Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #21 Skrevet 10. januar 2006 Når ungene har besøk er det noen som lukter så innmari skyllemiddel!! Det er bra at ungene er rene og pene i tøyet, men jeg blir rett og slett kvalm av den lukta! Selv bruker vi den sensitive sorten pga. allergi men hadde nok gjort det uansett. Det kan vel nesten ikke være særlig bra for innemiljøet heller med tanke på de som er allergiske å omgås så sterke lukter? Hva synes dere? Har dere kjent det samme? ← Ja, skyllemiddellukta kan bli veldig intens, men det tror jeg er fordi enkelte trenger å lære at det ikke er nødvendig med en halv liter mykningsmiddel i vasken.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2006 #22 Skrevet 10. januar 2006 Det har jeg ofte kjent av unger. Har ikke reagert negativt på det, tvertimot. ← Enig
Klips Skrevet 10. januar 2006 #23 Skrevet 10. januar 2006 Jeg eeelsker skyllemiddel Det har virkelig aldri slått meg at det skulle plage noen. Hvis det er et utbredt problem får jeg kanskje vurdere å trappe ned på bruken. Men at det umulig kan være sunt med kjemikaliene fordi noens hud reagerer på det, når ikke vår gjør det? Det høres for søkt ut for meg.
Gjest gjest1 Skrevet 10. januar 2006 #24 Skrevet 10. januar 2006 Noen overdriver bruken av skyllemiddel ja. Spesielt delikat er det hvis det er voksne mennesker som i tillegg bruker parfyme. Kombiner det med en parfymert deo og shampo-lukt så man har en coctail av lukter som virkelig stinker. Selv har jeg til gode for å finne en tøymykner som lukter godt. Hvem vil lukte som sommerepler, lillalyse syriner etc.. Takk gud for uparfymert (som bare brukes på noen få plagg).
minnea Skrevet 10. januar 2006 #25 Skrevet 10. januar 2006 Jeg bruker skyllemiddel men bruker av den allergivennlige, milde typen. Den lukter det ikke noe spesielt av, men syns alikevel klærne lukter rent. Det er et par skyllemiddel jeg syns lukter intenst og ille, faktisk slik at jeg blir kvalm av det. Husker ikke helt hvilke merke/lukt det er men det blir litt for mye av det gode. Jeg har kjøpt en av de ved en feiltakelse en gang og jeg orket ikke bruke de klærne før de var vasket på nytt.
Gjest Miloine Skrevet 11. januar 2006 #26 Skrevet 11. januar 2006 Jeg synns det lukter utrolig godt og rent av skyllemiddel. Har enkelte favoritter også, der lukten sitter ekstra i Har faktisk aldri falt meg inn at noen blir kvalm av den lukta.
Gjest Gjesta Skrevet 11. januar 2006 #27 Skrevet 11. januar 2006 Jeg syns det lukter godt, jeg Jeg bruker skyllemiddel innimellom, men ikke alltid. Jeg lar ikke vær å vaske klær fordi jeg ikke har med skyllemiddel, for å si det sånn. Og jeg tror ikke jeg har kjent så stor forskjell på "elektriske" klær heller..... Men noen lukter godt, andre lukter ille
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #28 Skrevet 11. januar 2006 Bruker aldri skyllemiddel. Syns vi tilfører oss selv og naturen nok av andre kjemiske stoffer. Er sjelden plaget med elektrisitet i klærne. Husmusa
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2006 #29 Skrevet 11. januar 2006 Verre er dog reaksjonen min når jeg får barn på besøk som stinker røyk i hår og klær.... ← Helt enig, det er som man regelrett synes synd på ungene når du ikke kan gå forbi dem uten å kjenne røyklukten som henger i klær og hår. Og enda verre når mine egne kommer hjem fra bursdag hos noen i klassen, og lukter så røyk at de blir sendt rett i dusjen. Har aldri kommet på at jeg skulle reagere på skyllemiddel, selv om jeg ikke bruker det selv. (klør noe så vannvittig når jeg har prøvd det)
Sofia Skrevet 11. januar 2006 #30 Skrevet 11. januar 2006 Jeg har en venninne som bruker mengder med skyllemiddel. Jeg kan faktisk lukte om sønnen hennes er på besøk hos min sønn idet jeg kommer inn ytterdøren vår... og hjemme hos dem er den lukten konstant... av sofaputer og tepper og alt av klær... Jeg synes ikke det er en spesielt god lukt nei. Og det er faktisk blitt grunnen til at jeg ikke bruker skyllemiddel lengere. Det blir for intenst... Med hensyn til statiske klær så har jeg ALDRI opplevd dette. Men så bruker jeg tørketrommel kun til håndklær og sengetøy da. Resten av klesvasken henger jeg opp.
Caramba Skrevet 11. januar 2006 #31 Skrevet 11. januar 2006 (endret) Hvordan unngår du superelektriske klær om vinteren uten skyllemiddel? ← Vet ikke??? Jeg har aldri elektriske klær.... Jeg henger klær til tørk og da er de helt normale, vinter og sommer. Men at det umulig kan være sunt med kjemikaliene fordi noens hud reagerer på det, når ikke vår gjør det? Det høres for søkt ut for meg. Min hud reagerer på sånt, derfor synes jeg ikke det er videre sunt FOR MEG... Andre kan bruke skyllemiddel til krampa tar dem, men jeg synes det er å tilføre huden unødvendige kemikalier. Dessuten er jeg enig med mange andre her, det er en kvalmende lukt av de fleste variantene... Endret 11. januar 2006 av Caramba
Gjest Twigi ulogget Skrevet 12. januar 2006 #32 Skrevet 12. januar 2006 Helt enig i at lukten er forferdelig. Rene klær lukter ikke, så enkelt er det Jeg blir innmari sliten av sterk parfymelukt, og det er mange grusomme såper og skyllemidler i verden! Men det viktigste er at ungene mine slipper å gå rundt i klær som er fulle av kjemikalier Vi er praktisk talt kvitt eksem etc fordi vi har byttet vaskemiddel til "sensitive". Bruker litt skyllemiddel på noen av mine plagg, kun den som er helt parfymefri. (En gang prøvde jeg de mykningsserviettene som skulle legges i tørketrommelen sammen med klærne Gud bedre som det luktet i hele huset i dagesvis av bare ett flak! Den pakka gikk i søpla, gitt!) Forøvrig er jeg helt enige med dere om at unger ikke skal lukte røyk!
asterix Skrevet 12. januar 2006 #33 Skrevet 12. januar 2006 Liker ikke skyllemiddellukt og bruker aldri skyllemiddel selv. I tillegg får jeg også kløe på hendene av klær som det er blitt brukt skyllemiddel på, spesielt våte/fuktige klær. Enkelte ganger når vi arver klær fra andre må de vaskes mange ganger før lukta forsvinner. Rene klær skal ikke lukte, eller de skal kun lukte rent, om dere skjønner hva jeg mener? Som de fleste andre her har jeg haller aldri merket noe til statisk elektrisitet i klærne selv om vi ikke bruker skyllemiddel. Må legge til at vi ikke har tørketrommel og heller ikke teppegulv(teppegulv/tepper på gulvene kan gi statisk elektrisitet).
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2006 #34 Skrevet 12. januar 2006 Æsj....liker heller ikke den skyllemiddel-lukta,... (en grunn til å ikke bruke det, er at klær som det er brukt skyllemidler på brenner fortere enn de uten,....)
Gjest gjest1 Skrevet 12. januar 2006 #35 Skrevet 12. januar 2006 Hehe, litt morsomt spørsmål for jeg har lagt merke til dette selv, men holdt det for meg selv og tenkt at det er jeg som er sær. Jeg har lagt merke til at det oser skyllemiddel laaaang vei av nevøen min i alle år. Jeg lurer på om min søster bruker en hel flaske skyllemiddel per vask Selv elsker jeg skyllemiddel og har 4- 5 stk jeg varierer mellom, utenom milo og ting for spesial vask. Men uansett hvor mye jeg har helt oppi, så har jeg aldri fått den intense skyllemiddel lukten som min nevø går rundt med, ikke prøver jeg å få det til siden jeg bruker parfyme, men jeg må si at jeg er litt fascinert....
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2006 #36 Skrevet 12. januar 2006 Ja, fysj! mamma byttet skyllemiddel en gang, og yngste søsteren min luktet høgg... Men hun byttet kjapt igjen da
Annie78 Skrevet 12. januar 2006 #37 Skrevet 12. januar 2006 Jeg bruker skyllemiddel for å bevare klærne lengre - de blir stive ekle uten. Men jeg tåler bare den sensitive, allergitestede typen, og den lukter det ikke parfyme av. Brukte dem med parfyme før, og da ble jeg kvalm av lukta. Har aldri tenkt over at unger eller andre lukter skyllemiddel, jeg....
Gjest Gjesta Skrevet 12. januar 2006 #38 Skrevet 12. januar 2006 Jeg bruker skyllemiddel selv, men synest ikke det lukter av meg eller mine, min mor derimot syns alltid at det lukter rent og friskt av våre klær. Og jeg synest det er omvendt! Jeg kjenner stor forskjell på klær man omtrent tar rett fra snora, og klær man henter fra skapet, det lukter nesten ingenting fra de siste.
Pearl Skrevet 12. januar 2006 #39 Skrevet 12. januar 2006 Jeg passer barn hjemme og har opplevd med to av barna det siste året at de stinker skyllemiddel. Ja, jeg mener stinker..... Når en kan lukte det på meters avstand og det rett og slett stikker i nesen, da er det for gale. Det er rett og slett helsefarlig, ivertfall for barna, men det blir som med sterk parafyme og røyk eim for oss rundt, ubehagelig. Jeg er enig i at litt lukt, når en er helt nærme ikke gjør noe, og kanskje da av de merkene som ikke lukter så sterkt, men den forferdelige sterke lukta som en kan kjenne lang vei, er ikke bra.
Frk Doodad Skrevet 12. januar 2006 #40 Skrevet 12. januar 2006 Jeg bruker skyllemiddel for å bevare klærne lengre - de blir stive ekle uten. Men jeg tåler bare den sensitive, allergitestede typen, og den lukter det ikke parfyme av. Brukte dem med parfyme før, og da ble jeg kvalm av lukta. Har aldri tenkt over at unger eller andre lukter skyllemiddel, jeg.... ← Skyllemiddel kan lukte ganske intenst ja, men har faktisk aldri reagert på at noen lukter skyllemiddel, hverke voksne eller barn. Når det er sagt bruker jeg nesten ikke skyllemiddel selv, og når jeg bruker er det den nøytrale uparfymerte typen. Håndklær og sengetøy går i tørketrommelen og blir myke og gode av det. Klærne til vesla vil jeg ikke bruke skyllemiddel på, det blir jo rester igjen i klærne og synes det er greit å unngå på klærne intil huden. En kommentrar til Annie: Skyllemiddel bevarer ikke nødvendigvis klærne, man blr f.eks unngå skyllemiddel på jeans og alle klær med strech fordi skyllemiddel ødelegger elastiteten i klærne.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå