Gå til innhold

Til dere som har overvektige barn

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (Akkurat nå):

Egentlig varierer forbrenningen veldig lite, men er jo lov å tro noe annet, noen tror på nissen også

Nei.

https://forskning.no/dna-overvekt/fedme-gener-senket-forbrenningen/1676550

Ingenting er enkelt og svart-hvitt:

https://www.nrk.no/viten/xl/_eit-feitt-liv_-fedmemysteriet_-forskning-pa-hvorfor-vi-far-fedme-og-overvekt-1.15454614

Anonymkode: 66832...cc6

• Liker 1
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er ingen ting her som viser at forbrenningen varierer stort, heller motsatt, at urbane barn forbrant 100kalorier mindre må jo sies å være veldig liten forskjell

AnonymBruker
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (10 minutter siden):

Er ingen ting her som viser at forbrenningen varierer stort, heller motsatt, at urbane barn forbrant 100kalorier mindre må jo sies å være veldig liten forskjell

Leste du den første artikkelen?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er helt riktig. Og derfor må inntaket også differensieres. Så enkelt, og så utrolig vanskelig.

Anonymkode: f10e2...88d

Så det ene barnet ditt skal få spise seg mett, men det andre får bare en brødskive («fordi du er så feit, skjønner du vennen). 
For det første kan sånt trigge alvorlige spiseforstyrrelser. Noe som kan være dødelig. En ung jente jeg kjenner døde nettopp av anoreksi.

For det andre er det ingen foreldre som har mulighet til å fotfølge barna sine hele dagen.

• Liker 3
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (11 minutter siden):

Mener du at dette er relevant? Dette er en tråd som handler om foreldre burde skamme seg over overvektige barn. Flere tar seg bryet med å fortelle hvor sunne sine egne barn er mens barn de kjenner måker innpå mat konstant. Ingen snakker om hvordan de prøver å inspirere andre foreldre, eller kommer med råd som kan hjelpe de overvektige barna i tråden. Du behøver ikke være  spesielt skarp for å forstå at angrep ikke er effektivt. Om man har sagt kalori inn og ut 10 ganger, og senket nivået til at det er greit å snakke nedsettende om barn, er det på tide å gå i seg selv.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Har en datter på 3 år som begynner å bli litt lubben. Hun er meget sulten av seg og vi synes dette med porsjonsstørrelser er vanskelig. Hun får en is i ny og ne og ellers vanlig kost vil jeg si. 

Syntes hun hadde lagt på seg litt de siste ukene så snakket litt med ped leder i barnehagen om det. Jo, der fikk jeg vite at hun ofte spiser 4(!!!!) hele brødskiver til måltider. 

Altså, jeg skjønner at ikke barnehagen er hele problemet. Vi kan sikkert gjøre mye her hjemme og vi prøver å stamme inn litt, men det hjelper jo ikke at hun spiser et halvt brød i barnehagen. 

Og ja, jeg har dårlig samvittighet. Jeg synes det er helt grusomt, enda problemet foreløpig er "lite". Hadde selv vektproblemer i barneårene så jeg kjenner det vekker litt følelser. 

Anonymkode: b0327...529

Jeg kjenner meg igjen i dette. Hos oss var det SFO. Det jeg trodde var et lite mellommåltid på linje med fruktmåltidet i barnehagen viste seg å være et etegilde med brød og smør, yoghurt og frokostblandinger i ubegrensede mengder. 

Det finnes en myte om at barn ikke kan bli tykke av vanlig mat (hva nå vanlig mat enn er). Det gir seg to utslag. På ene siden antar mange automatisk at foreldrene til overvektige barn stapper med snacks og godteri hele tiden, på den annen side har de samme menneskene ingen hemninger med å stappe i de overvektige barna massevis av det de selv oppfatter som "vanlig mat". For det kan de ikke bli tykke av. Spesielt ille blir det når det viser seg at den "vanlige maten" består av pølser og fint brød med smør og fete pålegg. Helt vanlig, liksom, ikke noe som noen blir tykk av 🙄

Anonymkode: 85efb...446

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldre må være varsomme med hva de sier til barn om vekt. Det samme gjelder andre voksenpersoner. Jeg var ikke overvektig som barn, men jeg vokste fort og kom tidlig i puberteten. Det ble kommentert av både foreldre og andre voksne. Jeg følte meg stor og stygg, og i 13 årsalderen fikk jeg problemer med mat. Slet med det hele ungdomstiden, og i tidlig voksen alder. Nå er jeg 40 år og det ligger alltid å ulmer, og kommer nok alltid til å følge meg, selv om jeg er normalvektig og sunn. 

Mitt råd er å være varsomme med hvordan dere snakker med barna om kropp, vakt og mat. Søk gjerne hjelp fra helsepersonell. 

Anonymkode: a5e1e...dc1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Enmanelskeråhate skrev (8 timer siden):

Om man spiser 100 kalorier ekstra om dagen, over 10 år, vil jo det bli en del ekstra kilo etter hvert

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg og majoriteten av befolkningen er vell det da, du kan prøve å google litt to pretty priviliege. 
Jeg sier ikke at det er en absoloutt at er du overvektig kan du ikke lykkes. 
Jeg sier derimot at det er enklere å lykkes om du er slank, Normalvektige er regnet som mer attraktive enn overvektige mennesker.
Tråden er på ingen måte laget for å hetse, mer for å lære om andres tanker rundt dette, da jeg selv ble har hatt det vanskelig på grunn av fedme i barndommen. 
Ts

Anonymkode: 1fad3...284

Hva legger du i å lykkes da, ts? Er det å få kjæreste? Være attraktiv for det motsatte kjønn? I så fall har vi ulike perspektiver på hva det vil si å lykkes i livet.

Anonymkode: 63cf8...cf8

AnonymBruker
Skrevet

Til dere som IKKE har overvektige barn.

SLUTT å KRENKE på overvekt.!!

Anonymkode: 52a28...240

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hva legger du i å lykkes da, ts? Er det å få kjæreste? Være attraktiv for det motsatte kjønn? I så fall har vi ulike perspektiver på hva det vil si å lykkes i livet.

Anonymkode: 63cf8...cf8

Hei, hva jeg legger i og lykkes har ingen betydning, 
Jeg har heller aldri sagt at man ikke kan lykkes om man er overvektig. 
Det jeg derimot sier er at det er enklere og lyktes om man er slank/tynn/veltrent whatever. Dette er fordi det er det fleste liker og tiltrekkes av. Derav vil du automatisk få fordeler i livet, igjen gå å google pretty privlege. 

AnonymBruker
Skrevet

Hei ts her. Nå er det litt trist å lese at dere vrir på ordene mine så mye, jeg har ikke sagt noe om å sulte barn eller at barn ikke skal få spise jeg ordentlig mett, Men om du har tilgang til internett så kan du f.eks google forskjellige typer lav kalori mat som du kan bytte ut høy kalori mat med. 
Et eksempel på dette er det meste av grønnsaker og frukt. 
Jeg vil påstå at majoriteten av de som har overvektige barn forsøker å gjøre en god jobb og gi barnet god helse. Jeg tror bare de mangler kunnskapen til å gjøre det. Jeg tror f.eks at dere ikke innser hva dere gjør, ikke med viten og vilje men mer fordi dere vil være snille. 
Hvis du ser på noen av de slanke programmene fra USA, så ser du det samme igjen og igjen, kunnskapsløshet og mangel på disiplin. 

Og om barnet ditt er overvektig, så snakker jeg ikke om at du skal sulte det. Men du må gjøre hva som er bra for det. Har du flere barn så kan du server den samme maten kanskje og igjen da fokuser på lav kalori mat, det er faktisk ikke så vanskelig :P

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hei ts her. Nå er det litt trist å lese at dere vrir på ordene mine så mye, jeg har ikke sagt noe om å sulte barn eller at barn ikke skal få spise jeg ordentlig mett, Men om du har tilgang til internett så kan du f.eks google forskjellige typer lav kalori mat som du kan bytte ut høy kalori mat med. 
Et eksempel på dette er det meste av grønnsaker og frukt. 
Jeg vil påstå at majoriteten av de som har overvektige barn forsøker å gjøre en god jobb og gi barnet god helse. Jeg tror bare de mangler kunnskapen til å gjøre det. Jeg tror f.eks at dere ikke innser hva dere gjør, ikke med viten og vilje men mer fordi dere vil være snille. 
Hvis du ser på noen av de slanke programmene fra USA, så ser du det samme igjen og igjen, kunnskapsløshet og mangel på disiplin. 

Og om barnet ditt er overvektig, så snakker jeg ikke om at du skal sulte det. Men du må gjøre hva som er bra for det. Har du flere barn så kan du server den samme maten kanskje og igjen da fokuser på lav kalori mat, det er faktisk ikke så vanskelig :P

Det å slanke voksne og barn er ikke det samme. det å lære om kosthold og endre en hel families kostvaner er ikke lett. Jeg blir forbløffet over å lese om kunnskapsløshet og disiplin i forbindelse med en tråd om foreldre med overvektige barn burde slanke seg. voksne som er så gira på å fortelle om hvor flinke og sunne de er selv i motsetning til en familie de kjenner som er tykke og ekle, oser mangel på selvkontroll for meg.

Når det gjelder kalorier og prarktisk hvordan gå ned i vekt, er jeg enig med deg. Det er kunnskap og endring av livsstil. Men for mange er matvaner og matkultur mer enn næring, og for barn er det viktig at forholdet deres til mat ikke handler om at noen på KG mener at man må være slank for å være attraktiv. Det er din preferanse. Om din viktigste egenskap er å være pen, vil man slite når man blir eldre. Alle må ha andre egenskaper i tillegg. Og selv om du ble lykkelig da du ble slank, definerer ikke de fleste sin lykke kun ut ifra hva de veier. Og enda viktigere: det er ikke forventet å være lykkelig hele tiden.

Jeg synes det er veldig ekkelt når voksne snakker nedlatende om overvektige barn. Målet bør selvsagt være at alle barn er sunne og friske og har et godt og variert kosthold og en sunn kropp. Jeg er kjempetilhenger av å tilby familier som trenger det kostholsveiledning, men samtidig mener jeg at måten enkelte tillater seg å omtale overvektige, også er uopplyst.

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt ene barn ble godt kraftig de første månedene og frem til han var rundt året. Forsynte seg godt av morsmelk for å si det slik. Hadde heldigvis helsesøster som ikke begynte å snakke om slanking, men sa han fulgte sin egen kurve fint. Han var liksom en kraftig plugg. Veldig bred over skulderen, og bygget helt annerledes enn sin spede søster. Var ganske kraftig frem til han var rundt 6-7 år også, men ikke så kraftig som første året, og innen tenårene var han lang og tynn. Ble nesten for tynn, for skjøt i været fortere enn han kunne spise seg opp til det. Først da høydevekst roet seg ned ble vekta mer proporsjonal med høyde, og han så ikke for tynn ut for sin kroppsbygning, som fremdeles er ganske bredskuldret. 

Om helsesøster hadde bedt meg om å passe på hva han spiste da han var mindre hadde han hatt svært lite å gå på da høyden "eksploderte". Han spiste også kun sunn mat, og var mer glad i ananas og oliven som godterier enn sjokolade og annet søtt. Jeg var aldri bekymret over kostholdet, men har hørt at folk med tilsvarende plugger når de er små har fått beskjed om slanking, så glad for at jeg hadde helsesøster som ikke maste om det. 

Anonymkode: a7bcd...d14

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Leste du den første artikkelen?

Jepp, men hva er forskjellen % eller promille tro?

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre jeg kjenner med overvektige barn hevder selv at de har et sunt kosthold, og bare serverer godteri lørdager og i bursdag. (Nugatti, is når sola skinner, vafler, Cheerios, sukkeryoghurt osv telles ikke som godteri). En annen fellesnevner er at barna visstnok er så kresne og "det viktigste er at de spiser", selv om dette er pasta med ketchup til middag. På den måten får barna velge vekk grønnsaker og råvarer som man gjerne må øve på å like. De får også bestemme hva som skal være tilgjengelig av mat hjemme. Barna lærer også av foreldrene at kos innebærer å spise usunn mat. 

Anonymkode: 42f68...a52

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
gjest283 skrev (1 time siden):

Om man spiser 100 kalorier ekstra om dagen, over 10 år, vil jo det bli en del ekstra kilo etter hvert

Jo da og vi har jo kalorier i overflod, men er forskjell på noen kg i 40-50 åra og å bli smørbukk som 8?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg føler på dette, ja. Har riktignok et barn med funksjonshemming som gjør at han ikke kan være like fysisk aktiv som andre. Han spiser ikke mye og det er sjelden søtsaker på hverdager osv. Han er den av barna våre som spiser minst, mens de andre er helt slanke. Før var han undervektig, mens nå er han mer lubben. Kjente litt på det på stranda i dag, selv om de som ser oss nok skjønner at han er annerledes enn andre barn. I hans tilfelle har jeg lurt på om det kan være noe hormonelt eller noe med stoffskifte, men legen mener han er innenfor normalen og vil ikke undersøke noe mer. Mens jeg lurer på om det er noe medisinsk eller om det rett og slett skyldes for lite aktivitet. Og så får jeg dårlig samvittighet for at vi burde trene mer med han. Han har lite fysioterapi, så mye faller på oss foreldre som er i full jobb. Så ja, en annen historie enn andre her i tråden, men det føles litt rart å ha et lubbent barn når resten av oss er slanke, trener og familien spiser sunt. Føles som vi har gjort noe feil, selv om barnet har helt andre forutsetninger for fysisk aktivitet enn andre.

Anonymkode: 9f411...761

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...