Gå til innhold

Jeg særbehandler barna mine, og med god grunn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to sønner som bor i Oslo, der vi er fra og er i en dum kattepine...

 

Min eldste har millionlønn som 27åring, jobber mye, men heller ikke altfor mye, og har gode ordninger for hjemmekontor, overtidsmat osv, han har egentlig masse penger til å kunne kjøpe seg en leilighet, men vil vente inntil markedet går ned til høsten osv. Min andre sønn har milliongjeld etter å ha tatt en dyr flyveutdannelse (kommer ikke nærmere inn på detaljer her), og vil også studere videre fordi han ikke får jobb i Norge nå. 

 

Min eldste sønn leier vår leilighet i oslo for en generøs pris/familietilbud, men det er en klar avtale at vår andre sønn (og vi) kan bruke deler av den ved behov. Ellers bor vår yngste sønn hjemme og bor og spiser gratis. Det har fungert fint, inntil for nylig da han spurte om å fremleie den over sommeren, da han skal besøke kjæresten i utlandet i et par mnd (som er på utveksling) og jobbe derfra/ta ferie. Vi sa nei, fordi vi ikke vil ha fremmede inn over sommeren når vi selv er borte, men vår yngste sønn kommer til å bo der, og gratis, og det synes min eldste sønn var veldig urettferdig.... Jeg kan ikke forstå dette, han har vært så heldig med jobb osv, min yngste sønn tjener virkelig sure penger og sparer til videre utdanning, det er et ekte lavtlønnsyrke, mens min eldste sønn tjener massevis av penger i en urettferdig kapitalistisk verden....

 

Vi har tilbud sønnen vår å bare flytte ut, men vil han selvfølgelig ikke, ettersom han ikke engang finner et rom på kollektiv for den prisen (ikke at han trives med dette heller), og det vet han utmerket godt. Vi har også tilbudt ham og kjæresten å leie dette over høsten (når hun kommer hjem) videre på korttidsleie fram til jul, så de får testet ut hvordan det er å bo sammen, og de har takket ja, og så kommer han nå og prøver å presse sitronen på en allerede SÅ GUNSTIG avtale og vil at vår yngste sønn betaler deler av leien over sommeren, det er ikke sympatisk, han tjener nesten like mye som mannen min som jobber langt over 100%, og nesten dobbelt så mye som meg, og mer enn meg og lillebroren hans tilsammen, selvom han ikke har en like fysisk slitsom jobb.....

 

Jeg har sagt til ham at han skal si det til oss hvis noe er urettferdig, men det gjør han ikke, han blir bare sur....

Anonymkode: e9cf2...7b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Javel. Hvorfor vil du fortelle dette til tusenvis av fremmede, og hva kan vi bidra med? 

Anonymkode: ee782...b9d

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror burde ta seg en bolle🫣 I en familie skal man kunne unne andre goder. Først var det hans tur. Nå lillebror. 

Anonymkode: db127...e5d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til når kjærestens storfamilie fra utlandet flytter inn og sønnen og kjæresten etterhvert flytter ut.

Anonymkode: 9fb18...a99

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han storebroren passer hvertfall fint inn i det kapitalistiske systemet han jobber innenfor. Sånne folk unner ingen andre noe og de ser ofte bare etter hva de selv kan tjene på diverse ting. Huff, kjipt å vite at man har oppdratt en sånn en, hvor gikk det galt liksom.

Storebror må se tall og bli fortalt hvordan ting står til og hvilke goder også han har fått og vil fortsette å få. For en usmakelig type.

Lillebror har også fått, men hadde dessverre ikke samme interesser eller evner innefor yrker som er godt betalt.

Anonymkode: 89186...ce0

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store bror har ikke noe med dette. Det er dere som bestemmer hvordan dere velger å forvalte deres egen laden og vaden. Hadde forklart det en gang, og deretter ikke gått inn i noen videre diskusjon om dette. Han er kjip og unner ikke andre noe selv når han har mye selv . Dette kan han godt få høre.

Anonymkode: ff878...eb1

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du sier til din eldste sønn at du beklager at du ikke oppdro han skikkelig som barn, men at du skal gjøre ditt beste for og ta igjen det tapte. Den yngste sønnen bor selvsagt i leiligheten DIN gratis i sommer , og siden din eldste sønn ikke setter det og være generøse med familiemedlemmer høyt, tilbyr du han og betale markedspris fra høsten slik at han slipper og føle mer på dette. 

Anonymkode: cf64b...a99

  • Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På tide at storebror står på egne føtter - og betaler for seg (helst i noe han kjøper selv). 
Nå er det lillebrors tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usj, for ei klyse han er. Han kan selvsagt ikke forvente dette.

Anonymkode: 3f610...47a

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags kattepine er du i, presist? 
Det du beskriver høres ut som en kombinasjon av foreldre som i for liten grad innser at voksne barn bør ha et liv ikke sammenfiltret med sine foreldres liv, og manglende evne til å vise barna hvordan verden utenfor «behagelig velstående» fungerer. 

Det hele løses veldig enkelt ved å trappe ned kontakten til det normale - begge sønnene bor for seg selv i egen leid eller eid bosted og treffer dere foreldre en gang i halvåret. 

Anonymkode: 5a353...e30

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Lykke til når kjærestens storfamilie fra utlandet flytter inn og sønnen og kjæresten etterhvert flytter ut.

Anonymkode: 9fb18...a99

Du fikk med deg at hun var på utveksling, eller?

Anonymkode: b7d2c...b3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du sier til din eldste sønn at du beklager at du ikke oppdro han skikkelig som barn, men at du skal gjøre ditt beste for og ta igjen det tapte. Den yngste sønnen bor selvsagt i leiligheten DIN gratis i sommer , og siden din eldste sønn ikke setter det og være generøse med familiemedlemmer høyt, tilbyr du han og betale markedspris fra høsten slik at han slipper og føle mer på dette. 

Anonymkode: cf64b...a99

Dette.

Anonymkode: 51b6f...43e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får eldste begynne å betale markedspris, eller flytte ut når han drar til kjæresten for så å finne seg noe annet når han kommer tilbake.

 

Som flere nevner, i en familie er man rause med hverandre. Man hjelper de med det de trenger hjelp med. Din eldste har fått en godt forsprang med å bo bra og billig og dermed spare masse penger. Andre sønnen trenger hjelp i forhold til å ha mulighet til å betale lånet sitt i form av å bo enda billigere (gratis).

 

Virker som dere sitter bedre i det enn hva mine foreldre har gjort under vår oppvekst. Men de hjalp oss der vi hadde behov. Mitt søsken var uheldig med yrkesvalg (to ganger), og har dermed fått mer økonomisk hjelp enn meg. Men jeg igjen har ikke trengt det. Jeg har derimot fått to foreldre som er veldig tilstedeværende som besteforeldre til mine barn, og vært masse barnevakt 💖. Mitt søsken har ikke hatt barn før nå nylig, men bor for langt unna igjen til å få samme hjelp som jeg har fått. 

 

Nå skal foreldrene våre flytte og vi barna eier en bolig som har blitt brukt som feriehus, og det er der foreldrene våre nå flytter. De skal ikke leie for annet enn kostpris og stå for vedlikehold og oppgradering. Har ingen behov eller lyst til å profitere på familien min. Jeg har forøvrig aldri bodd i boligen, men det har mitt søsken gjort, da betalte hen ikke annet enn hva det kostet å bo der, og sto for vedlikeholdet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel vanlig at søsken blir forskjellsbehandlet siden alle har forskjellige forutsetninger i livet. Min lillesøster er feks mer bortskjemt for hun har slitt mest i livet (psykisk osv) sitt enn meg og han eldste. Naturlig nok vil foreldre gi mindre energi for de barna som får livet bedre til. 

Sånn er det vel for dine barn også, så er greit at lillebror får litt fordeler nå.

Anonymkode: e8558...2e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skal vel ikke betale noe leie i sommer han heller? Men beholder leiligheten allikevel. Jeg synes han høres smålig ut, jeg ville virkelig unnet mitt søsken gratis husleie i samme situasjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva slags kattepine er du i, presist? 
Det du beskriver høres ut som en kombinasjon av foreldre som i for liten grad innser at voksne barn bør ha et liv ikke sammenfiltret med sine foreldres liv, og manglende evne til å vise barna hvordan verden utenfor «behagelig velstående» fungerer. 

Det hele løses veldig enkelt ved å trappe ned kontakten til det normale - begge sønnene bor for seg selv i egen leid eller eid bosted og treffer dere foreldre en gang i halvåret. 

Anonymkode: 5a353...e30

Er normalen å treffe foreldrene en gang i halvåret?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kattugla skrev (28 minutter siden):

Storebror skal vel ikke betale noe leie i sommer han heller? Men beholder leiligheten allikevel. Jeg synes han høres smålig ut, jeg ville virkelig unnet mitt søsken gratis husleie i samme situasjon. 

Det var dette jeg også lurte på. Om storebror må betale leie den måneden lillebror få bo gratis i samme leilighet er ikke det rettferdig. 

Anonymkode: e2d2d...b7e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg er en av de som stusser på at han skal betale leie når broren skal bo der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...