AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #1 Del Skrevet 14. juni 2023 God morgen 🙂 Jeg er spent på om nødvarslingen som skal foregå i dag kommer til å ha effekt i trafikken. Hva er deres spådommer? Anonymkode: 11a2d...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lykkedykker Skrevet 14. juni 2023 #2 Del Skrevet 14. juni 2023 Og akkurat når pensjonistene/uføre/fri fra jobb folka skal på kjøpesenter. Så ja, kan jo bli et utfall av det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #3 Del Skrevet 14. juni 2023 Jeg har tenkt på det samme, hvis folk sitter og kjører og det plutselig uler ivei selv om man har slått av lyden. Jeg undres også over at mobiler er laget slik at andre enn brukeren kan overstyre brukerens innstillinger. Tror også det blir noen pinlige hendelser i begravelser i dag, for folk som ikke har fått med seg at det ikke holder med lydløs. Jobbmøter, intervjuer, mange situasjoner folk kommer til å hoppe i stolen tror jeg. Anonymkode: e2e98...b81 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #4 Del Skrevet 14. juni 2023 Hvor lenge skal det vare, sekunder, minutter? Anonymkode: 79968...8b1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #5 Del Skrevet 14. juni 2023 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hvor lenge skal det vare, sekunder, minutter? Anonymkode: 79968...8b1 Dette skjer når Nødvarsel testes Testen utløses mellom kl. 11.55 og 12.10 den 14. juni 2023 Når du mottar testen vibrerer telefonen og spiller av en høy, sireneaktig lyd i ca. 10 sekunder. Dersom du ikke ønsker å motta testen, må du sette telefonen i flymodus eller skru den helt av i god tid før og etter kl. 12 den 14. juni. Lydløs, lav lyd, dempet varsling og liknende blir overstyrt. Anonymkode: e2e98...b81 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #6 Del Skrevet 14. juni 2023 Det siste reagerer jeg på. En ting er at de kan sende meldinger man ikke kan avregistrere seg fra, som kommunen iblant gjør med viktige beskjeder. Men at de kan gå inn og overstyre folks innstillinger burde ikke en gang vært mulig. Jeg har stor forståelse for behovet for å kunne sende ut viktige beskjeder i kriser, men man har jo luftvernsirener. Anonymkode: e2e98...b81 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #7 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor lenge skal det vare, sekunder, minutter? Anonymkode: 79968...8b1 Det finner du ut ved å google litt. Anonymkode: 497a5...e0d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #8 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det siste reagerer jeg på. En ting er at de kan sende meldinger man ikke kan avregistrere seg fra, som kommunen iblant gjør med viktige beskjeder. Men at de kan gå inn og overstyre folks innstillinger burde ikke en gang vært mulig. Jeg har stor forståelse for behovet for å kunne sende ut viktige beskjeder i kriser, men man har jo luftvernsirener. Anonymkode: e2e98...b81 Luftvernsirener finnes ikke alle steder. Det er faktisk mange steder i Norge som ikke har det. Få huet ut av egen ræv. Anonymkode: 497a5...e0d 29 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #9 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det siste reagerer jeg på. En ting er at de kan sende meldinger man ikke kan avregistrere seg fra, som kommunen iblant gjør med viktige beskjeder. Men at de kan gå inn og overstyre folks innstillinger burde ikke en gang vært mulig. Jeg har stor forståelse for behovet for å kunne sende ut viktige beskjeder i kriser, men man har jo luftvernsirener. Anonymkode: e2e98...b81 Luftvernsirener som ikke dekker en tredjedel av landets befolkning. Jeg tipper at om det oppstår en hendelse som potensielt kan ta livet av deg, men som du kan sikre deg mot fordi telefonen din hyler til tross for at du har den på lydløs, vil du være godt fornøyd med et varslingssystem som overstyrer lydinnstillingene dine eksisterer. Anonymkode: f2edc...09b 21 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #10 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det siste reagerer jeg på. En ting er at de kan sende meldinger man ikke kan avregistrere seg fra, som kommunen iblant gjør med viktige beskjeder. Men at de kan gå inn og overstyre folks innstillinger burde ikke en gang vært mulig. Jeg har stor forståelse for behovet for å kunne sende ut viktige beskjeder i kriser, men man har jo luftvernsirener. Anonymkode: e2e98...b81 Du kan skru det av ved å søke på "Trådløse nødvarsler" på telefonen din (android), iPhone og annet vet jeg ikke. Der inne kan du sku av og på, Til og med få den til å lese nødvarselet høyt, Anonymkode: 11a2d...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #11 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg har tenkt på det samme, hvis folk sitter og kjører og det plutselig uler ivei selv om man har slått av lyden. Jeg undres også over at mobiler er laget slik at andre enn brukeren kan overstyre brukerens innstillinger. Tror også det blir noen pinlige hendelser i begravelser i dag, for folk som ikke har fått med seg at det ikke holder med lydløs. Jobbmøter, intervjuer, mange situasjoner folk kommer til å hoppe i stolen tror jeg. Anonymkode: e2e98...b81 Ja, akkurat det gleder jeg meg litt til. Tenkte jeg skulle oppholde meg i det travleste området på arbeidsplassen når det skjer. De burde kanskje ha varslet alle i en felles SMS på forhånd slik at folk flest er klar over hva som skal skje. Ikke bare i aviser. Anonymkode: 11a2d...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hedda-78 Skrevet 14. juni 2023 #12 Del Skrevet 14. juni 2023 Tipper det er noen skole-elever som har med seg telefonen ulovlig i klasserommet som vil bli avslørt i dag. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #13 Del Skrevet 14. juni 2023 8 minutter siden, AnonymBruker said: Luftvernsirener finnes ikke alle steder. Det er faktisk mange steder i Norge som ikke har det. Få huet ut av egen ræv. Anonymkode: 497a5...e0d Jeg var ikke klar over at dekningen er såpass dårlig, men da kunne man jo evt sendt ut mobilvarsel bare til de som befant seg i sånne områder. Du kommer med nyttig info her, selv om det ganske sikkert hadde vært mulig for deg å formidle det samme på en hyggelig og saklig måte. 4 minutter siden, AnonymBruker said: Du kan skru det av ved å søke på "Trådløse nødvarsler" på telefonen din (android), iPhone og annet vet jeg ikke. Der inne kan du sku av og på, Til og med få den til å lese nødvarselet høyt, Anonymkode: 11a2d...1a8 Disse innstillingene hadde jeg ikke sett før, interessant. Det ser faktisk ut som man kan skru av varsler for ekstreme og alvorlige trusler, mens testvarsler kan man ikke skru av? Burde vel evt vært motsatt. Anonymkode: e2e98...b81 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Scoops Skrevet 14. juni 2023 #14 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du kan skru det av ved å søke på "Trådløse nødvarsler" på telefonen din (android), iPhone og annet vet jeg ikke. Der inne kan du sku av og på, Til og med få den til å lese nødvarselet høyt, Anonymkode: 11a2d...1a8 Du kan ikke skru av den som kommer i dag, skrur du av gjelder det visst bare mindre viktige beskjeder. Den som blir testet i dag overstyrer det og sto det i avisen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #15 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har tenkt på det samme, hvis folk sitter og kjører og det plutselig uler ivei selv om man har slått av lyden. Jeg undres også over at mobiler er laget slik at andre enn brukeren kan overstyre brukerens innstillinger. Tror også det blir noen pinlige hendelser i begravelser i dag, for folk som ikke har fått med seg at det ikke holder med lydløs. Jobbmøter, intervjuer, mange situasjoner folk kommer til å hoppe i stolen tror jeg. Anonymkode: e2e98...b81 Hvor kommer egentlig dette fra? Vi har hatt dette systemet i årevis her jeg bor og det brukes også til AMBER alerts, så det går av relativt ofte. Jeg har alltid telefonen på lydløs og jeg har ALDRI opplevd at den uler, kun kraftig vibrasjon. Anonymkode: 595b5...ea4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #16 Del Skrevet 14. juni 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Disse innstillingene hadde jeg ikke sett før, interessant. Det ser faktisk ut som man kan skru av varsler for ekstreme og alvorlige trusler, mens testvarsler kan man ikke skru av? Burde vel evt vært motsatt. Anonymkode: e2e98...b81 Rettelse. Ser nå at testvarsler er slått av her, det må ha vært som standard siden jeg aldri har vært inne på den innstillingen før. Anonymkode: e2e98...b81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #17 Del Skrevet 14. juni 2023 Jeg har android og kan ikke finne disse innstillingene. Er det kun nyere tlf som har dette? Tror min er fra 2015 eller 2016, husker ikke. Anonymkode: 9b6e1...932 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #18 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Rettelse. Ser nå at testvarsler er slått av her, det må ha vært som standard siden jeg aldri har vært inne på den innstillingen før. Anonymkode: e2e98...b81 Jeg har ikke forsøkt den bryteren enda, men trodde det var mer at du kunne skru på den for å teste selv. Testvarselet de sender ut nå sender de helt sikkert som et reelt nødvarsel. Anonymkode: 11a2d...1a8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #19 Del Skrevet 14. juni 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har android og kan ikke finne disse innstillingene. Er det kun nyere tlf som har dette? Tror min er fra 2015 eller 2016, husker ikke. Anonymkode: 9b6e1...932 Ja, det gjelder nok nyere telefoner med nyere programvare. Kanskje du slipper unna denne gang Anonymkode: 11a2d...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. juni 2023 #20 Del Skrevet 14. juni 2023 Scoops skrev (5 minutter siden): Du kan ikke skru av den som kommer i dag, skrur du av gjelder det visst bare mindre viktige beskjeder. Den som blir testet i dag overstyrer det og sto det i avisen Men flymodus hjelper Anonymkode: 11a2d...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå