Gå til innhold

Rettsvitenskap/Juss - er dette et bra snitt, og bør jeg fortsette?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har et problem og trenger deres input. Helst fra folk som har en ferdig mastergrad/bachelor i rettsvitenskap.

Det har seg slik at jeg akkurat er ferdig med 3. året i rettsvitenskap, men er usikker på om jeg bør fortsette. Dette primært fordi jeg har hørt rykter om at en må ha A i snitt, dersom en i det hele tatt skal ha mulighet til å få seg jobb. Jeg startet studiet med en B på første eksamen - og trodde lenge at det skulle bli lett å klatre opp til en A.

Problemet er at jeg tre år etter står med én C (et lite fag på under 10 sp) og resten B. Jeg har ikke kontet et eneste fag. Videre har jeg nesten et rent B-snitt (3,95). Uansett hvor mye jeg leser, så nekter skjebnen/de høyere makter å gi meg en A. Det virker som det foreligger en sammensvergelse fra instituttet sin side - 3 hele år, og det eneste jeg får er B! Jeg ber om begrunnelse på hver eneste eksamen, men det er liksom forskjellig fra gang til gang. Det er alltid en eller annen idiotisk fille ting de trekker meg ned for. Utrolig frustrerende!

Hva er realistisk å forvente av jobber med et B-snitt? Målet er å bli advokat, men er noe usikker på om det er vits å fortsette studiet, da jeg usikker på hvor realistisk det er uten A.

Anonymkode: 852b3...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke master i rettsvitenskap, men et snitt på ren B er meget respektabelt. Jus er veldig karakterfokusert av en eller annen merkelig grunn, så det er ikke sikkert du blir dommer eller professor. Men du finner helt sikkert en jobb du vil trives med!

Anonymkode: 10b8f...5f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så å så ingen som har A i snitt. En blanding av A, B og C på vitnemålet vil fortsatt gi det som regnes som «gode akademiske resultater».

Anonymkode: bdc59...158

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Du kan få nærmest alle advokatjobber med B i snitt. 

2) Du har jobbet svært hardt for å komme dit du er i dag. Om du slutter nå så mister du jo alt du har jobbet for. Så ikke slutt! 

3) Om du har veldig lyst på noen A-er så kan det være lurt å velge lette valgfag om det er mulig der du studerer eller skal ha utveksling. Ikke at du TRENGER A-ene for å få jobb. Men lette valgfag er trolig den beste strategien for å få A. 

Anonymkode: 30699...a44

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvem som har fortalt deg at du må ha snitt på A for å få jobb. Jeg har C-snitt helt i grensen av D, og jeg jobber som advokatfullmektig. Jobber ikke i Oslo sentrum, men en halvtime utenfor. Jeg søkte imidlertid ikke på jobber i Oslo, fordi jeg ikke ønsket å bo der. 

Anonymkode: bac00...571

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner mange advokatfullmektiger med C/D-snitt.

De jobber vanligvis ikke i forretningsadvokatfirmaer som nyutdannet, men det kan komme etterhvert det også. Fokuset på karakterer blir litt mindre rigid etterhvert, selv om folk hevder det motsatte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det eneste yrket som en gang faktisk krevde A i snitt fra jussen var høyestrettsdommer. Men dette kravet ble opphevet for en del år siden nå. Så klart en del prestisjefirmaer vil nok gjerne ha de beste studentene, men det er absolutt rom for studenter med et noe dårligere snitt å få seg jobb. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

William_S skrev (16 minutter siden):

Det eneste yrket som en gang faktisk krevde A i snitt fra jussen var høyestrettsdommer. Men dette kravet ble opphevet for en del år siden nå. Så klart en del prestisjefirmaer vil nok gjerne ha de beste studentene, men det er absolutt rom for studenter med et noe dårligere snitt å få seg jobb. 

Og det var vel både A og B det også? For det var vel det som tilsvarte det gamle laud?

Anonymkode: bdc59...158

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har C i snitt, og er advokat. Ikke i en av de fire store, men midt i Oslo sentrum likevel. 😊

Anonymkode: 9964c...0f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kelsier skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner mange advokatfullmektiger med C/D-snitt.

De jobber vanligvis ikke i forretningsadvokatfirmaer som nyutdannet, men det kan komme etterhvert det også. Fokuset på karakterer blir litt mindre rigid etterhvert, selv om folk hevder det motsatte. 

Okei, så da er det håp med et B-snitt? Jeg har egentlig ingen planer om å jobbe for de «4-store». Vil helst ha bevilgningen, for deretter å starte noe eget. 

Anonymkode: 852b3...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har C i snitt, og er advokat. Ikke i en av de fire store, men midt i Oslo sentrum likevel. 😊

Anonymkode: 9964c...0f6

Jeg skal ikke jobbe i Oslo sentrum. Og jeg har egentlig heller ingen drøm om å jobbe for de store bedriftene.

Hvordan ble karakterene vektlagt i søkeprosessen? Ble du utelukket av noen selskaper på karakterer? Eller fikk du komme til flere intervjuer.

Anonymkode: 852b3...0f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, William_S said:

Det eneste yrket som en gang faktisk krevde A i snitt fra jussen var høyestrettsdommer. Men dette kravet ble opphevet for en del år siden nå. Så klart en del prestisjefirmaer vil nok gjerne ha de beste studentene, men det er absolutt rom for studenter med et noe dårligere snitt å få seg jobb. 

Det var vel laud de krevde, som er litt lavere enn A snitt. Tror det var sånn tidligere for riksadvokaten og regjeringsadvokaten også. Ja, de fjernet det formelle karakterkravet. Men i praksis er nok kraktakterkravet fortsatt skyhøyt for de stillingene. Men akkurat hvor lista ligger blir vanskelig å si for karakterene til høyesterettsdommere er ikke offentlig. 

Anonymkode: 30699...a44

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.6.2023 den 2.01):

Hei,

jeg har et problem og trenger deres input. Helst fra folk som har en ferdig mastergrad/bachelor i rettsvitenskap.

Det har seg slik at jeg akkurat er ferdig med 3. året i rettsvitenskap, men er usikker på om jeg bør fortsette. Dette primært fordi jeg har hørt rykter om at en må ha A i snitt, dersom en i det hele tatt skal ha mulighet til å få seg jobb. Jeg startet studiet med en B på første eksamen - og trodde lenge at det skulle bli lett å klatre opp til en A.

Problemet er at jeg tre år etter står med én C (et lite fag på under 10 sp) og resten B. Jeg har ikke kontet et eneste fag. Videre har jeg nesten et rent B-snitt (3,95). Uansett hvor mye jeg leser, så nekter skjebnen/de høyere makter å gi meg en A. Det virker som det foreligger en sammensvergelse fra instituttet sin side - 3 hele år, og det eneste jeg får er B! Jeg ber om begrunnelse på hver eneste eksamen, men det er liksom forskjellig fra gang til gang. Det er alltid en eller annen idiotisk fille ting de trekker meg ned for. Utrolig frustrerende!

Hva er realistisk å forvente av jobber med et B-snitt? Målet er å bli advokat, men er noe usikker på om det er vits å fortsette studiet, da jeg usikker på hvor realistisk det er uten A.

Anonymkode: 852b3...0f3

jeg synes det er helt merkelig at du har kommet deg gjennom tre år på jussen, uten å få korrigert denne merkelige oppfatningen. Det i seg selv forteller at du mangler den nødvendige evnen til å tenke logisk, som du må ha for å få A.

Anonymkode: 7d045...4a7

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

jeg synes det er helt merkelig at du har kommet deg gjennom tre år på jussen, uten å få korrigert denne merkelige oppfatningen. Det i seg selv forteller at du mangler den nødvendige evnen til å tenke logisk, som du må ha for å få A.

Anonymkode: 7d045...4a7

Det er ikke spesielt logisk å trekke såpass mye ut av noen innlegg på Kvinneguiden. 

Anonymkode: b1232...8e0

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer enn godt nok for å få jobb. Mange av advokatene du regelmessig ser i mediene har dårligere eller lignende snitt. 
 

At du vurderer å gi opp etter år 3 vil jeg se på som din primære utfordring. Dersom du har som mål å bli advokat må du bli tøffere. For mange lærer man heldigvis den delen i fullmektigfasen. 

Anonymkode: 44186...8ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du går vel bachelor i lillehammer e.l.? hadde du gått i Oslo/Tromsø/Bergen hadde du vel visst at man på ingen måte trenger A-snitt for å få jobb. ALLE vet det og snakker om det hele tiden. Er bare LA/RA osv hvor snittet uoffisielt er 2/3 A. haha

Anonymkode: 0432c...563

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

26 minutter siden, AnonymBruker said:

du går vel bachelor i lillehammer e.l.? hadde du gått i Oslo/Tromsø/Bergen hadde du vel visst at man på ingen måte trenger A-snitt for å få jobb. ALLE vet det og snakker om det hele tiden. Er bare LA/RA osv hvor snittet uoffisielt er 2/3 A. haha

Anonymkode: 0432c...563

Med mindre man jobber med ansettelse der så vet man vel ikke snittet. 

Anonymkode: 30699...a44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med mindre man jobber med ansettelse der så vet man vel ikke snittet. 

Anonymkode: 30699...a44

selvfølgelig gjør man det. Alle jusstudenter som følger litt med vet dette.

Anonymkode: 7d045...4a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

jeg synes det er helt merkelig at du har kommet deg gjennom tre år på jussen, uten å få korrigert denne merkelige oppfatningen. Det i seg selv forteller at du mangler den nødvendige evnen til å tenke logisk, som du må ha for å få A.

Anonymkode: 7d045...4a7


Det første året fikk vi besøk av et advokatfirma som fortalte i forretningsverden er ingenting bedre enn A for jobb. Dette har også blitt indirekte presisert i forelesninger, der en foreleser klarte å lire av seg at de med dårlig karakterer (C) ikke vil duge til noe mer enn saksbehandler i NAV. 
 

Vi har også hatt besøk i form av utdanningsdager, der flere firmaer har hintet til at toppkarakterer er et viktig vurderingsmoment. Videre kan du jo søke opp juridiske stillinger på Finn, kan ikke telle hvor mange ganger jeg har lest at gode karakterer blir vektlagt. Oppfatningen min er vel ikke så «merkelig» allikevel.

Studerer du egentlig rettsvitenskap i det hele tatt, eller skyter du fra hoften uten å vite hva du prater om?

 

Anonymkode: 852b3...0f3

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare C og D (ca 50/50, og en E!) fra jussen og er seniorrådgiver i staten. Har aldri trengt å jobbe for NAV 😄

Anonymkode: c96ff...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...