noen dra deg inn i denne kampen, det løser ingen verdens ting.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ikke rart barn og ungdommer er grenseløse når foreldre har slike holdninger… 🙄 

Det kommmer da helt an på regler, noen har jo helt urimelige regler 

Anonymkode: bfc1b...7a8

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Hvis han sier det er du som har strenge regler så har dere gjort noe feil. Denne kampen må far ta, sannsynligvis er det vanskeligere for 14-åringen å demonisere han og mor er kanskje ikke like lysten på å gjøre han til ei heks.

Ikke la noen dra deg inn i denne kampen, det løser ingen verdens ting.

Jeg holder meg mest i bakgrunnen og lar far ta de kampene. Men gutten vet at mor ikke liker meg, så da gjør han meg til den store, stygge ulven 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stiller ikke mannen seg bak reglene eller er det noe du har bestemt på egen hånd? Lurt å ha like regler tenker jeg. Far og mor må prate sammen. 

Anonymkode: d5fc9...9c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Stiller ikke mannen seg bak reglene eller er det noe du har bestemt på egen hånd? Lurt å ha like regler tenker jeg. Far og mor må prate sammen. 

Anonymkode: d5fc9...9c4

Vi har bestemt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Min bonus har nesten ikke bodd hos oss de siste 2 årene, fordi vi har grenser. Mor har ingen regler. Mor sa til min mann at barnet var blitt så stor nå at han ikke kunne ha de reglene vi hadde, barnet var 11år. Vi ville ikke ha en 11åring ranglende til langt på natt i sentrum sammen med eldre ungdommer.. Barnet røyker, drikker og snuser i en alder av 12år. Min mann har følt seg hjelpeløs og blir skikkelig lei seg av hele opplegget.

Anonymkode: 64a12...8cc

Merkelig at ikke mannen din tar grep om dette stemmer.

Anonymkode: 46815...88f

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Så lenge reglene er innafor normalen og du og far er samkjørte så får mor bare være sur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det er ikke så mye å takle, dere driter på draget her.

Vil ikke være første gang en far skyver ungen sin fra seg ved å plutselig skulle bli en streng oppdrager og ‘ta tak i ting’ når barn er blitt tenåringer, og far skilt fra mor.

En 14-åring kan ikke tvinges til samvær.

Far må enten bli enig med mor og ha samme regler begge steder - den kloke og fornuftige løsningen.

Eller så må far i utgangspunktet ha et så godt forhold til tenåringen at relasjonen tåler plutselig grensesetting, og far har god dialog med gutten og mulighet til å nå inn - det skipet har vel seilt alt….

Når 14-åringen ikke vil være der så har far driti på draget.

Høres ut som om far (og du…?) ikke takler tenåringsfasen og utfordringene som naturlig hører med, og svarer med å ‘sette ned foten’.

Trist.

Anonymkode: f6b11...00a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke så mye å takle, dere driter på draget her.

Vil ikke være første gang en far skyver ungen sin fra seg ved å plutselig skulle bli en streng oppdrager og ‘ta tak i ting’ når barn er blitt tenåringer, og far skilt fra mor.

En 14-åring kan ikke tvinges til samvær.

Far må enten bli enig med mor og ha samme regler begge steder - den kloke og fornuftige løsningen.

Eller så må far i utgangspunktet ha et så godt forhold til tenåringen at relasjonen tåler plutselig grensesetting, og far har god dialog med gutten og mulighet til å nå inn - det skipet har vel seilt alt….

Når 14-åringen ikke vil være der så har far driti på draget.

Høres ut som om far (og du…?) ikke takler tenåringsfasen og utfordringene som naturlig hører med, og svarer med å ‘sette ned foten’.

Trist.

Mor har ikke regler. Han får være ute til langt på natt og henger med små kriminelle. Mor har ny kjæreste og er opptatt med å reise på hytteturer med han. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Vi har bestemt. 

Akkurat ja….

Der kom det fram.

Som stemor bør du holde deg milevis unna oppdragelse av tenåringsbarn. Inkludert å påvirke far med dine meninger.

Det er en grunn til at babyer er så søte - så en skal holde ut ungene når tenåringstiden kommer.

Steforeldre er stort sett alltid for stri og urimelige med tenåringsbarn som ikke er sine egne.

Det kan være ei veldig tøff tid for både barnet og barnets foreldre.

Har en ikke alt hatt gode rutiner i hjemmet, så vil det å svare på tenåringsoppførsel med regler være bare konfliktdrivende, selv i hjem som ikke er blitt delt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

det er jo ikke rart at man heller vil være hos en der hvor det ikke er noen regler og det er jo tydelig at den ungen trenger det det er di voksene som skal beste ikke barnet

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...