Gå til innhold

Til dere som har overvektige barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye du ikke skjønner! Som mor til et tidligere overvektig barn orker jeg nesten ikke å gå inn på disse trådene, det skrives så mye stygt. Mitt barn ble overvektig av helt vanlig mat, der andre spiste to skiver til kveldsmat spiste mitt tre grobbrødsskiver med makrell i tomat. Hva gjør du da? Sier at barnet ikke får mer? Du har spist nok nå?

Anonymkode: a09ef...47e

Mitt tidligere overvektige barn fikk ikke brødskiver til kveldsmat, byttet til knekkebrød (mindre kalorier, tørrere og går tregere å spise). 

Og ja, et barn kan relatere seg til at barn ikke trenger mer mat enn en voksen. 

Anonymkode: fb0fa...567

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Kan jeg ikke få en til? Men jeg er kjempesulten, mamma, jeg får ikke sove om jeg ikke får mer mat. Og makrell er sunt, det sier de på skolen.  Og jeg har spilt fotball hele ettermiddagen og løpt masse, jeg er veldig sulten!" sier barnet da, og så føler man seg skikkelig bedriten når man sier nei og tilbyr salat i stedet.

Det er sånn det er å ha overvektige barn. Alle ser for seg barn som spiser potetgull hele dagen, men det er som regel barn som spiser tre skiver med sunt, kaloririkt pålegg til kvelds og fire kjøttkaker til middag. Man må begrense vanlig mat (sånt som de lærer er sunt på skolen), og nei, det er likevel ikke plass til den ene isen på stranda og de to kjeksene på skogsturen som "alle andre" får. 

Anonymkode: 85efb...446

Jeg er enig i at det er dritt. Det tar en par år før de blir normalvektige. Og man møter utrolig lite forståelse hos alle andre som mener at «bare denne isen» ikke gjør noen forskjell. 

Men stå på. Det er bra å ta tak. 

Og så kom jeg på en ting til: Aldri la dem spise foran skjerm! Da spiser de jo mengder. 

Anonymkode: fb0fa...567

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som er overvektig og et barn som er normalvektig.

Barnet som er overvektig elsker frukt, agurk og mais. Hun velger bort godteri mot agurk for eksempel. Drikker ikke brus, kun vann. Vi har ikke godteri hjemme utenom på lørdager.  Spiser samme mat som oss andre. Jeg begrenser både inntak av Mat og alt annet, hun er fortsatt overvektig. 

Min sønn er lang og tynn, han elsker godteri og sluker det han kan få tak i av usunn mat, fortsatt tynn.

Jeg er overvektig, har alltid slitt med vekt. Legger veldig fort på meg. Må konstant "slanke" meg for og ikke legge på meg.

Min mann kan spise alt, legger ikke på seg i deg hele tatt. Spiser Chips og godteri hver kveld (som barna ikke har tilgang til)

Har dårlig samvittighet HVER dag!

Men der kan man se hva gener og har og si

Anonymkode: 29f8f...a37

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mye du ikke skjønner! Som mor til et tidligere overvektig barn orker jeg nesten ikke å gå inn på disse trådene, det skrives så mye stygt. Mitt barn ble overvektig av helt vanlig mat, der andre spiste to skiver til kveldsmat spiste mitt tre grobbrødsskiver med makrell i tomat. Hva gjør du da? Sier at barnet ikke får mer? Du har spist nok nå?

Når barnet når tenårene finner det gjerne tomflasker på vei hjem fra skolen og panter disse, hva tror du pantepengene går til? 

Vi gjorde faktisk alt vi kunne, mor, far og søsken normalvektig, men et barn var overvektig og jeg skjønner fremdeles ikke hva vi kunne gjort annerledes.

Noe av det som går igjen i de fleste debatter er mangel på nyanser. Har familien et kosthold som hovedsaklig består av usunn mat, og mat er det eneste som er belønning og kos, er det skadelig, og familien trenger hjelp. Men å slanke ett barn eller legge skam på foreldre, tror jeg ikke er effektivt. Kunnskap uten pekefinger tror jeg mer på. Jeg vokste opp med et svært sunt kosthold. Jeg trodde kålrot var godteri, og vi fikk ett glass brus og litt godteri hver lørdag. Likevel var vi tre barn som hadde helt ulike kropper. Min søster var kjempelang og tynn og ble mobbet for det. Broren min var normalvektig, og jeg var litt overvektig. Ikke så mye at noen sa noe, eller at det gikk ut over mitt aktivitetsnivå, men jeg husker at moren min stoppet MEG da jeg gikk for det 2. stykket kake, mens mine søsken fikk ta så mange de ville. Eller da hun snakket med sin kusine om min vekt da jeg var 7. Jeg løp ned og veide meg. jeg var ikke klar over at det var noe feil ved meg. Jeg mener at mat er et problem når det brukes til å håndtere følelser. Kunnskap om næring og kosthold er viktig. Det å ha dårlig samvittighet hjelper ikke. Men det gjør heller ikke de som er nedlatende eller de som sier at de ikke er villige til å ta imot hjelp. Det å være litt overvektig eller litt tynn er ikke et problem for barn. de vokser ulikt. Er det mer enn litt, bør man se på hva som er årsaken etter min mening.

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Har slitt med overvekt hele livet, men har 2 normalvektige søsken. Håper ikke foreldrene mine har dårlig samvittighet fordi jeg var overvektig, for det kunne ikke de noe for.

Anonymkode: bd1ec...f2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Når barnet når tenårene finner det gjerne tomflasker på vei hjem fra skolen og panter disse, hva tror du pantepengene går til? 

Vi gjorde faktisk alt vi kunne, mor, far og søsken normalvektig, men et barn var overvektig og jeg skjønner fremdeles ikke hva vi kunne gjort annerledes.

Enig....jeg gjør alt for p hjelpe min sønn...men jeg tør ikke snakke om dette på nett.... eller skrive her inne da slike mennesker kommer alltid med flotte råd .spis sunnere..spis 1 mindre brødskive..

Om vi hadde gitt sønnen vår mindre nå hadde vi måtte sulte han...

Folk tror overvektige barn sitter og spiser chips og kaker hverdag..med cola etc .. dessverre er det bare vi med overvektige barn som faktisk vet hvordan dette er 

Og om en gutt som er høy og tynn dytter i seg 2 cola, sjokolade, chips, burger etc alle dager..nei da er det ikke farlig...for de er tynne...for folk tror tydeligvis at tynne folk ikke kan få diabetes, tette blodårer etc ...

Men Gud forby om en overvektige barn spiser 1 is ute blandt folk...da får man stygge blikk....

AnonymBruker
Skrevet

Har svært overvektige barn i aller nærmeste familie. ALL mat som serveres er usunn (pommes, nuggets, pizza, pasta, pølser, loff, nugatti). En sjelden gang er det fiskeboller, og da synes de selv at de har vært nesten for sunne. Det flyter av godis, potetgull og energidrikk. De som tror at alle barn som har fri tilgang på slikt ikke bryr seg om å stappe innpå mest mulig burde ta seg en tur hjem til dem! De blir helt desperate hvis det er tomt for noe, og foreldrene synes det er koselig at de er så glad i mat...

Denne familien snakker svært negativt om de som bryr seg om hva som serveres i barnehagen eller på SFO, de som trener, de som går tur i skogen osv. Livet består av sofa og overspising, og det er så hjerteskjærende å se på. Foreldrene ser det overhodet ikke, og ble rasende da helsesykepleier forsøkte å ta tak. Jeg mener jo at de faktisk ødelegger barna sine, mens de selv mener at det viktigste er å kose seg. Dette er ikke lykkelige barn. De vil ikke på skolen, vil ikke på stranda, delta i organiserte aktiviteter, leke ute på egenhånd eller noe annet enn å sitte hjemme foran skjermen. Nitrist, og ingen når frem. 😔

Anonymkode: f75ac...0a5

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Min svigerinne har et overvektig barn, og gjør alt hun kan for å begrense han. Tror hun. Jeg er enig i absolutt alt hun sier hun gjør, men i praksis flyter det ut.

Det meste som spises er i utgangspunktet fine råvarer, men tilberedes slik at det er kaloririkt. Potetstappen lages med mye smør og fløte, alt har kaloririke sauser og dressinger, alt er "lettspist". Jeg elsker å spise det hun lager, men skulle jeg gjort det daglig hadde jeg blitt bælfeit.

Hun lager nydelige hjemmebakte brød, det er en stor prøve i viljestyrke å ikke spise hele brødet. Og hun lager det ferskt hver dag. Det hjelper ikke at pålegget er sunt når kidden eter som en voksen mann. Og gjerne med juice og melk til. Juice begrenses til ett glass, men han får melk etterpå om han vil ha mer. Hun greier ikke tanken på at han skal gå fra bordet og ikke være 100% tilfredsstilt. Og han har tydelig sansen for å være stappmett. Noe jeg kan kjenne meg igjen i, jeg er tideligere overvektig binge-eater, og er det noe jeg savner så er det å være så mett at jeg nesten må legge meg ned. Jeg vet det høres sykt ut, men slik er det for mange. Og da gjelder det å lære at man ikke kan unne seg slikt. I alle fall ikke ofte.

Hun kutter opp frukt slik at det skaø friste. Hvilket det gjør, men det kommer alltid i tillegg til og ikke i stedet for. 

Barnet må få spise på McDonalds en sjelden gang. Ja, det får mitt barn også. Men der mitt barn på samme alder ikke får velge menystørrelse og får liten meny og sukkerfri brus får hennes barn velge den store menyen, ekstra dipsaus i tillegg til ketchup, chili cheese tops, løkringer og milkshake. Gjerne en McFlurry til dessert også, det er jo så sjelden. Hvilket det faktisk er, men han spiser jo for en uke i løpet av en halvtime.

Faren forsøker å begrense han, med det resultat at gutten nå vil bo 100 % med mor, som bare begrenser hva han får spise og ikke hvor mye. Denne gutten kunne blitt feit på knekkebrød med magerost, da han ikke eier begrensningsevne. Når utvalget i tillegg er helt annerledes enn det hun innbiller seg blir det den "perfekte storm".

Likevel: Han ville nok vært overvektig uansett hvor han bodde, bortsett fra i Bergen-Belsen. Å strupe tilgangen til mat er kjempevanskelig når ungene ikke lenger spiser nesten alle måltider hjemme eller under foreldrenes kontroll. Spørsmålet er om han ville hatt like alvorlig grad av overvekt med et annet regime. Det tror jeg ikke.

Anonymkode: f10e2...88d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Synes det er langt verre med de som ikke lar barna spise seg mette.

Anonymkode: ab5a4...c9c

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Send dem på fatcamp. Bare dårlige foreldre som har feite barn.

Anonymkode: ba0c3...13c

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

"Kan jeg ikke få en til? Men jeg er kjempesulten, mamma, jeg får ikke sove om jeg ikke får mer mat. Og makrell er sunt, det sier de på skolen.  Og jeg har spilt fotball hele ettermiddagen og løpt masse, jeg er veldig sulten!" sier barnet da, og så føler man seg skikkelig bedriten når man sier nei og tilbyr salat i stedet.

Det er sånn det er å ha overvektige barn. Alle ser for seg barn som spiser potetgull hele dagen, men det er som regel barn som spiser tre skiver med sunt, kaloririkt pålegg til kvelds og fire kjøttkaker til middag. Man må begrense vanlig mat (sånt som de lærer er sunt på skolen), og nei, det er likevel ikke plass til den ene isen på stranda og de to kjeksene på skogsturen som "alle andre" får. 

Anonymkode: 85efb...446

Men må dere spise så mye da?

Mine barn spiser egentlig sjelden kvelds, men vi spiser gjerne middag sent. Går det an å servere en omelett eller salat eller suppe etter skolen og så ta middagen i kveldstid. jeg kjenner meg igjen i det å ha lyst til å legge seg mett, sånne er jeg og.

Anonymkode: 0fd42...ca9

AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er normalvektige. Men jeg der i mot, er svært overvektig. Har vært hele livet. Jeg prøver å regulere matinntaket til barna mine, på den måten jeg ønsket min mor hadde gjort. Jeg møter dem emosjonelt, så at de føler de har trygghet og støtte og ikke må ty til godteri for å få det. 

I dag har jeg en bachelorgrad i ernæring og er svært opp tatt av vi som familie skal få dekket næringsbehovene våre. På forsommeren, ja jeg merke til at min yngste har fått en bitte liten pondus. Hun er nå i samme fase, hvor jeg startet å legge på meg. Jeg strammet inn, alt ekstra i hverdagen. Spiste en den kylling/rekesalater, det er de begge glade i. Dyttet henne med meg på aktivitet. Jeg på elsykkel, hun på tråsykkel. Men det lønner seg. Det gikk tilbake. Dette gjør jeg helt uten å snakke om kost. Min datter skal aldri oppleve noe så ydmykende som å bli veid, før og etter ferie. 'Vi har da det kliniske blikket.

Vi snakker mye om mat som energi og riktig mat, mat kroppen trenger for å utføre arbeidsoppgavene sine.

Anonymkode: f0be1...3e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hei ts her igjen. Altså jeg mener ikke å krenke deg, men det er faktisk din jobb som forelder å sørge for at livet til barnet ditt er sunt. Er man overvektig så er det som regel fordi man har et kalori overskudd. Det er flere måter å legge opp mat slik at barnet spiser "normalt" uten at barnet selv skjønner det. 

Jeg skriver at tynne mennesker har fordeler fordi det å være normalvekt/godt trent/tynn eller hva du vil kalle det er det som er mest tiltrekkende, pene mennesker har disse fordelene, dette er det gjort mye forskning på. Samme som at kvinner får mindre straff i saker enn hva men gjør selv for samme straffbare handling.
Du må gjerne bli sint, men for min del så mangler du selv da selvinnsikt. 
Et menneske kan være et vakkert menneske selv om det er overvekt, både sosialt, personlig og mer. Men for at du skal være fysisk attraktiv trenger du å være trent og være normalvektig. Det er ikke uten grunn at det finnes utallige slankekurer der ute. 

Du kan også komme med mange argumenter her for at vi er forskjellige med forbrenning og mye mer. 
Men jeg selv er predisponert for overvekt igjennom gener, sykdommer jeg er født meg og at jeg har vært overvektig. Jeg klarte å slanke meg men det er fortsatt en kamp å holde nede vekten for meg da jeg ikke kjenner methetsfølelsen slik at mennesker gjør og mye mer.

Anonymkode: 1fad3...284

Å der skjønte vi Hvorfir du opprettet tråden 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 8a161...45f

AnonymBruker
Skrevet

Det er store forskjeller når det gjelder menneskers evne til å forbrenne kalorier. To kan spise like mye, mens en av dem er slank og den andre tykk.

Så bare SLUTT med denne shamingen av foreldre.

Anonymkode: 66832...cc6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Det er store forskjeller når det gjelder menneskers evne til å forbrenne kalorier. To kan spise like mye, mens en av dem er slank og den andre tykk.

Det er helt riktig. Og derfor må inntaket også differensieres. Så enkelt, og så utrolig vanskelig.

Anonymkode: f10e2...88d

• Liker 1
Skrevet

Det er noe veldig absurd med tråder som dette. Både det at voksne mennesker snakker om hva barn gafler i seg og at svaret er kalorier inn og ut alltid. Paradokset med det er at svaret er kalorier inn og ut, men om det hadde vært en tråd der noen skrev at foreldre med barn med anoreksia burde skamme seg fordi det handler om kalorier, hadde de fleste tenkt at det hadde rablet for dem – som er riktig. Det å ta lettere over-og undervekt i samme samtale som spiseforstyrrelser er uopplyst. Det å be foreldre med syke barn skamme seg er det samme. Noen familier trenger kostholdshjelp. Å lære om et variert kosthold, hva du kan spise mye av og og hva du kan kose deg med av og til er viktig, men når det gjelder barn bør det aldri handle om utseende, men helse. Man kan ikke spise sin favorittmat hver dag, og det er en myte at man ikke kan bli mett av sunn mat.

Sitat

Jeg skriver at tynne mennesker har fordeler fordi det å være normalvekt/godt trent/tynn eller hva du vil kalle det er det som er mest tiltrekkende, pene mennesker har disse fordelene, dette er det gjort mye forskning på. Samme som at kvinner får mindre straff i saker enn hva men gjør selv for samme straffbare handling.

Jeg aner ikke hvor du vil med dette? Blir barn kriminelle av overvekt? Jeg vet ikke om noen blir sinte av dette, men jeg blir forvirret.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Albbas
Skrevet
16 hours ago, AnonymBruker said:

Hei ts her igjen. Altså jeg mener ikke å krenke deg, men det er faktisk din jobb som forelder å sørge for at livet til barnet ditt er sunt. Er man overvektig så er det som regel fordi man har et kalori overskudd. Det er flere måter å legge opp mat slik at barnet spiser "normalt" uten at barnet selv skjønner det. 

Et menneske kan være et vakkert menneske selv om det er overvekt, både sosialt, personlig og mer. Men for at du skal være fysisk attraktiv trenger du å være trent og være normalvektig. Det er ikke uten grunn at det finnes utallige slankekurer der ute. 

Du kan også komme med mange argumenter her for at vi er forskjellige med forbrenning og mye mer. 
Men jeg selv er predisponert for overvekt igjennom gener, sykdommer jeg er født meg og at jeg har vært overvektig. Jeg klarte å slanke meg men det er fortsatt en kamp å holde nede vekten for meg da jeg ikke kjenner methetsfølelsen slik at mennesker gjør og mye mer.

Anonymkode: 1fad3...284

Ts, dette er godt ment, men det høres ut som du fortsatt sliter en del med dine egne erfaringer og opplevelser, som du kanskje burde få hjelp til å håndtere? Ja, det er noen sosiale fordeler med å være slank, men ikke i den grad at det rettferdiggjør å påføre barna spiseforstyrrelser for å få de slanke. Det er mulig å bli oppfattet som fysisk attraktiv selv med overvekt, og det er også mulig å bli oppfattet som et attraktivt menneske selv om kroppen er stor. Men det innebærer at man fra man er liten lærer seg positive holdninger til kropp. 

Dine erfaringer bidrar ironisk nok til det motsatte, holdningene dine medfører mer skade. I stedetfor å jobbe for aksept av kropp i ulike størrelser vil du bare fortsette å dyrke viktigheten av å fremstå som slank og vellykket? 

De sosiale fordelene ved å være slank er ikke så store at man bør få barna slanke for enhver pris. Det kan virke fullstendig mot sin hensikt. 

AnonymBruker
Skrevet

Har en datter på 3 år som begynner å bli litt lubben. Hun er meget sulten av seg og vi synes dette med porsjonsstørrelser er vanskelig. Hun får en is i ny og ne og ellers vanlig kost vil jeg si. 

Syntes hun hadde lagt på seg litt de siste ukene så snakket litt med ped leder i barnehagen om det. Jo, der fikk jeg vite at hun ofte spiser 4(!!!!) hele brødskiver til måltider. 

Altså, jeg skjønner at ikke barnehagen er hele problemet. Vi kan sikkert gjøre mye her hjemme og vi prøver å stamme inn litt, men det hjelper jo ikke at hun spiser et halvt brød i barnehagen. 

Og ja, jeg har dårlig samvittighet. Jeg synes det er helt grusomt, enda problemet foreløpig er "lite". Hadde selv vektproblemer i barneårene så jeg kjenner det vekker litt følelser. 

Anonymkode: b0327...529

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Til deĝ TS hvorfor henger du ut folk og krenker? 

Anonymkode: 52a28...240

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Egentlig varierer forbrenningen veldig lite, men er jo lov å tro noe annet, noen tror på nissen også

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...