Gå til innhold

Konflikt med kollega og innkalt til meglingsmøte. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skyblue7 skrev (34 minutter siden):

Mitt beste råd er å se fremover. Ikke vits i å grave for mye i det som har blitt sagt eller gjort tidligere (det er kun i tilfeller der målet klart er at en av partene burde blitt oppsagt), skal dere få samarbeidet til å funke må dere se fremover! Hva skal til for at dere skal kunne omgås og jobbe sammen med hverandre på en god måte? Vanligvis må begge kanskje korrigere litt i sin oppførsel og væremåte for å få der til å funke.

Dette er et tullete svar og typisk ledere å svare. Det er veldig lettvint å fokusere fremover. Selvsagt er det viktig, men man skal faktisk ikke legge lokk på at trakkaserering og usaklig oppførsel har skjedd. 

Anonymkode: 2c202...0d9

  • Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er et tullete svar og typisk ledere å svare. Det er veldig lettvint å fokusere fremover. Selvsagt er det viktig, men man skal faktisk ikke legge lokk på at trakkaserering og usaklig oppførsel har skjedd. 

Anonymkode: 2c202...0d9

Bingo! Sånn var min tidligere sjef. Så glad for at jeg sa opp. Han mente at jeg / vi måtte svelge alt, gang på gang, og bare «se fremover». Fuck him! 

Anonymkode: 9661f...a2d

  • Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, du må skille tydelig mellom det du mener er trakassering, det du mener er skryt, og det du mener er «feil måte å samarbeide på».

Trakassering: Her må du ha gode og tydelige eksempler. Den kommentaren med å være god til å late seg - for meg som ikke var der, høres det ut som om det kan ha vært en feilslått spøk. Sånt som jeg kunne sagt til en nær kollega i ertende tone, men som blir helt feil om man sier det til noen man ikke har et sånt forhold til. Derfor ikke et veldig godt eksempel! Du må finne noe annet og mer direkte.

Skryt: At vedkommende skryter av utdannelse og fine kontakter er irriterende dersom det er ute av sammenheng og irrelevant. Men det er neppe noen grunn til refs fra leder. Et litt uheldig personlighetstrekk, som kan være like irriterende som at Cecilie alltid snakker om barna sine eller at Thomas forteller samme vitser om igjen. Dette er uvaner som man kanskje kan slipe vekk ved å skifte tema, stille spørsmål om noe helt annet, overhøre etc. Ingen big deal.

»Feil måte å samarbeide på» - her tenker jeg på det du skriver bl a om den rapporten. Du sier at kollegaene har skrevet slike rapporter i årevis, og så kommer ny kollega og sier den ikke er bra nok. Dette, og mer av det andre du skriver, virker for meg som er utenforstående som en rigid holdning, «slik har vi alltid gjort det».

Kanskje den nye er ansatt nettopp fordi ledelsen ønsker å fornye, forbedre, justere og endre? Ved å legge vekt på dette, kan dere lett framstå som en traust og treg gjeng som bare vil gjøre som dere alltid har gjort, tror dere vet best, og ikke er åpne for fornyelse og nye måter å jobbe på. Dette er veldig negativt i de fleste bransjer. Jeg er helt sikker på at dere ikke føler dette selv, men tenk på det - i den store verden med milliarder av mennesker og bedrifter, ville det jo vært rart om akkurat DIN avdeling var verdens beste uten noe å lære utenfra? Slik vil lederen tenke, derfor er det ikke et godt argument. Du må evt fokusere på at vedkommende har gode forslag, men at de blir udiplomatiske og ikke når fram.

Så mitt råd er å fokusere på det som er trakasserende kommentarer og ufin oppførsel, men da må du ha gode eksempler der tvilen ikke kan komme vedkommende til gode. 

Anonymkode: 1761d...a8f

  • Liker 2
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

 

Tusen takk for gode råd! 

Er nok ikke usannsynlig at vi har med en med narsisssistiske og psykopatiske trekk å gjøre. Andre kollegaer har sagt at hen må være lystløgner for alt sprø greiene som kommer ut av hens munn om det ene og andre bekjentskapet av forretningstopper i bransjen og toppjobb i australia og møte med kongen og så utrolig mye rare greier vi andre ikke engang skjønner hvorfor blir tema engang. Vi prøver å jobbe i godt innarbeidede rutiner mens hen vil helst bare at alle skal sitte å beundre hen og gjøre som hen sier 

Anonymkode: 9c9f4...e44

Håper du vet at ingen ting av dette du skriver i dette innlegget må du finne på å si på møtet.

Anonymkode: 3bc85...255

  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts, du må skille tydelig mellom det du mener er trakassering, det du mener er skryt, og det du mener er «feil måte å samarbeide på».

Trakassering: Her må du ha gode og tydelige eksempler. Den kommentaren med å være god til å late seg - for meg som ikke var der, høres det ut som om det kan ha vært en feilslått spøk. Sånt som jeg kunne sagt til en nær kollega i ertende tone, men som blir helt feil om man sier det til noen man ikke har et sånt forhold til. Derfor ikke et veldig godt eksempel! Du må finne noe annet og mer direkte.

Skryt: At vedkommende skryter av utdannelse og fine kontakter er irriterende dersom det er ute av sammenheng og irrelevant. Men det er neppe noen grunn til refs fra leder. Et litt uheldig personlighetstrekk, som kan være like irriterende som at Cecilie alltid snakker om barna sine eller at Thomas forteller samme vitser om igjen. Dette er uvaner som man kanskje kan slipe vekk ved å skifte tema, stille spørsmål om noe helt annet, overhøre etc. Ingen big deal.

»Feil måte å samarbeide på» - her tenker jeg på det du skriver bl a om den rapporten. Du sier at kollegaene har skrevet slike rapporter i årevis, og så kommer ny kollega og sier den ikke er bra nok. Dette, og mer av det andre du skriver, virker for meg som er utenforstående som en rigid holdning, «slik har vi alltid gjort det».

Kanskje den nye er ansatt nettopp fordi ledelsen ønsker å fornye, forbedre, justere og endre? Ved å legge vekt på dette, kan dere lett framstå som en traust og treg gjeng som bare vil gjøre som dere alltid har gjort, tror dere vet best, og ikke er åpne for fornyelse og nye måter å jobbe på. Dette er veldig negativt i de fleste bransjer. Jeg er helt sikker på at dere ikke føler dette selv, men tenk på det - i den store verden med milliarder av mennesker og bedrifter, ville det jo vært rart om akkurat DIN avdeling var verdens beste uten noe å lære utenfra? Slik vil lederen tenke, derfor er det ikke et godt argument. Du må evt fokusere på at vedkommende har gode forslag, men at de blir udiplomatiske og ikke når fram.

Så mitt råd er å fokusere på det som er trakasserende kommentarer og ufin oppførsel, men da må du ha gode eksempler der tvilen ikke kan komme vedkommende til gode. 

Anonymkode: 1761d...a8f

Å mobbe noen for overvekt foran alle kollegene er langt over grensen og ikke en dårlig spøk. 

Snakk med avdelingslederen din før møte, ts.

Anonymkode: c8de3...22f

  • Liker 4
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor du følte det var din jobb å ta dette opp med vedkommende selv? Hvorfor gikk du ikke tjenestevei og tok det med ledelsen? At du følte det var den rette måten å ta det på sier meg at det er noe som skurrer med din versjon….
 

mellom linjene leser jeg «her hos oss har vi gjort sånn og slik i alle år, og nye tanker og ideer er vi lite åpne for» er du helt sikker på at et ikke lå litt misunnelse og såre følelser hos dere ovenfor vedkommende? Slike konflikter oppstår ikke bare Pga en part. It Takes two for tango. 

Jeg har bare det du skriver her som info om din kollega, og ikke hen sin versjon. Er du helt sikker på at du ikke utelater noe vesentlig ? Du skriver at vedkommende fikk et psykopatisk utbrudd på jobb. Hva er det? Hva skal til for at et menneske får et utbrudd på jobb? Du kan garantere din egen rolle som totalt engel her mao? 
 

jeg tror desverre ikke på deg ts….

det er noe som skurrer…
 

Anonymkode: 536a1...647

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts, du må skille tydelig mellom det du mener er trakassering, det du mener er skryt, og det du mener er «feil måte å samarbeide på».

Trakassering: Her må du ha gode og tydelige eksempler. Den kommentaren med å være god til å late seg - for meg som ikke var der, høres det ut som om det kan ha vært en feilslått spøk. Sånt som jeg kunne sagt til en nær kollega i ertende tone, men som blir helt feil om man sier det til noen man ikke har et sånt forhold til. Derfor ikke et veldig godt eksempel! Du må finne noe annet og mer direkte.

Skryt: At vedkommende skryter av utdannelse og fine kontakter er irriterende dersom det er ute av sammenheng og irrelevant. Men det er neppe noen grunn til refs fra leder. Et litt uheldig personlighetstrekk, som kan være like irriterende som at Cecilie alltid snakker om barna sine eller at Thomas forteller samme vitser om igjen. Dette er uvaner som man kanskje kan slipe vekk ved å skifte tema, stille spørsmål om noe helt annet, overhøre etc. Ingen big deal.

»Feil måte å samarbeide på» - her tenker jeg på det du skriver bl a om den rapporten. Du sier at kollegaene har skrevet slike rapporter i årevis, og så kommer ny kollega og sier den ikke er bra nok. Dette, og mer av det andre du skriver, virker for meg som er utenforstående som en rigid holdning, «slik har vi alltid gjort det».

Kanskje den nye er ansatt nettopp fordi ledelsen ønsker å fornye, forbedre, justere og endre? Ved å legge vekt på dette, kan dere lett framstå som en traust og treg gjeng som bare vil gjøre som dere alltid har gjort, tror dere vet best, og ikke er åpne for fornyelse og nye måter å jobbe på. Dette er veldig negativt i de fleste bransjer. Jeg er helt sikker på at dere ikke føler dette selv, men tenk på det - i den store verden med milliarder av mennesker og bedrifter, ville det jo vært rart om akkurat DIN avdeling var verdens beste uten noe å lære utenfra? Slik vil lederen tenke, derfor er det ikke et godt argument. Du må evt fokusere på at vedkommende har gode forslag, men at de blir udiplomatiske og ikke når fram.

Så mitt råd er å fokusere på det som er trakasserende kommentarer og ufin oppførsel, men da må du ha gode eksempler der tvilen ikke kan komme vedkommende til gode. 

Anonymkode: 1761d...a8f

Det spiller ingen rolle om de fremstår som rigide. Vedkommende har inget overordnet ansvar å fornye rutiner og å forsøke å endre noe der. Ferdig. Små endringer som er lette å plukke opp, greit nok. Men hvis personen ønsker større endringer får han gå til leder og drøfte det der og ikke forstyrre de andre ansatte med klaging. 
 

Når det gjelder trakkasering var det flere eksempler i hi’s første innlegg vedr velt pg bosted. 

Anonymkode: 2ca52...045

  • Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidslivet kan være et håpløst sted å være, jeg vil aldri jobbe med bare kvinner igjen. Heller en blanding med flertall menn..

Jeg vil anbefale alle å ikke ta noe personlig i arbeidslivet, aldri bruk tiden på en kollega etter jobb. Fordi man er ikke venner.

Anonymkode: ecf8f...ac8

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skjønner ikke hvorfor du følte det var din jobb å ta dette opp med vedkommende selv? Hvorfor gikk du ikke tjenestevei og tok det med ledelsen? At du følte det var den rette måten å ta det på sier meg at det er noe som skurrer med din versjon….
 

mellom linjene leser jeg «her hos oss har vi gjort sånn og slik i alle år, og nye tanker og ideer er vi lite åpne for» er du helt sikker på at et ikke lå litt misunnelse og såre følelser hos dere ovenfor vedkommende? Slike konflikter oppstår ikke bare Pga en part. It Takes two for tango. 

Jeg har bare det du skriver her som info om din kollega, og ikke hen sin versjon. Er du helt sikker på at du ikke utelater noe vesentlig ? Du skriver at vedkommende fikk et psykopatisk utbrudd på jobb. Hva er det? Hva skal til for at et menneske får et utbrudd på jobb? Du kan garantere din egen rolle som totalt engel her mao? 
 

jeg tror desverre ikke på deg ts….

det er noe som skurrer
 

Anonymkode: 536a1...647

KG er ikke KG uten slike tullete bedrevitere…

Anonymkode: 9661f...a2d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så mitt råd er å fokusere på det som er trakasserende kommentarer og ufin oppførsel, men da må du ha gode eksempler der tvilen ikke kan komme vedkommende til gode. 

Anonymkode: 1761d...a8f

Dette! og forøvrig resten av innlegget også! 

Sett deg ned og gå gjennom konkret hva som har ført dere dit dere er i dag, alle de sakene du har nektet å la vedkommende ture frem med, der du har stått opp for andre og hva som har foregått frem til konfrontasjonen. Si at du overhode ikke har problemer med vedkommende som person men at det er fremgangsmåten som er kjernen til konflikt slik du ser det. Beklag at du ikke har snakket med sjefen tidligere og si at du ser at dette kunne vært håndtert bedre fra alle parter, både deg, den andre ansatte og bedriften ellers som burde snakket med de andre ansatte og deg før dette møtet for å få fullstendig overbllikk over situasjonen dere nå står i. 
Dere har blitt mobbet på arbeidsplassen slik du legger det frem TS, dokumenter dette så godt du kan. 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei alle sammen, jeg står i en litt tung situasjon på jobb etter at vi fikk en ny kollega i april. Denne personen oppførte seg forstyrrende for alle på vår lille arbeidsplass og ødela både trivsel og arbeidsmetoder for oss andre. Hen er høyere utdannet enn resten og ville ha alt på sin måte samtidig som hen var nedlatende mot andre fra første dag i tillegg kommer ofte med personlige stikk om andres vekt, bosted, arbeidsoppgaver osv. Etter at flere prøvde å hinte til vedkommende og begynte å trekke seg vekk fra vedkommende og ingenting endret seg så fikk jeg nok og begynte å si fra til personen på en saklig og hyggelig måte at kanskje hen kunne høre litt på de som hadde jobbet her lenge og kunne rutinene, men da ble jeg slått ned i støvlene og fikk "du vet ikke hva du snakker om, jeg har xxxx utdannelse og jobbet med xxx i xxx år og gikk i læra hos xxx anerkjent leder". Jeg trakk meg vekk  og ville ikke eskalere konflikten men så kom andre kollegaer til meg å fortalte om helt uakseptable ting den nye ansatte hadde gjort og sagt. Da fikk jeg piggene litt ut igjen og begynte å ta igjen istedet for å holde munn hver gang hen var frekk i mitt nærvær. Personen viste seg å ha temperament og det endte i en høylydt krangel på kontoret som jeg fort backet ut av men som ble veldig dramatisk pga hens lydnivå og etter det ble personen sykmeldt (turte ikke komme). 

På torsdag fikk jeg mail fra sjefen som forteller at vedkommende har sagt at jeg har herset med hen og ikke samarbeidet mens sannheten er motsatt. Jeg er innkalt til meglingsmøte neste uke og gruer meg veldig fordi jeg vil ikke ha noe konflikt på jobben jeg har hatt det så fint på i alle år. Sjefen er nyere enn meg så sjefen kjenner meg ikke sånn kjempe godt da jeg mest forholder meg til avdelingsleder. Avdelingsleder er ikke involvert i saken. Jeg vil prøve å fortelle sannheten så godt og rolig jeg kan til sjefen men bare vet at kollegaen vil hisse seg opp og komme med nedlatende tone og løgner. Vil det være dårlig av meg, altså uetisk ovenfor andre ansatte å trekke frem at alle de andre på arbeidsplassen også har reagert på hen? Kan jeg kun tale for meg selv? Kaster jeg de andre under bussen om jeg sier "mange har reagert, ikke bare meg" og personen kanskje vil konfrontere de andre i forsøk på å trakassere og tie de? 

Hva er gode måter å respondere saklig på foran sjefen når personen pleier å snakke meg i munnen, skryte av høyere utdannelse og rakke ned på andre, og manipulere? 

En annen ting som gjør meg redd er nettopp vedkommendes erfaring da hen har mange kontakter og jeg er redd for at hen kan sabotere mine karrieremuligheter og rykte ved å bli uvenner.. 

Anonymkode: 9c9f4...e44

Dummeste du gjorde var å ta det opp direkte med personen. Selvfølgelig skal de andre kollegaene dine være pyser nå. Hadde du tatt det opp direkte med sjefen/leder og bedt vedkommende følge på situasjonen så hadde du hatt dem som støtte nå. Nå blir det ord mot ord. 

Anonymkode: ae8e9...ec4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Dummeste du gjorde var å ta det opp direkte med personen. Selvfølgelig skal de andre kollegaene dine være pyser nå. Hadde du tatt det opp direkte med sjefen/leder og bedt vedkommende følge på situasjonen så hadde du hatt dem som støtte nå. Nå blir det ord mot ord. 

Anonymkode: ae8e9...ec4

Ikke nødvendigvis 

Anonymkode: 9661f...a2d

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

vi har med en med narsisssistiske og psykopatiske trekk å gjøre. Andre kollegaer har sagt at hen må være lystløgner

Jeg tror den nye kollegaen bør finne seg en annen jobb enn å måtte jobbe med folk som argumenterer på denne måten, mener rapporter skal utarbeides slik de har gjort det «i alle år», ikke forstår seg på begrepet å gå tjenestevei og i tillegg poster HI om vanskeligheter i arbeidslivet under «vennskap og sosiale relasjoner» 

Beklager, men dette framstår for meg som lavmål.

Anonymkode: 1fd4d...b01

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først av alt ts, dette har jo du og kollegene dine håndtert feil helt fra starten av. Når slike situasjoner oppstår skal man ta det tjenestevei, ikke finne en ansatt som skal svare igjen eller påtar seg rollen med å svare igjen (snakker ikke om en og annen gang, men systematisk). Dette burde vært tatt opp med sjefen fra starte av, gjerne i samarbeid med avdelingsleder, for nå ender du opp i en situasjon der du kanskje har rett, men likevel ikke blir noe bedre enn "motstanderen" ut fra hvordan du har håndtert saken. Selv om dere opplever den andre som frekk, er det ikke sikkert at det er hverken hensikten eller noe vedkommende har tenkt over, det kan rett og slett bare vært slik tonen var på en tidligere arbeidsplass i kombinasjon med personlighet.

Det du bør gjøre er følgende

- be om møte med avdelingsleder, og be så om et felles møte med avdelingsleder og sjef før møtet med den andre kollegaen. Da kan dere rydde av veien hva dette handler om og hvorfor din oppførsel har vært som den har vært, og så vet du om og på hva du har støtte fra avdelingsleder. Men sannsynligvis har avdelingsleder og sjef allerede snakket sammen, og det er ikke sikkert alt her går i din favør eller at de ser ting på samme måte.

- dersom det ikke er aktuelt å møte avd.leder, så ber du om et møte med sjefen før det møtet kollegaen din skal være med på. Her kan du ta med tillitsvalgt og/eller verneombud, men husk at disse også er tillitsvalgt for den andre kollegaen og leder, og dermed skal ivareta alle parter, ikke bare deg.

- forbered deg til møtet som er felles, be gjerne om at HR er representert for å få en utenforstående med på laget. Noter gode eksempler på hvorfor dere oppfatter kollegaen som nedlatende og med en oppførsel som går utover arbeidsmiljøet. Unngå for mye føleri, det svekker saken din. 

- være ydmyk og innrøm feil. Det er aldri slik at det bare er en part som har gjort feil i en jobbkonflikt. F.eks kan du godt innrømme at du burde tatt saken tjenestevei med en gang, at det er noe du vil gjøre i fremtiden, og at du ønsker å bidra til et godt arbeidsmiljø med kolleger du trives med på en arbeidsplass er du trives svært godt.

- be om at møtet/møtene referatføres, og at alle tilstedeværende skal godkjenne referatet

- ikke snakk til resten av avdelingen om  hva som blir sagt i disse møtene, ikke bidra til sladder og pisk opp stemningen. La heller avdelingsleder eller sjef komme med en uttalelse om hva som blir veien videre (det kan du selv foreslå), og forhold deg til det. Opplever du eller andre av kollegene dine uakseptable ting, ta det med avd.leder eller sjef, ikke alle andre.

 

Jeg har vært verneombud på en ganske stor arbeidsplass i flere år, der det har vært rikelig av utfordringer med ansatte som ikke gjør jobben sin eller oppfører seg dårlig, en leder som ikke fungerte og div annet knask. Det absolutt viktigste i konfliktsaker er å ta ting tjenestevei, være konkret, ha gode eksempler, være løsningsorientert og innse at ingen er ufeilbarlig. Vi har nylig hatt en sak på jobb der måten en av de ansatte ledet teamet på har medført ekstrem mistrivsel, det ble samlet mange, mange eksempler og hva disse avgjørelsene medførte i andre enden, og det ble tatt opp med leder av meg sammen med tillitsvalgte. HR ble koblet på fordi jeg syns leder reagerte for lite for seint, og da ble det fart i saken. Viste seg at den teamleder ikke ante hvordan avgjørelsene påvirket teamet og driften, og heller ikke forstod hvordan talemåte og ordvalg påvirket de rundt. Vedkommende fikk noen nye retningslinjer å forholde seg til og ble bedt om endring, og selv om det ikke er gjort over natten går det mye bedre nå. Noe lignende kan faktisk være saken for kollegaen din.

Lykke til, oppdater oss gjerne!

Anonymkode: 3851e...db8

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Først av alt ts, dette har jo du og kollegene dine håndtert feil helt fra starten av. Når slike situasjoner oppstår skal man ta det tjenestevei, ikke finne en ansatt som skal svare igjen eller påtar seg rollen med å svare igjen (snakker ikke om en og annen gang, men systematisk). Dette burde vært tatt opp med sjefen fra starte av, gjerne i samarbeid med avdelingsleder, for nå ender du opp i en situasjon der du kanskje har rett, men likevel ikke blir noe bedre enn "motstanderen" ut fra hvordan du har håndtert saken. Selv om dere opplever den andre som frekk, er det ikke sikkert at det er hverken hensikten eller noe vedkommende har tenkt over, det kan rett og slett bare vært slik tonen var på en tidligere arbeidsplass i kombinasjon med personlighet.

Det du bør gjøre er følgende

- be om møte med avdelingsleder, og be så om et felles møte med avdelingsleder og sjef før møtet med den andre kollegaen. Da kan dere rydde av veien hva dette handler om og hvorfor din oppførsel har vært som den har vært, og så vet du om og på hva du har støtte fra avdelingsleder. Men sannsynligvis har avdelingsleder og sjef allerede snakket sammen, og det er ikke sikkert alt her går i din favør eller at de ser ting på samme måte.

- dersom det ikke er aktuelt å møte avd.leder, så ber du om et møte med sjefen før det møtet kollegaen din skal være med på. Her kan du ta med tillitsvalgt og/eller verneombud, men husk at disse også er tillitsvalgt for den andre kollegaen og leder, og dermed skal ivareta alle parter, ikke bare deg.

- forbered deg til møtet som er felles, be gjerne om at HR er representert for å få en utenforstående med på laget. Noter gode eksempler på hvorfor dere oppfatter kollegaen som nedlatende og med en oppførsel som går utover arbeidsmiljøet. Unngå for mye føleri, det svekker saken din. 

- være ydmyk og innrøm feil. Det er aldri slik at det bare er en part som har gjort feil i en jobbkonflikt. F.eks kan du godt innrømme at du burde tatt saken tjenestevei med en gang, at det er noe du vil gjøre i fremtiden, og at du ønsker å bidra til et godt arbeidsmiljø med kolleger du trives med på en arbeidsplass er du trives svært godt.

- be om at møtet/møtene referatføres, og at alle tilstedeværende skal godkjenne referatet

- ikke snakk til resten av avdelingen om  hva som blir sagt i disse møtene, ikke bidra til sladder og pisk opp stemningen. La heller avdelingsleder eller sjef komme med en uttalelse om hva som blir veien videre (det kan du selv foreslå), og forhold deg til det. Opplever du eller andre av kollegene dine uakseptable ting, ta det med avd.leder eller sjef, ikke alle andre.

 

Jeg har vært verneombud på en ganske stor arbeidsplass i flere år, der det har vært rikelig av utfordringer med ansatte som ikke gjør jobben sin eller oppfører seg dårlig, en leder som ikke fungerte og div annet knask. Det absolutt viktigste i konfliktsaker er å ta ting tjenestevei, være konkret, ha gode eksempler, være løsningsorientert og innse at ingen er ufeilbarlig. Vi har nylig hatt en sak på jobb der måten en av de ansatte ledet teamet på har medført ekstrem mistrivsel, det ble samlet mange, mange eksempler og hva disse avgjørelsene medførte i andre enden, og det ble tatt opp med leder av meg sammen med tillitsvalgte. HR ble koblet på fordi jeg syns leder reagerte for lite for seint, og da ble det fart i saken. Viste seg at den teamleder ikke ante hvordan avgjørelsene påvirket teamet og driften, og heller ikke forstod hvordan talemåte og ordvalg påvirket de rundt. Vedkommende fikk noen nye retningslinjer å forholde seg til og ble bedt om endring, og selv om det ikke er gjort over natten går det mye bedre nå. Noe lignende kan faktisk være saken for kollegaen din.

Lykke til, oppdater oss gjerne!

Anonymkode: 3851e...db8

Joda, det skjer

Anonymkode: 9661f...a2d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hva slags/hvor mange episoder skal man trekke frem? Det er så mye, og jeg kjenner også at jeg er redd for å fremstå som en mobber som trekker frem så mange episoder og ting??? 

Generelt handler spliden om nedlatende holdninger fra kollega, stikk kommentarer mot andre, bedrevitende skryteprat, tar stor plass og latterliggjør andre, en hånlig tone for eksempel når de første varme sommerdagene kom sa en "Åh i dag blir det deilig når klokka slår fire, jeg tror jeg skal sykle til stranda og late meg der resten av dagen" så smalt hun tilbake "jaaaehhh DET er du god på!" før noen andre rakk å svare "Åh ja så deilig, nå er sommeren endelig her!". En sånn kommentar i ny og ne kan man overse men det går i sånn hakking hele dagen hver dag i tillegg til dette "Jeg har faktisk xxxx utdanning og dere aner ikke hva dere snakker om!" i en sånn tone som om vi andre er undermennesker. Virkelig ikke hyggelig.  Avdelingen skulle skrive en rapport som to stykker samarbeidet om som har skrevet sånne rapporter i årevis på jobben vår, hen så såvidt på forsiden av arket i tre sekunder med nesen i sky og konkluderte med at den var aaaaltfor dårlig osvosv. 

Er redd for å dra frem for mange episoder så det blir jeg som fremstår pirkete og hakkete, vet ikke hva som er mest relevant for sjefen å høre og hva kollega selv tåler å bli konfrontert med uten å hisse seg opp.. Er ekstremt redd for at hen skal hisse seg opp og at jeg skal fryse til og ikke klare å svare og at sjefen dermed tror hen har rett :s

Anonymkode: 9c9f4...e44

Jeg ville skrevet ned episodene for meg selv, så sortert dem etter tema, så gitt hvert tema en overskrift. Da gjør du en analyse av hva problemene egentlig er. Så kan du legge det frem ordentlig.

"Det første problemet jeg vil ta opp er XYZ. Eksempler på det er 1...2...3

Det neste problemet er ABC. Eksempler på det er 4...5

Det tredje problemet er DEF. Eksempler på det er 6...7...

Totalt sett så har dette over tid gått ut over samarbeid og arbeidsmiljø. Folk trives ikke så godt på jobb lenger. Det er mye drama og styr. Det er mange som ikke tør å si fra. Dette har også vært krevende for meg.

Det jeg ønsker er at alle kan gå godt overrens, samarbeide og være reale til hverandre. Da må det på plass at man viser respekt for hverandre både som personer, og for arbeid og bidrag. At en ny ansatt kommer med nye ideer og tanker er helt i orden, men det har ikke blitt gått fram på en god måte for å få til ønsket endring. Jeg kan forstå at X kanskje har vært frustrert, men det er likevel ikke riktig det som har skjedd".

Dette er en god innledning:

Jeg vil ikke være del av et sånt drama, alt jeg ville var å si fra til vedkommende at visse ting sier man ikke til andre og at det er på tide å begynne å jobbe sammen og ikke mot hverandre og rakke ned på andres oppgaver.

 

Anonymkode: 32501...689

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke få kollegaene dine til å skrive ned hva vedkommende har sagt til de, også kan du ta det med på møtet. De kan være anonyme under møtet.

Anonymkode: 43f1c...ba5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ta med tillitsvalgt eller verneombud. 

Anonymkode: 3c163...5f7

Dette!! Viktig ! 

Anonymkode: 7c30b...04b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære TS!

Vit at arbeidsplassen er nødt til å ha slike møter når kollegaen din kommer med slike utsagn. De må jo vise til en ryddig saksbehandling. 

Det betyr på ingen måte at de tror på han, men det må bare gjøres. 

Forbered deg godt. Hold deg rolig. Pust med magen. Ikke vær redd for å si kollega imot, innled f.eks. med at «Jeg sitter med en helt annen oppfatning av hva som skjedde. Slik jeg husker det, …..». 

Anonymkode: d25c4...3d6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...