Gå til innhold

Bruden betaler for eget utdrikningslag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hele opplegget høres sykt ut. I min omgangskrets er det vanlig å gjøre en eller annen aktivitet (f.eks strikkhopping, klatrepark, escape room osv) , som tar noen timer inkl.transport, så spise på restaurant og så dra ut på byen til slutt. Det vanlige er at bruden ikke betaler noen ting og at enten alle venninne spleiser eller at forloveren dekker brudens utgifter alene. Jeg hadde ikke giddet å dra i et så dyrt utdrikningslag! Jeg har i teorien råd til det, men samtidig er det penger å bruke på noe som ikke gir meg så veldig mye. Å delta i et utdrikningslag er gøy, men ikke så gøy at jeg syns det er verdt 5000 - 10 000 kr.

De utdrikningslagene jeg har vært på har kostet rundt 1000 kr inkl. aktivitet (med grupperabatt), et måltid på restaurant, litt drikke på byen og transport. 

Anonymkode: a1857...02b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Labello skrev (38 minutter siden):

Ps. Utdrikkingslag og babyshowers = stopp verden jeg vil av

Babyshower kan jeg være enig i, men utdrikningslag synes jeg er fint, men det trenger ikke være så voldsomt. Jeg har vært med på utdrikningslag der jeg betalte 200kr + drikke til meg selv. 
For min del er det vel den ene gangen noen har arrangert noe for meg som bare var for min del der jeg fikk være midtpunkt. Bryllupet var jo selvfølgelig viktigere, men det var noe spesielt med at noen ønsket å gjøre noe for meg, selv om det «bare» var piknik i parken, et bad og middag med mine nærmeste venner. 

Anonymkode: 0f5a4...3d4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Babyshower kan jeg være enig i, men utdrikningslag synes jeg er fint, men det trenger ikke være så voldsomt. Jeg har vært med på utdrikningslag der jeg betalte 200kr + drikke til meg selv. 
For min del er det vel den ene gangen noen har arrangert noe for meg som bare var for min del der jeg fikk være midtpunkt. Bryllupet var jo selvfølgelig viktigere, men det var noe spesielt med at noen ønsket å gjøre noe for meg, selv om det «bare» var piknik i parken, et bad og middag med mine nærmeste venner. 

Anonymkode: 0f5a4...3d4

Jeg skjønner poenget ditt, samtidig synes jeg det er altfor mye mas rundt opplegget, uavhengig av pris, selv om pris utgjør en faktor såklart. 
Det å arrangere et lowkey arrangement krever også en del styring, hvem skal man be, er de bedt i bryllupet, kan alle holde av X dato, hvem drikker, hvem spiser kjøtt, hvem drikker ikke, blir bruden fornøyd, alle meninger i forkant og etterkant av de som er med(eller ikke er med), utkledning, sammenligninger, forventninger, forhåpninger…. Nei, det trengs en resett av hele hensikten med dagen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å send «regning» til dem etter bryllupet ditt for dekking av mat, underholdning mm.

Anonymkode: 8bfcf...1b2

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du må nok dessverre betale, men dette syntes jeg var en merkelig form for utdrikkingslag🙈 jeg har selv arrangert et par utdrikkingslag og at bruden skulle betale for seg selv var helt uaktuelt. Men så har jeg også lagt meg på et budsjett der ingen betalte mer enn 1500kr. Jeg mener det er en uting at alt skal være så innmari ekstragavant. Man kan faktisk ha en hyggelig tur med venner uten at det koster skjorta. Jeg regner med at det er forloveren din som arrangerte dette? Hadde dere ikke noen forventningssamtale før dette ble dratt i gang? 

Anonymkode: d4a23...574

Hun ga uttrykk for at hun satt pris på mine ønsker, men at jeg ikke skulle spekulere så mye i forkant og at de hadde alt under kontroll. Det som ble pratet om i forkant var at jeg ga uttrykk for at jeg ville ha det enkelt, bare samles og ha det hyggelig. Husker jeg sa at jeg satte like mye pris på tacofredag rundt bordet som å spise ute. Jeg ga også uttrykk for at jeg ikke ønsket at det skulle være kostbart, for dem eller for meg. Sa at jeg også kunne bidra med min del. Men som sagt, her refererte jeg mer til mat/drikke, transport, og ikke et så stort opplegg.

Anonymkode: e9da7...a1a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipaa skrev (39 minutter siden):

Så de andre har betalt ca 5 tusen hver? Mens du skal betale det dobbelte nesten?

er jo vanlig at forloveren snakker med de andre gjestene og hører om hva slags budsjett folk er komfortabel med osv.

spesielt når du har tilbydd deg leilighet i egen by, og så må de diske opp med fly og reise og air bnb til en annen by.

høres ut som forloveren har bæsja totalt på leggen og burde tatt dette på sin egen regning. Bokstavelig talt.

Nei, vi har alle betalt 5.000kr. Også kommer annen mat/drikke, transport/reise osv i tillegg. De har betalt mer enn meg siden de betalte flybilletten min. Ellers har jeg stort sett betalt for meg selv (min andel av opplegget). 

Anonymkode: e9da7...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Labello skrev (1 time siden):

Betyr det at alle deltakere sitter med en regning på 5000 minimum? Pluss andre utgifter da, sånn du nevnte, du hadde brukt 4000 allerede. Sikkert gøy helg, men 9000 for et utdrikkingslag + bryllupet i seg selv som også er en utgift for gjestene. Hadde jeg vært deg så hadde jeg vært ydmyk og glad for at de har tatt seg bryet og kostnaden ved å i det hele tatt delta. Så denne hadde jeg lukka øya og bare betalt 
 

Ps. Utdrikkingslag og babyshowers = stopp verden jeg vil av 

Så lenge bruden ikke har fått være med på planleggingen så må det bli opp til denne gjengen å bli enige om et budsjett som er innenfor rimelighetens grenser. De har satt bruden i en veldig kjip situasjon selv om hensikten sikkert har vært god. Her har de ikke planlagt et utdrikningslag men en felles heisatur som bruden er tvunget til å delta på uten å kunne reservere seg overfor stive utgifter. Å bli sponset en drink her og der forsvarer ikke dette opplegget.

 

Anonymkode: 28ec3...c3a

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Har forlover god råd? Og gikk bananas med planleggingen? Høres ut som de andre deltagerne satte ned foten til slutt og forlover hadde ikke annet valg enn å sende regningen til deg

Anonymkode: f87b0...8a6

Det er ikke forlover en gang som sendte regningen. Det var en annen venninne som har tatt ansvar for flere av bookingene osv. som sendte meg den. Men det virker som det er avtalt på forhånd hvordan dette skulle deles opp, da samtlige navn og summer var fordelt i regningen.

Anonymkode: e9da7...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet et hårreisende opplegg, men når du har sagt på forhånd at du kan ta din del, uten engang å sette et tak, så har de nok tolket det som at du tar din del. Det er fortsatt litt dårlig gjort av dem at du må ut med så mye, men den kommentaren din på forhånd endret hele konteksten her. 

Anonymkode: 08a21...24b

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

I utgangspunktet et hårreisende opplegg, men når du har sagt på forhånd at du kan ta din del, uten engang å sette et tak, så har de nok tolket det som at du tar din del. Det er fortsatt litt dårlig gjort av dem at du må ut med så mye, men den kommentaren din på forhånd endret hele konteksten her. 

Anonymkode: 08a21...24b

Ja, jeg tror muligens at det er her misforstårlsen har skjedd. Samtidig ble det sagt samtidig som jeg ga uttrykk for at jeg ønsket et enkelt, minimalistisk og billig utdrikningslag for alle parter. Men som sagt, tror det er mye sannhet i det du skriver. 

Anonymkode: e9da7...a1a

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må nok dessverre betale, men dette syntes jeg var en merkelig form for utdrikkingslag🙈 jeg har selv arrangert et par utdrikkingslag og at bruden skulle betale for seg selv var helt uaktuelt. Men så har jeg også lagt meg på et budsjett der ingen betalte mer enn 1500kr. Jeg mener det er en uting at alt skal være så innmari ekstragavant. Man kan faktisk ha en hyggelig tur med venner uten at det koster skjorta. Jeg regner med at det er forloveren din som arrangerte dette? Hadde dere ikke noen forventningssamtale før dette ble dratt i gang? 

Anonymkode: d4a23...574

I vår omgangskrets har "problemet" vært at mange bor på ulike steder. Da vil et utrdrikningslag koste penger. Ofte var det rimeligere å legge det til Paris, enn at alle på reise og bo innenlands. 

Så stoler jeg selvfølgelig på to ting 

1) forloveren har jobbet gjennom planen, og budsjettet er kjent

2) voksne mennesker klarer å si nei, om de ikke har råd

(og vi har selvfølgelig alltid spandert på bruden) 

Anonymkode: f0c0c...b3a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hele opplegget høres sykt ut. I min omgangskrets er det vanlig å gjøre en eller annen aktivitet (f.eks strikkhopping, klatrepark, escape room osv) , som tar noen timer inkl.transport, så spise på restaurant og så dra ut på byen til slutt. Det vanlige er at bruden ikke betaler noen ting og at enten alle venninne spleiser eller at forloveren dekker brudens utgifter alene. Jeg hadde ikke giddet å dra i et så dyrt utdrikningslag! Jeg har i teorien råd til det, men samtidig er det penger å bruke på noe som ikke gir meg så veldig mye. Å delta i et utdrikningslag er gøy, men ikke så gøy at jeg syns det er verdt 5000 - 10 000 kr.

De utdrikningslagene jeg har vært på har kostet rundt 1000 kr inkl. aktivitet (med grupperabatt), et måltid på restaurant, litt drikke på byen og transport. 

Anonymkode: a1857...02b

Da er dere heldige og bor på samme sted.

Per nå har jeg venninner på fire kontinenter, og i halvparten av landes fylker, samt familie (typ søstre/svigerinner) på 4 ulike lokasjoner.

Ofte flyr vi da til et sted som gjør det praktisk enklest for flest mulig å delta. Det å bo og spise i Norge er dyrt. 

Anonymkode: f0c0c...b3a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig merkelig ut, det er normalt at venner betaler for utdrikningslag. Og de burde avklart med deg på forhånd om det var meningen at du skulle betale. Skjønner det er utrolig kjipt. 

Anonymkode: 39034...b45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Aldri vært med på bruden skal betale om det ikke er noe spesifikt om er avtalt på forhånd. Har både arrangert og deltatt mange ganger. Aldri har bruden betalt. Vi reiste til Stockholm en gang. Reise, hotell og middag spleiset vi på. De pengene du selv brukte er greie nok, selv om man burde bli spurt på forhånd om det vil være økonomisk ok med et såpass dyrt utdrikningslag. Regningen i etterkant er helt uhørt. 

Jeg synes du skal si i fra. Skriv en melding å si at du ikke var klar over at det ble så dyrt, og at du ikke er sikker på om du vil klare å betale denne "regningen" i tillegg til det du måtte bruke underveis. Har du snakket med noen av de andre som deltok? Hørt litt hva som ble avtalt og hva de evt. tenker?

Anonymkode: f4d70...c21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

I utgangspunktet et hårreisende opplegg, men når du har sagt på forhånd at du kan ta din del, uten engang å sette et tak, så har de nok tolket det som at du tar din del. Det er fortsatt litt dårlig gjort av dem at du må ut med så mye, men den kommentaren din på forhånd endret hele konteksten her. 

Anonymkode: 08a21...24b

Når bruden samtidig sier hun ikke ønsker noe kostbart og at samling en dag, feks en tacofredag ville vært hyggelig for henne? 
Da er jeg uenig at hun har sagt ja til å ta kostandene ved en tur hvor regningen blir 10 000 til sammen, 

Anonymkode: f4d70...c21

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei! 
 

Jeg har nylig fått arrangert utdrikningslag i forkant av bryllupet og trenger litt tilbakemeldinger ift utgifter den dagen. 
Jeg ble overrasket med flytur til storby, hvor jeg skulle bo på airbnb sammen med flere av mine venninner. 
 

Vi snakket litt om løpende utgifter og ble enige om at hvert enkelt betalte for egen mat og drikke. Dette ser jeg på som helt greit. Under selve utdrikningslaget hadde jeg ellers utgifter knyttet til tog t/f flyplassen, taxi til airbnb (jeg reiste alene hele veien fram til airbnb), mat, drikke og shopping. Da turen var over hadde jeg brukt nærmere 4-.000-5.000kr for alt. 
 

I etterkany av bryllupet fikk jeg en «regning» fra venninne mine som skulle dekke airbnb, mat den kvelden jeg ankom, transport hele helga, billetter til underholdning vi hadde deltatt på, booking av bord, frokost, mat til lunsj i parken osv. Dette utgjorde ekstra 5.000kr på meg. 
 

Jeg har så klump i magen, da jeg vet at de har hatt mange utgifter for å gjøre helga komplett for meg. De hadde blant annet kjøpt inn champagne på airbnb, spandert noen drinker og holdt meg utenfor noen av de andre utgiftene underveis. 
 

Likevel kjenner jeg på at det ble ALT for dyrt for meg. Jeg hadde regnet med utgifter som mat, drikke og noe transport, men ikke en helg som kostet meg over 10k. I tillegg til utgifter til bryllup har jeg ulønnet ferie hos ny arbeidsgiver og kjenner jeg ikke vet helt hvordan jeg skal løse det. Jeg får meg heller ikke til å si fra da jeg vet hvor mye de har ønsker å glede meg.

Er det noen som har innspill her?

Anonymkode: e9da7...a1a

Hmm har vært på mangt ett utdrikkingslag både i Norge og andre land normen er at brudens utgifter blir dekket av de andre

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vi hadde utdrikningslag for en venninne i London med show, overnatting for en helg osv osv. Da betalte vi for oss selv og spleiset på summen for bruden 😊 noe annet synes jeg er unormalt. 

Anonymkode: f5485...672

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja, men her har jo de andre allerede betalt rundt 10 000, så det spørs vel da om de ikke var så positive til å legge ut enda mer.. Tipper det er forlover som har bæsja på legge her og har gjort seg upopulær med at budsjettet har sprukket så det sang etter. 

Anonymkode: 65a66...aac

Det er da tydelig at bruden ikke har vært med å planlagt så lasten skal uansett ikke være på henne. Da får forlover stå for alt i så fall. 

Anonymkode: 8e5d4...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke betal uten å stille spørsmål først. Ser at forloveren din ikke er den personen som kommer med pengekrav. Regner med du er fortrolig med henne og kan snakke ærlig om denne saken. Ta en prat :) Når er bryllupet? Du kan jo vurdere å ta det i etterkant så ikke det skaper dårlig stemning på selve dagen. 

Jeg hadde aldri betalt et sånn krav, men nå hadde ikke mine venner tatt fullstendig av heller. At de betalte flybilletten din er kan ikke en gang tas med i vurderingen. 

Anonymkode: 32da7...ed1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Hun ga uttrykk for at hun satt pris på mine ønsker, men at jeg ikke skulle spekulere så mye i forkant og at de hadde alt under kontroll. Det som ble pratet om i forkant var at jeg ga uttrykk for at jeg ville ha det enkelt, bare samles og ha det hyggelig. Husker jeg sa at jeg satte like mye pris på tacofredag rundt bordet som å spise ute. Jeg ga også uttrykk for at jeg ikke ønsket at det skulle være kostbart, for dem eller for meg. Sa at jeg også kunne bidra med min del. Men som sagt, her refererte jeg mer til mat/drikke, transport, og ikke et så stort opplegg.

Anonymkode: e9da7...a1a

Lærdom til en annen gang du er med på noe som involverer planlegging, deling av utgifter, o.l., er at du må være 100% konkret på hva du vil og aksepterer, ikke vil og ikke aksepterer. Man kan ikke gardere seg mot alle misforståelser, men det minimerer i det minste risikoen. For eksempel, "Jeg kan maks avse 5000 kr til dette, alle utgifter inkludert" er mye mer konkret enn "Det må ikke bli for dyrt". (Slik folk kastet om seg med penger hele helgen høres det ikke ut som det var 'for dyrt' for dem). Ikke si du setter like mye pris på A og B, hvis det du virkeligheten mener er "Jeg vil mye heller A enn B." Og slett ikke hvis du mener "Jeg vil gjerne A, men ikke B." Du sier du sa du "kunne bidra med (din) del" men "refererte (..) mer til mat/drikke, transport, og ikke et så stort opplegg." Til og med måten du formulerer dette på er uklar. Hvis 'refererte MER til' skal tas bokstavelig så refererte du altså også delvis til andre utgiftsposter enn dem du nevner? Mulig du mente 'utelukkende' i stedet for mer, men du påstår fortsatt ikke at du sa i klartekst hvilke utgiftsposter du var villig til å betale, hvilke du ikke ville betale, og anga et maksimalt beløp. Bare så det er sagt, jeg skjønner situasjonen er kjip og gjør ikke dette for å være flisespikker, men for å gjøre deg mer bevisst om når og hvordan du formulerer deg upresist.

 

Anonymkode: 3e0ae...472

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...