Gå til innhold

Min egen trenings- og kostholdsdagbok

Ms. Steele

Anbefalte innlegg

Så deilig å være i gang igjen! :D Du ligger litt foran meg i løypa ser det ut til (jeg er en av de trege med å komme seg igjen etter julekjøret, hehe), men deilig å høre at du begynner å merke resultatene allerede.  Høres veldig digg ut med instruktør på treningen sånn at man får en struktur å forholde seg til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fredag og veiedag. En litt beskjeden vektnedgang siden forrige fredag med kun 0,4 kg ned. Vekten er nå 69,3 kg. Jeg var faktisk litt skuffet over såpass lite belønning i forhold til innsatsen som er lagt ned, men slikt har jeg sett utallige ganger før. Det går i rykk og napp. Det som er gledelig å se er at fettprosenten er på vei ned. Jeg har ikke trent enormt mye med styrke, men det vil også komme seg når alle timene på timeplanen er i gang igjen etter juleferie. Da vil nok fettprosenten få enda mer fart på seg :)  Mulig det blir litt styrke igjen i morgen.

I dag ble det 9 km på mølle. Det var en ferdig laget løype med bratt opp halve veien før det gikk nedover igjen på hjemturen. Det var tidvis så utrolig bratt slik at jeg ikke kunne løpe uten å få høy puls. Holdt meg på rundt terskelpuls, men den spratt jammen over fra tid til annen også. Ble litt lapskaustrening i grunnen, men å bevege seg i 1,5 time vekselsvis løp/rask gange i nesten en mil er jo uansett bra. Bedre enn å sitte i sofaen vet jeg :) 

I dag er det dag 15 uten tilsatt sukker. Jeg er merker veldig godt at jeg ikke har særlig cravings nå. Det hjelper godt på når man skal ned i vekt altså. Jeg spiser meg mett på vanlig sunn mat. Det hender jo selvfølgelig at jeg får lyst på et eller annet ekstra etter måltider, men det er ikke nødvendigvis søtsaker jeg ønsker. Ofte holder det med en kopp kaffe eller te. 

Jeg har en app som teller ned til når jeg skal på badeferie. Nå er det under 100 dager til :bolledeig: Det gir meg ekstra motivasjon til å fortsette vektnedgangen og styrketreningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ms. Steele skrev (11 timer siden):

å bevege seg i 1,5 time vekselsvis løp/rask gange i nesten en mil er jo uansett bra

Ja det er jo helt sinnsykt bra!! Jeg er ikke der i det hele tatt, og tror jeg hadde vært døden nær etter 1,5 time 🤪 

Hurra for lang sukkerfri streak og badeferie under 100 dager til! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrige helg var jeg lettere oppgitt fordi jeg ikke hadde gått ned mer enn 0,4 kg den siste uken. På veiedagen i går så var jeg en smule mer oppgitt. Vekten viste oppgang denne uken til tross for nøye føring av kalorier. Ut fra energibalansen med snitt på 7000 kcal i underskudd så skulle ikke det være mulig, men når man vet at det er mange faktorer som spiller inn på tallene så er det fullt mulig likevel. 

Jeg har lurt på om jeg kan ha vært på grensen til redusert glukosetoleranse siden vekten ikke oppfører seg som forventet. Jeg går på noen medisiner som mulig kan ha det som en bivirkning, men lite sannsynlig. Derfor målte jeg fastende blodsukker for å sjekke. Blodsukkeret er helt i vater og jeg har altså ikke noen nedsatt toleranse for glukose. Heldigvis 😊 Da må det være andre forklarlige grunner til merkelig oppførsel på vekten.

Hittil denne uken så har jeg trent både løping og en del stryrketrening. På mandag og onsdag så ble det kombinert begge dagene. 45 min løping og 30 min stryrke på mandag og 50/50 i 45 min på onsdag. I går ble det 60 min med CrossFit. Formen er vel tilnærmet upåklagelig nå, men jeg merker jo godt at jeg veier for mye. Det er litt tungt å løpe med ekstra vektvest og jeg har mye å gå på når det gjelder vekttrening, men det meste går rimelig greit nå. Med såpass mye tung trening denne uken så samler nok kroppen en del vann for å restituere seg. Tipper derfor at noe av vektøkningen skyldes det. 

Jeg spiste sterk mat på torsdag. Det kan faktisk være en faktor som gjør at kroppen binder ekstra mye vann og som gir seg utslag på vekten dagen etter. Det har jeg sett før. Tarminnhold er jo også en faktor som jeg ofte ikke ofrer mange tanker på, men klart at det også spiller en rolle her. 

Vel, jeg trenger i grunnen ikke forsvare for meg selv hvorfor resultatet på vekten i går ble et annet enn jeg hadde håpet på, men det er jammen greit å kunne oppsummere uken for å se sammenhenger også. Jeg vet jo hva jeg spiser og hvor mye jeg trener. Fint å minne seg selv på at det er mange faktorer som spiller inn på vekten der og da. 

Lørdag og dag 23 uten tilsatt sukker 😊 Nå går det faktisk helt av seg selv. Ikke at det har vært noe spesielt vanskelig disse ukene, men det går liksom bare lettere og lettere for hver dag. Jeg går lett forbi hyllene med godis i butikken og ofrer det knapt en tanke engang. Deilig! I dag blir lørdagsgodtet mitt en proteinpudding fra YT. Det er godt det :nikke: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er fint å sparre med seg selv og andre i dagboka, så det synes jeg så absolutt ikke at du bør unnskylde. ;) Tror det er veldig sunt å tømme hodet i en slik prosess, og dessuten så hjelper det å se årsaksforhold og sammenhenger over tid! 

Høres helt supert ut å være der hvor man går forbi sukkerhylla uten å ofre den en tanke! Jeg har klart å stramme ganske godt inn på sukker/småspising i kvelder på ukedager (som var litt ute av kontroll for min del før jul), men i helgene er det nesten en frykt der for at jeg ikke skal få "kost meg", haha. Den fysiske cravingsen er stort sett borte, men det mentale henger litt i. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd flere ganger i slankeperioder at kroppen holder på vann før det bykser ned igjen. Særlig hvis man trener mye. Det er jo demotiverende, men er sikker på at du får «belønning» for strevet om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hurra hurra :yvonne: Vekten viste 0,9 kg ned i dag. Jeg fikk altså belønningen min @123qwe :bolledeig: Jeg skylder på treningen for at vekten var helt rar forrige fredag :blunker: Ikke at det har noe å si sånn egentlig, men ja @KaBom, det hjalp faktisk godt på å se på årsaker og sammenhenger. Derfor er jeg jo her i dag og med nedgang! Jippi! Jeg er så glad, så glad :ler: 

Denne ukens trening har foreløpig blitt ganske lik forrige uke. Samme type treninger både mandag, onsdag og i dag. Det ble også en fin skitur på søndag som var. Skituren har denne uken blitt erstattet med 90 minutters lang gåtur på ubrøytede gangveier. Skal si det var trening nok for den dagen altså. Jeg kaller det i grunnen for «gratistrening», for det er det virkelig. Det var fryktelig tungt å labbe rundt slik, men jeg smilte fra øre til øre da jeg var hjemme igjen. Masse snømåking har det også blitt ❄️ Det er ikke rent lite som har kommet ned på en gang her jeg er. 

På løpefronten nå på vinteren så er det rolige løpeturer som er fokus. Jeg må innrømme at jeg ikke er fullt så flink til å løpe så rolig som jeg burde, men jeg skal ha mer fokus på det nå. Mulig det blir en kjemperolig tur på mølla enten i morgen eller søndag. Om været tillater så kan det hende at det blir ute i stedet.  Jeg har jo gode piggsko til å løpe i, så det burde være ganske greit. Vet at jeg pleier å kjenne det litt ekstra i anklene når jeg løper med pigg, men tror ikke det skal gi meg noen langvarige plager. Målet mitt er jo å holde meg skadefri, så jeg skal virkelig passe på! 

Jeg har måttet justere litt på målet mitt når det gjelder vekten. Den opprinnelige planen var at jeg skulle komme meg ned til 60 kg innen påske. Om alt hadde gått slik som jeg hadde forventet så kunne det gått, men med en slik treg start i januar til tross for iherdig innsats så har jeg måttet justere målet til 62 kg. Vekten i dag var 68,7 kg. Jeg bør altså ha kommet meg ned 6-7 kg innen påske (langfredag). Det er 12 uker til. Med en nedgang på rundt 0,5 kg i uken så skulle det gå. 

I dag er jeg på dag 29 uten tilsatt sukker. Det har gått veldig fint i disse ukene. Jeg tror rett og slett at jeg fikk sukker, bokstavelig talt, oppi halsen da jeg bestemte meg. Når jeg ikke spiser sukker så merker jeg at blodsukkeret er stabilt og at det er sjeldent at jeg merker noe til cravings. Jeg får også lyst til å kose meg i helgene @KaBom , men velger da altså å la kosen på lørdagen bli enten en proteinpudding (som samtidig metter godt) eller en proteinbar. Jeg har tatt litt chips fra Easis også en lørdag, men da har det måttet gå litt på bekostning av den øvrige menyen. Inntaket totalt er ganske lavt, så jeg prøver å unngå å bruke opp kaloriene på noe som ikke metter så godt. Akkurat det krever litt innsats merker jeg, men det er ikke verre enn at det går. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra så herlig Ms. Steele happy.gif.5723d79bfb1140ad0044e90a1bc4d3c7.gif
Deilig når man føler man får lønn for strevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig, grattis! Det høres ut som at du har god kontroll og erfaring om hvilken metode passer deg med å gå ned i vekt. Gjør ikke noe om det går saktere en drømme tempoet, men skjønner godt at man ønsker å komme i mål asap. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Endelig kan du høste inn for innsatsen du har lagt ned. Veldig glad på dine vegne, @Ms. Steele

Skjønner godt hva du mener med at løping på vinteren er risikosport. Jeg har hatt noen turer den siste uken som ligner mer på terrengløping enn asfalt/grus, med innslag av både snø, is og generelt veldig ujevnt og varierende underlag. Piggsko hjelper, men det krever fortsatt veldig mye balanse og styrke, og man bør ta det rolig, som du sier. Samtidig så håper jeg at løping ute nå vil gi en boost senere i vår når asfalten endelig blir bar igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vekten i går ga ikke det mest oppløftende resultatet, men litt ned ble det jo siden forrige fredag. 68,4 kg er ned 0,3 kg siden forrige veiedag. Klart jeg ble litt skuffet, men tenkte at ned er ned :) Jeg ville tatt det ganske mye tyngre om jeg hadde gått opp. Det er helt klart. Man vil jo aldri at det går den gale veien. 

Denne uken har blitt ganske lik forrige på treningsfronten, bare at tempoet var raskere og tyngden på vektene var tyngre. Det ble 4x4 intervall på mølle og påfølgende styrke på mandag. Jeg løp ikke på mer enn rett i underkant av 11 km/t på hvert drag, men jeg er mer enn nok fornøyd med det sett i lys at jeg fremdeles har på en rimelig tung «vektvest». Siden det har blitt litt heftige treninger så valgte jeg å løpe en svært rolig langøkt i dag. Løp rolig i 75 minutter. Må prøve å få til en slik rolig langøkt hver uke slik at jeg får bygget opp sterke sener og ledd. Mulig at det har blitt litt mye full fres i det siste. Det murrer litt i det ene kneet og bak på den andre hamstringen. Liker ikke det helt, men skal være svært oppmerksom videre fremover. Skader skal jeg bare ikke ha altså!! Nå som endelig formen begynner å komme på plass igjen så merker jeg at det blir lettere å lettere igjen å trene. Jeg har også blitt litt sterkere, for det merker jeg jo på vektene som jeg bruker. Nå er det stadige små økninger der. 

Kostholdet er fremdeles under full kontroll. Null tilsatt sukker og er på dag 37 der :smilblå: I dag som det er lørdag kunne jeg sikkert unnet meg litt ekstra, men jeg gidder liksom ikke putte i meg noe bare fordi det er lørdag når jeg ikke har lyst på noe spesielt. Saken i dag at da jeg hadde spist kveldsmaten min og avsluttet med en kopp te så var jeg liksom forsynt. Hm, tenk om jeg kunne hatt det slik hele tiden da! Da hadde jeg antakelig aldri bikket overvekt på BMI-skalaen heller :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned er absolutt bedre enn alternativet :nikke: men skjønner hvordan det føles at man gjeerne skulle gått ned mer.

Imponert over trening og sukkerstoppen din altså :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jammen være at forrige veiedag viste noe falsk lav vekt, for i dag så veide jeg faktisk 67,0 kg :yvonne:  Det er hele 1,4 kg ned siden forrige fredag det! Kan være at det er falsk lav vekt også uten at jeg vet hvorfor det er det ene eller det andre akkurat i dag. Jeg har ikke drukket mindre vann enn jeg pleier heller. Kan være at det rett og slett er hormonelt. Jeg har ikke verken trent mer eller spist mindre enn jeg pleier. 

Jeg har ikke sett 67-tallet siden november, så jeg er så utrolig glad for å se det igjen. Målet nedover mot 60 kg virker ikke så uoppnåelig nå synes jeg. Nå går det virkelig riktig vei. Hittil så er altså 4 kg av vektvesten borte. Det merker jeg godt på klærne! Jeg har lurt litt på om jeg skal sette meg et delmål, men finner liksom ikke helt det «riktige» tallet for det. Jeg skal tenke litt mer på det om det egentlig er så viktig for meg akkurat nå. 

Det har blitt trening som vanlig denne uken med en fin balanse mellom styrke og løping. Mulig det skulle vært litt mer fokus på øvelser som styrker knærne mine, men det får bli en annen dag. Mulig det blir en liten økt med det i morgen. I dag blir det langkjøring på mølle. Jeg må ha en rolig langøkt pr uke om jeg skal bli en bedre løper.  Den isen som er her ute nå er så hard og tettpakket at det blir som å løpe på betong. Det tåler ikke knærne mine rett og slett. Da blir det myk mølle i stedet. Myk er den fordi det er spesialmøller der hvor jeg trener, og ikke de harde med bare en tynn såle som man kan se mange steder. Den er som å løpe på skogbunn :hjerte:

Jeg er på dag 43 uten tilsatt sukker. Det har jammen ikke vært mange dagene som jeg har kjent på cravings i denne perioden. Jeg tror det kan ha vært en dag eller to, men ikke verre enn at det har gått svært raskt over. At det hjelper meg godt å leve uten sukker når jeg skal ned i vekt er det ikke tvil om! Jeg kan spise meg mett på sunn mat uten å trenge å velge tomme kalorier. Og når jeg er mett så er det slettes heller ikke behov for noe påfyll av annet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ms. Steele skrev (På 7.2.2025 den 10.20):

Det kan jammen være at forrige veiedag viste noe falsk lav vekt, for i dag så veide jeg faktisk 67,0 kg :yvonne:  Det er hele 1,4 kg ned siden forrige fredag det! Kan være at det er falsk lav vekt også uten at jeg vet hvorfor det er det ene eller det andre akkurat i dag. Jeg har ikke drukket mindre vann enn jeg pleier heller. Kan være at det rett og slett er hormonelt. Jeg har ikke verken trent mer eller spist mindre enn jeg pleier. 

Jeg har ikke sett 67-tallet siden november, så jeg er så utrolig glad for å se det igjen. Målet nedover mot 60 kg virker ikke så uoppnåelig nå synes jeg. Nå går det virkelig riktig vei. Hittil så er altså 4 kg av vektvesten borte. Det merker jeg godt på klærne! Jeg har lurt litt på om jeg skal sette meg et delmål, men finner liksom ikke helt det «riktige» tallet for det. Jeg skal tenke litt mer på det om det egentlig er så viktig for meg akkurat nå. 

Det har blitt trening som vanlig denne uken med en fin balanse mellom styrke og løping. Mulig det skulle vært litt mer fokus på øvelser som styrker knærne mine, men det får bli en annen dag. Mulig det blir en liten økt med det i morgen. I dag blir det langkjøring på mølle. Jeg må ha en rolig langøkt pr uke om jeg skal bli en bedre løper.  Den isen som er her ute nå er så hard og tettpakket at det blir som å løpe på betong. Det tåler ikke knærne mine rett og slett. Da blir det myk mølle i stedet. Myk er den fordi det er spesialmøller der hvor jeg trener, og ikke de harde med bare en tynn såle som man kan se mange steder. Den er som å løpe på skogbunn :hjerte:

Jeg er på dag 43 uten tilsatt sukker. Det har jammen ikke vært mange dagene som jeg har kjent på cravings i denne perioden. Jeg tror det kan ha vært en dag eller to, men ikke verre enn at det har gått svært raskt over. At det hjelper meg godt å leve uten sukker når jeg skal ned i vekt er det ikke tvil om! Jeg kan spise meg mett på sunn mat uten å trenge å velge tomme kalorier. Og når jeg er mett så er det slettes heller ikke behov for noe påfyll av annet :) 

Grattis med nedgang! :duskedame:

Jeg synes det er kjempespennende med målsetting og hvilke type mål som passer til forskjellige folk. Jeg selv takler dårlig å sette en fast dato for å oppnå vektnedgang. Det for mye negativ fokus i form av tanker om "klarer jeg det/klarer jeg ikke???". Trives bedre med å bare sette i gang og se hvordan ting utvikler seg. Men kjenner mange som det funker kjempebra med å fast dato/vekt som mål. Det er ganske kult hvor forskjellige vi er skudd sammen.

Høres skikkelig digg ut med myk mølle, aldri tenkt på at det engang finnes.

Har opplevd det selv også at når man først har levd uten sukker en stund så frister det ikke så mye lenger. Preferanser endrer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig motivert av å høre hvor fint du får det til uten tilsatt sukker! :D Og ikke minst av å høre resultatene dine på vekten. Det er neimen ikke lett å gå ned i vekt når man kommer under 70 kilo, det vet jeg alt om, men fint å se at det er mulig bare man finner et opplegg som funker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk dere for gratulasjoner og heiarop @Amatariel @123qwe @KaBom :hjerte: 

I dag viste vekten at jeg hadde gått ned ytterligere 0,5 kg og da en vekt som viste 66,5 kg :) Sett i lys at jeg gikk ned ganske mye forrige uke så er denne halvkiloen helt ok. At jeg i hele tatt nå ligger på 66-tallet er jeg utrolig glad for. Snart 5 kg er borte siden jeg startet opp for 7 uker siden. I tillegg vet jeg at jeg har fått bygget litt muskler. Det merker jeg fordi jeg nå klarer å bruke tyngre vekter i tillegg til å gjøre flere repetisjoner. Alt i alt så har det vært 7 fine uker.

Dag 50 uten tilsatt sukker i dag og snart halvveis :duskedame: Snart halvveis til vi drar på påskeferie med sol og bad. Gleder meg skikkelig! Jeg skal nok klare 50 dager til :)  

I dag ble det en av de helt syke CrossFit øktene igjen. Denne gangen ble det hele 105 minutter :trene: Dette hadde jeg aldri greid å gjennomføre om jeg hadde trent alene. Vi var en hel gjeng som trente samtidig, og da går det lettere. Vi konkurrerer kun mot oss selv og gjør alt i det tempoet som man makter. Lurer på om jeg klarer å bevege meg normalt i morgen jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...