AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #41 Skrevet 22. juni 2023 Lite barn to timer i bil pr dag. Ville jeg ikke ha anbefalt. Da hadde jeg heller kjørt den reiseveien selv, og dagpendlet. Hørt med arbeider om evnt litt mindre stilling, eller kortere dager den uka jeg hadde barn og jobbe inn den uka jeg ikke hadde barn. Hadde 50/50 på et barn i nabo kommunen. Men der var det ca 15 min reisevei til bh og skole. Siden far begynte før meg på jobb, så leverte jeg på morgenen. Min jobb var motsatt vei, så fikk da en time til jobb de dagene. Selv med 15 minutter unna feil retning, bød det på problemer innimellom. Da det ble 30 minutter tur retur. Så hadde ikke utsatt ungen for sånt. Selv om jeg ikke var forelder og hadde ey ønske om å flytte fra stedet, så var ikke det et tema. Ei veninde av meg måtte flytte, og barnet hennes var nesten 10år. Da tok hun en prat med barnet sitt, la 0 vekt på at ungen måtte velge mellom foreldrene. Men om ungen ville starte på nytt sted med henne, eller beholde vennene og bo hos far. Han valgte venner og far. Så da ble det sånn. Og til det beste for barnet. Noen steder finnes det også pendler boliger, å leie. Koster litt ekstra. Men det gjør barnebidrag også forsåvidt. Så kan gå an å bo sånn annenhver uke også Anonymkode: 9f08f...48d
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #42 Skrevet 22. juni 2023 Jeg er ikke TS, men her er det helt umulig å få til å bo innenfor samme skolekrets. Det har ikke far råd til, da det ble slutt måtte han leie 15 minutter med bil unna. Jeg håper jo han kommer nærmere etter hvert, men det tviler jeg på. Synd om han skal være helgepappa resten av livet på grunn av økonomi. Anonymkode: a328d...7c5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #43 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke TS, men her er det helt umulig å få til å bo innenfor samme skolekrets. Det har ikke far råd til, da det ble slutt måtte han leie 15 minutter med bil unna. Jeg håper jo han kommer nærmere etter hvert, men det tviler jeg på. Synd om han skal være helgepappa resten av livet på grunn av økonomi. Anonymkode: a328d...7c5 Helgepappa kun fordi han bor 15 min unna? Anonymkode: ed4d0...44f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #44 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg er ikke TS, men her er det helt umulig å få til å bo innenfor samme skolekrets. Det har ikke far råd til, da det ble slutt måtte han leie 15 minutter med bil unna. Jeg håper jo han kommer nærmere etter hvert, men det tviler jeg på. Synd om han skal være helgepappa resten av livet på grunn av økonomi. Anonymkode: a328d...7c5 Kan ikke du også flytte da? Slik at ungen din kan bo nærmere far? Anonymkode: 1d119...520 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #45 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke TS, men her er det helt umulig å få til å bo innenfor samme skolekrets. Det har ikke far råd til, da det ble slutt måtte han leie 15 minutter med bil unna. Jeg håper jo han kommer nærmere etter hvert, men det tviler jeg på. Synd om han skal være helgepappa resten av livet på grunn av økonomi. Anonymkode: a328d...7c5 Det er stor forskjell på 15 minutter og en time, så ditt tilfelle er overhode ikke sammenlignbart. 50/50 og en time unna er bare slemt, man tar fra barnet så mye. Er ikke tvil om hvems behov som kommer først og sist da. Anonymkode: 160dc...c7d 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #46 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Helgepappa kun fordi han bor 15 min unna? Anonymkode: ed4d0...44f Det er jo ikke innenfor samme skolekrets, i tråden her er visst det nødvendig for 50/50? AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan ikke du også flytte da? Slik at ungen din kan bo nærmere far? Anonymkode: 1d119...520 Nå har vi både besteforeldre og onkel i nabolaget, samt venner i barnehagen. Vi må da bytte barnehage, og jeg blir avhengig av å ta buss til jobb. Helhetlig føler jeg det er en dårligere idé å flytte enn at vi bor i forskjellige skolekretser. Anonymkode: a328d...7c5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #47 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er stor forskjell på 15 minutter og en time, så ditt tilfelle er overhode ikke sammenlignbart. 50/50 og en time unna er bare slemt, man tar fra barnet så mye. Er ikke tvil om hvems behov som kommer først og sist da. Anonymkode: 160dc...c7d Jeg sammenlignet ikke, det var bare en kommentar til de som mente man må bo i samme skolekrets for å ha 50/50. Det er ikke alltid like enkelt å få til. Anonymkode: a328d...7c5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #48 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Det er stor forskjell på 15 minutter og en time, så ditt tilfelle er overhode ikke sammenlignbart. 50/50 og en time unna er bare slemt, man tar fra barnet så mye. Er ikke tvil om hvems behov som kommer først og sist da. Anonymkode: 160dc...c7d Hva tar man fra barnet? Anonymkode: ed4d0...44f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #49 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det er jo ikke innenfor samme skolekrets, i tråden her er visst det nødvendig for 50/50? Nå har vi både besteforeldre og onkel i nabolaget, samt venner i barnehagen. Vi må da bytte barnehage, og jeg blir avhengig av å ta buss til jobb. Helhetlig føler jeg det er en dårligere idé å flytte enn at vi bor i forskjellige skolekretser. Anonymkode: a328d...7c5 Altså skjønner at 1 time er langt. men man må da vel ikke bo innenfor samme skolekrets for å ha 50/50? en 15 minutters kjøretur bør jo være veldig overkommelig. Man sitter ofte med veldig få alternativer hvis man skal finne bolig i samme skolekrets. Anonymkode: ed4d0...44f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #50 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva tar man fra barnet? Anonymkode: ed4d0...44f Ganske mye når man bor en time unna resten av klassen og vennene. Ja de er i barnehagen nå, men tiden går fort. Har selv bodd litt under tilsvarende unna skolen og resten av klassen og det la en skikkelig demper på fritiden. Alt måtte planlegges og jeg var mye alene. Ville aldri gjort det samme mot mine barn. Anonymkode: 160dc...c7d 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #51 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Altså skjønner at 1 time er langt. men man må da vel ikke bo innenfor samme skolekrets for å ha 50/50? en 15 minutters kjøretur bør jo være veldig overkommelig. Man sitter ofte med veldig få alternativer hvis man skal finne bolig i samme skolekrets. Anonymkode: ed4d0...44f Haha ja, jeg er jo enig. Det var bare så vanvittig mange i tråden som mente at 50/50 var avhengig av at foreldrene bor i samme skolekrets, så ville bare komme med et annet perspektiv 😄 Anonymkode: a328d...7c5 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #52 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Haha ja, jeg er jo enig. Det var bare så vanvittig mange i tråden som mente at 50/50 var avhengig av at foreldrene bor i samme skolekrets, så ville bare komme med et annet perspektiv 😄 Anonymkode: a328d...7c5 Ja, virker som lite forståelse her inne på at alt ikke er helt A4 og helt perfekt Anonymkode: ed4d0...44f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #53 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva tar man fra barnet? Anonymkode: ed4d0...44f To timer om dagen i bil. Samvær med far etterhvert (ikke snakk om at 50/50 kan fungere med et større barn med den avstanden). Kanskje hverdagslig samvær med yngre søsken hvis de kommer. Anonymkode: 12fb1...d1f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #54 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er det ikke regler på når FVK fraråder 50/50 ordning ? De godtar ikke 50/50 ordning over kommunegrenser ? Anonymkode: 4021c...d12 Fvk har ingen «regler». De har ingen makt. Anonymkode: a69e6...11f 1
vil være anonym1 Skrevet 22. juni 2023 #55 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): To timer om dagen i bil. Samvær med far etterhvert (ikke snakk om at 50/50 kan fungere med et større barn med den avstanden). Kanskje hverdagslig samvær med yngre søsken hvis de kommer. Anonymkode: 12fb1...d1f Når han er så glad i å kjøre bil og koser seg på biltur med far hvorfor er det da en så stor ulempe? Hva mener du med hverdgslig samvær med yngre søsken hvis de kommer? Det trenger ikke å fungere med eldre barn om det fungerer med barnehagebarn er jo det som er spørsmålet her. Når det er snakk om skole alder så kan barnet si selv hva de synes om det og gjøre tiltak deretter.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #56 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): To timer om dagen i bil. Samvær med far etterhvert (ikke snakk om at 50/50 kan fungere med et større barn med den avstanden). Kanskje hverdagslig samvær med yngre søsken hvis de kommer. Anonymkode: 12fb1...d1f Det er jo en ønsket løsning for at barnet skal få hverdagslig samvær med yngre søsken Anonymkode: ed4d0...44f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #57 Skrevet 22. juni 2023 Så ingen som tenker det kan fungere fint? Anonymkode: ed4d0...44f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #58 Skrevet 22. juni 2023 vil være anonym1 skrev (6 minutter siden): Når han er så glad i å kjøre bil og koser seg på biltur med far hvorfor er det da en så stor ulempe? Hva mener du med hverdgslig samvær med yngre søsken hvis de kommer? Det trenger ikke å fungere med eldre barn om det fungerer med barnehagebarn er jo det som er spørsmålet her. Når det er snakk om skole alder så kan barnet si selv hva de synes om det og gjøre tiltak deretter. Det tiltaket deretter blir jo helgesamvær med far, som senere blir sjeldnere og sjeldnere. En løsning kunne jo være at mor flytter en time unna, og barnet bytter barnehage og skole. Ellers vil ikke 50/50 fungere godt over lengre tid med en slik avstand, ei heller med et barnehagebarn. Anonymkode: 12fb1...d1f
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #59 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det er jo en ønsket løsning for at barnet skal få hverdagslig samvær med yngre søsken Anonymkode: ed4d0...44f Ingen tiåring vil ønske å bo 6 mil fra skole og fritidsaktiviteter og venner og mor. Antageligvis ikke en femåring heller. Søsken blir noen man besøker som gjest. Anonymkode: 12fb1...d1f 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #60 Skrevet 22. juni 2023 Dere ønsker å kjøpe hus 6 mil unna der barnet må bor, og å få flere barn. Og ønsker 50/50. Det er ikke forenelig. Du kan dagpendle, et lite barn kan ikke det, et større barn kan ikke det. Dere kan ikke gjøre noen tiltak som bøter på det, annet enn å slutte med samvær i ukedagene. Når barnet blir større og kan si sin mening blir det enda sjeldnere. Eller dere kan kjøpe det huset der barnet bor. Eneste ulempen med det er at du må pendle. «Nærhet til familie og venner» for et hypotetisk fremtidig barn blir ikke noe problem, barn kan da ha kvalitetstid i bilen i timesvis om dagen i følge deg, det er bare å dra på hyppige besøk. Barnehage og skole og aktiviteter (husk: venner og fritidsaktiviteter må følges opp i fars uker også, det blir fort tre ettermiddager i uka pluss noe i helgen) er viktigere. Anonymkode: 12fb1...d1f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå