Gå til innhold

Kjøpe enebolig som enslig 50-åring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ungene flytter ut om få år, og vi bor nå i et lite rekkehus på under 100 kvm. Jeg drømte om en liten enebolig med kjellerstue hvor de kunne ha besøk av venner, men må nok innse at det får jeg ikke råd til. Men vil det være helt idioti å kjøpe en liten enebolig selv om ungene flytter, jeg er godt opp i åra og helt alene?

Jeg ønsker meg større hage, mer privatliv, egen parkeringsplass, mindre støy og mye færre naboer… 

Men andre folk på min alder flytter jo FRA enebolig. Er det for seint?

Anonymkode: 94355...207

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er ikke for sent! Men - om du om 15-20 år skulle ønske deg en leilighet, så vil du kanskje ikke ha råd. Fine leiligheter er dyrere enn enebolig de fleste steder og enebolig er pengesluk. 

Men kjære vene, hvis du har råd nå er det vel INGEN  grunn til at du ikke skal kunne bo i enebolig nå og de neste 30 årene. Minst! :)

Jeg er kvinne, alene, over 50 og bor i enebolig. Jeg hater vedlikehold, oppussing, hagearbeid og snømåking, så det betaler jeg meg ut av og nyter friheten enebolig gir meg. 

Anonymkode: c3427...32b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke for sent! Men - om du om 15-20 år skulle ønske deg en leilighet, så vil du kanskje ikke ha råd. Fine leiligheter er dyrere enn enebolig de fleste steder og enebolig er pengesluk. 

Men kjære vene, hvis du har råd nå er det vel INGEN  grunn til at du ikke skal kunne bo i enebolig nå og de neste 30 årene. Minst! :)

Jeg er kvinne, alene, over 50 og bor i enebolig. Jeg hater vedlikehold, oppussing, hagearbeid og snømåking, så det betaler jeg meg ut av og nyter friheten enebolig gir meg. 

Anonymkode: c3427...32b

Takk! Jeg har god lønn, det er egenkapitalen det står på. Men jeg har jo noe sikkerhet i rekkehuset mitt og litt spart utenom. 

Jeg har bodd i enebolig i mange år tidligere (før skilsmisse), så jeg vet hva det går i - ville bare hatt en liten en, bare for frihetens skyld. Og en skjermet hage ♥️🥰

Vedlikehold, snømåking osv har jeg også med rekkehus, så tror ikke det blir så forskjell. Naboene bidrar uansett ikke. 

Anonymkode: 94355...207

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk! Jeg har god lønn, det er egenkapitalen det står på. Men jeg har jo noe sikkerhet i rekkehuset mitt og litt spart utenom. 

Jeg har bodd i enebolig i mange år tidligere (før skilsmisse), så jeg vet hva det går i - ville bare hatt en liten en, bare for frihetens skyld. Og en skjermet hage ♥️🥰

Vedlikehold, snømåking osv har jeg også med rekkehus, så tror ikke det blir så forskjell. Naboene bidrar uansett ikke. 

Anonymkode: 94355...207

Da ser jeg ingen som helst grunn til at du ikke skulle kunne bo i ditt eget. lille hus. :) 

Anonymkode: c3427...32b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ser jeg ingen som helst grunn til at du ikke skulle kunne bo i ditt eget. lille hus. :) 

Anonymkode: c3427...32b

Nei, jeg har bare lett for å overtenke. Sånn tenk om jeg skulle bli syk og ikke kan ivareta huset, ikke kommer meg rundt og da ikke har råd… du skjønner, litt sånn krisetenking. 

Anonymkode: 94355...207

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med en liten enebolig i borettslag? Gir mer privatliv og mindre vedlikehold. Husk at en enebolig fører med seg en del vedlikeholdsutgifter om du ikke er så handy selv.

Anonymkode: 66dea...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble enke før jeg ble 50. Den første tanken var at jeg måtte selge, men jeg er veldig glad nå noen år etterpå for at jeg ble boende. Pga helse betaler jeg meg bort fra husmaling og vedlikehold, men jeg har stor glede av hage, egne vegger og et fredelig nabolag. Håper på mange gode år her, og så får jeg nedskalere om det blir nødvendig en gang.

Anonymkode: 00c0b...55a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva med en liten enebolig i borettslag? Gir mer privatliv og mindre vedlikehold. Husk at en enebolig fører med seg en del vedlikeholdsutgifter om du ikke er så handy selv.

Anonymkode: 66dea...e63

Aldri hørt om den løsningen. Den finnes ikke her. Uansett tror jeg ikke det blir så veldig stor forskjell på vedlikeholdsarbeid og utgifter i en liten enebolig og et rekkehus, men jeg får to ekstra vegger, slipper å bekymre meg for brannfare fra naboer, slipper å høre naboen og hundene hans gjennom veggen, kanskje jeg til og med får garasje! Og et kjøkkenvindu, det ønsker jeg meg veldig ♥️

Anonymkode: 94355...207

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd har du lov ☺️ Hva ‘alle andre’ gjør er ikke relevant. 

Anonymkode: 19f69...0cb

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for seint nei. Er vel først midt i 60-årene folk begynner å lengte etter leiligheter..

Anonymkode: bf17b...274

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for sent, følg drømmen! Men sett av penger til hjelp med vedlikehold om 20 år. Invester i robotgressklipper eller lettvekter gressklipper som ikke er tung å trille, og kjøp et hus med god kvalitet på fasade og treverk så du ikke får utgifter på å måtte bytte ut kledning om ti år. 

Anonymkode: 0e3cc...ed6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke, men ville kanskje tenkt på en praktisk enebolig du kan bli boende i lenge. Feks en enebolig med alt på et plan 

Anonymkode: bf31c...f0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du råd til å kjøpe hjelp om du blir syk/redusert? 
 

Hvis ja hadde jeg gjort det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ungene flytter ut om få år, og vi bor nå i et lite rekkehus på under 100 kvm. Jeg drømte om en liten enebolig med kjellerstue hvor de kunne ha besøk av venner, men må nok innse at det får jeg ikke råd til. Men vil det være helt idioti å kjøpe en liten enebolig selv om ungene flytter, jeg er godt opp i åra og helt alene?

Jeg ønsker meg større hage, mer privatliv, egen parkeringsplass, mindre støy og mye færre naboer… 

Men andre folk på min alder flytter jo FRA enebolig. Er det for seint?

Anonymkode: 94355...207

Du kan gjøre akkurat hva du vil. Meg får de ikke ut fra min enebolig før jeg blir vært ut. Hvorfor i all verden skulle jeg plage meg selv med å bo tett på folk bare pga av x-antall år siden fødsel. 

Anonymkode: 6f91f...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mor flyttet fra hus til leilighet da hun ble 65 fordi hun «trodde hun måtte». Etter 10 år med naboer tett på har hun nå kjøpt seg en liten enebolig (i en alder av 75). Livet i leilighet ble for masete (naboer), for stillesittende (uten hage), og «for trangt» for besøk av slektninger fra andre kanter av landet som ønsker å bli en stund når de først kommer. 
 

Så lev drømmen mens du kan:) 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Guttibobledress skrev (På 26.6.2023 den 11.01):

Min mor flyttet fra hus til leilighet da hun ble 65 fordi hun «trodde hun måtte». Etter 10 år med naboer tett på har hun nå kjøpt seg en liten enebolig (i en alder av 75). Livet i leilighet ble for masete (naboer), for stillesittende (uten hage), og «for trangt» for besøk av slektninger fra andre kanter av landet som ønsker å bli en stund når de først kommer. 
 

Så lev drømmen mens du kan:) 

Oi, denne så jeg først nå. Takk for at du svarte dette, det gir meg perspektiv. Men da er sikkert moren din veldig sprek? 

Anonymkode: 94355...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AprilLudgate skrev (På 24.6.2023 den 22.22):

Har du råd til å kjøpe hjelp om du blir syk/redusert? 
 

Hvis ja hadde jeg gjort det. 

Ja, jeg tenker det er ingen forskjell på akkurat det med vedlikehold her jeg bor nå og en enebolig. 

Anonymkode: 94355...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttibobledress skrev (På 26.6.2023 den 11.01):

Min mor flyttet fra hus til leilighet da hun ble 65 fordi hun «trodde hun måtte». Etter 10 år med naboer tett på har hun nå kjøpt seg en liten enebolig (i en alder av 75). Livet i leilighet ble for masete (naboer), for stillesittende (uten hage), og «for trangt» for besøk av slektninger fra andre kanter av landet som ønsker å bli en stund når de først kommer. 
 

Så lev drømmen mens du kan:) 

Dette. Vi er riktignok to, men vi flyttet fra lettstelt leilighet til hus rett før vi ble femti. Lettstelt ble rett og slett for lettstelt, og vi ble late av det. 

Anonymkode: ab162...260

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dette. Vi er riktignok to, men vi flyttet fra lettstelt leilighet til hus rett før vi ble femti. Lettstelt ble rett og slett for lettstelt, og vi ble late av det. 

Anonymkode: ab162...260

Hvis man er to er det mye mindre risiko, man kan hjelpe hverandre både praktisk og økonomisk. 

Jeg er alene og må starte stort sett på nytt, med minimalt egenkapital :) 

Anonymkode: 94355...207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 48 år og kjøpte meg et lite hus i fjor. Yngstejenta er 17 år og flytter snart hjemmefra. De 2 andre er 19 og 21 år. 
Jeg er frisk og rask, i full jobb (pluss pluss) og har god helse. Elsker huset mitt😀 Det er ikke så stort, men akkurat passe med hage, veranda, utsikt mot både fjell og hav, veldig gode solforhold og lite innsyn. Her skal jeg bo i mange mange år😀

Anonymkode: 78bc6...f62

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...