Gå til innhold

Dere som har hatt baby som begynte i barnehagen under 1år


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva er deres erfaringer? Vi har dessverre ikke mulighet for å utsette. Ting ble dessverre slik uten at vi får gjort noe med det nå. 

Hvordan la dere opp dagene første ukene? Hvordan tok barnet det? Når leverte og når hentet dere? Hva er erfaringen deres med personalet og håndtering av babyer under 1år? Og de andre barna...

Anonymkode: 6accf...0e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt ærlig? 
Vet det ikke er dette du vil høre, men er det en ting her i livet jeg angrer på så er det at min nå 19 år gamle sønn startet i barnehage alt for tidlig. 
Kun 10 mnd, og det var helt jævlig… 

Kan ikke si en eneste positiv ting rundt det. 
Mitt beste råd: gjør alt du kan for å utsette 

Anonymkode: 4829c...896

  • Hjerte 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har 2 barn som begynte i barnehagen før de var 1 år, å det gikk helt fint 😃 

Prøvde og hente de ganske tidlig i begynnelsen, husker jeg.

De var kjempe flinke i barnehagen.

Mine er nå 10 og 12 år, de har det som plommen i egget 

Anonymkode: 49307...ec7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt fint:) hun var 11 mnd når hun begynte... yngste på avdelingen. Flotte ansatte...hun fikk korte dager og etterhvert vanlig dager. Hun er 4 år nå..byttet 2 barnehager oh elsker å være i barnehagen..aldri noe problem;)

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine begynte ved 10 og 11 måneders alder. Det gikk fint for begge. Vi hadde mulighet til ganske korte dager, og fikk dem inn i barnehager med små avdelinger (eldste gikk på en med 12 barn, yngste med ni). Begge trivdes i barnehagen.

Anonymkode: 1bbf7...d96

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Helt ærlig? 
Vet det ikke er dette du vil høre, men er det en ting her i livet jeg angrer på så er det at min nå 19 år gamle sønn startet i barnehage alt for tidlig. 
Kun 10 mnd, og det var helt jævlig… 

Kan ikke si en eneste positiv ting rundt det. 
Mitt beste råd: gjør alt du kan for å utsette 

Anonymkode: 4829c...896

Så hvem var ikke dette bra for? Deg eller barnet? Var det barnehage som ikke gjorde en god jobb? 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eldste begynte ved 15 måneder og yngste ved 10,5 måneder. Ingen problemer med noen av de. Var verst for meg 🙊 korte dager i starten, og minste sov omtrent 3 timer av dagen i barnehagen de første månedene. De er nå 4 og 8, og er helt normale barn 😊

Anonymkode: ed778...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvordan la dere opp dagene første ukene? Hvordan tok barnet det? Når leverte og når hentet dere? Hva er erfaringen deres med personalet og håndtering av babyer under 1år? Og de andre barna.

Første uken var det tilvenning. Barna var fornøyde. Etter første uken startet vi med 9.30-14.30, deretter 9-15 i en uke og så 8-16. Erfaringen med personalet var at de håndterte barna med den største kjærlighet og de gledet seg over å være sammen med akkurat vårt barn. Veldig fornøyd

Anonymkode: ed778...53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofakona skrev (3 minutter siden):

Så hvem var ikke dette bra for? Deg eller barnet? Var det barnehage som ikke gjorde en god jobb? 

Det er ikke bra verken for barnet eller for de større barna på avdelingen at det begynner ti mnd gamle babyer som må bæres rundt.

Anonymkode: 3358a...b9b

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Første uken var det tilvenning. Barna var fornøyde. Etter første uken startet vi med 9.30-14.30, deretter 9-15 i en uke og så 8-16. Erfaringen med personalet var at de håndterte barna med den største kjærlighet og de gledet seg over å være sammen med akkurat vårt barn. Veldig fornøyd

Anonymkode: ed778...53c

Dette er ikke spes korte dager.

Anonymkode: 3358a...b9b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk fint med min to. 11 mnd og 15 mnd ved start. Lang tilvenningsperiode med korte dager (hentet etter hvil)

Anonymkode: 5392c...9b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Dette er ikke spes korte dager.

Anonymkode: 3358a...b9b

Det er korte dager om barna sover også. Noe de fleste gjør mye av rundt den alderen.

Anonymkode: ffb52...07e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minste startet når hun var 10 måneder. Brukte lang tid på tilvenning, men hadde og har bare korte dager (9-14).

Går i en barnehage vi har god erfaring med, samt et helt fantastisk personale. Mye løser seg med kommunikasjon, så vi snakket mye med de ansatte om hva enn som oppsto.

De andre barna var rundt hennes alder, og noen av dem startet allerede da de var 6-9 måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har to barn som begynte i barnehagen før de fylte året. Det var forferdelig for førstemann som var 10,5 mnd. Vi brukte tre uker på tilvenning, noe som ikke vatær nok. Brukte lang tid ved levering (fordi han trengte det), hadde avtale med sjefene om ekstra fleksitid slik at hun var der i maks 5 timer inkl. soving. 

Andremann var en helt annen type, og det gikk bedre, men føltes fortsatt altfor tidlig. 

Med tredjemann sparte vi aktivt gjennom hele graviditeten og permisjonen, og hun var 1,5 år da han begynte.  Det var bedre, og jeg skulle ønske vi hadde gjort det samme med de to første.

Anonymkode: 0ed18...938

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eldste (nå 14år) var 9 måneder da hun begynte i barnehagen.  Det fikk kjempefint. Og må man så må man. 

Hun gikk i studentbarnehage som var tilrettelagt små barn, så de ansatte var superflinke og hadde få barn på avdelingen i forhold til antall voksne. 

Vi voksne prøvde å organisere dagen slik at hun maks var 6 timer i barnehagen til dagen, og i den alderen sov hun 3-4 timer fordelt på to lurer. Så utenom soving og måltider var det ikke mye tid i "leketid" hun hadde i barnehagen.  

 

Da vi fikk barn nr 2 og 3 var vi i en annen situasjon og de var hjemme lenger (hhv til 14mnd og 17mnd). Men jeg angrer ikke på at førstemann begynte så tidlig , det var jo nødvendig at det ble sånn. Enkelt og greit. 

Anonymkode: 08418...dcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min yngste started så smått 7 mnd gammel, korte dager. Er i dag en utrolig harmonisk 9-åring som fungerer veldig bra både sosialt og faglig på skolen. For oss måtte det bli slik pga jobb og flytting. Aldri angret på det.

Anonymkode: e693e...cd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Hva er deres erfaringer? Vi har dessverre ikke mulighet for å utsette. Ting ble dessverre slik uten at vi får gjort noe med det nå. 

Hvordan la dere opp dagene første ukene? Hvordan tok barnet det? Når leverte og når hentet dere? Hva er erfaringen deres med personalet og håndtering av babyer under 1år? Og de andre barna...

Anonymkode: 6accf...0e0

Jeg jobber i barnehage på småbarns avd. med de aller minste. 
Mitt råd er å bruke god tid på tilvenning, og ha så korte dager som mulig. 
Vi er godt bemannet med de minste barna på vår avd. Alle barna har sin egen kontakt person. Vi jobber utifra cos, og vi er tilgjengelig for barna hele tiden. Det er lite planer og aktiviteter, da de små ikke har nytte av det. Det første året i barnehagen handler om trygghet og kun det. Vi sitter stort sett på gulvet og vi har alltid et barn på fanget. Det er mye kos, synging og trygghets skapning. 
Det som er viktig for oss er at foreldrene forteller oss om soverutiner, hva barnet spiser, liker - ikke liker. All informasjon kan hjelpe oss å tilrettelegge for barnet. 
Vi er både inne og ute, men vi ser an barnas behov alt ettersom vær. 
barnas behov kommer alltid først. 
Vi som jobber i barnehage blir veldig glad i barna deres ❤️ 

god kommunikasjon med personalet er helt avgjørende. Har barnet ditt sovet dårlig en natt så si fra, slik at vi kan legge litt tidligere o.l  vis barnet ditt at du er trygg på oss. Dette ved å sette deg på gulvet å leke med barnet og de andre barna og snakker med oss voksne. 
Når du skal gå må du si hade til barnet ditt og gjøre avskjeden kort. Å dra det ut og komme tilbake og gi enda en klem forlenger situasjonen som blir vond for barnet, og du fører da usikkerheten din over på barnet, stol på at vi ivaretar barnet når du går. Det er vondt når barnet gråter når du går, men det er som regel over før du har satt deg i bilen. 
be oss sende en sms eller et bilde når barnet har sluttet å gråte. Dette gjør dagen din bedre. Vi gjør det. 
Husk at barnet gråter fordi du er barnets trygghetsperson. Det er bare et tegn på at barnet ditt har god tilknytning til deg. Men vi har barn som ikke gråter også uten at det betyr at de har dårlig tilknytning. Men korte dager er viktig. Og god tid til tilvenning

 

Anonymkode: 6f375...fc7

  • Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min startet 10 mnd gammel, og det gikk veldig bra. De ansatte var veldig dyktige. Her så hadde vi korte dager, da en leverte, og den andre hentet. Og barnet sov stort sett 3 timer i barnehagen, så da var det 3 timer han var våken i barnehagen.

Sønnen min pratet positivt om denne avdelingen, i mange år etterpå. 

Anonymkode: 42e46...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er deres erfaringer? Vi har dessverre ikke mulighet for å utsette. Ting ble dessverre slik uten at vi får gjort noe med det nå. 

Hvordan la dere opp dagene første ukene? Hvordan tok barnet det? Når leverte og når hentet dere? Hva er erfaringen deres med personalet og håndtering av babyer under 1år? Og de andre barna...

Anonymkode: 6accf...0e0

Her startet barnet når han var 11 mnd. Det gikk kjempe fint 🥰 

Hadde korte dager lenge. Leverte i 9 -9.30 tiden og hentet 14 eller 14.30 de første ukene. 
 

Bare god erfaring 😊 De aller fleste sover jo 1-3 timer også, så mye av tiden går bort på soving, spising og stell😅 De større barna var veldig opptatt av minstemann, og syns det var stas. 

Anonymkode: 81bdc...74c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min begynte før 1 år, og det var verst for meg. Han trivdes godt og hadde aldri noe gråting når jeg skulle dra. Det var vel 6 barn på denne avdelingen og de som jobbet der var varme og fine voksne. Jeg var aldri i tvil om at han fikk alt fra nærhet til moro mens han gikk på småbarn. Jeg er velsig takknemlig ovenfor de ansatte. 

Anonymkode: b1dfb...e49

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...