Gå til innhold

14 åring skal reise med buss, men har ikke gyldig ID, annet enn pass.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Rar problemstilling, men gutten på 14, snart 15, skal ta buss over en lengre strekning om en uke. Problemet er at han ser eldre ut enn det han er pga høyde og kroppsfasong. Han har kun bankkort uten bilde.  

Siden han skal reise alene er jeg redd de ikke vil tro ham på alderen. Å sende med pass er vel litt vel mye? Er dessuten redd for han skal miste det. Vil et bilde av passet på mobilen kunne hjelpe? 

Han har noe bussvegring fravfør, så har ikke lyst til at dette skal gjøre det verre.

Han tar ikke buss til vanlig, og har ikke hatt behov for å legitimere seg før. Hvor strenge er de? 

Anonymkode: 270be...d5b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis de prøver å gi han forelegg så bare be han ta i mot så kan dere bevise senere. Tviler på at det er så mye å bekymre seg for. 

Anonymkode: 8fcf0...cb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud da.

Anonymkode: dc0a8...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det avhenger helt av bussjåføren. Itillegg om det kommer billettkontroll, så må barnet ha legitimasjon.

Stort sett er de strenge, spesielt i de store byene fordi mange ungdommer prøver seg veldig med å jukse med billettene

Men altså man kan klage i ettertid om man skulle få bot.

Anonymkode: afe00...c8c

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ønsker bare å tilrettelegge siden jeg vet han har utfordring med buss. Men dum som jeg  er, har jeg ikke tenkt på ID. Ingen stor by, og jeg vil ikke at han skal få negative erfaringer  (mtp bussvegring). Får sende med han pass, og derettee fikse idkort. Er jo min feil som ikke har tenkt de baner. 

For de som lurer. Relativt nylig samlivsbrudd, og gutt med Asperger .

Har hatt hodet fullt med så mye, samt småsøsken, så har derfor ikke tenkt i de baner.  

Anonymkode: 270be...d5b

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde sendt med pass og fikset idkort som du sier så fort det lar seg gjøre :)

 

Anonymkode: e68f7...53d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestill ID-kort til han. 

Anonymkode: 90679...032

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Rar problemstilling, men gutten på 14, snart 15, skal ta buss over en lengre strekning om en uke. Problemet er at han ser eldre ut enn det han er pga høyde og kroppsfasong. Han har kun bankkort uten bilde.  

Siden han skal reise alene er jeg redd de ikke vil tro ham på alderen. Å sende med pass er vel litt vel mye? Er dessuten redd for han skal miste det. Vil et bilde av passet på mobilen kunne hjelpe? 

Han har noe bussvegring fravfør, så har ikke lyst til at dette skal gjøre det verre.

Han tar ikke buss til vanlig, og har ikke hatt behov for å legitimere seg før. Hvor strenge er de? 

Anonymkode: 270be...d5b

Bilde av pass hjelper ikke noe. La han ta med pass 

Anonymkode: 65e42...f4e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det "litt vel mye" å sende med pass? Hvorfor skulle han miste det? Hvis han roter mye er han kanskje ikke moden til å ta bussen alene over lengre distanser? Dere kan evt prøve å si at det går av lommepengene hvis han mister passet. Eller enda bedre: Null pass = null mobil. 

Anonymkode: 39060...d67

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med pass som leg på byen og jeg, man må jo bare bruke det man har 😅

Anonymkode: b3db8...7c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har to valg.

Send med pass.

Send med nok penger til å kjøpe fullpris-billett.

Alternativt at sønnen din tar krangelen med bussjåføren. Men en med bussvegring tør neppe å stå opp for seg selv.

Anonymkode: 1daae...104

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bussvegring?!?! jaha, her er det jo ganske tydelig hvor sånne holdninger kommer fra..  
og hvorfor kan du ikke bare sende med passet hans? 

Anonymkode: 7bbda...25b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ordne id kort så fort som mulig det er viktigere enn du tror. 

Anonymkode: 34970...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han ut som at han er over 18 år da? Aldersgrensen for barnebillett er jo til og med 17 år nå. 

Anonymkode: 75138...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 10.6.2023 den 5.48):

Bussvegring?!?! jaha, her er det jo ganske tydelig hvor sånne holdninger kommer fra..  
og hvorfor kan du ikke bare sende med passet hans? 

Anonymkode: 7bbda...25b

Han har asperger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ser han ut som at han er over 18 år da? Aldersgrensen for barnebillett er jo til og med 17 år nå. 

Anonymkode: 75138...3b2

Aldersgruppene de forskjellige billetttypene avhenger helt av busselskapet. Så 17 år blir feil å si.

Anonymkode: afe00...c8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye styr bare for å få kjøpt honnør-billett. Er det virkelig så viktig å få spart disse få kronene?

Anonymkode: c7ceb...a41

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 20.09):

Takk for svar. Jeg ønsker bare å tilrettelegge siden jeg vet han har utfordring med buss. Men dum som jeg  er, har jeg ikke tenkt på ID. Ingen stor by, og jeg vil ikke at han skal få negative erfaringer  (mtp bussvegring). Får sende med han pass, og derettee fikse idkort. Er jo min feil som ikke har tenkt de baner. 

For de som lurer. Relativt nylig samlivsbrudd, og gutt med Asperger .

Har hatt hodet fullt med så mye, samt småsøsken, så har derfor ikke tenkt i de baner.  

Anonymkode: 270be...d5b

God idé. La guttungen ta med seg passet, be han oppbevare det på ett sted hele tiden så han ikke mister det og så fikser du det ID-kortet sånn at han er rustet til å bevise hvem han er neste gang uten å bruke pass som bevis på ID 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...