Gå til innhold

Til dere kristne som tror på gud, hvordan i all verden klarer dere det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lawyam skrev (6 minutter siden):

 

MATTEUS 13

Lignelsen om såmannen

1Samme dag gikk Jesus ut av huset og satte seg ved sjøen.  2Det samlet seg mye folk omkring ham, så han steg ut i en båt og satte seg der. Og alt folket sto på stranden. 3Han talte mye til dem i lignelser og sa: Se, en såmann gikk ut for å så. 4Og da han sådde, falt noe ved veien, og fuglene kom og åt det opp. 5Noe falt på steingrunn, hvor det ikke hadde mye jord. Det skjøt straks opp fordi det ikke hadde dyp jord. 6Men da solen steg opp, ble det avsvidd, og fordi det ikke hadde rot, visnet det. 7Noe falt blant torner, og tornene vokste opp og kvalte det. 8Men noe falt i god jord og bar frukt: noe hundre foll, noe seksti foll, og noe tretti foll. 9Den som har ører, han høre!  10Disiplene kom da til ham og sa: Hvorfor taler du til dem i lignelser?  11Han svarte dem og sa: Fordi dere er det gitt å få kjenne himlenes rikes mysterier*, men dem er det ikke gitt.  12For den som har, til ham skal det bli gitt, og han skal ha overflod. Men den som ikke har, skal bli fratatt endog det han har.  13Derfor taler jeg til dem i lignelser. For de ser, og likevel ser de ikke. De hører, og likevel hører de ikke, og forstår ikke. 14På dem blir Jesajas profeti oppfylt som sier: Dere skal høre og høre, men ikke forstå, se og se, men ikke skjelne.  15For dette folks hjerte er blitt sløvt, og med ørene hører de tungt, og sine øyne har de lukket til, så de ikke skal se med øynene eller høre med ørene og forstå med hjertet, og omvende seg så jeg kunne få lege dem. 16Men dere - salige er deres øyne fordi de ser, og deres ører fordi de hører.  17Sannelig sier jeg dere: Mange profeter og rettferdige har lengtet etter å se det som dere ser, men fikk ikke se det, og å høre det som dere hører, men fikk ikke høre det. 18Så hør da dere lignelsen om såmannen: 

19Hver den som hører ordet om riket og ikke forstår det, til ham kommer den onde og røver det som er sådd i hjertet. Dette er den som ble sådd ved veien. 20Den som ble sådd på steingrunn, er den som straks tar imot ordet med glede når han hører det, 21men han har ingen rot i seg, og holder ut bare en tid. Når det blir trengsel eller forfølgelse for ordets skyld, faller han straks fra. 22Den som ble sådd blant torner, er den som hører ordet, men tidens bekymring og rikdommens bedrag kveler ordet, så det blir uten frukt.  23Men den som ble sådd i den gode jord, det er den som hører ordet og forstår det. Han bærer frukt, og en gir hundre foll, en seksti foll, en tretti foll.

Sooo? Dette er DIN tro. Din sannhet. Tror du at den skal trollbinde alle andre som ikke tror?

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/22/2023 at 8:58 AM, AnonymBruker said:

Dere må komme med noe bevis på at han finnes annet enn at det er en følelse. 

Anonymkode: 6aee9...dbd

Hvem sier at de må det, og hvem har løyet til deg og sagt at du må forstå absolutt alt mellom himmel og jord? Fordi at du ikke klarer å forsone deg med andre menneskers tro på egen hånd?

Anonymkode: e9062...040

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker said:

mennesker er født syndere pga Adam. Så synd er i vårt hjerte. Det betyr ikke at du er fritatt for synd.

Tautologi. Fordi et tau er langt, er tauet langt. Og det ondes problem står seg like godt som i starten av hele denne tråden. Argumentene går i sirkler, og det er ikke så rart, siden dette er en gordisk floke i teologien. Forskjellen på lekmenn og teologer, synes etter denne tråden å være at teologer anerkjenner problemstillingen. Lekmenn nekter for at den eksisterer. I alle fall her inne.

Anonymkode: 1395d...4ae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (18 minutter siden):

Sooo? Dette er DIN tro. Din sannhet. Tror du at den skal trollbinde alle andre som ikke tror?

Noooooo! Det er Bibelens sannhet!  Ditt bidrag er ikke og du påstår din sannhet er større enn Bibelens ord! 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (19 minutter siden):

Noooooo! Det er Bibelens sannhet!  Ditt bidrag er ikke og du påstår din sannhet er større enn Bibelens ord! 

Her tilegger du meg meninger for å skåne din egen tro. Du er med bedratt enn du er klar over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (9 minutter siden):

Her tilegger du meg meninger for å skåne din egen tro. Du er med bedratt enn du er klar over. 

Tror det er du som er bedratt her dessverre. Skal be for deg 🕊🙏🏼

Anonymkode: bcf9d...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tror det er du som er bedratt her dessverre. Skal be for deg 🕊🙏🏼

Anonymkode: bcf9d...45d

Det er håp for deg også. En dag kanskje du snapper ut av hovmoden og trangen til å ha rett og ydmykt innser at ingen vet alt og sitter på selve sannheten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (18 minutter siden):

Det er håp for deg også. En dag kanskje du snapper ut av hovmoden og trangen til å ha rett og ydmykt innser at ingen vet alt og sitter på selve sannheten. 

Vår Allmektige Skaper sitter på den sannheten jo.

Anonymkode: bcf9d...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (27 minutter siden):

Her tilegger du meg meninger for å skåne din egen tro. Du er med bedratt enn du er klar over. 

Du angriper den troende, troen, Bibelen, Gud og du innbiller deg også at jeg føler meg eller troen truet? Jeg har ennå ikke lest noe du har skrevet som kunne klart å velte et melkeglass engang.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (7 minutter siden):

Du angriper den troende, troen, Bibelen, Gud og du innbiller deg også at jeg føler meg eller troen truet? Jeg har ennå ikke lest noe du har skrevet som kunne klart å velte et melkeglass engang.

Du angriper selv. Trangen til å ha rett og alle andre feil sitter dypt i deg. Selvinnsikt vet du, den mangler du. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Vår Allmektige Skaper sitter på den sannheten jo.

Anonymkode: bcf9d...45d

Det må du gjerne tro. Og det er ikke det som er problemet mitt. Men det at dere nedsnakker alle andre som mener og tror noe annet. Og deres tro er like sterk sol din. Også deres opplevelser. Du er like manipulert som Bibelen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (11 minutter siden):

Du angriper den troende, troen, Bibelen, Gud og du innbiller deg også at jeg føler meg eller troen truet? Jeg har ennå ikke lest noe du har skrevet som kunne klart å velte et melkeglass engang.

Har det du skrevet veltet et glass melk foresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (1 minutt siden):

Det må du gjerne tro. Og det er ikke det som er problemet mitt. Men det at dere nedsnakker alle andre som mener og tror noe annet. Og deres tro er like sterk sol din. Også deres opplevelser. Du er like manipulert som Bibelen 

Fordi alt annet er en løgn. Og løgnen kommer inne fra Faderen. 
Men løgnens Far. Som du sikkert vet hvem er.

Jesus er den eneste sannheten. 

Anonymkode: bcf9d...45d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi alt annet er en løgn. Og løgnen kommer inne fra Faderen. 
Men løgnens Far. Som du sikkert vet hvem er.

Jesus er den eneste sannheten. 

Anonymkode: bcf9d...45d

Ikke* fra Faderen

Anonymkode: bcf9d...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (2 minutter siden):

Du angriper selv. Trangen til å ha rett og alle andre feil sitter dypt i deg. Selvinnsikt vet du, den mangler du. 

Jeg sier jeg tror på Bibelen og Guds Ord og ikke på ditt og du takler det latterlig dårlig må jeg si! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (3 minutter siden):

Har det du skrevet veltet et glass melk foresten? 

Tvilsomt, men så prøver jeg ikke å velte noens tro heller da! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Fordi alt annet er en løgn. Og løgnen kommer inne fra Faderen. 
Men løgnens Far. Som du sikkert vet hvem er.

Jesus er den eneste sannheten. 

Anonymkode: bcf9d...45d

Den som lever får se😉 Mange som mener det samme som deg, men med en helt annen tro. 

Lawyam skrev (5 minutter siden):

Jeg sier jeg tror på Bibelen og Guds Ord og ikke på ditt og du takler det latterlig dårlig må jeg si! 

Du takler latterlig dårlig at noen ikke tror på det samme som du mener du? Var det ikke du som siterte meg først?

Lawyam skrev (4 minutter siden):

Tvilsomt, men så prøver jeg ikke å velte noens tro heller da! 

Jo det gjør du i aller høyeste grad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (11 minutter siden):

Den som lever får se😉 Mange som mener det samme som deg, men med en helt annen tro. 

Du takler latterlig dårlig at noen ikke tror på det samme som du mener du? Var det ikke du som siterte meg først?

Jo det gjør du i aller høyeste grad!

Kan være jeg svarte på dine uttalelser, men at jeg 'siterer' deg er nok å dra det litt langt. ;) 

Endret av Lawyam
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lawyam skrev (Akkurat nå):

Kan være jeg svarte på dine sitater, men at jeg 'siterer' deg er nok å dra det litt langt. ;) 

Du vet godt hva jeg mente. Får be om litt ro og styrke til å takle at ikke alle er enige med deg😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannhetsøkende skrev (13 minutter siden):

Den som lever får se😉 Mange som mener det samme som deg, men med en helt annen tro. 

Du takler latterlig dårlig at noen ikke tror på det samme som du mener du? Var det ikke du som siterte meg først?

Jo det gjør du i aller høyeste grad!

Fortell meg.. siden du engang var kristen som du sier. Hvordan «falt» du bort fra troen?

For har du hatt åpenbaringen av Den Hellige Ånd og Jesus nærhet.. så er ikke det noe man bare gir «slipp» på..

Og isåfall.. var det mange lyster du hadde til verden?

Anonymkode: bcf9d...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...