Gå til innhold

Hva skjer når en ubåt imploderer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg så et intervju med australieren som bygde farkosten som James Cameron brukte til å dykke 11 km ned i Marianergropen. Han valgte å være en anelse mer positiv, og avslørte at flere av utløsingsmekanismene på Titan kunne bruke 12-24 t på å få den opp til overflaten igjen. Men ja.. Det er like fullt 3 døgn siden de mistet forbindelsen. Han indikerte kraftig at dersom Titan fremdeles er nede på havbunnen så er det ikke mulig å redde passasjerene. De må selv komme seg opp til overflaten for å kunne reddes. 

Anonymkode: 58b45...7ae

• Liker 2
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Helt enig. Dette blir jo som spinndyre eventyrreiser opp på Mount Everest, hvor det ligger over 300 lik. 

Enig med deg i at det er innmari lett å være etterpåklok, men ut i fra hva diverse eksperter sier i nyhetene så er de rimelig tydelige på at det aldri burde ha vært folk inni der i utgangspunktet. Og at det er svært gode grunner til at det har vært en rivende utvikling med ubemannede ubåter de siste tiårene. Mennesker har ingenting å gjøre under så ekstreme forhold, hvert fall når det nærmest ikke er noen muligheter for å redde dem. Altså, USA og Canada leter etter dem fra fly, da de ikke klarer å organisere farkoster som kan gå så dypt før passasjerene slipper opp for oksygen. Ut i fra hva jeg har lest, så finnes det kun et bitte lite knippe farkoster i verden som kan gå 4 km dypt; disse tar ukevis å frakte/mobilisere og er uansett ikke farkoster som klarer å bringe Titan til overflaten. Da de i likhet med Titan kun er submersibles med svært begrensede ressurser, og ikke submarines.

Jeg heller sterkt mot at Titan fikk lekkasje og imploderte, eventuelt satte seg fast, da jeg har forstått det slik at den hadde hele 6-7 ulike mekanismer for å komme seg til overflaten. 

Men på Everest blir likene heldigvis bare liggende, når idioter hopper ned fjell her i landet så må de hentes ned på kommunens regning. Jeg synes ikke det hadde vært greit å bare la døde basehoppere ligge med fallskjermen dinglende i fjellveggen, men regningen for å hente ned likene burde ikke skattebetalerne ta.

Eller hvis de blir skadet, hvorfor skal skattebetalerne betale dyre operasjoner, sykehusopphold og uføretrygd for basehoppere...

De får få seg egen basehoppforsikring, så kan de betale hva det koster, det vil vel koste flere titalls tusen i måneden for noe sånt.

Passende beskrivelse av Blix..  Titan har, som du skriver, mistet kontakten med forsyningsskipet flere ganger før. Dette er mao ren galskap satt i system.

Og ja, som du sier så er nok rike passasjerer og nyhetsverdi grunnene til det omfattende søket. Det trappes nok kraftig ned i morgen når det ikke lenger er et mikroskopisk håp om å finne dem i live 😔 Jeg lurer på om de noensinne vil finne ut av hva som skjedde. Men med mindre Titan satte seg fast i vraket så tviler jeg sterkt 😔

Jeg tror du har rett. Rike folk eller folk med makt får mye mer oppmerksomhet enn andre. Tenkt om man satte inn ressursene til å finne forsvunnede barn istedenfor dette tullet?

LillaGorilla<3 skrev (50 minutter siden):

Side note- nå har en tidligere deltaker på en av disse turene gått ut og sagt at da han var med fikk de med seg kun en sandwich og en flaske med vann så de skulle slippe å måtte benytte seg av de heller spartanske toalettfasilitetene. Det øker vel ikke akkurat sjansene deres dette heller. 

Man overlever lenge på en flaske vann og en sandwich hvis man må, man kan drikke tisset sitt og resirkulere det noen ganger. Oksygenmangelen er det enste av betydning i denne sammenheng når det er snakk om 96 timer. Og det at farkosten blir veldig kald der nede i dypet hvor det er rett over 0°, tipper de ikke hadde med seg varme nok klær for å bli der lenge. Men når noen av de dør så kan de jo ta klærne fra hverandre og overleve litt lenger på den måten.

Endret av Blåttvann
  • Liker 5
Skrevet

Lurer på hvor lang tid det tar før denne ulykken filmatiseres.

• Liker 13
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Men på Everest blir likene bare liggende, når idioter hopper ned fjellknauser her i landet så må de hentes ned på statens regning. Jeg synes jo ikke det hadde vært greit å bare la de ligge heller, men regningen for å hente likene ned burde ikke skattebetalerne ta. Eller hvis de bare blir skadet, hvorfor skal skattebetalerne betale dyre operasjoner, sykehusopphold og uføretrygd for basehoppere...

Jeg tror du har rett. Rike folk eller folk med makt får mye mer oppmerksomhet enn andre. Tenkt om man satte inn ressursene til å finne forsvunnede barn istedenfor dette tullet?

Man overlever lenge på en flaske vann og en sandwich hvis man må, man kan drikke tisset sitt og resirkulere det noen ganger. Oksygenmangelen er det enste av betydning i denne sammenheng når det er snakk om 96 timer. Og det at farkosten blir veldig kald der nede i dypet hvor det er rett over 0°, tipper de ikke hadde med seg varme nok klær. Men når noen av de dør så kan de jo ta klærne fra hverandre og overleve litt lenger på den måten.

Hvis elektronikken virker så blir det jo ikke 2°, slik vannet er utenfor Titan. Men ja, hvis elektronikken har sviktet så blir det veldig kaldt. Litt varmere dersom de er lengre oppe i en "strømpassasje", eller dupper på overflaten. Men jeg forsto det slik at de finnes nokså raskt dersom de er på overflaten. Men jo mer tid som går.. 😕 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis elektronikken virker så blir det jo ikke 2°, slik vannet er utenfor Titan. Men ja, hvis elektronikken har sviktet så blir det veldig kaldt. Litt varmere dersom de er lengre oppe i en "strømpassasje", eller dupper på overflaten. Men jeg forsto det slik at de finnes nokså raskt dersom de er på overflaten. Men jo mer tid som går.. 😕 

Det er en av de som har vært i Titan som sa at det blir veldig kaldt inni farkosten nede i dypet. Tviler på at de har energi nok til å drive varmeapparatet i evigheter der nede, så de vil nok slite veldig pga lav temperatur uansett om de sitter samlet.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt sykt. Stakkars Stakkars folk... :(

Anonymkode: e7588...381

• Liker 6
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 16.10):

Kan den implodere da når båten trossalt er laga for undervann og dybde på flere tusen meter? Den er er laga for å tåle trykket så langt nede.

Anonymkode: c0b11...953

Har lest noen artikler som skrev at den tålte 4000 m dybde og at å da gå ned til 3600 meter er virkelig å tøye strikken.

Var en annen artikkel om en som jobbet i firmaet som fikk sparken fordi han hadde varslet om at det ikke var trygt nok.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/var-bekymret-for-sikkerheten-fikk-sparken/79620907

Anonymkode: 9d7fb...da3

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har lest noen artikler som skrev at den tålte 4000 m dybde og at å da gå ned til 3600 meter er virkelig å tøye strikken.

Var en annen artikkel om en som jobbet i firmaet som fikk sparken fordi han hadde varslet om at det ikke var trygt nok.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/var-bekymret-for-sikkerheten-fikk-sparken/79620907

Håper virkelig at de som har dykket med Titan har visst om dette. Altså ikke bare visst at det var farlig, for det forstår enhver idiot, men virkelig gjort egen research og visste derfor om at en tidligere sikkerhetssjef mente det ikke var trygt.

Og hva skjer videre, regner med at de ombord har skrevet under på noen heftige kontrakter som sikrer at selskapet ikke blir saksøkt. Ikke at det har noe å si, selskapet er vel konk uansett. Men lurer på om noen må i fengsel? Hvordan er det med det? Hvis det viser seg at de ombord ikke visste om vvor farlig det var f.eks.

• Liker 6
Gjest Wilma89
Skrevet
Blåttvann skrev (35 minutter siden):

Håper virkelig at de som har dykket med Titan har visst om dette. Altså ikke bare visst at det var farlig, for det forstår enhver idiot, men virkelig gjort egen research og visste derfor om at en tidligere sikkerhetssjef mente det ikke var trygt.

Og hva skjer videre, regner med at de ombord har skrevet under på noen heftige kontrakter som sikrer at selskapet ikke blir saksøkt. Ikke at det har noe å si, selskapet er vel konk uansett. Men lurer på om noen må i fengsel? Hvordan er det med det? Hvis det viser seg at de ombord ikke visste om vvor farlig det var f.eks.

Tror det er en ganske omfattende kontrakt. Så et klipp av en journalist som signerte den. Han sa det sto at man kan dø tre ganger på den første siden🤷‍♀️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Passende beskrivelse av Blix..  Titan har, som du skriver, mistet kontakten med forsyningsskipet flere ganger før. Dette er mao ren galskap satt i system.

Og ja, som du sier så er nok rike passasjerer og nyhetsverdi grunnene til det omfattende søket. Det trappes nok kraftig ned i morgen når det ikke lenger er et mikroskopisk håp om å finne dem i live 😔 Jeg lurer på om de noensinne vil finne ut av hva som skjedde. Men med mindre Titan satte seg fast i vraket så tviler jeg sterkt 😔

Jeg undrer meg over hvorfor de ikke har flere sikkerhetstiltak. Hva med å ha en flytebalje som ligger i sjøen, og så en trådsnelle som ruller ut når båten går nedover. Da ville man jo hele tiden ha visst hvor båten var, sånn ca. Det er helt galskap å stole på teknologien. Man må ha manuelle sikkerhetstiltak om teknologien svikter. På 1900-tallet ville de ha gjort noe slikt, tenker jeg. En trådsnelle med 5000-6000m tynn stålwire feks...

Anonymkode: d515d...0f1

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Finnes det en felles tråd for denne saken? Grusom sak. Og helt jævlig at det er en ung gutt med. Helt forferdelig. 

Anonymkode: 6b022...2b3

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Finnes det en felles tråd for denne saken? Grusom sak. Og helt jævlig at det er en ung gutt med. Helt forferdelig. 

Anonymkode: 6b022...2b3

Tenker også på den gutten og lurer på om han ble med fordi han faktisk ønsket det, eller om han ble invitert av faren og overtalt til dette.

Virkelig skummelt å tenke på hvor dypt havet er der Titanic ligger, noe denne animasjonen viser (takk til fridiskusjon.no, der jeg fant lenken):

En annen ting man kanskje aldri vil få svar på, er hvordan disse menneskene døde (noe jeg antar at de er); døde de i fred og klarte å forsone seg med at livet har en slutt, eller nektet de å akseptere dette ...?

I år 2000 sank den russiske ubåten Kursk under en øvelse der alle omkom til slutt, men en gruppe overlevde de to eksplosjonene, og befant seg i det iskalde vraket, vel vitende om at sjansen til å overleve var liten; her er en av lappene kapteinløytnant Kolesnikov skrev:

https://en.wikipedia.org/wiki/Kursk_submarine_disaster

Sitat

It's dark here to write, but I'll try by feel. It seems like there are no chances, 10–20%. Let's hope that at least someone will read this. Here's the list of personnel from the other sections, who are now in the ninth and will attempt to get out. Regards to everybody, no need to despair. Kolesnikov.

Anonymkode: 2dbdc...eeb

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den største tragedien må være om de finner den duppende i vannoverflaten, vel vitende om at de hadde klart seg om de bare hadde komt seg ut...

Anonymkode: 37b0f...baf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Den største tragedien må være om de finner den duppende i vannoverflaten, vel vitende om at de hadde klart seg om de bare hadde komt seg ut...

Området der det søkes, er vel så stort at de burde ha vært oppdaget om de hadde kommet seg opp til overflaten ...?

Det som i mine øyne er et av de svake punktene i konstruksjonen av ubåten, er kabelen; den ser ikke særlig solid ut - hva om den ble skadet på en eller annen måte?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ganske tragisk at det ikke går ann å åpne ubåten fra innsiden! Så nettop en video om hvordan den er konstruert..

Endret av ltfutt
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er helt forferdelig. Aller mest tragisk er det med 19-åringen. Kan de virkelig ha forstått hvilken risiko dette innebar? Én ting er egentlig disse svært erfarne eventyrerne og oppdagerne inkl piloten som eier selskapet, men disse to pakistanske passasjerene kan jo ikke ha forstått fullt ut hvilken risiko dette innebar. Nå som det har gått galt, så ser man jo hvor ufattelig sårbart dette opplegget var. Samtidig ser man forskjellen på Kong Salomon og Jørgen Hattemaker, det må jo ha blitt puttet inn nærmere 100 millioner kroner i dette søkeopplegget så langt.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (9 timer siden):

Dette var folk fra familier med penger, så det blir nok en stor rettssak. 

Anonymkode: bfa54...301

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Blåttvann skrev (17 timer siden):

Lurer på hvor lang tid det tar før denne ulykken filmatiseres.

Det kommer ut en slags dokumentar allerede idag! Synes det er jævlig usmakelig og uetisk faktisk. Får en vond smak av det. 

Anonymkode: 833de...87a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tenkte det samme før jeg leste innlegget ditt. Grusomt hele greien. Og ironisk og ekkelt at konstruksjonen på ubåten ble advart mot av ensom var med å bygde ubåten ... Titanic var jo dårlig konstruert den også, så begge båtene har lidd samme skjebne pga feil konstruksjon. 

Anonymkode: 833de...87a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Et annet moment er at da man bygget Titanic, var man skråsikker på teknologiens usårbarhet, og stolte på at skipet var usynkelig. Overmot står for fall, og etter forliset og 1. verdenskrig var verden ikke lenger den samme.

Nå, over hundre år senere, gjentar historien seg på flere plan: Tiltroen til teknologien er så sterk at man setter sin lit til denne ubåten fire kilometer under vannet. Samtidig ser man også i takt med økende inflasjon og usikre tider at samfunnet rundt oss heller ikke er laget av betong, og at mye kan endre seg de kommende årene.

Man burde kanskje tenke litt over livets sårbarhet, uten å tro at mennesket kan klare alt, slik man trodde den gang man sjøsatte det stolte, usynkelige skipet Titanic.

- Brian

• Liker 10
  • Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...