Gå til innhold

Hva er det beste å få servert i bryllup?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 20.03):

Hvilken treretters er den beste?

Hvilken "enklere" mat er den beste (f.eks tapas, grillmat, koldtbord)?

Kaker? 

Drikke/drinker?

Snacks og nattmat?

Anonymkode: c8487...096

Hadde jeg kunnet velge 3 retters så hadde det blitt sjøkreps til forrett, hjort til hovedrett, og til dessert gjerne noe med sjokolade, bringebær og is.

Har aldri vært borti mat der man forsyner seg selv, men så lenge det er nok mat, variasjon og både varme og kalde retter så funker jo det meste.

For min del behøver man ikke et kjempe stort kakebord, holder med bryllupskake og evt 1-2 sorter til for min del. Gjerne bryllupskake fra Pascal.

Musserende til velkomstdrikk, hvitvin til forrett og rødvin til hovedrett. Nok påfyll så alle har noe å skåle med. Avec til kaffe.

GT holder fint for meg, tenker det ellers er greit med drinker som går raskt å blande, som Cuba Libre.

Snacks er vel ikke nødvendig, og pølser er jo populær nattmat (jeg står gjerne over).

 

Anonymkode: 7fdd4...021

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.6.2023 den 21.42):

Stor forskjell på servering av en bryllupskake der gjestene får et lite stykke hver, og et stort kakebord der man spiser så mye kake man vil. 

Anonymkode: e1a32...f24

Ja, og i dette bryllupet var det bryllupskake, punktum. Ikke et stort, bugnende kakebord.
Uansett er det kvalmt å spise seg mett på kaker, det er mye bedre med "skikkelig" mat.

Anonymkode: 92c9d...e08

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 22.02):

Drinker og cider til middag? 😂

Anonymkode: f9254...2a8

Hehe, det var ikke meg som skrev innlegget og er forsåvidt enig i at drink til middag er fysj: men en god eplecider både med og uten alkohol kan være nydelig til middag - tenker altså ikke på sånn syntetisk cider på boks, men en god en fra et lokalt presseri. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker ikke engang hva jeg har fått servert i brylluppene jeg har vært i. Det jeg husker er festen etterpå. Maten er ikke så viktig.

Anonymkode: 1d8bb...086

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 20.08):

Kamskjell til forrett, andebryst til hovedrett og is eller sorbet til dessert. 

Anonymkode: 4d792...ce9

Ett ord: yuck 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bryllupet med tapas som appetizers/forrett og grillbuffet som hovedservering var det jeg opplevde som mest vellykket på matserveringen av alle bryllup jeg har vært i.

Tapas'ene var enkle, men gode og passe tiltygg til forfriskninger og så man stillet sulten noe. Det ble servert direkte etter kirke ved ankomst til selskapslokalene.

Grillbuffeten ble servert litt utpå kvelden og var rikelig og variert med flere tilbehørsretter. Både kjøtt, skalldyr og fugl, 2-3 salater, dressinger, to ulike potetretter, pasta og brød. Både små, store og ikke fullt så matglade fant noe de kunne like, iallefall bli mette på.

Kakebord som dessert etter grillbuffet var ryddet bort og taler unnagjort.

All serveringen var en blanding av bestilt catering og grillkokk, samt bidrag fra utvalgte gjester for å sikre utvalg og tilstrekkelig mengder. 

Anonymkode: 648fa...fc8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker best enkle,lette forretter,som man ikke blir så mett av. En av de bedre forrettene jeg har fått i bryllup er faktisk noe så enkelt som melon og spekeskinke. Det var biter av forskjellige meloner,og et par skiver skinke lagt pent opp på tallerkenen. Godt,enkelt og lett. Til hovedrett er jeg veldig glad i tradisjonell stek,poteter og saus,servert ved bordet. Litt høytidelig,liksom.

 

Anonymkode: 2a19c...e73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som er best kommer an på sesong og sammensetning, men jeg liker best å få maten servert. Bryllupene jeg har vært i hvor man må forsyne seg selv er langt mer kaotisk, og middagene blir langtekkelige fordi man skal kombinere mat og taler hvor «ingen» spiser samtidig og det alltid er noen ute og går. 

Pølser til nattmat et alltid suksess, forutsatt at man serverer skikkelige pølser og ikke de billigste man finner på Kiwi. Selv kronprinsparet hadde pølser til nattmat i sitt bryllup. er det godt nok for Kongen er det godt nok for meg. 😎

Anonymkode: 5eeb3...483

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig foretrekker jeg nok middag servert ved bordet. Sist vi var i bryllup kunne en velge mellom to ulike hovedretter, det synes jeg var fint. 
 

Anonymkode: e46ed...ada

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg giftet meg hadde vi salat med skalldyr,rådyrstek og dessert husker jeg ikke🙈 

Kaker hadde vi ca 8 kaker på 50 personer pluss 3 etg bryllupskake. Jeg er konditor så jeg hadde ikke bryllupskake med marsipan. Men hadde med blodappelsin fromasj og masse bær på toppen 

Å jeg kjente jeg fikk panikk da all bryllupskake forsvant før jeg fikk tenkt meg om og jeg tror vi hadde en halv kake igjen av de 8

Anonymkode: d6272...130

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Treretters med to serveringer av hovedrett. Nok kaker.

Anonymkode: f2a4c...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.6.2023 den 20.27):

Det jeg husker best av all maten vi serverte i bryllupet vårt, var nattmaten😅

Vi hadde 3-retters til middag, men ingenting slår pølse i brød😋

Anonymkode: a98ca...d8b

ALT er bedre enn pølse i brød. Du var sikkert full

Anonymkode: df4ff...0b2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Personlig liker jeg best buffer/koldtbord/tapas. Da finner alle noe de kan spise uansett kresne/intollerannser/allergier/veganer osv osv. Skal man ha servering ved bordene så velg en sammensetning som er enkel og justere og ikke så sær at bare en brøkdel av gjestene egentlig liker det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

ALT er bedre enn pølse i brød. Du var sikkert full

Anonymkode: df4ff...0b2

Pølse i brød som nattmat er kjempegodt og de aller fleste liker det. Til og med Haakon og Mette-Marit hadde det i bryllupet sitt.

Anonymkode: 52634...220

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårligste maten jeg har fått i bryllup var tapas. Bryllup var i Spania. Så det var vel «ekte» tapas å regne.

Det kom i 3 puljer. Så jeg fikk feks kjøttboller første pulje og så 2 timer etterpå kom det poteter. Så jeg satt og sparte på kjøttbollene i lang tid så jeg kunne nyte de med litt potet senere. Fryktelig tungvint, og følte meg konstant sulten😬 synes det var utrolig merkelig opplegg, og merket at jeg savnet vanlig 3-retters, hvor alt av tilbehør er på én tallerken. 

Anonymkode: 14f50...95f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.6.2023 den 20.29):

Er det ikke kake i de bryllupene dere går i?  Vanligvis er det jo ikke kaffe før 23-24 på natten...hvem er sulten etter 3 retters + kake + alkohol?    

Anonymkode: 0a728...cba

De som blir kvalm av å måtte spise seg mette på kaker? 

Anonymkode: 7d701...fa7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 25.6.2023 den 18.04):

Pølse i brød som nattmat er kjempegodt og de aller fleste liker det. Til og med Haakon og Mette-Marit hadde det i bryllupet sitt.

Anonymkode: 52634...220

Nei det er ikke kjempegodt. I beste fall koselig og sosialt, men godt er det ikke uansett hvor mye ketchup og rekesalat du trøkker på, men det er folk for høflige til å påpeke 

Anonymkode: 60d5f...0eb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare skyte inn at det er lurt å lage middagen helt gluten- og laktosefri. Det er så nitrisk å ikke kunne spise det resten spiser, og overraskende lett å ha middag uten. Det er som regel bare sausen som inneholder gluten og laktose, så om kokken lager sen så alle kan bruke den er det lettvint og hyggelig. 
   Dessert er det ofte værre med - jeg har ikke fått spist dessert på restaurant på mange år.🙄

Anonymkode: e9ae1...f2b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.6.2023 den 1.08):

Jeg vil bare skyte inn at det er lurt å lage middagen helt gluten- og laktosefri. Det er så nitrisk å ikke kunne spise det resten spiser, og overraskende lett å ha middag uten. Det er som regel bare sausen som inneholder gluten og laktose, så om kokken lager sen så alle kan bruke den er det lettvint og hyggelig. 
   Dessert er det ofte værre med - jeg har ikke fått spist dessert på restaurant på mange år.🙄

Anonymkode: e9ae1...f2b

Inneholder saus gluten? Går forresten fint an å bytte ut hvetemel med maizena. Laktosefri fløte bruker jeg alltid  i sauser med fløte. (selv om ingen  er laktoseintolerante.Den tykner lettere.  Fikk tipset av en norsk stjernekokk for noen år siden. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2023 den 4.19):

Dårligste maten jeg har fått i bryllup var tapas. Bryllup var i Spania. Så det var vel «ekte» tapas å regne.

Det kom i 3 puljer. Så jeg fikk feks kjøttboller første pulje og så 2 timer etterpå kom det poteter. Så jeg satt og sparte på kjøttbollene i lang tid så jeg kunne nyte de med litt potet senere. Fryktelig tungvint, og følte meg konstant sulten😬 synes det var utrolig merkelig opplegg, og merket at jeg savnet vanlig 3-retters, hvor alt av tilbehør er på én tallerken. 

Anonymkode: 14f50...95f

Du spiser tapasrettene separat. :ler: Poteter er en egen tapasrett. Det er ikke ment å spises som et norsk måltider med kjøtt og pottit. 

 

Anonymkode: 00c20...284

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...