AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #41 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Et annet moment er at da man bygget Titanic, var man skråsikker på teknologiens usårbarhet, og stolte på at skipet var usynkelig. Overmot står for fall, og etter forliset og 1. verdenskrig var verden ikke lenger den samme. Nå, over hundre år senere, gjentar historien seg på flere plan: Tiltroen til teknologien er så sterk at man setter sin lit til denne ubåten fire kilometer under vannet. Samtidig ser man også i takt med økende inflasjon og usikre tider at samfunnet rundt oss heller ikke er laget av betong, og at mye kan endre seg de kommende årene. Man burde kanskje tenke litt over livets sårbarhet, uten å tro at mennesket kan klare alt, slik man trodde den gang man sjøsatte det stolte, usynkelige skipet Titanic. - Brian Anonymkode: 2dbdc...eeb Du har alltid gode innlegg. Tenkte det samme, at dette er en trist gjentagelse av historien og samtidig viser det at mennesket overvurderer egne og andres evner for ofte. Anonymkode: 833de...87a 5 1
Archer Skrevet 22. juni 2023 #42 Skrevet 22. juni 2023 ta en tom cola-boks og knus den med foten din, sånn er det. 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #43 Skrevet 22. juni 2023 Nå er det nok ingem håp. Dette må være den verste døden Anonymkode: e7588...381 1
Gjest Wilma89 Skrevet 22. juni 2023 #44 Skrevet 22. juni 2023 Archer skrev (1 time siden): ta en tom cola-boks og knus den med foten din, sånn er det. På det tidspunktet her håper jeg den imploderte i det de mistet kontakten. Det går visst så fort at menneskehjernen ikke rekker å registrere hva som skjer. Alternativet er mye verre.
Snok1 Skrevet 22. juni 2023 #45 Skrevet 22. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 12.31): Hva skjer da med menneskene inne i ubåten? Og hva er verst? At den imploderer, at vann lekker inn eller at det går tomt for luft? Anonymkode: 36da3...544 En implosjon er det motsatte av en eksplosjon, men effekten er den samme. Dersom det bare er en liten lekkasje vil trykket inne i farkosten bli det samme som på utsiden. På 4000 meters dyp vil dette tilsvare trykket av 400 atmosfærer. Man vil uansett dø temmelig raskt og smertefritt. Endret 22. juni 2023 av Snok1 3
Blåttvann Skrevet 22. juni 2023 #46 Skrevet 22. juni 2023 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tenker også på den gutten og lurer på om han ble med fordi han faktisk ønsket det, eller om han ble invitert av faren og overtalt til dette. Virkelig skummelt å tenke på hvor dypt havet er der Titanic ligger, noe denne animasjonen viser (takk til fridiskusjon.no, der jeg fant lenken): En annen ting man kanskje aldri vil få svar på, er hvordan disse menneskene døde (noe jeg antar at de er); døde de i fred og klarte å forsone seg med at livet har en slutt, eller nektet de å akseptere dette ...? I år 2000 sank den russiske ubåten Kursk under en øvelse der alle omkom til slutt, men en gruppe overlevde de to eksplosjonene, og befant seg i det iskalde vraket, vel vitende om at sjansen til å overleve var liten; her er en av lappene kapteinløytnant Kolesnikov skrev: https://en.wikipedia.org/wiki/Kursk_submarine_disaster Anonymkode: 2dbdc...eeb Det der er så sykt! Får helt panikk av å se disse videoene jeg. 😅 Nesten så jeg ikke klarer det. At man frivillig setter seg inn i en liten balje for å dykke ned til disse dybdene... 😬😬😬 HVIS den ikke imploderte; Tipper man aldri finner de, med mindre farkosten har kommet seg til overflaten på et vis. Selv da er det tilnærmet umulig dersom de ikke har lys eller lyd som kan fange oppmerksomheten. Hvis balja ligger i overflaten kan det ta år før noen støter på dem. Kanskje balja vil støte på land om noen år, et sted ingen befinner seg og vil aldri bli funnet. Selv svære fly som kræsjer i havet og som gir enormt med vrakrester og bagasje og mennesker i vannet klarer man ikke lokalisere liksom, så tviler sterkt på at de finner denne lille prikken av en dings sånn helt uten videre. Som mange har vært inne på kan de ha blitt dratt langt unna Titanic med undervannsstrømmer. Å befinne seg inni denne balja og bli dratt langs havbunnen i fire dager... Du vet at det er slutten... Nei uff, stakkars folk. Endret 22. juni 2023 av Blåttvann 6
Jens Skrevet 22. juni 2023 #47 Skrevet 22. juni 2023 Klarer ikke å tenke på noe annet enn denne saken. Stakkars, stakkars mennesker. FOR en grusom måte å dø på. Får håpe de indiske er religiøse og finner ro i troen. 2 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #48 Skrevet 22. juni 2023 Jens skrev (1 time siden): Klarer ikke å tenke på noe annet enn denne saken. Stakkars, stakkars mennesker. FOR en grusom måte å dø på. Får håpe de indiske er religiøse og finner ro i troen. Hekt enig. Jeg drømte til og med om det i natt. Anonymkode: e7588...381 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #49 Skrevet 22. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 16.10): Kan den implodere da når båten trossalt er laga for undervann og dybde på flere tusen meter? Den er er laga for å tåle trykket så langt nede. Anonymkode: c0b11...953 Det er vel stilt spørsmål ved akkurat det da. Mener jeg leste at deler av den bare var godkjent for 1300meter😬 Anonymkode: 41487...333 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #50 Skrevet 22. juni 2023 Helt grusomt. Synes utrolig synd på dem, spesielt om de ikke kan bli reddet, fortsatt er i live og dør langsomt. Det er så mye ved den saken som ikke gir mening! Hvorfor kan man ikke åpne den fra innsiden? Om de er på havets bunn er ikke det en mulighet, men om de er ved overflaten kunne det vært en mekanisme for å åpne. og hvorfor er den lille dingsen hvit? Hvis den er ved overflaten ligger den og dupper halvveis under vann og kan lett forveksles med hvite bølger. Og om de ligger i overflaten og skvulper, uten mulighet til å komme ut, kanskje ekstremt sjøsyke.. bare tanken er ufyselig. Hvis de ikke kan reddes uansett håper jeg de døde fort, slik som ved en implosjon… Anonymkode: f0b7c...c0d 5
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #51 Skrevet 22. juni 2023 Jeg ser ikke engasjementet og følelsene for dette. Motbydelig rike mennesker og eventyrere tar risiko, og det går galt. Finnes større tragedier i verden, altså. Håper virkelig at dere som gråter over denne saken ikke er de samme menneskene som kritiserer flyktinger for å ta usikre båtreiser over middelhavet. Anonymkode: ea18f...67c 4
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #52 Skrevet 22. juni 2023 Nå er det OVER. De er tom for oksygen. Det er slutt. Kandidat til årets Darwin-Award? Dagens Theme Song: Anonymkode: 21ce6...e81 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #54 Skrevet 22. juni 2023 Jeg lurer på om man har med noe slags selvmordsmedisin på en sånn tur, i tilfelle? Anonymkode: e29d5...9ce 1
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #55 Skrevet 22. juni 2023 13 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg lurer på om man har med noe slags selvmordsmedisin på en sånn tur, i tilfelle? Kan håpe, men selv ikke under Apollo-11 og STS-1 hadde man det. Og der var risikoen for å dø 50 %.. Å dø av CO2 forgiftning ønsker man ikke. On 6/21/2023 at 11:13 AM, Blåttvann said: Gjelder også ekstremsportutøvere som basehoppere som må hentes ned av helikopter når de kræsjer i fjellveggen osv. Når man utsetter seg for noe man VET er farlig så burde man også ta konsekvensene. Hvor skal man sette grensen? Bør alt som innebærer fare innebære at man må klare seg selv? On 6/20/2023 at 12:41 PM, AnonymBruker said: Her er en video der de suger ut luften i en tankvogn, trykket utenfra er større enn det tanken tåler og vognen imploderer. Her er trykkforskjellen mindre en 1 bar. På Titanic er den 380 bar.. Ifølge eksperter vil man ikke finne båten om den har implodert på bunnen. Det vil ikke være noen identifiserbare ting igjen. 18 hours ago, AnonymBruker said: Har lest noen artikler som skrev at den tålte 4000 m dybde og at å da gå ned til 3600 meter er virkelig å tøye strikken. Den har foretatt testdykk til 4000 meter i 2018, men den teoretiske implosjonsdybden er 10000 meter. Anonymkode: a37a3...248 1
Gjest Refreng Skrevet 22. juni 2023 #56 Skrevet 22. juni 2023 Et tilfelle av en person med mer eller mindre vrangforestillinger som tenker at "pytt sann, det går bra". Selv når hans ansatte sier fra om at det er en dødsfelle, samt at han kutter ned på kostnader og har hinsides dumme løsninger på ting. Karismatisk og engasjert får han med seg 4 andre
Callisto83 Skrevet 22. juni 2023 #57 Skrevet 22. juni 2023 Mennesker har ikke noe å gjøre ned i vraket til Titanic. De får heller sende ned kameraer som kan styres fra land. 7
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #58 Skrevet 22. juni 2023 Grusom sak. Noen av dem kan kanskje fortsatt være i live hvis andre har dødd pg dermed ikke bruker oksygen? Jeg vet ikke hvorfor jeg tenker denne tanken, kanskje jeg har sett for mange psykologiske thrillere. Men jeg er sikker på at man kan bli ganske gal i hodet av å være i en sånn situasjon. Og han som lagde denne greia og dermed har "skylden" er faktisk med i ubåten... Anonymkode: 80d5e...270 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #59 Skrevet 22. juni 2023 Uff får frysninger av hele saken. For en forferdelig død. Rik eller ikke. Har klaustrofobi å bare tanken på å flyte rundt i et evig mørke i en liten boks gjør meg fysisk uvel. Anonymkode: 3b50c...920 4 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2023 #60 Skrevet 22. juni 2023 2 minutter siden, Refreng said: Et tilfelle av en person med mer eller mindre vrangforestillinger som tenker at "pytt sann, det går bra". Selv når hans ansatte sier fra om at det er en dødsfelle, samt at han kutter ned på kostnader og har hinsides dumme løsninger på ting. Karismatisk og engasjert får han med seg 4 andre Men han deltok, noe bedre bevis på at han virkelig var overbevist om sikkerheten finnes ikke. Han dykket også alene under det første testdykket til 4000 meter i 2018. Det er heller ingen eventyrfantast a-la Peter Madsen vi snakker om. Musk har ikke flydd med Spacex. Mener han tidligere sa at han skulle det. Noen husker kanskje også klovnen med Mars-one. Skulle være med på første tur, men ombestemte seg fordi han fikk kjæreste... Anonymkode: a37a3...248 5 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå