AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #81 Del Skrevet 22. juni 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Dere som er troende, hvordan forklarer dere det onde i form av fex tilfeldige ulykker? Fex der unge mennesker og kanskje barn dør. Snakker her ikke om folk som tar «onde» valg i form av å kjøre i 110 eller rusa. Men folk som fex gjør en liten feil, lite uoppmerksomhet som får fatalt resultat… Anonymkode: 224e8...545 Nå er ikke jeg troende, og har stilt spørsmålet før i annen tråd, men i stedet for ulykke brukte jeg troende som får terminal kreft og spedbarn med grusomme, genetiske sykdommer. Forklaringen er visst at ondskap er en slags metatilstand, slik at også gode, rettroende, uskyldige kristne blir truffet av den og kan bli syke/forulykke. Eksempelet på ondskap som ble brukt, var å spise ultraprosessert mat. Så terskelen for å definere ting som ondskap er relativt lav. Jeg forstår det slik at det er akkurat som om det er noe ondt i lufta, forårsaket av mennesker og aller mest oss vantro, som forårsaker elendigheten. Så her er det ikke snakk om at Vårherre har mistet "litt kontroll". Det er tvert imot fullt kaos. Heldigvis er han fortsatt allmektig, ifølge dem, bare at han ikke kan gjøre noe med dette (bare de klarer å bygge bro imellom alle de logiske hullene her. Det kan ikke jeg hjelpe med). Anonymkode: 1395d...4ae 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #82 Del Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Sånt har jeg alltid og undret over. Leit å høre. Anonymkode: 8cef4...483 Ja, finner det litt interessant at ingen troende i dette emnet har kommet med noen forklaring på dette. Anonymkode: 400b7...b9d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 22. juni 2023 #83 Del Skrevet 22. juni 2023 Han har hjulpet meg når jeg har bedt til han 😃 stigmata er det også noe som heter les om Padre Pio Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #84 Del Skrevet 22. juni 2023 Maskinfører skrev (2 minutter siden): Han har hjulpet meg når jeg har bedt til han 😃 stigmata er det også noe som heter les om Padre Pio Hva har han hjulpet deg med? Om du ønsker å svare Anonymkode: 400b7...b9d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LunaPentunia Skrevet 22. juni 2023 #85 Del Skrevet 22. juni 2023 En gud som gir barn, små uskyldige barn, blodkreft og andre jævlige sykdommer. Nei, jeg blir rett og slett forbanna på folk som tror på gud. Dersom han eksisterte så er han en sadistisk jævel og at noen vil tilbe en slik skikkelse er meg helt uforståelig. 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #86 Del Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Alle kristne har liksom sin versjon. Det gjør det vanskelig å navigere. 10 stykker som har studert Bibelen vil gi deg 10 forskjellige tolkninger av den. Men det er innafor det. Da tar jeg utgangspunkt i at Eva hadde fri vilje hele tiden helt til neste gang noen sier meg imot. Dette med at kvinner dermed er roten til alt ondt, stemmer det da? I og med at det var djevelen som overtalte Eva til å spise eplet, så fantes jo tydeligvis ondskapen før det. Burde man heller sagt at slanger er roten til alt ondt? Anonymkode: 1395d...4ae Nei kvinner er ikke roten til alt ondt. Men for en smart fortelling da for et påskudd for å trykke kvinner ned i over 2000 år... Anonymkode: 7be66...5b9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #87 Del Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dere som er troende, hvordan forklarer dere det onde i form av fex tilfeldige ulykker? Fex der unge mennesker og kanskje barn dør. Snakker her ikke om folk som tar «onde» valg i form av å kjøre i 110 eller rusa. Men folk som fex gjør en liten feil, lite uoppmerksomhet som får fatalt resultat… Anonymkode: 224e8...545 Ifølge dem så er det sikkert satan som har hatt en hånd på rattet... 🫣🙃 Anonymkode: 7be66...5b9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. juni 2023 #88 Del Skrevet 22. juni 2023 Antiviruset skrev (7 timer siden): Ingen sendte slangen. Slangen er Satan, en kraft som har vær der i evigheten. Bibelen forteller bare at det var en av Guds engler som falt, og som ble kastet ut av Guds rike. Djevelen fristet jo Eva til å være ulydig mot Guds ord! Og det fikk enorme konsekvenser! Når man er det i dag som enkeltmennesker så får det konsekvenser for andre mennesker. Drap, tyverier, hor og alt annen ondskap. Som alltid går ut over andre mennesker. er dårlig gjort at adam og eva skulle straffes for å ha blitt manipulert av satan da. . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #89 Del Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg prøver å forstå hvordan dere kan tro på en gud som gir lov til å så masse dritt skjer i verden? Folk kan bli drept, voldtatt, sulter, lever i økonomisk helvete, og er helt ødelagt, men man skal liksom tro på han for han vil vårt beste? Dette gjør meg forbanna. Hvordan skal jeg tro på noen så ubetinget når det skjer så mye dritt? Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. Anonymkode: 6aee9...dbd Gud tar ikke fra mennesker fri vilje - som er grunnen til at det skjer så mye negativt og mørkt i verden nå. Det er opp til oss å snu det, og ting må nok bli ganske mørkt før mennesker skjønner at det er en mørk elite som styrer mye av det onde, og kjemper tilbake. Anonymkode: b526a...57e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
marsvin Skrevet 22. juni 2023 #90 Del Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): For vi mennesker er syndere. Lett å skylde alt på Gud ikke sant? Anonymkode: b2fc9...d9b ja, lærte nettopp at «å synde» rett og slett betyr «vende seg fra gud». Det er handlingene man gjør som er i mot det jesus kom for å lære menneskene, og guds vilje for oss. Har hørt det spørsmålet til TS tusen ganger før, men hvis man kan litt grunnleggende om bibelen, ser man at det spørsmålet kan besvares helt logisk utifra et kristent ståsted - vi valgte veien bort fra gud ved syndefallet og har fri vilje ifølge bibelen, og det er dette som gjør at gud ikke griper inn og rydder opp hele verden igjen så «alt blir fryd og gammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22. juni 2023 #91 Del Skrevet 22. juni 2023 marsvin skrev (43 minutter siden): ja, lærte nettopp at «å synde» rett og slett betyr «vende seg fra gud». Det er handlingene man gjør som er i mot det jesus kom for å lære menneskene, og guds vilje for oss. Har hørt det spørsmålet til TS tusen ganger før, men hvis man kan litt grunnleggende om bibelen, ser man at det spørsmålet kan besvares helt logisk utifra et kristent ståsted - vi valgte veien bort fra gud ved syndefallet og har fri vilje ifølge bibelen, og det er dette som gjør at gud ikke griper inn og rydder opp hele verden igjen så «alt blir fryd og gammen. men altså ved syndefallet så ble jo menneskene manipulert til å ta et valg. Kanskje gud skulle skapt oss litt mindre lettpåvirkelige da.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #92 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Men han nekter å stoppe det. Selv om han er "allmektig". Anonymkode: 8cef4...483 Han skal stoppe det på dommedag Anonymkode: 8356f...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #93 Del Skrevet 23. juni 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: Han skal stoppe det på dommedag Anonymkode: 8356f...607 Ja, han skal bare la lidelsene pågå en god stund til først fordi han er så god og fylt av kjærøighet 🙄.hvordan går det ikke an å se at det der er en veldig bekvem bortforklaring? Anonymkode: 1395d...4ae 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #94 Del Skrevet 23. juni 2023 Det er rart hvordan det man vokser opp med kan føles naturlig og normalt hele livet. Se hvor mange som elsker hunder og katter og dyr for eksempel. Samtidig spiser de kjøtt fra dyr som blir brutalt drept på samlebånd. Lam som går på samlebånd og blir drept en etter en. Men de fleste som syntes lam er kjempesøte, og som aldri ville tatt en kniv og drept et selv, spiser lam. Det er nok det samme med de kineserne på landsbygda som spiser hunder. De vokser opp med det og er vant til det, så de tenker ikke noe mer over det. (Skal sies at hund har blitt forbudt å selge kommersielt i Kina, så holdninger rundt det har endret seg. Mulig holdningene til dyr i Norge vil endre seg til å bli mer empatiske også) Mennesker flest er nok bare ikke interessert i å gå i dybden av egne vaner, tanker og moral. De har nok med eget liv. For noen er det komfortabelt og fint å føle at der eksisterer guder. De har jo vokst opp med det og syntes det er en normal tanke. Anonymkode: a1c62...2d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #95 Del Skrevet 23. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Det er rart hvordan det man vokser opp med kan føles naturlig og normalt hele livet. Se hvor mange som elsker hunder og katter og dyr for eksempel. Samtidig spiser de kjøtt fra dyr som blir brutalt drept på samlebånd. Lam som går på samlebånd og blir drept en etter en. Men de fleste som syntes lam er kjempesøte, og som aldri ville tatt en kniv og drept et selv, spiser lam. Det er nok det samme med de kineserne på landsbygda som spiser hunder. De vokser opp med det og er vant til det, så de tenker ikke noe mer over det. (Skal sies at hund har blitt forbudt å selge kommersielt i Kina, så holdninger rundt det har endret seg. Mulig holdningene til dyr i Norge vil endre seg til å bli mer empatiske også) Mennesker flest er nok bare ikke interessert i å gå i dybden av egne vaner, tanker og moral. De har nok med eget liv. For noen er det komfortabelt og fint å føle at der eksisterer guder. De har jo vokst opp med det og syntes det er en normal tanke. Anonymkode: a1c62...2d6 Det er min teori og. I tillegg til at mange trenger å kjenne på en kjærlighet fra noe som er større enn seg selv for å ikke føle seg alene og fortapt. Sånn sett har jo religion en nytte og er ikke bare til skade, men det er vanskelig å tro på kristendommen når man først har begynt å stille spørsmål 😅 Anonymkode: 1395d...4ae 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 23. juni 2023 #96 Del Skrevet 23. juni 2023 Fra før kristendommens tid kunne man få overført sine synder til et dyr som man ofret som straff for ens egne synder. Derav ordet syndebukk. Ortodokse jøder bedrivervisstnok dette fremdeles. I kristendommen fungerer Jesus som vår alles syndebukk. Derfor også den tullete og ellers ulogiske påstanden om at han døde på korset for våre synder og at alle som tror på han skal få evig liv . . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #97 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Ja, han skal bare la lidelsene pågå en god stund til først fordi han er så god og fylt av kjærøighet 🙄.hvordan går det ikke an å se at det der er en veldig bekvem bortforklaring? Anonymkode: 1395d...4ae Det er ingen bortforklaring, dette er godt forklart i Bibelen. Han skal fjerne alt det onde og skape en verden uten nød og lidelse. Ingen har skyld i lidelsene på jorden andre enn mennesker som skaper dem. Anonymkode: 8356f...607 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #98 Del Skrevet 23. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Det er ingen bortforklaring, dette er godt forklart i Bibelen. Han skal fjerne alt det onde og skape en verden uten nød og lidelse. Ingen har skyld i lidelsene på jorden andre enn mennesker som skaper dem. Anonymkode: 8356f...607 Det er jo det da. Hvem har skapt menneskene som har skapt lidelsene? Hva er vitsen med å skape vesener med tilbøyelighet til vold og ondskap og som vil ha problemer med å følge et tilfeldig valgt sett regler, sette dem på evig prøve og straffe dem hvis de ikke klarer å gå imot sin egen natur (som Gud selv har designet)? Det gir ingen mening. Hvorfor må han vente før han gjør noe med lidelsene? Hvorfor ikke nå? Dette gir heller ingen mening. Det åpenbare svaret er jo at han rett og slett ikke finnes, og det er bevisene på dette som må bortforklares. Guden jeg ble inndoktrinert om som liten ville grepet inn i denne røren. Men han gjør jo ikke det. Han oppfører seg i alle fall akkurat sånn som en Gud som ikke finnes ville oppført seg. Anonymkode: 1395d...4ae 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #99 Del Skrevet 23. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er jo det da. Hvem har skapt menneskene som har skapt lidelsene? Hva er vitsen med å skape vesener med tilbøyelighet til vold og ondskap og som vil ha problemer med å følge et tilfeldig valgt sett regler, sette dem på evig prøve og straffe dem hvis de ikke klarer å gå imot sin egen natur (som Gud selv har designet)? Det gir ingen mening. Gud har skapt mennesket og gitt oss fri viljen, som vi kan bruke til å gjøre godt eller ondt. Ingen har skyld for våre handlinger andre enn oss selv, så om vi velger å gjøre ondt er det ikke Gud sin feil. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det åpenbare svaret er jo at han rett og slett ikke finnes, og det er bevisene på dette som må bortforklares. Guden jeg ble inndoktrinert om som liten ville grepet inn i denne røren. Men han gjør jo ikke det. Han oppfører seg i alle fall akkurat sånn som en Gud som ikke finnes ville oppført seg. Gud finnes og er bevist av vitenskapen. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvorfor må han vente før han gjør noe med lidelsene? Hvorfor ikke nå? Dette gir heller ingen mening. Dette står forklart i Bibelen. Anonymkode: 8356f...607 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2023 #100 Del Skrevet 23. juni 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Gud har skapt mennesket og gitt oss fri viljen, som vi kan bruke til å gjøre godt eller ondt. Ingen har skyld for våre handlinger andre enn oss selv, så om vi velger å gjøre ondt er det ikke Gud sin feil. Gud finnes og er bevist av vitenskapen. Dette står forklart i Bibelen. Anonymkode: 8356f...607 Gud har jo skapt oss, ifølge troen. Han har jo da lagt grunnsteinen for våre tilbøyeligheter, og hva som ligger i vår natur og våre instinkter. Han har jo skapt hjernen vår! Så er jeg enig I at egne valg er vårt eget ansvar, men det er jo ikke veldig snilt å lage oss på en sånn måte at vi hele tiden må jobbe mot vår egen natur for å passe inn i hans versjon av hvordan vi skal være. Det er jo ganske meningsløst, spør du meg. Jeg har bedt om å få paperne som ligger grunn for denne vitenskapelige gudeteorien tidligere, men har ikke fått en eneste referanse. Kan du hjelpe meg med dette? Jeg har nevnt tidligere i en annen tråd at jeg tror på vitenskapen, og den vitenskapelige metode. Hvis den har kommet opp med noen svar er jeg selvsagt villig til å revurdere. Men enn så lenge står jeg på bar bakke der. Bibelen er for øvrig revidert, satt sammen, tolket, oversatt, oversatt på nytt og oversatt på nytt, relativt mange hundre år etter at Jesus gikk på jorda, så jeg må jo bare anta at de allerede da så behovet for å bortforklare fraværet av Guds inngripen i død og pine de opplevde rundt seg. Anonymkode: 1395d...4ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå