Gå til innhold

Når man ikke kan betjene mellomfinansiering og 2 hus - hussalg/kjøp

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Lineaaa skrev (På 21.6.2023 den 19.27):

Dobbel renteheving i morgen, som starter å virke til høsten. Selg nå asap! 

Hææ?? Hvor mye mer må en betale i mnd ca? Kan man låse rentene? Er ikke så kjent på dette og vi har nylig kjøpt vårt første hus.

Anonymkode: 43d36...a8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 23.6.2023 den 20.53):

Har dere brukt stylist? Har god erfaring med det, kostet ikke så mye. 

Ellers bør dere legge ut begge husene for salg i august og selge det som går først. 4-5 mnd er lite når 1-2 går bort i ferie.

For det nye huset kan dere sikkert få bruke prospektbilder og takst fra dere kjøpte mot et vederlag til selgeren som har betalt for det. Og om dere ikke har flyttet inn, er det ikke så mye jobb. Om det er det som blir solgt, er trøsten at deres gamle hus vil øke i verdi med ny vei. 

Anonymkode: 5bf93...a20

TS trenger ikke stylist, huset ser bra nok ut som det er. Det ser ut som et pent og velholdt hjem, ikke de ihjelstyla husene hvor alt er likt som i alle andre annonser. 🤗

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Vanja2345 skrev (9 minutter siden):

Samme skjedde med oss. Vi måtte leie ut via air bnb. Mye jobb, men ingen annen mulighet. Måtte ha inn ca 25-30 000 i mnd i leie for å overleve økonomisk. En lettsolgt leilighet i Oslo tok plutselig 13 mnd å selge, men nå er den solgt 🥳

Så utrolig kjedelig 😬

Men grattis 😃🥳 må være fantastisk å endelig få solgt. 

Ts

Anonymkode: f885d...5a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (7 minutter siden):

TS trenger ikke stylist, huset ser bra nok ut som det er. Det ser ut som et pent og velholdt hjem, ikke de ihjelstyla husene hvor alt er likt som i alle andre annonser. 🤗

Takk 🥰🤗

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk 🥰🤗

Ts

Jeg ser du knakk sammen på et tidspunkt her, får helt vondt av deg. ❤️

Jeg tenker som deg og flere i tråden at dere var uheldig med tidspunktet. Det er sommer nå og det er sjeldent et godt tidspunkt å selge på. Du sier dere skal vente ut august og den planen synes jeg du skal holde deg til! I august er det mer omsetning av boliger og mer trøkk i markedet.

Jeg synes enkelte folk i denne tråden er direkte slemme med deg! De trykker deg ned, du som virker å være både positiv og tålmodig! Ikke la de dra deg såpass mye ned som de gjør. Det kan godt være de prøver å hjelpe, men det er noe med hvordan man sier ting og hvordan man formidler det.

Jeg kan jo heller ikke garantere deg at du får solgt i august, det kan jo ingen, men helt ærlig så tror jeg tidspunktet nå er deres største problem. Nå er jo jeg på utsiden av dette og det er lett for meg å si; men jeg hadde prøvd å ta sommerferie fra grublingen og heller startet opp salgsprosessen igjen etter skoleferien.

Det kan jo være det er lurt å ikke trekke boligen fra markedet men la den ligge ute, barnefamilier kan godt ligge på solsengen på Granca og scrolle etter boliger de vil kjøpe før barna begynner i barnehagen, på barneskolen, ungdomsskolen eller lignende. Men det må du prate med megler om. En venninne gjorde det, de så drømmeboligen sin i løpet av ferien og avbrøt faktisk ferien for å dra rett til kjøper og kuppe boligen før visning. Så dro de tilbake på ferie en bolig rikere og brukte resten av ferien på å planlegge flyttingen.

Huset deres er koselig, pent, rent, velholdt, smakfullt, ryddig, god planløsning, ser ut som en veldig bra beliggenhet (jeg er ikke kjent der), og et hyggelig sted å være! ❤️ Huset deres er det koseligste i området, synes jeg.

Jeg tror veldig på at denne boligen blir populær til høsten! Jeg tror ikke markedet kræsjer faktisk. Nordmenn er vant til å ha masse boliglån og det å eie bolig er det viktigste i livet for veldig mange av oss. Det gir trygghet å eie bolig og har mange fordeler økonomisk. Vi kutter heller ned på forbruk før vi selger huset vårt. Og nordmenn sløser fortsatt ekstremt mye, det er jo derfor renta stiger og stiger. Dette går bra, men kan selvfølgelig ikke fortsette i evigheter. 

Det skal veldig mye til før markedet knekker, alle renteoppgangene viser jo nettopp det, nordmenns økonomi tåler masse. De aller aller fleste klarer å ri av denne stormen uten problemer. De fleste kjøper og selger i samme marked også, det er en positiv ting for dere som da ikke er avhengige av bare typiske førstegangskjøpere (selv om jeg vet at det var dette dere også gjorde, kjøpe og selge i samme marked). Men pengene er i markedet er poenget mitt. Det er haugevis av barnefamilier som flytter ut av byen, kanskje til høsten, fordi barna har blitt for store til å bo i leilighet med. Da er deres hus next level.

Så ikke gi opp enda! Jeg har skikkelig troa på at dere får solgt! Som du sier så blir det kanskje en overgangsperiode nå også, hvor folk må få solgt før de kjøper nytt, det var ikke så vanlig før fordi det ikke var like usikkert marked. Så august blir deres måned! ❤️

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (9 timer siden):

Jeg ser du knakk sammen på et tidspunkt her, får helt vondt av deg. ❤️

Jeg tenker som deg og flere i tråden at dere var uheldig med tidspunktet. Det er sommer nå og det er sjeldent et godt tidspunkt å selge på. Du sier dere skal vente ut august og den planen synes jeg du skal holde deg til! I august er det mer omsetning av boliger og mer trøkk i markedet.

Jeg synes enkelte folk i denne tråden er direkte slemme med deg! De trykker deg ned, du som virker å være både positiv og tålmodig! Ikke la de dra deg såpass mye ned som de gjør. Det kan godt være de prøver å hjelpe, men det er noe med hvordan man sier ting og hvordan man formidler det.

Jeg kan jo heller ikke garantere deg at du får solgt i august, det kan jo ingen, men helt ærlig så tror jeg tidspunktet nå er deres største problem. Nå er jo jeg på utsiden av dette og det er lett for meg å si; men jeg hadde prøvd å ta sommerferie fra grublingen og heller startet opp salgsprosessen igjen etter skoleferien.

Det kan jo være det er lurt å ikke trekke boligen fra markedet men la den ligge ute, barnefamilier kan godt ligge på solsengen på Granca og scrolle etter boliger de vil kjøpe før barna begynner i barnehagen, på barneskolen, ungdomsskolen eller lignende. Men det må du prate med megler om. En venninne gjorde det, de så drømmeboligen sin i løpet av ferien og avbrøt faktisk ferien for å dra rett til kjøper og kuppe boligen før visning. Så dro de tilbake på ferie en bolig rikere og brukte resten av ferien på å planlegge flyttingen.

Huset deres er koselig, pent, rent, velholdt, smakfullt, ryddig, god planløsning, ser ut som en veldig bra beliggenhet (jeg er ikke kjent der), og et hyggelig sted å være! ❤️ Huset deres er det koseligste i området, synes jeg.

Jeg tror veldig på at denne boligen blir populær til høsten! Jeg tror ikke markedet kræsjer faktisk. Nordmenn er vant til å ha masse boliglån og det å eie bolig er det viktigste i livet for veldig mange av oss. Det gir trygghet å eie bolig og har mange fordeler økonomisk. Vi kutter heller ned på forbruk før vi selger huset vårt. Og nordmenn sløser fortsatt ekstremt mye, det er jo derfor renta stiger og stiger. Dette går bra, men kan selvfølgelig ikke fortsette i evigheter. 

Det skal veldig mye til før markedet knekker, alle renteoppgangene viser jo nettopp det, nordmenns økonomi tåler masse. De aller aller fleste klarer å ri av denne stormen uten problemer. De fleste kjøper og selger i samme marked også, det er en positiv ting for dere som da ikke er avhengige av bare typiske førstegangskjøpere (selv om jeg vet at det var dette dere også gjorde, kjøpe og selge i samme marked). Men pengene er i markedet er poenget mitt. Det er haugevis av barnefamilier som flytter ut av byen, kanskje til høsten, fordi barna har blitt for store til å bo i leilighet med. Da er deres hus next level.

Så ikke gi opp enda! Jeg har skikkelig troa på at dere får solgt! Som du sier så blir det kanskje en overgangsperiode nå også, hvor folk må få solgt før de kjøper nytt, det var ikke så vanlig før fordi det ikke var like usikkert marked. Så august blir deres måned! ❤️

Vet du, dette var veldig godt å lese og gjorde varmt langt inni hjerterota gode du ❤️ Tusen hjertelig takk ❤️🙏 

Vi krysser fingrene for at det blir solgt snart. Det er virkelig en fantastisk plass å bo og veldig trist å måtte selge. Nærhet til alt. 2 byer, 40-50 min til Oslo, snart kortere. Noen minutter til vannet og stranden, på vinteren er det skøyteløyper der. En kort kjøretur til en av Østlandets fineste sandstrand. Skiløyper, skog, fjell, alpint, sykkelbaner, golf og andre idretter. Folkene her er fantastiske og når vi har besøk fra andre plasser blir de overrasket over hvor hyggelige folk her er. Eldorado for småbarnsfamilier. Gode skoler og godt og trygt miljø. ❤️ Og et relativt nytt hus med god beliggenhet. Vi stortrives her. 

Jeg håper flere synes det samme som deg når de ser bildene.

Tusen takk for støtten ❤️❤️❤️‍🩹 Det er tøft å stå i til tider. 

Ts

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vet du, dette var veldig godt å lese og gjorde varmt langt inni hjerterota gode du ❤️ Tusen hjertelig takk ❤️🙏 

Vi krysser fingrene for at det blir solgt snart. Det er virkelig en fantastisk plass å bo og veldig trist å måtte selge. Nærhet til alt. 2 byer, 40-50 min til Oslo, snart kortere. Noen minutter til vannet og stranden, på vinteren er det skøyteløyper der. En kort kjøretur til en av Østlandets fineste sandstrand. Skiløyper, skog, fjell, alpint, sykkelbaner, golf og andre idretter. Folkene her er fantastiske og når vi har besøk fra andre plasser blir de overrasket over hvor hyggelige folk her er. Eldorado for småbarnsfamilier. Gode skoler og godt og trygt miljø. ❤️ Og et relativt nytt hus med god beliggenhet. Vi stortrives her. 

Jeg håper flere synes det samme som deg når de ser bildene.

Tusen takk for støtten ❤️❤️❤️‍🩹 Det er tøft å stå i til tider. 

Ts

Dette huset høres virkelig fint ut. Kan du sende lenke?
Vi bor i leilighet og vurderer noe større..  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 6/24/2023 at 11:07 AM, AnonymBruker said:

Jeg synes det er et rart marked dere snakker om, om 3 mill er det som alle har råd til.

Her hos meg er det hus mellom 5-6 millioner som regnes som det alle har råd til, da er alle familier med 2 forsørgere. Er det over denne summen, begynner boligene å bli vanskeligere og vanskeligere å omsette.

Her går fremdeles hus mellom 5.5 - 6.5 mill noen dager etter visning.

Anonymkode: a3e7a...a95

Da har du ikke fulgt med. De fleste førstegangskjøpere jeg kjenner, par i 20-30 årene med 2 barn med begge i jobb får lån på 2-3 mill.

Heier på deg TS!

Anonymkode: eebe6...562

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man ikke har nok penger må man tjene mer eller bruke mindre eller begge deler.

Anonymkode: e96bc...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lively skrev (På 26.6.2023 den 17.02):

Dette huset høres virkelig fint ut. Kan du sende lenke?
Vi bor i leilighet og vurderer noe større..  

Sender deg pm ☺️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Da har du ikke fulgt med. De fleste førstegangskjøpere jeg kjenner, par i 20-30 årene med 2 barn med begge i jobb får lån på 2-3 mill.

Heier på deg TS!

Anonymkode: eebe6...562

Tusen takk 🥰

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Når man ikke har nok penger må man tjene mer eller bruke mindre eller begge deler.

Anonymkode: e96bc...236

Det er planen ☺️

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Håper dere får solgt💗

Anonymkode: 5e982...0f5

Takk ❤️❤️ 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kjøpte Bitcoin til 500k per stk og prøver å selge nå. Får ikke solgt for mer enn 300k! Men det er jo mange kjøpere der ute, så jeg venter noen måneder så det løser seg mom, for den Bitcoinen skal jo være verdt 500k! 

Er essensielt det du sier ts. Boligmarkedet er også et marked som både går opp og ned. Er ikke noe magisk noen kan gjøre for å «dytte» markedet på såpass kort sikt. Du må være åpen for at du har en bolig i fallende marked og være klar for et eventuelt stop loss.

Anonymkode: ecd3d...10f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du sende meg link, ble nysgjerrig :)

Forhold deg til de profesjonelle du har rundt deg (megler, bank osv), og få bekreftet dette med antall lån du var usikker på og få kontroll og sett opp ett budsjett for planen fremover. Sett opp i dette budsjettet når du må ta en avgjørelse på om det skal fortsette eller gå mer drastisk til verks. Tiden vil vise hva som skjer, og ta alltid "ekspertråd" fra kvinneguiden med en god porsjon med salt :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg kjøpte Bitcoin til 500k per stk og prøver å selge nå. Får ikke solgt for mer enn 300k! Men det er jo mange kjøpere der ute, så jeg venter noen måneder så det løser seg mom, for den Bitcoinen skal jo være verdt 500k! 

Er essensielt det du sier ts. Boligmarkedet er også et marked som både går opp og ned. Er ikke noe magisk noen kan gjøre for å «dytte» markedet på såpass kort sikt. Du må være åpen for at du har en bolig i fallende marked og være klar for et eventuelt stop loss.

Anonymkode: ecd3d...10f

Det stemmer, det er bare det at de fleste boligeiere (særlig sentralt på Østlandet) har blitt vant til at bolig går bare opp, opp, opp. Bolig har blitt noe man skal tjene på å eie. Men sånn er det ikke alltid, og det ser vi nå. Dvs TS vil fremdeles ha tjent mye penger på å ha eid sin første bolig, men ikke like mye som forutsett. En bolig er ikke verdt mer enn det noen er villig til å betale for den. 
Håper det ordner seg i august, TS! Ingen kjøper bolig nå i sommerferien. 

Anonymkode: 753ea...6bb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvordan går det, TS? :)

Anonymkode: 305f4...418

Samme status 🥹 Men håper det løsner seg snart etter ferien 🤞 

Ts

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Krysser fingrene! Ingen kan regne med å selge i juli uansett. Håpet ligger nok i september/august!

Anonymkode: 753ea...6bb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...