Gå til innhold

Konflikt med kollega og innkalt til meglingsmøte. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, jeg står i en litt tung situasjon på jobb etter at vi fikk en ny kollega i april. Denne personen oppførte seg forstyrrende for alle på vår lille arbeidsplass og ødela både trivsel og arbeidsmetoder for oss andre. Hen er høyere utdannet enn resten og ville ha alt på sin måte samtidig som hen var nedlatende mot andre fra første dag i tillegg kommer ofte med personlige stikk om andres vekt, bosted, arbeidsoppgaver osv. Etter at flere prøvde å hinte til vedkommende og begynte å trekke seg vekk fra vedkommende og ingenting endret seg så fikk jeg nok og begynte å si fra til personen på en saklig og hyggelig måte at kanskje hen kunne høre litt på de som hadde jobbet her lenge og kunne rutinene, men da ble jeg slått ned i støvlene og fikk "du vet ikke hva du snakker om, jeg har xxxx utdannelse og jobbet med xxx i xxx år og gikk i læra hos xxx anerkjent leder". Jeg trakk meg vekk  og ville ikke eskalere konflikten men så kom andre kollegaer til meg å fortalte om helt uakseptable ting den nye ansatte hadde gjort og sagt. Da fikk jeg piggene litt ut igjen og begynte å ta igjen istedet for å holde munn hver gang hen var frekk i mitt nærvær. Personen viste seg å ha temperament og det endte i en høylydt krangel på kontoret som jeg fort backet ut av men som ble veldig dramatisk pga hens lydnivå og etter det ble personen sykmeldt (turte ikke komme). 

På torsdag fikk jeg mail fra sjefen som forteller at vedkommende har sagt at jeg har herset med hen og ikke samarbeidet mens sannheten er motsatt. Jeg er innkalt til meglingsmøte neste uke og gruer meg veldig fordi jeg vil ikke ha noe konflikt på jobben jeg har hatt det så fint på i alle år. Sjefen er nyere enn meg så sjefen kjenner meg ikke sånn kjempe godt da jeg mest forholder meg til avdelingsleder. Avdelingsleder er ikke involvert i saken. Jeg vil prøve å fortelle sannheten så godt og rolig jeg kan til sjefen men bare vet at kollegaen vil hisse seg opp og komme med nedlatende tone og løgner. Vil det være dårlig av meg, altså uetisk ovenfor andre ansatte å trekke frem at alle de andre på arbeidsplassen også har reagert på hen? Kan jeg kun tale for meg selv? Kaster jeg de andre under bussen om jeg sier "mange har reagert, ikke bare meg" og personen kanskje vil konfrontere de andre i forsøk på å trakassere og tie de? 

Hva er gode måter å respondere saklig på foran sjefen når personen pleier å snakke meg i munnen, skryte av høyere utdannelse og rakke ned på andre, og manipulere? 

En annen ting som gjør meg redd er nettopp vedkommendes erfaring da hen har mange kontakter og jeg er redd for at hen kan sabotere mine karrieremuligheter og rykte ved å bli uvenner.. 

Anonymkode: 9c9f4...e44

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS, jeg får en følelse at du får alt dette på dine skuldre fordi dine konfliktskye kollegaer trekker seg. Dårlig gjort av dem! 

Anonymkode: 9661f...a2d

  • Liker 28
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta med tillitsvalgt eller verneombud. 

Anonymkode: 3c163...5f7

  • Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med tillitsvalgte. Hør med de andre kollegaene om de er villige til å støtte deg dersom alle de andre også gjør det. 

Anonymkode: aeaf6...4c4

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Snakk med tillitsvalgte. Hør med de andre kollegaene om de er villige til å støtte deg dersom alle de andre også gjør det. 

Anonymkode: aeaf6...4c4

Og be om møte med sjefen alene før dere skal «megle».

Anonymkode: aeaf6...4c4

  • Liker 25
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei alle sammen, jeg står i en litt tung situasjon på jobb etter at vi fikk en ny kollega i april. Denne personen oppførte seg forstyrrende for alle på vår lille arbeidsplass og ødela både trivsel og arbeidsmetoder for oss andre. Hen er høyere utdannet enn resten og ville ha alt på sin måte samtidig som hen var nedlatende mot andre fra første dag i tillegg kommer ofte med personlige stikk om andres vekt, bosted, arbeidsoppgaver osv. Etter at flere prøvde å hinte til vedkommende og begynte å trekke seg vekk fra vedkommende og ingenting endret seg så fikk jeg nok og begynte å si fra til personen på en saklig og hyggelig måte at kanskje hen kunne høre litt på de som hadde jobbet her lenge og kunne rutinene, men da ble jeg slått ned i støvlene og fikk "du vet ikke hva du snakker om, jeg har xxxx utdannelse og jobbet med xxx i xxx år og gikk i læra hos xxx anerkjent leder". Jeg trakk meg vekk  og ville ikke eskalere konflikten men så kom andre kollegaer til meg å fortalte om helt uakseptable ting den nye ansatte hadde gjort og sagt. Da fikk jeg piggene litt ut igjen og begynte å ta igjen istedet for å holde munn hver gang hen var frekk i mitt nærvær. Personen viste seg å ha temperament og det endte i en høylydt krangel på kontoret som jeg fort backet ut av men som ble veldig dramatisk pga hens lydnivå og etter det ble personen sykmeldt (turte ikke komme). 

På torsdag fikk jeg mail fra sjefen som forteller at vedkommende har sagt at jeg har herset med hen og ikke samarbeidet mens sannheten er motsatt. Jeg er innkalt til meglingsmøte neste uke og gruer meg veldig fordi jeg vil ikke ha noe konflikt på jobben jeg har hatt det så fint på i alle år. Sjefen er nyere enn meg så sjefen kjenner meg ikke sånn kjempe godt da jeg mest forholder meg til avdelingsleder. Avdelingsleder er ikke involvert i saken. Jeg vil prøve å fortelle sannheten så godt og rolig jeg kan til sjefen men bare vet at kollegaen vil hisse seg opp og komme med nedlatende tone og løgner. Vil det være dårlig av meg, altså uetisk ovenfor andre ansatte å trekke frem at alle de andre på arbeidsplassen også har reagert på hen? Kan jeg kun tale for meg selv? Kaster jeg de andre under bussen om jeg sier "mange har reagert, ikke bare meg" og personen kanskje vil konfrontere de andre i forsøk på å trakassere og tie de? 

Hva er gode måter å respondere saklig på foran sjefen når personen pleier å snakke meg i munnen, skryte av høyere utdannelse og rakke ned på andre, og manipulere? 

En annen ting som gjør meg redd er nettopp vedkommendes erfaring da hen har mange kontakter og jeg er redd for at hen kan sabotere mine karrieremuligheter og rykte ved å bli uvenner.. 

Anonymkode: 9c9f4...e44

Hvordan? Tror du at h*n kommer til å ringe alle dine potensielle arbeidsgivere? 

Anonymkode: 9661f...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Snakk med tillitsvalgte. Hør med de andre kollegaene om de er villige til å støtte deg dersom alle de andre også gjør det. 

Anonymkode: aeaf6...4c4

Ingen tør som regel slike saker 

Anonymkode: 9661f...a2d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Be om et møte med sjefen i forkant så du kan forklare din side av saken. 
Ta gjerne med deg tillitsvalgte. 
Neste gang… ikke vær den som tar opp noe sånt med en kollega, men ta det opp med sjefen. 

Anonymkode: d8f9e...284

  • Liker 26
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei alle sammen, jeg står i en litt tung situasjon på jobb etter at vi fikk en ny kollega i april. Denne personen oppførte seg forstyrrende for alle på vår lille arbeidsplass og ødela både trivsel og arbeidsmetoder for oss andre. Hen er høyere utdannet enn resten og ville ha alt på sin måte samtidig som hen var nedlatende mot andre fra første dag i tillegg kommer ofte med personlige stikk om andres vekt, bosted, arbeidsoppgaver osv. Etter at flere prøvde å hinte til vedkommende og begynte å trekke seg vekk fra vedkommende og ingenting endret seg så fikk jeg nok og begynte å si fra til personen på en saklig og hyggelig måte at kanskje hen kunne høre litt på de som hadde jobbet her lenge og kunne rutinene, men da ble jeg slått ned i støvlene og fikk "du vet ikke hva du snakker om, jeg har xxxx utdannelse og jobbet med xxx i xxx år og gikk i læra hos xxx anerkjent leder". Jeg trakk meg vekk  og ville ikke eskalere konflikten men så kom andre kollegaer til meg å fortalte om helt uakseptable ting den nye ansatte hadde gjort og sagt. Da fikk jeg piggene litt ut igjen og begynte å ta igjen istedet for å holde munn hver gang hen var frekk i mitt nærvær. Personen viste seg å ha temperament og det endte i en høylydt krangel på kontoret som jeg fort backet ut av men som ble veldig dramatisk pga hens lydnivå og etter det ble personen sykmeldt (turte ikke komme). 

På torsdag fikk jeg mail fra sjefen som forteller at vedkommende har sagt at jeg har herset med hen og ikke samarbeidet mens sannheten er motsatt. Jeg er innkalt til meglingsmøte neste uke og gruer meg veldig fordi jeg vil ikke ha noe konflikt på jobben jeg har hatt det så fint på i alle år. Sjefen er nyere enn meg så sjefen kjenner meg ikke sånn kjempe godt da jeg mest forholder meg til avdelingsleder. Avdelingsleder er ikke involvert i saken. Jeg vil prøve å fortelle sannheten så godt og rolig jeg kan til sjefen men bare vet at kollegaen vil hisse seg opp og komme med nedlatende tone og løgner. Vil det være dårlig av meg, altså uetisk ovenfor andre ansatte å trekke frem at alle de andre på arbeidsplassen også har reagert på hen? Kan jeg kun tale for meg selv? Kaster jeg de andre under bussen om jeg sier "mange har reagert, ikke bare meg" og personen kanskje vil konfrontere de andre i forsøk på å trakassere og tie de? 

Hva er gode måter å respondere saklig på foran sjefen når personen pleier å snakke meg i munnen, skryte av høyere utdannelse og rakke ned på andre, og manipulere? 

En annen ting som gjør meg redd er nettopp vedkommendes erfaring da hen har mange kontakter og jeg er redd for at hen kan sabotere mine karrieremuligheter og rykte ved å bli uvenner.. 

Anonymkode: 9c9f4...e44

Nei! Du har full rett og bør si at andre reagere også, du behøver ikke nevne navn og si du helst ikke vil blande de men du kan si de. Og en ting til kollegene dine kaster deg egentlig under bussen nå fordi de ikke tørr å si ifra

Anonymkode: fabdb...4f6

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei! Du har full rett og bør si at andre reagere også, du behøver ikke nevne navn og si du helst ikke vil blande de men du kan si de. Og en ting til kollegene dine kaster deg egentlig under bussen nå fordi de ikke tørr å si ifra

Anonymkode: fabdb...4f6

Akkurat det jeg sa. TS tar ansvar for alle. Dumt egentlig. TS risikerer å miste jobben mens konfliktskye kollegaer beholder sin jobb 

Anonymkode: 9661f...a2d

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbered deg godt, skriv ned det du vil si og hvordan. Velg ut hvilke episoder du kan trekke frem som eksempel på ufin oppførsel. Så er du profesjonell i møtet. Hvis personen prøver å avbryte deg, krangle, kjefte, så sier du rolig at du ønsker å si ditt uten avbrytelser. Snakk rolig hele møtet. Ta med tillitsvalgt eller verneombud!

Anonymkode: 32501...689

  • Liker 25
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ts her, de andre på avdelingen legger det på meg ja. Sier "det er bra du er så tøff", "kan ikke du gå å snakke med hen, jeg vil helst bare holde meg i bakgrunnen", "du er så flink til å snakke for deg så dette klarer du"... De vil ikke involvere seg. Først føltes det bra å tørre å ta konfrontasjonen vi alle gikk å kjente på at behøves, men føler nå at det fremstilles som at det er jeg som får de andre kollegaene til å trekke seg vekk fra vedkommende, siden de ikke er like direkte selv som jeg er. At det er jeg som gjør dagene vanskelig for teamet. 

Syns det er veldig vanskelig. Føler for å bare la meg overkjøre og la hen krangle med seg selv men vil stå opp for meg selv også og at sannheten skal frem selvom den andre bokstavelig talt roper og skriker høyest og kommer mer hersketeknikker. At hen har jobbet som assistent for en kjent skikkelse ala Petter Stordalen virker å ha gått til hodet på vedkommende og det gjør meg ekstra irritert i å la hen få vinne dette her. Men så er det hen det plutselig er synd på som sykemeldte seg etter å ha fått et psykopatisk utbrudd på jobb hvor folk i hele bygget kunne høre hen kjefte og trakassere..! 

Jeg tror ikke jeg mister jobben da avdelingsleder har hintet om at ting ved kollega blir notert og at hen ikke passer inn hos oss, men til møtet står jeg alene med kun meg og sjefen og vedkommende. Jeg vil ikke være del av et sånt drama, alt jeg ville var å si fra til vedkommende at visse ting sier man ikke til andre og at det er på tide å begynne å jobbe sammen og ikke mot hverandre og rakke ned på andres oppgaver.. 

Anonymkode: 9c9f4...e44

  • Liker 12
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. For det første, ta med tillitsvalgt og verneombud (arbeidsmiljø)! Fortell litt om konflikten på forhånd så hen er forberedt.

Jeg er litt usikker på hva som er riktig. Hvis du får med deg de andre, så kan det bli "dere mot hen" og det kan tolkes som dere rotter dere sammen. Samtidig så vet jeg av erfaring at konflikter ofte går utover den som snakker "høyest", men så er det flere som er enig, men de er feig og tørr ikke si noe. 

Ellers stusser jeg over at avdelingsleder ikke skal være med. Skal det ikke løses på lavest mulig nivå? Jeg ville bedt om at avdelingsleder er med. 

Du må notere deg konkrete hendelser. Jeg ville forsøkt å legge mye over på kollegaen din til å begynne med. La hen prate ut først. Om sjefen vil at du skal snakke ut først, så sikt det over til at du ble innkalt og derfor lurer på bakgrunnen. Da ser du an hvordan kollega forteller og du har mulighet til å tilpasse deg noe. Virker jo som hen lett kan bli hissig? Du må forholde deg rolig uansett om kollega overdriver eller kommer med usanne påstander. Fortell om konkrete hendelser og hvordan du har svart på de. Si at du ønsker et godt samarbeid, men syns kollega er usaklig og ufin når hen kommenterer vekt, bosted osv. Dette kan du faktisk kalle trakassering. Du må skille mellom disse usaklige hendelsene og kollega håndtering av samarbeid på jobb. Det er to ulike ting. Du kan ta opp at du skjønner at kollega er engasjert (da skryter du, samtidig som du får frem problemet), men at du føler det ikke er et samarbeid, da det virker som kollega ikke er interessert i å samarbeide. Fortell om hendelser, f.eks når hen tok opp at han har bedre utdannelse, hvem han har vært lærling hos osv. Si at det er viktig alle tar del, men at alle uavhengig av utdanning og erfaring bør kunne samhandle. 

Mulig du bør ta en kort prat med sjefen på forhånd. Sannsynligvis har kollega allerede fortalt litt, og sikkert i hens favør. 

Vær opptatt av veien videre. Kom med konkrete forslag eller spør sjef/kollega hvordan samarbeidet kan bli bedre. Hvem tar avgjørelsene? Når skal man samarbeide og når kan evt en sette strek? Må alt diskuteres? Hvis, er dere flere som kan samarbeide og diskutere (virker jo som resten er mer enig med deg?). 

Ellers: mekd avvik om trskkesering. Oppfordre kollegaene dine til å gjøre det samme. 

Hen har nok sykemeldt seg for å gjøre seg til "offer" i saken. Så vær veldig obs på at hen sannsynligvis vil legge frem saken på en helt annen måte. Hvis du har noen gode kolleger eu stoler på, så ville jeg fortalt at du skal i møte. Ikke innvolvere de for mye, de skal ikke ta side. Men si du ønsker støtte hvis saken eskalerer. Det er kanskje lettere for de å ta opp konkrete hendelser hvis andre har gjort det først. 

Gi gjerne en oppdatering! Jeg har vært i lignende situasjon og er i en nå også. Men vet ikke om jeg orker å ta det videre da leder alltid hører på den som snakker "høyest" og tror på alt som blir sagt selv om mye er pyntet på.

Anonymkode: 2c202...0d9

  • Liker 8
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hm. For det første, ta med tillitsvalgt og verneombud (arbeidsmiljø)! Fortell litt om konflikten på forhånd så hen er forberedt.

Jeg er litt usikker på hva som er riktig. Hvis du får med deg de andre, så kan det bli "dere mot hen" og det kan tolkes som dere rotter dere sammen. Samtidig så vet jeg av erfaring at konflikter ofte går utover den som snakker "høyest", men så er det flere som er enig, men de er feig og tørr ikke si noe. 

Ellers stusser jeg over at avdelingsleder ikke skal være med. Skal det ikke løses på lavest mulig nivå? Jeg ville bedt om at avdelingsleder er med. 

Du må notere deg konkrete hendelser. Jeg ville forsøkt å legge mye over på kollegaen din til å begynne med. La hen prate ut først. Om sjefen vil at du skal snakke ut først, så sikt det over til at du ble innkalt og derfor lurer på bakgrunnen. Da ser du an hvordan kollega forteller og du har mulighet til å tilpasse deg noe. Virker jo som hen lett kan bli hissig? Du må forholde deg rolig uansett om kollega overdriver eller kommer med usanne påstander. Fortell om konkrete hendelser og hvordan du har svart på de. Si at du ønsker et godt samarbeid, men syns kollega er usaklig og ufin når hen kommenterer vekt, bosted osv. Dette kan du faktisk kalle trakassering. Du må skille mellom disse usaklige hendelsene og kollega håndtering av samarbeid på jobb. Det er to ulike ting. Du kan ta opp at du skjønner at kollega er engasjert (da skryter du, samtidig som du får frem problemet), men at du føler det ikke er et samarbeid, da det virker som kollega ikke er interessert i å samarbeide. Fortell om hendelser, f.eks når hen tok opp at han har bedre utdannelse, hvem han har vært lærling hos osv. Si at det er viktig alle tar del, men at alle uavhengig av utdanning og erfaring bør kunne samhandle. 

Mulig du bør ta en kort prat med sjefen på forhånd. Sannsynligvis har kollega allerede fortalt litt, og sikkert i hens favør. 

Vær opptatt av veien videre. Kom med konkrete forslag eller spør sjef/kollega hvordan samarbeidet kan bli bedre. Hvem tar avgjørelsene? Når skal man samarbeide og når kan evt en sette strek? Må alt diskuteres? Hvis, er dere flere som kan samarbeide og diskutere (virker jo som resten er mer enig med deg?). 

Ellers: mekd avvik om trskkesering. Oppfordre kollegaene dine til å gjøre det samme. 

Hen har nok sykemeldt seg for å gjøre seg til "offer" i saken. Så vær veldig obs på at hen sannsynligvis vil legge frem saken på en helt annen måte. Hvis du har noen gode kolleger eu stoler på, så ville jeg fortalt at du skal i møte. Ikke innvolvere de for mye, de skal ikke ta side. Men si du ønsker støtte hvis saken eskalerer. Det er kanskje lettere for de å ta opp konkrete hendelser hvis andre har gjort det først. 

Gi gjerne en oppdatering! Jeg har vært i lignende situasjon og er i en nå også. Men vet ikke om jeg orker å ta det videre da leder alltid hører på den som snakker "høyest" og tror på alt som blir sagt selv om mye er pyntet på.

Anonymkode: 2c202...0d9

Jepp, sykemelding, tårer og slikt er en kjent «taktikk», dessverre, og mange ledere tror på den. Jeg har også vært i en lignende situasjon og det endte med at jeg valgte å si opp. 

 

Anonymkode: 9661f...a2d

  • Liker 11
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Forbered deg godt, skriv ned det du vil si og hvordan. Velg ut hvilke episoder du kan trekke frem som eksempel på ufin oppførsel. Så er du profesjonell i møtet. Hvis personen prøver å avbryte deg, krangle, kjefte, så sier du rolig at du ønsker å si ditt uten avbrytelser. Snakk rolig hele møtet. Ta med tillitsvalgt eller verneombud!

Anonymkode: 32501...689

Hva slags/hvor mange episoder skal man trekke frem? Det er så mye, og jeg kjenner også at jeg er redd for å fremstå som en mobber som trekker frem så mange episoder og ting??? 

Generelt handler spliden om nedlatende holdninger fra kollega, stikk kommentarer mot andre, bedrevitende skryteprat, tar stor plass og latterliggjør andre, en hånlig tone for eksempel når de første varme sommerdagene kom sa en "Åh i dag blir det deilig når klokka slår fire, jeg tror jeg skal sykle til stranda og late meg der resten av dagen" så smalt hun tilbake "jaaaehhh DET er du god på!" før noen andre rakk å svare "Åh ja så deilig, nå er sommeren endelig her!". En sånn kommentar i ny og ne kan man overse men det går i sånn hakking hele dagen hver dag i tillegg til dette "Jeg har faktisk xxxx utdanning og dere aner ikke hva dere snakker om!" i en sånn tone som om vi andre er undermennesker. Virkelig ikke hyggelig.  Avdelingen skulle skrive en rapport som to stykker samarbeidet om som har skrevet sånne rapporter i årevis på jobben vår, hen så såvidt på forsiden av arket i tre sekunder med nesen i sky og konkluderte med at den var aaaaltfor dårlig osvosv. 

Er redd for å dra frem for mange episoder så det blir jeg som fremstår pirkete og hakkete, vet ikke hva som er mest relevant for sjefen å høre og hva kollega selv tåler å bli konfrontert med uten å hisse seg opp.. Er ekstremt redd for at hen skal hisse seg opp og at jeg skal fryse til og ikke klare å svare og at sjefen dermed tror hen har rett :s

Anonymkode: 9c9f4...e44

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha med deg verneombud, eller tillitsvalgte på et slikt møte. 

Jeg vil deretter råde deg til å holde deg rolig og ikke la følelsene snakke. La den andre kollegaen ha ordet mest. Svar saklig og begrunnede på det du er sikker på, og ikke bruk ord som "jeg føler". Konkrete episoder og gjerne dato på når overtramp skjer. 

Anonymkode: 8960a...fed

  • Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt beste råd er å se fremover. Ikke vits i å grave for mye i det som har blitt sagt eller gjort tidligere (det er kun i tilfeller der målet klart er at en av partene burde blitt oppsagt), skal dere få samarbeidet til å funke må dere se fremover! Hva skal til for at dere skal kunne omgås og jobbe sammen med hverandre på en god måte? Vanligvis må begge kanskje korrigere litt i sin oppførsel og væremåte for å få der til å funke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hm. For det første, ta med tillitsvalgt og verneombud (arbeidsmiljø)! Fortell litt om konflikten på forhånd så hen er forberedt.

Jeg er litt usikker på hva som er riktig. Hvis du får med deg de andre, så kan det bli "dere mot hen" og det kan tolkes som dere rotter dere sammen. Samtidig så vet jeg av erfaring at konflikter ofte går utover den som snakker "høyest", men så er det flere som er enig, men de er feig og tørr ikke si noe. 

Ellers stusser jeg over at avdelingsleder ikke skal være med. Skal det ikke løses på lavest mulig nivå? Jeg ville bedt om at avdelingsleder er med. 

Du må notere deg konkrete hendelser. Jeg ville forsøkt å legge mye over på kollegaen din til å begynne med. La hen prate ut først. Om sjefen vil at du skal snakke ut først, så sikt det over til at du ble innkalt og derfor lurer på bakgrunnen. Da ser du an hvordan kollega forteller og du har mulighet til å tilpasse deg noe. Virker jo som hen lett kan bli hissig? Du må forholde deg rolig uansett om kollega overdriver eller kommer med usanne påstander. Fortell om konkrete hendelser og hvordan du har svart på de. Si at du ønsker et godt samarbeid, men syns kollega er usaklig og ufin når hen kommenterer vekt, bosted osv. Dette kan du faktisk kalle trakassering. Du må skille mellom disse usaklige hendelsene og kollega håndtering av samarbeid på jobb. Det er to ulike ting. Du kan ta opp at du skjønner at kollega er engasjert (da skryter du, samtidig som du får frem problemet), men at du føler det ikke er et samarbeid, da det virker som kollega ikke er interessert i å samarbeide. Fortell om hendelser, f.eks når hen tok opp at han har bedre utdannelse, hvem han har vært lærling hos osv. Si at det er viktig alle tar del, men at alle uavhengig av utdanning og erfaring bør kunne samhandle. 

Mulig du bør ta en kort prat med sjefen på forhånd. Sannsynligvis har kollega allerede fortalt litt, og sikkert i hens favør. 

Vær opptatt av veien videre. Kom med konkrete forslag eller spør sjef/kollega hvordan samarbeidet kan bli bedre. Hvem tar avgjørelsene? Når skal man samarbeide og når kan evt en sette strek? Må alt diskuteres? Hvis, er dere flere som kan samarbeide og diskutere (virker jo som resten er mer enig med deg?). 

Ellers: mekd avvik om trskkesering. Oppfordre kollegaene dine til å gjøre det samme. 

Hen har nok sykemeldt seg for å gjøre seg til "offer" i saken. Så vær veldig obs på at hen sannsynligvis vil legge frem saken på en helt annen måte. Hvis du har noen gode kolleger eu stoler på, så ville jeg fortalt at du skal i møte. Ikke innvolvere de for mye, de skal ikke ta side. Men si du ønsker støtte hvis saken eskalerer. Det er kanskje lettere for de å ta opp konkrete hendelser hvis andre har gjort det først. 

Gi gjerne en oppdatering! Jeg har vært i lignende situasjon og er i en nå også. Men vet ikke om jeg orker å ta det videre da leder alltid hører på den som snakker "høyest" og tror på alt som blir sagt selv om mye er pyntet på.

Anonymkode: 2c202...0d9

 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jepp, sykemelding, tårer og slikt er en kjent «taktikk», dessverre, og mange ledere tror på den. Jeg har også vært i en lignende situasjon og det endte med at jeg valgte å si opp. 

 

Anonymkode: 9661f...a2d

Tusen takk for gode råd! 

Er nok ikke usannsynlig at vi har med en med narsisssistiske og psykopatiske trekk å gjøre. Andre kollegaer har sagt at hen må være lystløgner for alt sprø greiene som kommer ut av hens munn om det ene og andre bekjentskapet av forretningstopper i bransjen og toppjobb i australia og møte med kongen og så utrolig mye rare greier vi andre ikke engang skjønner hvorfor blir tema engang. Vi prøver å jobbe i godt innarbeidede rutiner mens hen vil helst bare at alle skal sitte å beundre hen og gjøre som hen sier 

Anonymkode: 9c9f4...e44

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

 

Tusen takk for gode råd! 

Er nok ikke usannsynlig at vi har med en med narsisssistiske og psykopatiske trekk å gjøre. Andre kollegaer har sagt at hen må være lystløgner for alt sprø greiene som kommer ut av hens munn om det ene og andre bekjentskapet av forretningstopper i bransjen og toppjobb i australia og møte med kongen og så utrolig mye rare greier vi andre ikke engang skjønner hvorfor blir tema engang. Vi prøver å jobbe i godt innarbeidede rutiner mens hen vil helst bare at alle skal sitte å beundre hen og gjøre som hen sier 

Anonymkode: 9c9f4...e44

TS, masse lykke til! Følger tråden og venter på en update. Vi er her for deg ☺️

Anonymkode: 9661f...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Hva slags/hvor mange episoder skal man trekke frem? Det er så mye, og jeg kjenner også at jeg er redd for å fremstå som en mobber som trekker frem så mange episoder og ting??? 

Generelt handler spliden om nedlatende holdninger fra kollega, stikk kommentarer mot andre, bedrevitende skryteprat, tar stor plass og latterliggjør andre, en hånlig tone for eksempel når de første varme sommerdagene kom sa en "Åh i dag blir det deilig når klokka slår fire, jeg tror jeg skal sykle til stranda og late meg der resten av dagen" så smalt hun tilbake "jaaaehhh DET er du god på!" før noen andre rakk å svare "Åh ja så deilig, nå er sommeren endelig her!". En sånn kommentar i ny og ne kan man overse men det går i sånn hakking hele dagen hver dag i tillegg til dette "Jeg har faktisk xxxx utdanning og dere aner ikke hva dere snakker om!" i en sånn tone som om vi andre er undermennesker. Virkelig ikke hyggelig.  Avdelingen skulle skrive en rapport som to stykker samarbeidet om som har skrevet sånne rapporter i årevis på jobben vår, hen så såvidt på forsiden av arket i tre sekunder med nesen i sky og konkluderte med at den var aaaaltfor dårlig osvosv. 

Er redd for å dra frem for mange episoder så det blir jeg som fremstår pirkete og hakkete, vet ikke hva som er mest relevant for sjefen å høre og hva kollega selv tåler å bli konfrontert med uten å hisse seg opp.. Er ekstremt redd for at hen skal hisse seg opp og at jeg skal fryse til og ikke klare å svare og at sjefen dermed tror hen har rett :s

Anonymkode: 9c9f4...e44

Jeg tenker du må tenke ut ulike scenario. Kan det hende kollega kommer til å ta opp noe helt annet for å sette deg i et dårlig lys? I såfall må du virke overrasket og fortelle at du er overrasket fordi du trodde møte kom til å handle om dårlig samarbeid og "krangler" hvor hen har trakkasert. 

Jeg ville tatt opp samtalen uten å si det. Jeg tenker ikke at du skal bruke det i ettertid, kun for deg selv. Det er lett å glemme hva som blir sagt, men da kan du lytte i ettertid slik du kan plukke ut de viktigste hendelsene dere snakker om for å kunne utdype mer i evt senere møter. Og ellers ok å ha dokumentasjon om denne kollegaen faktisk klikker og hisser seg usaklig opp. 

Anonymkode: 2c202...0d9

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...