Annie78 Skrevet 12. januar 2006 #41 Skrevet 12. januar 2006 En kommentrar til Annie: Skyllemiddel bevarer ikke nødvendigvis klærne, man blr f.eks unngå skyllemiddel på jeans og alle klær med strech fordi skyllemiddel ødelegger elastiteten i klærne. ← Nei kan hende det....Hvor har du det fra forresten? Har nemlig hørt det motsatte, at man bevarer elastiteten i klærne med skyllemiddel. Men jeg synes nå likevel klærne blir mykere. Ikke lukter det av dem heller. Har prøvd uten skyllemiddel, men uten mulighet til å henge dem ut på snora (i FRISK luft), så synes jeg det er best med litt skyllemiddel i... Nei, vet nå ikke jeg... Har ikke prøvd uten skyllemiddel på en stund, kanskje jeg skulle gjøre det....bare for å se hvordan klærne blir....
Frk Doodad Skrevet 12. januar 2006 #42 Skrevet 12. januar 2006 Nei kan hende det....Hvor har du det fra forresten? Har nemlig hørt det motsatte, at man bevarer elastiteten i klærne med skyllemiddel. ← Når jeg kjøper jeans blir jeg gjort oppmerksom på det av selger. Mange klær med strech (f.eks trenginsklær) er merket med "do not use fabric softener"
Fru Blå Skrevet 12. januar 2006 #43 Skrevet 12. januar 2006 Jeg reagerer også på sterke lukter som parfyme, røyklukt, matos. Parfymerte skyllemiddel klarer jeg ikke, så her i huset holder vi oss til uparfymert og allergitestet. Jeg bruker ikke skyllemiddel på klær som ikke trenger å bli myke som ull og strech. Det verste jeg lukter av klær er ikke tøymykner men røyklukt!
Gjest Bodillen Skrevet 12. januar 2006 #44 Skrevet 12. januar 2006 Det er bare en lukt jeg setter pris på og liker. Verre er dog reaksjonen min når jeg får barn på besøk som stinker røyk i hår og klær.... ← Ja! Jeg er SÅ enig! Har en dame i familien som røyker som en skorstein - inne i huset! At de har småbarn er visst ingen hindring for henne. Når datteren vår har vært der på overnatting er det bare å hive henne i dusjen med en gang. Alle klærne går i vaskemaskinen, bamsen og bagen henges ute til lufting i etpar dager... Det er rett og slett kvalmt. Merker det på skolen også, men heldigvis ikke mye. Ellers tror jeg, med tanke på skyllemiddel, at man kjenner bedre lukten av skyllemiddel som man ikke bruker selv. Hvis jeg bytter skyllemiddel synes jeg at det lukter sterkere av tøyet en stund, men så blir det mer diskret etter hvert. Tror vel også at noen pøser på mer enn nødvendig.
FruE Skrevet 12. januar 2006 #45 Skrevet 12. januar 2006 Har aldri skjønt poenget med skyllemiddel, og synes de lukter ekkelt alle sammen. Jeg er også blant de som blir småkvalm av sterk skyllemiddellukt, man kjenner det gjerne med en gang man kommer inn i huset til noen som gjerne er litt vel raus med doseringen. Men hver sin smak...
Gjest Anerikke Skrevet 12. januar 2006 #46 Skrevet 12. januar 2006 Syns det lukter godt, jeg. Men ikke for mye!
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #47 Skrevet 12. januar 2006 Jeg har ikke reagert negativt på det heller,mine unger nok en av dem som lukter friskt og godt.
loffen Skrevet 12. januar 2006 #48 Skrevet 12. januar 2006 Jeg tror man ikke kjenner lukta av skyllemiddelet man bruker selv så sterkt etter en stund. Man blir liksom immun mot lukta, akkurat som med parfyme; du synes ikke det lukter noe særlig selv men andre kjenner det godt! Dermed er det lett å pøse på med for mye. Gjelder både med skyllemiddel og parfyme. Dette merker du selv ved å bytte sort innimellom. Jeg synes noen skyllemidler lukter godt. Bruker litt innimellom på sengetøy og håndkler. Ellers holder jeg meg til Blenda sitt uten parfyme fordi begge ungene har følsom hud. Tror det skyllemiddelet som stinker værst er comfort sommerfrisk. Har inntrykk av at det er veldig populært. Helt pyton!! Hadde nevøen min på overnatting med denne lukta av dyna, og ikke skjønner jeg hvordan han fikk sove!! Der var det nok brukt litt vel mye ja.
la Flaca Skrevet 13. januar 2006 #50 Skrevet 13. januar 2006 Dette var da også et problem ← Bare vent til du treffer på noen som du skal omgåes med ofte og som oserskyllemiddel! Det kan faktisk være skikkelig plagsomt...
:-) anna Skrevet 13. januar 2006 #51 Skrevet 13. januar 2006 Vi er heldige og arver en del tøy fra ei venninne av meg, det er veldig hyggelig, men klærne lukter veldig sterkt skyllemiddel. Det er ensten slik at ejg må vaskle klærne på nytt før bruk. Prøver å tenke at man i allefall merker at klærne er nyvaska ;-) Jeg bruker litt skyllemiddel selv også, men bare på syntestiske ting eller på sengetøy/håndklær. Også foretrekker jeg skyllemiddel med eplelukt... det føles liksom mer naturlig selv om det selvsagt ikke er det da :-D
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 13. januar 2006 #52 Skrevet 13. januar 2006 Bruker alltid skyllemiddel selv, og synes det lukter godt og nyvasket av klærne da. Det er noen typer skyllemiddel som lukter veldig sterkt, og etter hvert merker man ikke selv at det lukter i det hele tatt, kanskje det er derfor noen lukter så mye? At de tar i litt ekstra for å kjenne lukta, og så er det bare de selv som er "immune" mot lukta? Hadde en venninne da jeg var liten som sa at klærne mine alltid lukta så godt - og det syntes jeg var så rart, for jeg syntes ikke klærne mine lukta noe som helst, jeg.
Gjest baby-E Skrevet 13. januar 2006 #53 Skrevet 13. januar 2006 Det har jeg ofte kjent av unger. Har ikke reagert negativt på det, tvertimot. ← enig! Syns det lukter godt jeg!
Gjest Gjest Skrevet 13. januar 2006 #54 Skrevet 13. januar 2006 Elektriske klær? Det problemet har aldri jeg, enda jeg ikke bruker skyllemiddel i det hele tatt. Er det klær laget av plast (nylon, akryl etc) det eller? (for jeg har ikke plastklær heller)
Gjest Kane Skrevet 16. januar 2006 #55 Skrevet 16. januar 2006 - jeg blir rett og slett kvalm av den lukta! Selv bruker vi den sensitive sorten pga. allergi men hadde nok gjort det uansett. Det kan vel nesten ikke være særlig bra for innemiljøet heller med tanke på de som er allergiske å omgås så sterke lukter? ← Min datter som er fem har en venn som bor i nærheten her - når hun er på besøk vil jeg altså ikke slutte nyse.. Det går i ett.. Det tok litt tid før jeg fant ut hva det var, men det er altså at denne ungen lukter så sterkt skyllemiddel at det river i nesen og sitter i alle rom i hele huset i timer etter at hun har dratt hjem. Der er for meg så ille at jeg kvier meg hver gang datteren min vil ha besøk av denne jenta... Min femten år gamle sønn kom inn forleden vi hadde besøk av denne søte jenta og han har allergi mot litt av hvert - etter fem minutter klødde øynene, etter et kvarter måtte han forlate middagsbordet og få maten med inn på sitt rom for han klarte ikke mer... Jeg nyser, han klør og øynene renner..... Til og med katten og hunden går unna!! Helt ærlig jeg overdriver ikke.... Men jeg kan jo ikke godt si nei til besøk heller - så da nyser jeg meg igjennom det..... Men oppriktig talt syns jeg foreldre burde tenke seg om - det at jeg nyser slik viser jo at det ikke kan være bra for ungene å puste inn den strenge lukten hele tiden... Og jeg kjenner jo på kroppen at det ikke er bra... Litt svak lukt er greit men å "bruke halve flasken" liksom...
Gjest Gjest Skrevet 16. januar 2006 #56 Skrevet 16. januar 2006 Når ungene har besøk er det noen som lukter så innmari skyllemiddel!! Det er bra at ungene er rene og pene i tøyet, men jeg blir rett og slett kvalm av den lukta! Selv bruker vi den sensitive sorten pga. allergi men hadde nok gjort det uansett. Det kan vel nesten ikke være særlig bra for innemiljøet heller med tanke på de som er allergiske å omgås så sterke lukter? Hva synes dere? Har dere kjent det samme? ← Grusomt. maskinen blir fylt med skyllemiddel til randen. verst er det når voksne folk lukter skyllemiddel. Blir spes.ille når det blir varmt og de svaetter. jeg forbinder ikke barna med å være rene og pene ved slik lukt. Jeg forbinder det med voksne som ikke kan vaske klær. 1. det blr stygt tøy. 2. det lukter ille. 3. klærne drar fortere til seg smuss. Når de er så fulle av skyllemiddel, så slipper en å ha i ved neste vask. det lukter like ille uansett.Klærne er så fulle at en kan vaske de fire ganger til uten å ha i skyllemiddel.
Gjest Gjest_Amalie_* Skrevet 16. januar 2006 #57 Skrevet 16. januar 2006 Viktige problemer her på KG! Jeg synes parfymelukt (både fra menn og kvinner) kan være et større problem, det tar liksom hele rommet...henger igjen når vedkommende har gått. Røyk er også vond lukt, men det er ikke så mange som lukter røyk lenger. Svette er jo også en vond lukt, og mange har dårlig ånde og det er pyton. Og helt ærlig har jeg bare noen få ganger i livet merket lukten av tøyskyllemiddel, så noe problem har det aldri vært for meg! Litt spydig kan jeg vel si at dette er et skikkelig dusteproblem
Pauline Skrevet 16. januar 2006 #58 Skrevet 16. januar 2006 Det syns jeg bare lukter godt jeg. Hvis jeg trer på ungen klær rett fra tørketrommelen hender det rett som det er at det lukter skyllemiddel av klærne hans, men jeg har aldri sett på det som noe problem. Som sagt syns jeg bare det lukter rent og godt! ← Skriver under på denne, jeg.
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2006 #59 Skrevet 17. januar 2006 Viktige problemer her på KG! Jeg synes parfymelukt (både fra menn og kvinner) kan være et større problem, det tar liksom hele rommet...henger igjen når vedkommende har gått. Røyk er også vond lukt, men det er ikke så mange som lukter røyk lenger. Svette er jo også en vond lukt, og mange har dårlig ånde og det er pyton. Og helt ærlig har jeg bare noen få ganger i livet merket lukten av tøyskyllemiddel, så noe problem har det aldri vært for meg! Litt spydig kan jeg vel si at dette er et skikkelig dusteproblem ← Synes ikke det er noe dusteproblem i det hele tatt. Folk blir nemlig immune mot egne lukter. Det være seg parfyme eller skyllemiddel. Skyllemiddel bruker jeg aldri - ser ikke vitsen med det - i tillegg er det en ekkel og kvalm lukt av det. Parfyme skifter jeg ofte - nesten hver dag - for med en mor som jobber i parfymeri lærte jeg tidlig å gjøre det for å ikke bli immun mot min egen lukt.
marta Skrevet 17. januar 2006 #60 Skrevet 17. januar 2006 Visste ikke at det var slike holdninger til SKYLLEMIDDEL Nå tør jeg nesten ikke ha i skyllemiddel på klærne jeg vasker slik at jeg og ungen min skal stinke....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå