Gå til innhold

Konflikt med kollega og innkalt til meglingsmøte. Råd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ts, du må skille tydelig mellom det du mener er trakassering, det du mener er skryt, og det du mener er «feil måte å samarbeide på».

Trakassering: Her må du ha gode og tydelige eksempler. Den kommentaren med å være god til å late seg - for meg som ikke var der, høres det ut som om det kan ha vært en feilslått spøk. Sånt som jeg kunne sagt til en nær kollega i ertende tone, men som blir helt feil om man sier det til noen man ikke har et sånt forhold til. Derfor ikke et veldig godt eksempel! Du må finne noe annet og mer direkte.

Skryt: At vedkommende skryter av utdannelse og fine kontakter er irriterende dersom det er ute av sammenheng og irrelevant. Men det er neppe noen grunn til refs fra leder. Et litt uheldig personlighetstrekk, som kan være like irriterende som at Cecilie alltid snakker om barna sine eller at Thomas forteller samme vitser om igjen. Dette er uvaner som man kanskje kan slipe vekk ved å skifte tema, stille spørsmål om noe helt annet, overhøre etc. Ingen big deal.

»Feil måte å samarbeide på» - her tenker jeg på det du skriver bl a om den rapporten. Du sier at kollegaene har skrevet slike rapporter i årevis, og så kommer ny kollega og sier den ikke er bra nok. Dette, og mer av det andre du skriver, virker for meg som er utenforstående som en rigid holdning, «slik har vi alltid gjort det».

Kanskje den nye er ansatt nettopp fordi ledelsen ønsker å fornye, forbedre, justere og endre? Ved å legge vekt på dette, kan dere lett framstå som en traust og treg gjeng som bare vil gjøre som dere alltid har gjort, tror dere vet best, og ikke er åpne for fornyelse og nye måter å jobbe på. Dette er veldig negativt i de fleste bransjer. Jeg er helt sikker på at dere ikke føler dette selv, men tenk på det - i den store verden med milliarder av mennesker og bedrifter, ville det jo vært rart om akkurat DIN avdeling var verdens beste uten noe å lære utenfra? Slik vil lederen tenke, derfor er det ikke et godt argument. Du må evt fokusere på at vedkommende har gode forslag, men at de blir udiplomatiske og ikke når fram.

Så mitt råd er å fokusere på det som er trakasserende kommentarer og ufin oppførsel, men da må du ha gode eksempler der tvilen ikke kan komme vedkommende til gode. 

Anonymkode: 1761d...a8f

Hei, 

Her syns jeg du leser veldig mye mellom linjene som ikke er blitt skrevet og som ikke er tilfellet. Jeg forstår du bare prøver å se saken fra flere sider men her handler det om en person som daglig går å hakker på andre og ser ned på andre med en innstilling at hen selv er et slags overmenneske pga sin utdannelse og bakgrunn (og en unormal personlighetstype) og at alle andre er dumme slags tjenere. Og når det kom til rapporten så skriver jeg at hen så på den i tre sekunder med nesen sky og mener da bokstavelig talt tre sekunder. Hen leste ikke engang rapporten og hadde bestemt seg på forhånd om at den ikke var bra nok fordi hen syns bare hen selv er best i alt. Kommentaren om latskap er som jeg skrev kun en av utallige så det blir en del av det nedlatende mønsteret, og blir ikke det samme som at man sier det som en mild spøk ved et enkelttilfelle eller to. Hen kaller også andre for "tjukka" under baksnakking til felles kollega på lunsjrommet  "Tjukka er vel ute å kjøper boller i lunsjen hun! Æsj skjønner ikke at hun ikke gjør noe med det jeg! For JEG hadde heller spist salat og bønner blabla *foredrag om hens perfekte matvaner med" All eyes on me"-tale*" 

Alle var inkluderende og ønsket godt samarbeid med den nye kollegaen mens den nye kollegaen har overtrampet daglig. Når noen hver dag kommer med uakseptable kommentarer og generelt nedlatende holdning ble det vanskelig for meg å fortsette å smile og nikke og jatte med, så jeg begynte å si fra først på en konfliktsky og høflig måte som smørte hen og da ikke det fungerte begynte jeg å si fra tydeligere om at "Du, sånn snakker vi faktisk ikke". Den høylydte utblåsningen til kollega kom av at hen forsøkte å forsvare det som ble sagt og jeg sa fra at "Nei det er ikke er greit". Da brøt helvete løs med roping og veiving med armene og et raseri jeg bare har sett på film før. 

Alle rundt ble helt lamslått og alle har reagert på personen lenge.

 

Anonymkode: 9c9f4...e44

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hei, 

Her syns jeg du leser veldig mye mellom linjene som ikke er blitt skrevet og som ikke er tilfellet. Jeg forstår du bare prøver å se saken fra flere sider men her handler det om en person som daglig går å hakker på andre og ser ned på andre med en innstilling at hen selv er et slags overmenneske pga sin utdannelse og bakgrunn (og en unormal personlighetstype) og at alle andre er dumme slags tjenere. Og når det kom til rapporten så skriver jeg at hen så på den i tre sekunder med nesen sky og mener da bokstavelig talt tre sekunder. Hen leste ikke engang rapporten og hadde bestemt seg på forhånd om at den ikke var bra nok fordi hen syns bare hen selv er best i alt. Kommentaren om latskap er som jeg skrev kun en av utallige så det blir en del av det nedlatende mønsteret, og blir ikke det samme som at man sier det som en mild spøk ved et enkelttilfelle eller to. Hen kaller også andre for "tjukka" under baksnakking til felles kollega på lunsjrommet  "Tjukka er vel ute å kjøper boller i lunsjen hun! Æsj skjønner ikke at hun ikke gjør noe med det jeg! For JEG hadde heller spist salat og bønner blabla *foredrag om hens perfekte matvaner med" All eyes on me"-tale*" 

Alle var inkluderende og ønsket godt samarbeid med den nye kollegaen mens den nye kollegaen har overtrampet daglig. Når noen hver dag kommer med uakseptable kommentarer og generelt nedlatende holdning ble det vanskelig for meg å fortsette å smile og nikke og jatte med, så jeg begynte å si fra først på en konfliktsky og høflig måte som smørte hen og da ikke det fungerte begynte jeg å si fra tydeligere om at "Du, sånn snakker vi faktisk ikke". Den høylydte utblåsningen til kollega kom av at hen forsøkte å forsvare det som ble sagt og jeg sa fra at "Nei det er ikke er greit". Da brøt helvete løs med roping og veiving med armene og et raseri jeg bare har sett på film før. 

Alle rundt ble helt lamslått og alle har reagert på personen lenge.

 

Anonymkode: 9c9f4...e44

Jeg tror ikke du forsto meg helt. Jeg forsøkte å forklare hvordan ledelsen vil oppfatte saken. Jeg tviler ikke på historien din, men forsøker å peke på hva du faktisk kan klage på, hva du bør la ligge, og hva slags eksempler du trenger. 

Nå vet jeg ikke hvor tett leder er på dere ansatte, men det virker ikke som om leder har vært vitne til noe av dette selv? I så fall er det ord mot ord for leder, og det er derfor viktig at du er tydelig og poengtert med helt konkrete eksempler. 

Du må beskrive situasjonen nøytralt og sitere så korrekt som mulig hva som ble sagt. Ikke dra inn mye adjektiver, følelsesladd språk og uttrykk som «all eyes on me». Ikke snakk negativt om den nye kollegaen, men beskriv nøytralt hendelser, handlinger og utsagn fra vedkommende. 

Anonymkode: 1761d...a8f

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Ingen tør som regel slike saker 

Anonymkode: 9661f...a2d

Av og til tør folk dersom de vet at alle andre også er med. Men det krever jo en del jobb å få stor nok tilslutning.

Anonymkode: aeaf6...4c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært den med "flott utdanning" og "gacy jobberfaring" på et sted med rutiner som har vært slik i alle år. 

Først av alt: å kommentere kollegers vekt osv er ugreit. Dette burde ha blitt tatt tak i via tjenestevei. 

I startinnlegget nevner du kritikk på en rapport. Jeg har også sett en del rapporter og rutiner som er "sånn har fungert for oss i alle år". I de fleste sammenhenger har jeg tenkt mitt, jattet med og forsøkt å forsiktig foreslå forbedringer. Jeg burde nok enkelte ganger bare ha sagt rett ut at dette er ikke godt nok. 

Jeg tenker også det lureste du gjør nå er å begynne å gå tjenestevei. Bruk tillitsvalgt og verneombud. Be om samtale med leder. 

Anonymkode: c47e3...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær rolig og fattet. Si at du i din tid der aldri har opplevd slikt før, å at det ble litt for mange kameler som ble svalgt ned på hele kontoret litt for lenge, så det til slutt rant over. Så sier du at sett i retroperspektiv skulle dere ha gått rett til ledelsen i stede, men at det beklageligvis ikke gikk sånn denne gangen, og det tar du til deg og det skal selvfølgelig ikke gjenta seg. 

Så sier du at nærmere detaljer om konflikten vil du helst ta alene sammen med sjefen siden det er endel flere involverte her. 

Ikke risikere jobben din for å være lojale mot kolleger, men ikke snakk på vegne for andre foran vedkommende. 

Bare hold deg saklig, generell og legg deg flat om reaksjonen din, IKKE det du reagerte på. 

Anonymkode: 93fd3...541

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke gå i det møtet uten tillitsvalgt. Håper at du er fagorganisert.
Orienter verneombudet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvordan gikk møtet? 

Anonymkode: 536a1...647

Var det ikke på torsdag? 

Anonymkode: 9661f...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får håpe det kommer en oppdatering da 😀

Anonymkode: 536a1...647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...

Håpet denne kunne blitt oppdatert, står selv i samme situasjon 

Anonymkode: c526e...045

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 0.13):

Hva slags/hvor mange episoder skal man trekke frem? Det er så mye, og jeg kjenner også at jeg er redd for å fremstå som en mobber som trekker frem så mange episoder og ting??? 

Generelt handler spliden om nedlatende holdninger fra kollega, stikk kommentarer mot andre, bedrevitende skryteprat, tar stor plass og latterliggjør andre, en hånlig tone for eksempel når de første varme sommerdagene kom sa en "Åh i dag blir det deilig når klokka slår fire, jeg tror jeg skal sykle til stranda og late meg der resten av dagen" så smalt hun tilbake "jaaaehhh DET er du god på!" før noen andre rakk å svare "Åh ja så deilig, nå er sommeren endelig her!". En sånn kommentar i ny og ne kan man overse men det går i sånn hakking hele dagen hver dag i tillegg til dette "Jeg har faktisk xxxx utdanning og dere aner ikke hva dere snakker om!" i en sånn tone som om vi andre er undermennesker. Virkelig ikke hyggelig.  Avdelingen skulle skrive en rapport som to stykker samarbeidet om som har skrevet sånne rapporter i årevis på jobben vår, hen så såvidt på forsiden av arket i tre sekunder med nesen i sky og konkluderte med at den var aaaaltfor dårlig osvosv. 

Er redd for å dra frem for mange episoder så det blir jeg som fremstår pirkete og hakkete, vet ikke hva som er mest relevant for sjefen å høre og hva kollega selv tåler å bli konfrontert med uten å hisse seg opp.. Er ekstremt redd for at hen skal hisse seg opp og at jeg skal fryse til og ikke klare å svare og at sjefen dermed tror hen har rett :s

Anonymkode: 9c9f4...e44

Trekk frem alt du kan.

Skriv det ned.

Lag en tidslinje om du kan. 

ikke gå i møtet uten tillitsvalgt

Anonymkode: fb7f4...b3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 23.41):

 

Hva er gode måter å respondere saklig på foran sjefen når personen pleier å snakke meg i munnen, skryte av høyere utdannelse og rakke ned på andre, og manipulere? 

 

Å krangle på jobben er dumt og unødvendig. Når noen er frekk, usaklig, nedlatende, så kommenterer man bare det: "Nå er du nedlatende," og så skriver man en avviksmelding. Trakassering er uønskede hendelser som du skal føre i avvikssystemet, og det er lederen som skal temme bøllen, ikke du. Særlig ikke når du er alene i dette.

Ta med tillitsvalgt til møtet og lag et notat over hendelsesforløpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...