Gå til innhold

[Opd.]Kupp på gang i Russland. Wagner kontrollerer både Rostov og Voronezh og er rundt 30 mil unna Moskva.

kar90

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Chupacabra skrev (29 minutter siden):

Har ingen tro på at Putin er redd.

Nei, han bare rømte med halen mellom beina før de var framme ved Voronezh, men han er selvfølgelig ikke redd. Han er jo den sterke mannen, uredd og ufeilbar. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann
16 minutter siden, Lilly Rose said:

Det var det?? 

Det er ikke sikkert det er over selv om kuppet foreløpig stoppet. Man sitter jo igjen med at 1) Putin har null kontrol over Wagner-sjefen. 2) Alle vet nå at Putin har null kontroll noe som åpner for nye kuppforsøk i fremtiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må være nie annet enn amnesti for wagner-soldatene som er oppnådd her,noe annet er totalt ulogisk

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SVK skrev (2 minutter siden):

Det er nok amnesti ja: 

Ifølge presidents kontor skal presidenten i Belarus Alexandr Lukasjenko i samråd med Putin, ha hatt en samtale med Wagner-lederen.

En enighet som vil garantere for sikkerheten til Wagner-soldatene skal ligge på bordet, ifølge myndighetene i Belarus.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/O8X06l/belarus-prigozjin-skal-ha-sagt-ja-til-aa-stoppe-framrykningen

Jo men kun det?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Topsi said:

Jo men kun det?

Slettet posten rett før du postet  fordi jeg så jeg misforstod posten din. 

Jeg vet ikke hva mer enn amnesti de fikk eller om de fikk noe  mer enn amnesti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro at noen kan ydmyke Putin så til de grader, og slippe unna med det. Blir spennende å se etterspillet av dette. 

Endret av Boetica
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Boetica said:

Veldig merkelig greie. Før eller senere havner det vel nervegift i kaffen til Pregosjin. 

Ja Putin har drept for langt mindre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (26 minutter siden):

Det må være nie annet enn amnesti for wagner-soldatene som er oppnådd her,noe annet er totalt ulogisk

Konflikten er nok at Wagner skulle bli en del av de regulære styrkene til Russland 30. juni (eller noe, usikker på dato) og Prigozhin nektet.

Nå har de fått vist styrke og får trolig fortsette som PMC.

Sitat

"During the day we passed, not reaching 200 km to Moscow. During this time, we have not shed a single drop of blood of our fighters. Now the moment has come when blood can be shed," he explained.

Folk her ser ut til å ha glemt at Prigozhin hele tiden har ment at Putin er for "myk" og ikke gjør det nødvendige for å knuse Ukraina og ta mer land.

Kanskje var alt avtalt spill, hvem vet. Merkelige greier. Tipper Wagner får friere hender fremover.

Edit:

Også:

Sitat

Spectator Index: Reports there will be major changes in Russian Ministry of Defense leadership in exchange for Wagner halting its advance on Moscow

Endret av likestilling
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BitterMann skrev (27 minutter siden):

Det er ikke sikkert det er over selv om kuppet foreløpig stoppet. Man sitter jo igjen med at 1) Putin har null kontrol over Wagner-sjefen. 2) Alle vet nå at Putin har null kontroll noe som åpner for nye kuppforsøk i fremtiden. 

Det er sant og det viser ganske store svakheter. Jeg hørte på nrk nyheter på radioen om dette med å bruke leiesoldater i krigføring. Historisk sett, ikke så lurt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (11 minutter siden):

Folk her ser ut til å ha glemt at Prigozhin hele tiden har ment at Putin er for "myk" og ikke gjør det nødvendige for å knuse Ukraina og ta mer land.

Det er i og for seg rett, men det er også fyren som har brukt ganske mye tid  de siste døgnene på å fortelle at invasjonen var startet på feil grunnlag og at russere blir lurt av kreml til å akseptere krigen, og at propagandaen lyver. 

Så bildet er litt blandet.

Såg tillegget ditt: holy christ som Putin har blitt Wagner sjefens lille bitch!

Jeg ser faktisk ikke helt hvordan han overlever dette.

Endret av Druid
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (2 minutter siden):

Det er i og for seg rett, men det er også fyren som har brukt ganske mye tid  de siste døgnene på å fortelle at invasjonen var startet på feil grunnlag og at russere blir lurt av kreml til å akseptere krigen, og at propagandaen lyver. 

Så bildet er litt blandet.

...

Sitat

Wagner PMC CEO Yevgeny Prigozhin: They (Shoigu and Gerasimov) wanted to disband the Wagner Group. We left on June 23 for the “March of Justice”. During the day we walked less than 200 kilometers to Moscow. During this time, we have not shed a single drop of the blood of our fighters.

Now the moment has come when blood can be shed, therefore, understanding all the responsibility for Russian blood to be shed on one of the sides, we turn our columns and leave in the opposite direction to the field camps according to the plan

Det var jo for så vidt dette han sa før "marsjen" også. En tur til Moskva for "rettferdighet", og så tilbake for å knuse Ukraina.

Jeg tror dette først og fremst handlet om kontroll over Wagner (og dermed også enorm makt i Russland). Jeg tror fortsatt ikke på det missilangrepet de visstnok ble utsatt for, så jeg tar det Prigozhin sier med mye salt. Jeg er forsiktig med å dele informasjon siden så mye er uverifisert, men det er mange "rykter" og påstander ute og går nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva var vitsen med det her? Dette er jo selve definisjonen på terror. Samarbeider de, er det kattens lek med musen, eller, eller…!? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann
12 minutter siden, likestilling said:

Jeg tror fortsatt ikke på det missilangrepet de visstnok ble utsatt for, så jeg tar det Prigozhin sier med mye salt. Jeg er forsiktig med å dele informasjon siden så mye er uverifisert, men det er mange "rykter" og påstander ute og går nå.

Ja, det er jo veldig vanskelig å vite hva som er sant og ikke sant nå. Det ligger jo i det å begå kupp at man ikke kan spille med åpne kort.  

Endret av BitterMann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BitterMann
11 minutter siden, Ane Rikke said:

Hva var vitsen med det her? Dette er jo selve definisjonen på terror. Samarbeider de, er det kattens lek med musen, eller, eller…!? 

Tror ikke vi får svar på motivet og hva dette dreier seg om før det har gått en stund. Wagner-sjefen og Putin kan ikke være ærlige i denne saken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

BitterMann skrev (3 minutter siden):

Tror ikke vi får svar på motivet og hva dette dreier seg om før det har gått en stund. Wagner-sjefen og Putin kan ikke være ærlige i denne saken. 

Du har nok rett. Sett reportasje på nyhetene nå, jeg føler sterkt at de skjuler noe. Det er noe de vet, som ikke skal komme ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prigozhin har klaget i lenger tid, over et halvt år, over ledelsen i Moskva, eller de som holder til i Rubløvka. Han har tydelig skilt mellom Putin og "ledelsen som har lurt Putin". Putin har i lenger tid støtte opp om private hærer, fordi det betyr at han ikke trenger å betale for militære over skatteseddelen. Ikke fordi han trenger å betale stort i skatt, men han har en del venner som er kjøpt og betalt. Samtidig har han angst for at de private militære skal gjøre statskupp, derfor har slike som Vagner blitt sulteforet på det materiell de trenger for å kunne bekjempe ukrainerne, i lenger tid. Prigozhin har klaget lenge og vel over de som sitter i landets ledelse og forhindrer han og alle andre som kriger fra å få det de trenger for å kunne forgripe seg enda mer på Ukraina og stjele enda mer land fra ukrainerne (eller "forsvare Russland", som han sier). Prigozhin har alltid skilt på ledelsen og Putin. Han har alltid sett på Putin som dyadya Vova. Det ser ut som om dyadya Vova klapper sin lille bisk på hodet og gjør han til lags.

Endret av Gugglo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

BitterMann skrev (20 minutter siden):

Ja, det er jo veldig vanskelig å vite hva som er sant og ikke sant nå. Det ligger jo i det å begå kupp at man ikke kan spille med åpne kort. Samme gjelder  med krigføring og når man skal forsvare seg mot kupp. 

US officials saw signs Prigozhin was planning challenge to Russian military but surprised by rapid escalation | CNN Politics

Sitat

US intelligence officials believe that Yevgeny Prigozhin, chief of the private Wagner military group, had been planning a major challenge to Russia’s military leadership for quite some time, but it was unclear what the ultimate aim would be, three people familiar with the matter told CNN.

Hele historien med at de hadde blitt angrepet av sine egne var nok bare tøys, som jeg sa tidligere. Jeg har delt videoen et par ganger i tråden, og den er lite overbevisende. Når man har dette på toppen så kan man begynne å lure på hva som egentlig har skjedd.

Putin har i alle fall funnet ut hvem som er lojale, og hvem som ville støttet et kupp...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, kar90 said:

Nei, han bare rømte med halen mellom beina før de var framme ved Voronezh, men han er selvfølgelig ikke redd. Han er jo den sterke mannen, uredd og ufeilbar. 

Vladimir Putin er muligens den personen på kloden som er best beskyttet.

Tror man bør skille mellom det man føler og håper, og hva som er sannsynlig.

Jeg håper også at Putin er redd, men jeg har ingen tro på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...