Gå til innhold

Bruden betaler for eget utdrikningslag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har nylig fått arrangert utdrikningslag i forkant av bryllupet og trenger litt tilbakemeldinger ift utgifter den dagen. 
Jeg ble overrasket med flytur til storby, hvor jeg skulle bo på airbnb sammen med flere av mine venninner. 

Vi snakket litt om løpende utgifter og ble enige om at hvert enkelt betalte for egen mat og drikke. Dette ser jeg på som helt greit. Under selve utdrikningslaget hadde jeg ellers utgifter knyttet til tog t/f flyplassen, taxi til airbnb (jeg reiste alene hele veien fram til airbnb), mat, drikke og shopping. Da turen var over hadde jeg brukt nærmere 4-.000-5.000kr for alt. 

I etterkany av bryllupet fikk jeg en «regning» fra venninne mine som skulle dekke airbnb, mat den kvelden jeg ankom, transport hele helga, billetter til underholdning vi hadde deltatt på, booking av bord, frokost, mat til lunsj i parken osv. Dette utgjorde ekstra 5.000kr på meg. 

Jeg har så klump i magen, da jeg vet at de har hatt mange utgifter for å gjøre helga komplett for meg. De hadde blant annet kjøpt inn champagne på airbnb, spandert noen drinker og holdt meg utenfor noen av de andre utgiftene underveis. 

Likevel kjenner jeg på at det ble ALT for dyrt for meg. Jeg hadde regnet med utgifter som mat, drikke og noe transport, men ikke en helg som kostet meg over 10k. I tillegg til utgifter til bryllup har jeg ulønnet ferie hos ny arbeidsgiver og kjenner jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse det. Jeg får meg heller ikke til å si fra da jeg vet hvor mye de har ønsker å glede meg.

Er det noen som har innspill her?

Anonymkode: e9da7...a1a

• Hjerte 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres rart u for min del, de burde isåfall spurt deg på forhånd om du syntes det var greit. Mine venninner betalte alt for meg, men vi reiste ikke utenlands.

Anonymkode: 2a0e7...8e6

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de mener du skal ha slike utgifter mener jeg at de må avklare dette med deg på forhånd. Jeg har laget utdrikningslag to ganger (den ene med reise til Berlin), og ingen av gangene har bruden hatt noen særlige utgifter å snakke om. Det har blitt dekket, for bruden har jo ingen påvirkning på hva som skal skje. Hun skal bare gjøres stas på. Du er IKKE sær som reagerer på dette. Håper dere kan komme til en enighet hvir de andre spleiser på en større del av kaka enn dette, for dette var dyrt!!!

Anonymkode: 62cc2...e2c

• Liker 17
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres rart u for min del, de burde isåfall spurt deg på forhånd om du syntes det var greit. Mine venninner betalte alt for meg, men vi reiste ikke utenlands.

Anonymkode: 2a0e7...8e6

Det var ikke til utlandet, men til en annen norsk storby enn den jeg bor i!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er vanlig det er vanlig her å betale for seg selv og spleise på bruden. 

Anonymkode: 38dd4...db7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betalte ingenting i mitt utdrikningslag. Her er det vanlig at utgiftene deles likt på deltakerene ( - bruden)

Anonymkode: c709c...50d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi snakket litt om løpende utgifter og ble enige om at hvert enkelt betalte for egen mat og drikke. 

(...)

I etterkant av bryllupet fikk jeg en «regning» fra venninne mine som skulle dekke airbnb, mat den kvelden jeg ankom, transport hele helga, billetter til underholdning vi hadde deltatt på, booking av bord, frokost, mat til lunsj i parken osv. 

Skjønner ikke helt, var dette ikke nettopp hva dere hadde blitt enige om? 

Anonymkode: 3e0ae...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utdrikningslag skal ikke brud/brudgom betale. Det er jo en overraskelse til dem!

Anonymkode: afd4e...9c0

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke helt, var dette ikke nettopp hva dere hadde blitt enige om? 

Vi ble enige om at hver enkelt skulle betale for egen mat og drikke løpende, da det varierte noe i hvem som drakk alkohol og ikke. Samt at dette var utgifter vi ikke kunne «unngå». 

De andre utgiftspostene ble aldri nevnt for meg, og jeg har ikke hatt noen påvirkningskraft verken før, under eller etter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rart om dere er enige om å spleise på mat og drikke, og så får du regning for airbnb og transport.

Bruden skal jo ikke betale egentlig, ikke dra til en by om dere ikke har råd til å spleise på hotell og transport og underholdning til bruden tenker jeg da. 

Anonymkode: 355ab...dc2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om en brud som betaler for så mye som en brus i sitt eget utdrikkingslag, så dette hørtes helt merkelig ut. Er du den første som drikkes ut i deres omgangskrets/ er det sånn dere pleier og gjøre det? Da må jo i så fall bruden være med på planleggingen da. De kan jo ikke bare sende deg regninga for utgifter du ikke har vært med og planlagt i etterkant ? 

Anonymkode: 99e9d...9b0

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Vi ble enige om at hver enkelt skulle betale for egen mat og drikke løpende, da det varierte noe i hvem som drakk alkohol og ikke. Samt at dette var utgifter vi ikke kunne «unngå». 

De andre utgiftspostene ble aldri nevnt for meg, og jeg har ikke hatt noen påvirkningskraft verken før, under eller etter. 

Hvor mange deltok, og er "regningen" på 5000 kr din andel eller for alle? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri hørt om brud som må betale.

Men mye tyder på at de har gått hardt ut og hatt høyere utgifter enn hva man hadde råd til.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette må du faktisk bare be forlover om å ordne opp i. Mistenker at vedkommende har ordnet dette mest for seg selv, og bare brukt deg som unnskyldning. Du er så klart ikke økonomisk ansvarlig for påløp av kostnader du ikke har hatt mulighet til å påvirke.

Jeg hadde også revurdert om dette var et menneske jeg ønsket som forlover.

Anonymkode: c3233...be0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

De andre deltagerne ( vennene dine ) kunne uansett betalt sin egen mat /drikke på denne posten, men du skulle jo uansett bli spandert på. 

Så dritt situasjon,  synes ikke er greit, men jeg er veldig konfliktsky,  så har ingen gode løsninger, annet at jeg vet mine venner ikke  ikke gjort tilsvarende mot meg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette hadde jeg definitivt spurt dem om. utrolig kjip bismak på en "overraskelseshelg" å måtte ut med 10k selv!

Om ikke for annet enn å sørge for at nestemann slipper denne smellen

håper du får skikkelig flotte bryllupsgaver fra disse

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Arrangerer en utdrikningslag, så skal jo ikke bruden betale noe. At de i det hele tatt tok opp temaet vedrørende det økonomiske her er jo totalt på jordet. 
Nå valgte de å ha dette i en annen by, og da burde de ha tatt høyde for at utgiftene på hver enkelt ble høyere da bruden ikke skal betale.

En sender da vitterlig ikke pengekrav til bruden etter utdrikningslaget.

Anonymkode: 71114...436

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av noen venninner du har. 

Jeg betalte riktignok for mitt eget utdrikningslag, men kun fordi jeg har god økonomi og jeg har tre i vennegjengen som ikke ville fått råd til å delta, men som jeg ønsket å ha med. Dette avklarte jeg med forlover på forhånd. 

Da jeg selv var forlover, måtte ikke bruden betale for noe. 

Anonymkode: 4f382...3c5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruden skal jo ikke betale for noe.. I de utdrikningslagene jeg har vært i i Norge har forlover avklart med alle ca. budsjett vi er komfortable med, og planlagt ut fra det. Det inkluderer selvfølgelig brudens andel fordelt på alle deltakerne. Hvis forlover ser at det kanskje blir dyrere avklarer hun med alle, noen har ikke råd, men da kan noen av oss som har bedre råd spytte inn litt ekstra for at bruden skal få en fin dag. 

Anonymkode: 0f0a7...6dc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor mange deltok, og er "regningen" på 5000 kr din andel eller for alle? 

Du lurer på om 5000 dekker leilighet, mat, billetter, underholdning, drikke, transport osv for en hel gjeng i en norsk storby? Reisen ble gjennomført nå i 2023, ikke i 1953.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...