Gå til innhold

Hvilke leker/aktiviteter liker ditt barn med autisme/adhd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har barnet noe det kan holde på med alene en stund? Alder på barnet?

Anonymkode: 8ac37...0b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lego med oppskrift. Puslespill med litt store brikker. Autismespekter. 10 år nå, men dette har gått fint siden 5 årsalder.

Anonymkode: 56de6...33f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sammenlikner du autisme med adhd?! 

Anonymkode: 74f1c...4b9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn med autisme og adhd vil mest sannsynlig like helt ulike typer leker/aktiviteter 

Anonymkode: ff23c...d76

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Bla i bøker og fortelle historien høyt.

- Leker med musikk/melodi, film, f.eks en elg som synger ulike sanger.

- Se film/serier med musikk, f.eks Hakkebakkeskogen eller Fantorangen.

Min stesønn er atypisk autist og må være under konstant oppsyn, så han leker ikke for seg selv slik som andre barn. Det vil si: han gjør disse tingene, men vi er alltid i samme rom som han.

Å sammenligne han med en med f.eks ADHD er helt merkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor sammenlikner du autisme med adhd?! 

Anonymkode: 74f1c...4b9

Autisme og ADHD er begge nevroutviklingsforstyrrelser. Dvs at mange av symptomene og tilleggsvanskene ofte overlapper hverandre.

Anonymkode: 153b6...70d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Svært høytfungerende autisme som diagnose:

Har igrunnen likt de samme tingene som jevnaldrende frem til nå (10 år).

Første år var det tog og duplo, mye sandkasselek osv

Så dinosaurer og verdensrom++ (ikke så mye bil)

Deretter pokemon/gaming/spill/svømming /stikkball 

Nå går det mye i litt gaming, håndball, fotball (litt) og liker veldig godt lydbøker.

Har tegnet endel hele veien. 
 

Prøvde tegnekurs, men han vil helst tegne sine egne greier foreløpig. Skal sies kurset var veldig kjedelig. 

Anonymkode: fe721...5e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puslespill, playdo, kinetisk sand 

Anonymkode: aef32...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autisme (Aspergers), jente 8. Tegning med ulike tusjer/maling med pensler/akvareller/kullstift. 

Ipad

Anonymkode: 4cc1e...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (12 timer siden):

- Bla i bøker og fortelle historien høyt.

- Leker med musikk/melodi, film, f.eks en elg som synger ulike sanger.

- Se film/serier med musikk, f.eks Hakkebakkeskogen eller Fantorangen.

Min stesønn er atypisk autist og må være under konstant oppsyn, så han leker ikke for seg selv slik som andre barn. Det vil si: han gjør disse tingene, men vi er alltid i samme rom som han.

Å sammenligne han med en med f.eks ADHD er helt merkelig.

 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor sammenlikner du autisme med adhd?! 

Anonymkode: 74f1c...4b9

Autisme og ADHD er begge utviklingsforstyrrelser, og under det som kalles nevrodiverse forstyrrelser. 

De har mye til felles, og det er også ganske mange som har begge diagnosene - blant annet både meg og nevøen min. 

Så nei, det er ikke merkelig å sammenligne dem... De har mange fellestrekk. 

Nevøen min likte godt å leke med dyr og dinosaurer da han var liten. Jeg leste. 

Anonymkode: 9b674...bf6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

 

Autisme og ADHD er begge utviklingsforstyrrelser, og under det som kalles nevrodiverse forstyrrelser. 

De har mye til felles, og det er også ganske mange som har begge diagnosene - blant annet både meg og nevøen min. 

Så nei, det er ikke merkelig å sammenligne dem... De har mange fellestrekk. 

Nevøen min likte godt å leke med dyr og dinosaurer da han var liten. Jeg leste. 

Anonymkode: 9b674...bf6

Kan du nevne noen av fellestrekkene?

Anonymkode: ee6bf...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kan du nevne noen av fellestrekkene?

Anonymkode: ee6bf...598

Google is your friend... 

ADHD vs Autism: How to Spot the Difference [GRAPHIC] — Insights of a  Neurodivergent Clinician

Anonymkode: 9b674...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

 

Autisme og ADHD er begge utviklingsforstyrrelser, og under det som kalles nevrodiverse forstyrrelser. 

De har mye til felles, og det er også ganske mange som har begge diagnosene - blant annet både meg og nevøen min. 

Så nei, det er ikke merkelig å sammenligne dem... De har mange fellestrekk. 

Nevøen min likte godt å leke med dyr og dinosaurer da han var liten. Jeg leste. 

Anonymkode: 9b674...bf6

Selvfølgelig er det likhetstrekk, det er derfor de regnes inn under autismespekteret, men de har også mange store ulikheter. 

Jeg er selv kontaktlærer, og har tre elever på autismespekteret; en atypisk autist, en med adhd og en med asperger. Det er ganske ulike barn, samtidig som de alle har noen klare likhetstrekk. Allikevel, jeg ville overhodet ikke satt dem inn under samme kategori, de har helt ulikt ferdighetsnivå og fungering.

Min stesønn er ekstremt aktiv og kan i verste fall skade seg selv uten oppsyn. Han er milevis unna den høytfungerende med asperger, som uten problemer kan leke for seg selv og andre uten å være redd for f.eks utagering.

Alle disse barna er jo også svært ulike innen sin diagnose. F.eks har den atypiske autisten i min klasse høyere funksjonsnivå enn min stesønn.

Derfor blir det vanskelig å gi et svar, siden funksjonsnivå og evne kan være så ekstremt forskjellige.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SPOCA skrev (11 minutter siden):

Selvfølgelig er det likhetstrekk, det er derfor de regnes inn under autismespekteret, men de har også mange store ulikheter. 

Jeg er selv kontaktlærer, og har tre elever på autismespekteret; en atypisk autist, en med adhd og en med asperger. Det er ganske ulike barn, samtidig som de alle har noen klare likhetstrekk. Allikevel, jeg ville overhodet ikke satt dem inn under samme kategori, de har helt ulikt ferdighetsnivå og fungering.

Min stesønn er ekstremt aktiv og kan i verste fall skade seg selv uten oppsyn. Han er milevis unna den høytfungerende med asperger, som uten problemer kan leke for seg selv og andre uten å være redd for f.eks utagering.

Alle disse barna er jo også svært ulike innen sin diagnose. F.eks har den atypiske autisten i min klasse høyere funksjonsnivå enn min stesønn.

Derfor blir det vanskelig å gi et svar, siden funksjonsnivå og evne kan være så ekstremt forskjellige.

Ja, siden det er en spekter-diagnose vil folk være veldig forskjellige, og det er litt meningsløst å tro at alle vil ha glede av samme type leker. 

Men altså, en høytfungerende autist kan også utagere og være ute av stand til å leke for seg selv, altså... 

Anonymkode: 9b674...bf6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er voksen kvinne på autismespekteret, og håper det er greit at jeg svarer på egne vegne selv om jeg ikke har barn. 

Favorittaktivitetene som barn var tegning og maling, lage figurer i modellkitt og bygge med lego. Jeg hadde (og har fortsatt) stor fantasi, og bygde opp min indre verden som jeg tegnet eller lagde figurer til. Dette holdt jeg på med fra førskolealder og fram til tenårene. 

Anonymkode: 945d5...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Ja, siden det er en spekter-diagnose vil folk være veldig forskjellige, og det er litt meningsløst å tro at alle vil ha glede av samme type leker. 

Men altså, en høytfungerende autist kan også utagere og være ute av stand til å leke for seg selv, altså... 

Anonymkode: 9b674...bf6

Selvfølgelig, jeg skrev heller ikke at de ikke kan ha utagerende oppførsel. Alle barn kan ha det. 

Poenget mitt var at de kan ha litt ulik utagerende oppførsel, og det kan utspille seg ganske forskjellig. Det er også forskjell på kognitiv bevissthet rundt egen utagering. 

Og det var også mitt poeng; det er merkelig å spørre om hva et barn med autisme leker med og liker å gjøre, nettopp fordi barna er forskjellige i seg selv, og de påvirkes ulikt innen sitt spekter.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

SPOCA skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er det likhetstrekk, det er derfor de regnes inn under autismespekteret, men de har også mange store ulikheter. 

Jeg er selv kontaktlærer, og har tre elever på autismespekteret; en atypisk autist, en med adhd og en med asperger. Det er ganske ulike barn, samtidig som de alle har noen klare likhetstrekk. Allikevel, jeg ville overhodet ikke satt dem inn under samme kategori, de har helt ulikt ferdighetsnivå og fungering.

Min stesønn er ekstremt aktiv og kan i verste fall skade seg selv uten oppsyn. Han er milevis unna den høytfungerende med asperger, som uten problemer kan leke for seg selv og andre uten å være redd for f.eks utagering.

Alle disse barna er jo også svært ulike innen sin diagnose. F.eks har den atypiske autisten i min klasse høyere funksjonsnivå enn min stesønn.

Derfor blir det vanskelig å gi et svar, siden funksjonsnivå og evne kan være så ekstremt forskjellige.

Er ADHD på spekteret? Det var nytt for meg, eller misforstod jeg?

Anonymkode: ee6bf...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er ADHD på spekteret? Det var nytt for meg, eller misforstod jeg?

Anonymkode: ee6bf...598

ADHD er ikke på autismespekteret, nei. Jeg anter hun mente at barnet var på autismespekteret OG hadde ADHD (noe som ikke er uvanlig). 

Anonymkode: 9b674...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (4 timer siden):

Selvfølgelig, jeg skrev heller ikke at de ikke kan ha utagerende oppførsel. Alle barn kan ha det. 

Poenget mitt var at de kan ha litt ulik utagerende oppførsel, og det kan utspille seg ganske forskjellig. Det er også forskjell på kognitiv bevissthet rundt egen utagering. 

Og det var også mitt poeng; det er merkelig å spørre om hva et barn med autisme leker med og liker å gjøre, nettopp fordi barna er forskjellige i seg selv, og de påvirkes ulikt innen sitt spekter.

ja, der er jeg veldig enig. Jeg irriterer meg ihjel når folk tror at alle autister liker de samme tingene.. 

Anonymkode: 9b674...bf6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...