Gå til innhold

Hvorfor får pride en hel måned mens kvinner får en dag?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Entern skrev (1 time siden):

Poenget med aktivisme er vel strengt tatt å presse flertallet til å godta aktivistenes krav.

Ja, det var det jeg skrev også. Pride sit «krav» er vel at alle skal kunne være seg selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 6/9/2023 at 5:22 AM, AnonymBruker said:

Vi har pride måned og det er flagging og tog og markeringer gjennom hele sommeren men vi har bare kvinnedagen? Har ikke kvinner blitt undertrykt? Hvorfor får kvinner én dag mens pride får nesten en hel årstid? I fjor var det pride markeringer i både juli og august.

Anonymkode: cb126...3c6

Fantastisk bra spørsmål som jeg som mann aldri har tenkt på før. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Ja, det var det jeg skrev også. Pride sit «krav» er vel at alle skal kunne være seg selv. 

Det var ihvertfall kravet på et tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor markerer vi ikke 17 mai i hele mai??
Jeg har mange homofile venner så er overhodet ikke noe motstander, men jeg synes PRIDE tar helt av! 
Kvinnedagen kunne vært hele mars, da hadde man blitt rimelig lei det også. 
Kanskje flagge også for hvert land det er krig og urettferdighet, da hadde vi fylt opp hele året.

Anonymkode: 068f5...c91

Jeg forstår ikke hvordan man kan bli lei pride. Jeg hadde sikkert ikke tenkt over at det var pride en gang om ikke kvinneguiden hadde minnet meg på det hvert år. Er det flagene som gjør deg lei? Er du like lei av Coca-Cola logoen eller Kiwi sine skilter? Det kan da ikke være så fælt og se et symbol på kjærlighet…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (9 timer siden):

Det var ihvertfall kravet på et tidspunkt.

Er 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (På 30.6.2023 den 7.53):

Jeg forstår ikke hvordan man kan bli lei pride. Jeg hadde sikkert ikke tenkt over at det var pride en gang om ikke kvinneguiden hadde minnet meg på det hvert år. Er det flagene som gjør deg lei? Er du like lei av Coca-Cola logoen eller Kiwi sine skilter? Det kan da ikke være så fælt og se et symbol på kjærlighet…

Det ligger nok litt mer kompliserte grunner bak motstanden enn at de må se på et regnbueflagg. Jeg har til gode å se noen være motstander av pride pga homofile. 

Jeg tror folk er lei pride fordi det er vanskelig å ta innover seg at nå kan menn være kvinner, kvinner være menn og om man ikke liker noen av delene kan man være fe, hen, den, de, dem osv osv. Og det handler bare om hvordan de føler seg. Jeg har vært kvinne hele mitt liv, og jeg går ikke rundt å føler meg kvinne. Jeg bare er det. Om man fortsatt tenker at den biologiske vitenskapen holder vann så er man både hatefull, transfob og homofob. 

Folk skal for all del få være seg selv. Men man kan ikke tvinges til å tro på noe man ikke tror på. Alikevel blir det tårevåte avisinnlegg om en hotellkjede ikke vil flagge for en politisk sak, og de gir seg ikke før hotellkjeden gir opp. Vi ser professorer, lærere, forfattere og forskere miste jobb, rykte og inntekt fordi de twitrer biologiske fakta. Vi ser bedrifter i øst og vest flagge for en politisk sak som går langt vekk fra retten til å elske den man vil. 

Jeg tror at hvis pride handlet mer om homofili og kjærlighet, og mindre om kjønnsoperasjoner, ikke-binære, kinker og BDMS så hadde ikke motstanden vært så stor blandt helt vanlige nordmenn fra hele det politiske spekteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 9.6.2023 den 5.22):

Vi har pride måned og det er flagging og tog og markeringer gjennom hele sommeren men vi har bare kvinnedagen? Har ikke kvinner blitt undertrykt? Hvorfor får kvinner én dag mens pride får nesten en hel årstid? I fjor var det pride markeringer i både juli og august.

Anonymkode: cb126...3c6

Drittlei dem og flagget deres og deres måned😡

Anonymkode: a16fd...634

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...