AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #81 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Tror neppe at de som var på Utøya i 2011 og hadde satt telefonen på lydløs mens de gjemte seg med Breivik tre meter unna, ville sette pris på at dette ble overstyrt av myndighetene med voldsomt leven og en melding om at de var i fare. Nå var det vel en del av oss som ikke hadde mobilen på oss heller da, så det kunne faktisk ha vært en grei avledningsmanøver. Ingen av de jeg var med, hadde mobilen på seg. Men nå er vel dette et ganske dårlig eksempel. I en slik situasjon ville ikke dette varselet kommet på den måten, ei heller på landsbasis. Anonymkode: 1b8b5...1af 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #82 Del Skrevet 14. juni 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Snakk om å ta whataboutism til nye høyder🤦♀️ Anonymkode: 411a8...0f5 Men vedkommende har et meget godt poeng. Å overstyre folks mobilinnstillinger kan faktisk koste liv i en nødsituasjon. Altså det motsatte av det som var hensikten. Anonymkode: e2e98...b81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #83 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men vedkommende har et meget godt poeng. Å overstyre folks mobilinnstillinger kan faktisk koste liv i en nødsituasjon. Altså det motsatte av det som var hensikten. Anonymkode: e2e98...b81 Dessverre må man se det fra et perspektiv, og det er å redde så mange som mulig. Dersom det skulle oppstå en situasjon som er såpass alvorlig at de velger å bruke nødvarsel, må man se på det store bildet. Igjen, dessverre. Enkeltindividet er ikke så viktig når man må fokusere på massen. Dessverre. Anonymkode: 1b8b5...1af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #84 Del Skrevet 14. juni 2023 Vi var på kjøretur i dag og satte telefonene i flymodus for å slippe uling. Anonymkode: e3c81...7ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #85 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Snakk om å ta whataboutism til nye høyder🤦♀️ Anonymkode: 411a8...0f5 Etter 1945 har man i Norge hatt 0 tilfeller av kriger, men 1 masseskytning, og basert på det som skjer i andre land, kommer det flere, så problemstillingen er i mine øyne aktuell; ønsker man at mobilen skal være stille, er det uholdbart at en statlig institusjon kan overstyre dette. Dessuten er det flere som reagerer: Krisesenter advarer foran dagens mobiløvelse: – Risikerer å bli avslørt https://www.nettavisen.no/nyheter/krisesenter-advarer-foran-dagens-mobilovelse-risikerer-a-bli-avslort/s/5-95-1158680 Ikke så praktisk å ha en hemmelig telefon skjult for den voldelige partneren som plutselig begynner å ule. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dessverre må man se det fra et perspektiv, og det er å redde så mange som mulig. Dersom det skulle oppstå en situasjon som er såpass alvorlig at de velger å bruke nødvarsel, må man se på det store bildet. Igjen, dessverre. Enkeltindividet er ikke så viktig når man må fokusere på massen. Dessverre. Anonymkode: 1b8b5...1af Med tanke på kaoset som skjedde idag, tror jeg at det å stole på denne varslingsformen, er dødfødt; noen mobiler vil reagere, mens andre ikke vil det, og skal man forholde seg til mange versjoner av operativsystemer og passe på at alle kan motta dette, vil man bruke en formue på noe som vil være utdatert om fem år. Det eneste denne varslingen resulterer i, er unødig pengebruk i form av symbolpolitikk, men man har dessverre tradisjon for dette i Norge. Anonymkode: b6906...06b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 14. juni 2023 #86 Del Skrevet 14. juni 2023 Million skrev (5 timer siden): Ja vel. Da vet vi har @Reign mener at noen dager, er "aldri". Her dummer du deg ut. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det har vært varslet i ukesvis, ikke bare noen dager. Anonymkode: 6bc1b...9aa Nettopp. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ønsker man ikke at telefonen skal gi lyd fra seg, er det en grunn til det. Tror neppe at de som var på Utøya i 2011 og hadde satt telefonen på lydløs mens de gjemte seg med Breivik tre meter unna, ville sette pris på at dette ble overstyrt av myndighetene med voldsomt leven og en melding om at de var i fare. Anonymkode: b6906...06b 1. du vet at dette signalet kan begrenses til å ikke sendes ut i visse områder? Slik at man ikke ville sendt ut i Utøya-området. 2. Dette er avsporing på lavt nivå. Skjerp deg. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 14. juni 2023 #87 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men vedkommende har et meget godt poeng. Å overstyre folks mobilinnstillinger kan faktisk koste liv i en nødsituasjon. Altså det motsatte av det som var hensikten. Anonymkode: e2e98...b81 Ingen saker har hundre prosent positive effekter. Dette er vurderinger man må ta. AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Etter 1945 har man i Norge hatt 0 tilfeller av kriger, men 1 masseskytning, og basert på det som skjer i andre land, kommer det flere, så problemstillingen er i mine øyne aktuell; ønsker man at mobilen skal være stille, er det uholdbart at en statlig institusjon kan overstyre dette. Dessuten er det flere som reagerer: Krisesenter advarer foran dagens mobiløvelse: – Risikerer å bli avslørt https://www.nettavisen.no/nyheter/krisesenter-advarer-foran-dagens-mobilovelse-risikerer-a-bli-avslort/s/5-95-1158680 Ikke så praktisk å ha en hemmelig telefon skjult for den voldelige partneren som plutselig begynner å ule. Med tanke på kaoset som skjedde idag, tror jeg at det å stole på denne varslingsformen, er dødfødt; noen mobiler vil reagere, mens andre ikke vil det, og skal man forholde seg til mange versjoner av operativsystemer og passe på at alle kan motta dette, vil man bruke en formue på noe som vil være utdatert om fem år. Det eneste denne varslingen resulterer i, er unødig pengebruk i form av symbolpolitikk, men man har dessverre tradisjon for dette i Norge. Anonymkode: b6906...06b Da setter du nødtelefonen i flymodus. Bruker mindre batteri også. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #88 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Dette skjer når Nødvarsel testes Testen utløses mellom kl. 11.55 og 12.10 den 14. juni 2023 Når du mottar testen vibrerer telefonen og spiller av en høy, sireneaktig lyd i ca. 10 sekunder. Dersom du ikke ønsker å motta testen, må du sette telefonen i flymodus eller skru den helt av i god tid før og etter kl. 12 den 14. juni. Lydløs, lav lyd, dempet varsling og liknende blir overstyrt. Anonymkode: e2e98...b81 Her ble ikke lydløs overstyrt. Min iPhone bare vibrerte en stund. Anonymkode: 8fa8e...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #89 Del Skrevet 14. juni 2023 10 minutter siden, Reign said: Her dummer du deg ut. Nettopp. 1. du vet at dette signalet kan begrenses til å ikke sendes ut i visse områder? Slik at man ikke ville sendt ut i Utøya-området. 2. Dette er avsporing på lavt nivå. Skjerp deg. Problemet er at når man sender ut til hele befolkningen, så har man ingen oversikt over hvilke personer det passer særdeles dårlig for å få en sånn melding. Har man satt telefonen på lydløs, bør det respekteres. Anonymkode: e2e98...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #90 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Problemet er at når man sender ut til hele befolkningen, så har man ingen oversikt over hvilke personer det passer særdeles dårlig for å få en sånn melding. Har man satt telefonen på lydløs, bør det respekteres. Anonymkode: e2e98...b81 Nei det syns jeg ikke ble respekteres. Altfor mange har på rutine mobilen ofte på lydløs til at det ville vært hensiktsmessig å respektere det ett nødstilfelle på dette nivå dette varsel er tenkt til. En kan ikke ta hensyn til alle i store nasjonale avgjørelser. Det går bare ikke an. Og da går hensyne til majoriteten forran. Anonymkode: 96935...cac 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #91 Del Skrevet 14. juni 2023 Nei det syns jeg ikke ble respekteres rettelse: Nei det syns jeg ikke bør respekteres Anonymkode: 96935...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #92 Del Skrevet 14. juni 2023 Sorry manglende komma. Anonymkode: 96935...cac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #93 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men vedkommende har et meget godt poeng. Å overstyre folks mobilinnstillinger kan faktisk koste liv i en nødsituasjon. Altså det motsatte av det som var hensikten. Anonymkode: e2e98...b81 Igjen, whataboiutism. Veldig lav sjanse for noe slikt, og veldig lite viktig i et makroperspektiv. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Etter 1945 har man i Norge hatt 0 tilfeller av kriger, men 1 masseskytning, og basert på det som skjer i andre land, kommer det flere, så problemstillingen er i mine øyne aktuell; ønsker man at mobilen skal være stille, er det uholdbart at en statlig institusjon kan overstyre dette. Dessuten er det flere som reagerer: Krisesenter advarer foran dagens mobiløvelse: – Risikerer å bli avslørt https://www.nettavisen.no/nyheter/krisesenter-advarer-foran-dagens-mobilovelse-risikerer-a-bli-avslort/s/5-95-1158680 Ikke så praktisk å ha en hemmelig telefon skjult for den voldelige partneren som plutselig begynner å ule. Med tanke på kaoset som skjedde idag, tror jeg at det å stole på denne varslingsformen, er dødfødt; noen mobiler vil reagere, mens andre ikke vil det, og skal man forholde seg til mange versjoner av operativsystemer og passe på at alle kan motta dette, vil man bruke en formue på noe som vil være utdatert om fem år. Det eneste denne varslingen resulterer i, er unødig pengebruk i form av symbolpolitikk, men man har dessverre tradisjon for dette i Norge. Anonymkode: b6906...06b Hvilket kaos som skjedde i dag?😂 Ingen skader rapportert. De forventet jo at ikke alle fikk varsel, det var jo hele poenget med å kjøre denne testen. De hadde til og med satt opp nettside for å melde inn at man ikke fikk melding. Jizzes, altså. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Problemet er at når man sender ut til hele befolkningen, så har man ingen oversikt over hvilke personer det passer særdeles dårlig for å få en sånn melding. Har man satt telefonen på lydløs, bør det respekteres. Anonymkode: e2e98...b81 Nei, fordi det passer særdeles mer dårlig for særdeles mange flere hvis det er en stor krise på gang. Dessuten har de fleste mobilen på lydløs døgnet rundt 24/7 uansett nå for tiden, det er ikke akkurat et tegn på noe. Anonymkode: 411a8...0f5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #94 Del Skrevet 15. juni 2023 Jeg savner debatt om lovligheten av å endre enkeltpersoners innstillinger. Det vil ikke komme som noen overraskelse om ingen har tenkt på det, vi husker jo covid-appen og manglende personvern. Mobilprodusentene bør jo også kunne lage produkter som ikke kan styres av andre enn brukeren. Anonymkode: e2e98...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 15. juni 2023 #95 Del Skrevet 15. juni 2023 Det ble signal i går da jeg kjørte bil. Ikke noe problem det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #96 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi var på kjøretur i dag og satte telefonene i flymodus for å slippe uling. Anonymkode: e3c81...7ae Dere hadde sikkert tålt litt lyd i 10 sekund. Nå vet dere ikke om dere blir varslet ved reell fare. Tenk hvis dere er på ferie en plass der man ikke hører varslingsanlegget, da hadde det vel vært fint med varsel på telefonen. Tenk at noen er negativ til denne nye ordningen!? Vi er jo SÅ heldige som har mulighet til å bli varslet om katastrofe! Vi har hus i storby, så har alltid hørt varslingsanlegget her. Men nå får vi varsel hvis vi er på hytten også, så der er vi avhengig av varsel på mobil 😊😊 helt topp! Anonymkode: 0c005...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #97 Del Skrevet 15. juni 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: Dere hadde sikkert tålt litt lyd i 10 sekund. Nå vet dere ikke om dere blir varslet ved reell fare. Anonymkode: 0c005...7bb Ikke vært noen reell fare siden 40-tallet, så det går nok helt fint. Anonymkode: e2e98...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 15. juni 2023 #98 Del Skrevet 15. juni 2023 Reign skrev (10 timer siden): Her dummer du deg ut. For noe tull. Det er du som "dummer deg ut" som påstår noen få dager er "aldri". Fordi jeg sa jeg ikke hadde lest nettavisene de siste par dagene, så var det slik at jeg "aldri" leste dem, iflg deg. DET er det som er dumt her! Jeg har selvfølgelig lest i nettavisene i det siste, men jeg har ikke lest de siste par dagene og har ikke sett det nevnt noe sted, det om myndighetenes varsel på mobiltelefoner. Fort gjort, helt normalt. Så enkelt er det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reign Skrevet 15. juni 2023 #99 Del Skrevet 15. juni 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg savner debatt om lovligheten av å endre enkeltpersoners innstillinger. Det vil ikke komme som noen overraskelse om ingen har tenkt på det, vi husker jo covid-appen og manglende personvern. Mobilprodusentene bør jo også kunne lage produkter som ikke kan styres av andre enn brukeren. Anonymkode: e2e98...b81 Du kan overstyre det: sett på flymodus, eller skru av enheten. Million skrev (13 timer siden): For noe tull. Det er du som "dummer deg ut" som påstår noen få dager er "aldri". Fordi jeg sa jeg ikke hadde lest nettavisene de siste par dagene, så var det slik at jeg "aldri" leste dem, iflg deg. DET er det som er dumt her! Jeg har selvfølgelig lest i nettavisene i det siste, men jeg har ikke lest de siste par dagene og har ikke sett det nevnt noe sted, det om myndighetenes varsel på mobiltelefoner. Fort gjort, helt normalt. Så enkelt er det. Ro ro ro din båt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. juni 2023 #100 Del Skrevet 15. juni 2023 Reign skrev (10 minutter siden): Du kan overstyre det: sett på flymodus, eller skru av enheten. Ro ro ro din båt. Nå kan du kutte ut dette tullet ditt! Det gagner ingen å holde på slik! Anonymkode: 0b418...3ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå