Gå til innhold

Avstand 50/50 fordeling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har erfaring. Har klaget her flere ganger før så den over som kommenterte "deg igjen" mente sikkert meg 😅🤣

Jeg har hatt en times avstand til barnehagen og det har vært ett helvetes slit skal jeg være ærlig .... anbefales ikke! Barnet sliter seg ut, og du også når du skal prøve å rekke alt med så lange veier. Been there done that, og aldri igjen!! Har heldigvis ordnet med ny bhg fra høsten her.

Anonymkode: 2f7fa...bf2

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
vil være anonym1 skrev (2 timer siden):

Litt mer utfyllende og forklarende så er det nå ca 60/40, men planlagt med 50/50 når barnet blir 3 år som bare er noen måneder til.

Hen har et hjem hos mor, et hjem hos far og et hjem hos fars forlovede. pr nå så bor mor og far ca 10 min fra hverandre. fars forlovede nesten 1,5 time unna. pleier da å være i fars hjem i hverdagene og forlovedes hjem i helger/ fri dager og en gang i blant ellers. Begge leilighetene har kun 1 soverom. hen har fått soverommet hos far mens far og forlovede har flyttet sengen sin i stuen. I forlovedes hjem er det et stort soverom så det har blitt "innredet" til barnerom men alle sover fortsatt der, det fungerer fint men er jo heller ikke ideelt da vi både ønsker å kjøpe hus sammen, at hen skal ha 1 hjem og forholde seg til hos oss istedenfor 2, eget rom og flere barn.

Forlovede har mye familie og jobb en drøy time unna, som barnet allerede er mye sammen meg og har jevnaldrende å leke med der.

Trives godt hos begge foreldre og begge ønsker en 50/50 fordeling. Om ikke du mener det er hensiktsmessig, hva tenker du er den beste løsningen? :)

Den beste løsningen er å kjøpe det huset der mor og far nå bor, og barnehagen og skolen er. Forloveden kan kjøre den strekningen istedet (én person hver dag til/fra, istedetfor far hver dag og barnet 50% av dagene). Siden det er så greit å kjøre og barnet trives i bil osv, er det jo ingen problem det der med lekekamerater og forlovedens familie det andre stedet. 

Anonymkode: 12fb1...d1f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man bør bo innafor samme skolekrets dersom man skal ha 50/50. Evt max 15-20 min kjøring dersom man ikke bor i samme skolekrets.

Anonymkode: df415...097

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den beste løsningen er å kjøpe det huset der mor og far nå bor, og barnehagen og skolen er. Forloveden kan kjøre den strekningen istedet (én person hver dag til/fra, istedetfor far hver dag og barnet 50% av dagene). Siden det er så greit å kjøre og barnet trives i bil osv, er det jo ingen problem det der med lekekamerater og forlovedens familie det andre stedet. 

Mente «det huset» det nye som dere har tenkt å kjøpe, ikke et eksisterende hus.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det barnet som skal ta byrden med å kjøre så mye og ikke den voksne forloveden?

Anonymkode: 724e9...67b

• Liker 8
Gjest Chroma
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor er det barnet som skal ta byrden med å kjøre så mye og ikke den voksne forloveden?

Anonymkode: 724e9...67b

Nemlig. Det er bare egoistisk. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det ikke regler på når FVK fraråder 50/50 ordning ? 
De godtar ikke 50/50 ordning over kommunegrenser ? 

Anonymkode: 4021c...d12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor 40 min fra hverandre og har valgt å ikke ha 50/50 fordi det blir for mye reising for barnet. Her har far lengre friperioder og har da barnet mer. I utgangspunktet har vi annenhver helg, men blir gjerne tre netter og en dag her og der. 

Vi synes 40 min er for langt hver vei. Spesielt når det senere kommer til venner og fritidsaktiviteter 

Anonymkode: eaac2...a41

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg har erfaring. Har klaget her flere ganger før så den over som kommenterte "deg igjen" mente sikkert meg 😅🤣

Jeg har hatt en times avstand til barnehagen og det har vært ett helvetes slit skal jeg være ærlig .... anbefales ikke! Barnet sliter seg ut, og du også når du skal prøve å rekke alt med så lange veier. Been there done that, og aldri igjen!! Har heldigvis ordnet med ny bhg fra høsten 

Fint å få svar fra noen med erfaring.

Når pleide dere å dra om morgenen og når var dere da hjemme igjen? 

Hvor gammelt var barnet? 

Var du alene om det eller var dere 2?

Har du flere barn?

Og om jeg kan spørre hva var grunnen til at det ble en times vei?

Anonymkode: ed4d0...44f

AnonymBruker
Skrevet

Til alle dere som mener der er for langt hvor mener dere grensa går? Hvor langt unna er for langt for 50/50?

Og hva tenker dere er den beste løsningen ved 1 times avstand istedenfor 50/50?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til alle dere som mener der er for langt hvor mener dere grensa går? Hvor langt unna er for langt for 50/50?

Og hva tenker dere er den beste løsningen ved 1 times avstand istedenfor 50/50?

Den beste løsningen er at en av de voksne får den reiseveien og at barnet slipper. I dette tilfellet: fars forlovede. Eller at man fortsetter som før, far skaffer seg større bolig der han bor, de forlovede er særboere. 
At et barn skal bo én times reisevei unna barnehage, skole, venner, mor(!) er den aller, aller dårligste løsningen, det er bare et problem. 
Så: far og barn kan ikke flytte. Selv med helgesamvær  (som det selvsagt endres til fort) blir denne avstanden et problem. 

• Liker 3
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Enig i at 50/50 kun bør gjelde om foreldrene bor i samme skolekrets. Barnet skal ikke ta byrden for at en av foreldrene flytter langt bort. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fint å få svar fra noen med erfaring.

Når pleide dere å dra om morgenen og når var dere da hjemme igjen? 

Hvor gammelt var barnet? 

Var du alene om det eller var dere 2?

Har du flere barn?

Og om jeg kan spørre hva var grunnen til at det ble en times vei?

Barnet vil jo være 3 og 4 og 5 og 6… opp til ca 20, alder er jo uvesentlig så lenge dere skal kjøpe hus og dette ikke er noen måneder. For en femåring og tiåring og ikke minst 15-åring er det en håpløs reisevei. 
Du bør lese alle tråder her angående bli stemor og vente i mange år før du gjør det. 
Hvis faren er villig til å utsette sitt eget barn for noe slikt i hverdagen, tenk deg om åtte ganger til. Hvem av dere to vil måtte ta mest hensyn til barnet? Hvordan kommer samarbeidet med moren til å gli hvis dere gjør noe slikt? Ikke bare nå når barnet er 2, men resten av livet…. Hvordan blir barnets tilknytning til far når de har mindre og mindre samvær? Hva skjer når dere to får barn og far med rette har svart samvittighet og du skal være kjærlig og rettferdig men ønsker stebarnet langt pokker i vold, for dette barnet kommer garantert til å bli dårligere oppdratt, være ufyselig, mangle grenser, være bortskjemt, alt det er morens skyld og du vil føle du strekker deg lengre enn langt og får all «jobben», både med stebarn og egne. 
Barnehagen er ikke problemet her. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

To t i bil hver dag er mye, vi har en time og det er nok. Sovnet i bilen men ødlegger ikke for kvelden det altså. Har ike valgt dette selv og skulle gjerne hatt bhg nærmere

50/50 så tenker jeg maks 30 min fra hverandre. 

Anonymkode: dcb09...474

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Egentlig anbefales vel ikke 50/50 deling på barn under skolealder?🤔 Har dere snakket med familievernkontoret?

Jeg skjønner hlller ikk e hvordan noen skal klare å jobbe og samtidig kjøre 2 timer hver dag for barnehagelevering. Høres overhodet ikke lurt ut.

Anonymkode: 0efa2...027

Msn må se an barnet , 50/59 kan man fint ha lenge før skolealder 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Joda det gjør det og fvk har heller ingen rett til å kunne dømme det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, stakkars barn 🥺

Anonymkode: 1d119...520

AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke så lurt ut. Samtidig sitter mange småbarn mye foran skjerm, hva om en av disse to timene var dagens skjermtid?

Anonymkode: f73c8...796

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg ble skilt for 20 år siden, var det følgende anbefalinger om man skulle ha 50/50:

- bo så nært at barnet helst kan gå mellom foreldrene, og ha vennene sånn at de er like lett å nå fra begge foreldre

Foreldre bør være gode venner, og samarbeide godt 

Dette syns jeg er gode anbefalinger. Barnet bør kunne stikke innom den andre forelderen, om barnet ønsker det. Siden barnet skal bo lenge hos hver. Dette med venner nært blir viktigere når barnet kommer i skolealder. Etterhvert blir det fritidsaktiviteter som barnet bør komme seg på uten timesvis i bil.

Anonymkode: b1ce3...6f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fvk har ingen myndighet til å godta noe, det er foreldrene som avtaler.

Men her synes jeg bare det finnes to løsninger, far og forlovede flytter til barnets skolekrets, eller de avtaler samvær i helger og ferier. Barnet må få slippe så mye kjøring, og det må få bo i nærheten av venner og fremtidig skole.

Anonymkode: af64a...81d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...