Gå til innhold

Hvorfor snakkes det ikke åpent om retroaktiv sjalusi i datingverden?

Majer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det må gå begge veier og på samme måte, da er det helt ok.

Er forventningen kun retta mot kvinner, er den kvinneundertrykkende. 

Anonymkode: 8f4be...665

Har det noen gang slått deg at vi som ikke er ute etter menn rett og slett driter i hvor mange damer en mann har ligget med?

Det er i så fall opp til dere å ikke ville ha en mann som har ligget med en haug av damer.

Ikke oss.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det snakkes jo om hele tiden!

Anonymkode: df261...f43

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvorfor er det så forferdelig om menn ønsker en partner som ikke har vært med mange egentlig :klo: Og hvor sannsynlig er det at noen endrer disse preferansene fordi fremmede personer sutrer om det på KG liksom...

Anonymkode: 29519...3bd

Hvor sannsynlig er det at kvinner slutter å ha sex når de har lyst, bare fordi noen menn ikke ønsker å jobbe med sjalusien sin, tror du? Artikkelen handler i det store og hele om at man må jobbe med sin egen sjalusi. Forfatteren har faktisk gjort en innsats for å jobbe med egen sjalusi. Det er noe helt annet enn å rasjonalisere hvorfor man ikke tåler partners seksuelle forhistorie for så å bestemme at følelsen er legitim og har en rasjonell og gjennomtenkt grunn. Usikkerheten kommer alltid først, og de gode argumentene etterpå. Når det er sagt, kjenner jeg mange kvinner som har slitt med dette, men de har ikke gått til psykolog med dette som et isolert problem. Ofte går de til psykolog fordi de også har masse andre problemer og eller lav selvfølelse og lavt selvbilde og dette er bare en del av det. Veldig menneskelig. Har slitt med det selv, i tidlig tyveårene, da jeg møtte en fyr som hadde hatt mange sexpartnere.

Anonymkode: 5db31...886

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ClausSaus skrev (4 minutter siden):

Har det noen gang slått deg at vi som ikke er ute etter menn rett og slett driter i hvor mange damer en mann har ligget med?

Det er i så fall opp til dere å ikke ville ha en mann som har ligget med en haug av damer.

Ikke oss.

Jeg er forsåvidt enig i at fortidens handlinger er beste indikasjon på framtidens handlinger, så jeg personlig styrer unna menn med "rulleblad" lang som et vondt år, men på bakgrunn av ting du har skrevet før, har jeg en sterk følelse av at du mener det er ulike standarder for menn og kvinner. Det er selvfølgelig helt på trynet og totalt uakseptabelt.

Men, tanken om at fortida innebærer en slags prognose for framtida, den er fornuftig. Selv de verste personer gjør noe fornuftig i blant, Hitler var angivelig en racer på veiutbygging.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ClausSaus skrev (10 minutter siden):

Ikke oss.

Damer legger i mye større grad skylden på seg selv dersom de ikke tåler partners seksuelle forhistorie. Kjenner masse damer dette har plaget. Spesielt når man er ung og mer usikker, er dette et problem. Ofte blir man mer trygg etter hvert.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (14 timer siden):

Det snakkes om det, men på en måte som gir det lavere status enn annen sjalusi og angst. Da får man heller ikke løst problemet.

Grunnen til at det får lav status, er fordi mange menn som tar opp dette ikke legger det frem som et problem hos seg selv, men som et problem hos kvinner. Det er masse tråder her inne som bekrefter det. Det er ikke noe galt med forfatterens syn på det. Han fremstår reflektert og som en som tar tak i ting og sine egne følelser omkring det.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Damer legger i mye større grad skylden på seg selv dersom de ikke tåler partners seksuelle forhistorie. Kjenner masse damer dette har plaget. Spesielt når man er ung og mer usikker, er dette et problem. Ofte blir man mer trygg etter hvert.

Det er jo i så fall utelukkende deres problem. Helt greit å ønske seg en jomfru. At det ønsket sannsynligvis ikke blir oppfylt er også bare sånn det er. Folk kan i det hele tatt slutte og grine. 

Anonymkode: 47dd0...e50

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo i så fall utelukkende deres problem. Helt greit å ønske seg en jomfru. At det ønsket sannsynligvis ikke blir oppfylt er også bare sånn det er. Folk kan i det hele tatt slutte og grine. 

Folk kan grine så mye de vil til venner og psykolog. Men å forvente at andre og fremmede skal underskrive en mening om at kvinner skal eller bør ha færre seksuelle opplevelser så menn unngår ubehagelige følelser - det er en forventning bare bør begrave først som sist.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver gang denne tematikken tas opp, ser man de samme knee-jerk-reaksjonene: hvis en mann ønsker seg/har preferanse for en kvinne som ikke har et voldsomt antall sexpartnere - da er/har mannen - og jeg siterer fra denne tråden med èn eneste side:

- seriøse issues med selvtillit og sårbarhet

- kvinneundertrykkende

- misogynistisk

- kvinnefiendtlige, konservative, autistiske, eiesyke, usikre

Jeg lurer på hva de samme som fremmer slike argumenter tenker om kvinner som ønsker seg en mann som ikke har ligget med et voldsomt antall sexpartnere før henne. Kan de samme beskrivelsene påføre kvinner som har slike preferanser?

Det å ønske seg en partner med få sexpartnere er ikke det samme som å ønske seg en partner som er jomfru, og jeg tviler sterkt på at de fleste som ønsker seg en partner som har få sexpartnere er så urealistiske at de forventer at partneren er jomfru.

Årsaken til at man ønsker seg en partner med få partnere har ingenting med tanker om en "løs vagina" (eller "skitten penis" for menn kanskje?). Det handler om at personer som har hatt en viss type atferd tidligere, har høyere sannsynlighet for å gjenta den samme atferden på et senere tidspunkt. Det er sant for alle typer atferd.

Det er ingen som ønsker å oppleve utroskap, og hvis en person har hatt 100 sexpartnere er sannsynligheten for at vedkommende er utro mot sin partner betydelig mye høyere enn en person som har hatt 1 sexpartner før deg. Slik er det bare, og det har ingen verdens ting med kvinne- eller mannehat å gjøre.

Disse knee-jerk-reaksjonene oppfatter jeg ikke som noe annet enn et slags psykologisk forsvar mot realiteten i sin egen tidligere atferd. Det må være veldig leit å ha hatt så mange sexpartnere at man kanskje ikke en gang husker hvor mange det er snakk om, og vite det at hvis man treffer drømmepartneren i ettertid, så risikerer man at drømmepartneren får så kraftig turn-off når/hvis sannheten skulle komme for en dag at man blir valgt bort pga. slik meningsløs atferd.

Dere som knuller i vildens sky får kose dere med meningsløs sex, det står dere fritt til, men samtidig får dere godta at det finnes potensielle partnere der ute som ikke ønsker dere som partner.

Jeg gjentar: dette gjelder all type atferd, og er noe alle mennesker må godta hvis de har praktisert en atferd som andre opplever som utrygg/ugrei/whatever. Et annet eksempel er tidligere alkoholikere/rusmisbrukere - mange velger bort slike potensielle partnere på grunn av den historikken, nettopp fordi det er høyere sannsynlighet for tilbakefall til den type atferd enn personer som ikke har den historikken.

Anonymkode: 08938...1f7

Men alle disse argumentene - større fare for utroskap, lavere moral osv, gjelder BEGGE kjønn. Som sagt - jeg reagerer ikke på når en jomfru ønsker å finne en annen jomfru. Men det som ofte er med disse retroaktivt sjalu mennene, er at de selv har ligget rundt, men mener det er galt at dama har hatt en håndfull tidligere partnere. 

Du kan heller ikke sammenligne det med alkohol og narkotika. Sex er naturlig for mennesker, og har man høy sexlyst, så er det tortur å gå flere år uten, noe som da vil være tilfellet hvis man ikke finner noen som ønsker å etablere seg med deg i noen år. Jeg har ikke hatt "voldsomt mange sexpartnere", men jeg har imidlertid opplevd det motsatte - at menn som klarer seg fint uten sex i flere år som single, klarer seg tilsvarende fint uten sex i forhold. Det er rart hvordan noen menn forventer at dama avstår fra sex i mange år som singel, for så å forvandles til en umettelig sexgudinne med en gang hun blir definert som "kjæreste". Dette skjer ikke, gutter.

Anonymkode: 30216...4eb

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Folk kan grine så mye de vil til venner og psykolog. Men å forvente at andre og fremmede skal underskrive en mening om at kvinner skal eller bør ha færre seksuelle opplevelser så menn unngår ubehagelige følelser - det er en forventning bare bør begrave først som sist.

Nettopp. Hadde de sagt at ALLE mennesker bør begrense antall sexpartnere på grunn av DERES EGEN helse, psyke osv, hadde vært helt greit. Men at kvinner skal begrense seg for å ikke såre MENNENE - det er vi for lengst forbi i 2023. For øvrig, er det mennene selv som puler disse kvinnene. De kan la være å ligge rundt, så vipps! får vi mange kvinner med få partnere. Det funker ikke å kunne ligge med mange kvinner, og samtidig forvente at mange kvinner har svært få partnere. Regnestykket går rett og slett ikke opp.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Da jeg var søtten, hadde jeg ekstremt store problemer med at min kjæreste hadde hatt to sexpartnere før meg. Jeg spurte han ut og gravde og tenkte på det hele tiden. Gråt og var sint. Tanken på at jeg kunne ha vært sånn i dag, når jeg har bikket tretti, er hårreisende. Det var selvfølgelig synd på meg også, jeg var jo så ekstremt usikker og utrygg, men det var jo ingen andre enn meg selv som kunne be om hjelp til å håndtere det.

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ClausSaus skrev (21 minutter siden):

Ikke oss.

Selvfølgelig. Vi poengterer bare at det er dobbeltstandard. Hvis en mann mener det er sunt med få partnere, og samtidig har mange partnere selv, så er han jo bare en hykler. I tillegg begynner masse prat om biologi, at "menn er laget for å spre sæden sin" og alt annet bullshit, for eksempel at rundbrennere har høy verdi og er veldig ettertraktet. Kanskje for et ONS, men ikke for et forhold. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da jeg var søtten, hadde jeg ekstremt store problemer med at min kjæreste hadde hatt to sexpartnere før meg. Jeg spurte han ut og gravde og tenkte på det hele tiden. Gråt og var sint. Tanken på at jeg kunne ha vært sånn i dag, når jeg har bikket tretti, er hårreisende. Det var selvfølgelig synd på meg også, jeg var jo så ekstremt usikker og utrygg, men det var jo ingen andre enn meg selv som kunne be om hjelp til å håndtere det.

Men når man er 17 år, så er man barnslig, umoden og har null livserfaring. Man har svært begrenset evne til å reflektere over ting, og ser ofte verden i svart-hvitt. Derfor blir det patetisk med voksne menn med fortid som begir seg ut på jomfrujakt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvor sannsynlig er det at kvinner slutter å ha sex når de har lyst, bare fordi noen menn ikke ønsker å jobbe med sjalusien sin, tror du? Artikkelen handler i det store og hele om at man må jobbe med sin egen sjalusi. Forfatteren har faktisk gjort en innsats for å jobbe med egen sjalusi. Det er noe helt annet enn å rasjonalisere hvorfor man ikke tåler partners seksuelle forhistorie for så å bestemme at følelsen er legitim og har en rasjonell og gjennomtenkt grunn. Usikkerheten kommer alltid først, og de gode argumentene etterpå. Når det er sagt, kjenner jeg mange kvinner som har slitt med dette, men de har ikke gått til psykolog med dette som et isolert problem. Ofte går de til psykolog fordi de også har masse andre problemer og eller lav selvfølelse og lavt selvbilde og dette er bare en del av det. Veldig menneskelig. Har slitt med det selv, i tidlig tyveårene, da jeg møtte en fyr som hadde hatt mange sexpartnere.

Nettopp! Din sjalusi - DITT problem. Hvis du ikke ønsker å være sammen med en dame som hadde andre før deg - IKKE BLI SAMMEN MED DENNE DAMA!!! Det er helt greit! Men å bli kjæreste med en dame for så å shame henne og lage helvete for at hun hadde andre før deg, ER IKKE OK!

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg er forsåvidt enig i at fortidens handlinger er beste indikasjon på framtidens handlinger, så jeg personlig styrer unna menn med "rulleblad" lang som et vondt år, men på bakgrunn av ting du har skrevet før, har jeg en sterk følelse av at du mener det er ulike standarder for menn og kvinner. Det er selvfølgelig helt på trynet og totalt uakseptabelt.

Men, tanken om at fortida innebærer en slags prognose for framtida, den er fornuftig. Selv de verste personer gjør noe fornuftig i blant, Hitler var angivelig en racer på veiutbygging.

Nettopp. Hvorfor skal en rundbrenner plutselig slutte å ligge rundt bare fordi han er i et forhold? Uansett kjønn, er det en viss mekanisme bak denne oppførselen. Denne mekanismen kan være forskjellig - alt fra veldig høy sexlyst kombinert med uflaks mht. motsatt kjønn med tanke på etablering av forhold (ingen er interessert i noe seriøst, mens behovet er der), trang til å kjede seg rundt en og samme partner, svært stor behov for variasjon osv. De to siste egenskapene utgjør stor fare for utroskap - man blir jo lei den samme dama i forhold. For min del endte det opp i utroskap og sexnekt fra mannens side i et tidligere forhold. Han var ikke vant med å være med en og samme dame over tid, og mistet lysten på meg.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Inntrykket av at dette snakkes om støtt og stadig?

Forøvrig noe av det rareste jeg vet om, er sjalusi for vann under brua.

Noe så meningsløst å bruke energi på. 
Man må ha seriøse issues med selvtillit og sårbarhet om man blir sjalu på sånne ting.

Anonymkode: 45b85...f8c

Ja, men mener du at man ikke kan ta opp slike tema om man har "issues"? 

Jeg kjenner jeg blir provosert av slike dømmende og lettvinte svar. Om du synes noe er rart kan det være normalt for andre. 

Endret av Violetta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Grunnen til at det får lav status, er fordi mange menn som tar opp dette ikke legger det frem som et problem hos seg selv, men som et problem hos kvinner. Det er masse tråder her inne som bekrefter det. Det er ikke noe galt med forfatterens syn på det. Han fremstår reflektert og som en som tar tak i ting og sine egne følelser omkring det.

Nettopp. Forfatteren har skjønt det - ansvaret ligger hos ham - og har jobbet seg gjennom sjalusien. Menn som skylder på kvinner for egne følelser, nederlag osv på annen side, er patetiske (min mening). Det er ikke kvinnenes skyld at ikke flere menn søker seg til høyere utdanning, det er ikke kvinnenes skyld at menn ønsker seg jomfruer på 25 når de selv er over 40 med liggeliste lang som et vondt år, det er ikke kvinnenes skyld at menn ikke finner seg veldig unge damer når de har bikket 40 og ENDELIG er klare for forhold og barn. Det er deres eget problem, som de selv må løse.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Violetta skrev (Akkurat nå):

Jeg kjenner jeg blir provosert av slike dømmende og lettvinte svar. Om du synes noe er rart kan det være normalt for andre. 

Selvfølgelig kan man ta opp et slik tema. Hvis mannen min kom til meg og fortalte at han var sjalu på mine tidligere partnere, ville jeg ha snakket med ham om det og foreslått noen løsninger - jobbe med sjalusien, slå opp og finne seg ei jomfru osv.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hver gang denne tematikken tas opp, ser man de samme knee-jerk-reaksjonene: hvis en mann ønsker seg/har preferanse for en kvinne som ikke har et voldsomt antall sexpartnere - da er/har mannen - og jeg siterer fra denne tråden med èn eneste side:

- seriøse issues med selvtillit og sårbarhet

- kvinneundertrykkende

- misogynistisk

- kvinnefiendtlige, konservative, autistiske, eiesyke, usikre

Jeg lurer på hva de samme som fremmer slike argumenter tenker om kvinner som ønsker seg en mann som ikke har ligget med et voldsomt antall sexpartnere før henne. Kan de samme beskrivelsene påføre kvinner som har slike preferanser?

Det å ønske seg en partner med få sexpartnere er ikke det samme som å ønske seg en partner som er jomfru, og jeg tviler sterkt på at de fleste som ønsker seg en partner som har få sexpartnere er så urealistiske at de forventer at partneren er jomfru.

Årsaken til at man ønsker seg en partner med få partnere har ingenting med tanker om en "løs vagina" (eller "skitten penis" for menn kanskje?). Det handler om at personer som har hatt en viss type atferd tidligere, har høyere sannsynlighet for å gjenta den samme atferden på et senere tidspunkt. Det er sant for alle typer atferd.

Det er ingen som ønsker å oppleve utroskap, og hvis en person har hatt 100 sexpartnere er sannsynligheten for at vedkommende er utro mot sin partner betydelig mye høyere enn en person som har hatt 1 sexpartner før deg. Slik er det bare, og det har ingen verdens ting med kvinne- eller mannehat å gjøre.

Disse knee-jerk-reaksjonene oppfatter jeg ikke som noe annet enn et slags psykologisk forsvar mot realiteten i sin egen tidligere atferd. Det må være veldig leit å ha hatt så mange sexpartnere at man kanskje ikke en gang husker hvor mange det er snakk om, og vite det at hvis man treffer drømmepartneren i ettertid, så risikerer man at drømmepartneren får så kraftig turn-off når/hvis sannheten skulle komme for en dag at man blir valgt bort pga. slik meningsløs atferd.

Dere som knuller i vildens sky får kose dere med meningsløs sex, det står dere fritt til, men samtidig får dere godta at det finnes potensielle partnere der ute som ikke ønsker dere som partner.

Jeg gjentar: dette gjelder all type atferd, og er noe alle mennesker må godta hvis de har praktisert en atferd som andre opplever som utrygg/ugrei/whatever. Et annet eksempel er tidligere alkoholikere/rusmisbrukere - mange velger bort slike potensielle partnere på grunn av den historikken, nettopp fordi det er høyere sannsynlighet for tilbakefall til den type atferd enn personer som ikke har den historikken.

Anonymkode: 08938...1f7

Vel, det du ignorerer her er jo nettopp at mange i disse diskusjonene mener at kvinner bør ha færre sexpartnere, at menn som ligger med mange kvinner har evner, mens kvinner som ligger med mange menn, sprer bena, er oppmerksomhetssyke og har psykiske vansker. Jeg ser nesten aldri at man blir fordømt dersom man ønsker en partner med få sexpartnere samtidig som man holder samme standard for seg selv. Du vet bare hva du mener og jeg skjønner ikke hvorfor du beskytter ytringene til folk som nettopp har dobbeltstandard og fremstiller kvinner med x antall partnere (man vet aldri om de mener fem eller tjue eller femti eller hundre) som løse, med dårligere moral og dømmekraft, ingen genuin sexlyst men høy oppmerksomhetssyke, etc etc. Din mening er helt fair, men det er fordi du holder deg til din preferanse og ikke fremstår som en hykler. Det er mange her inne som går langt utover sin egen preferanse og i stedet presenterer masse pseudo-teorier.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Violetta skrev (6 minutter siden):

Jeg er hundre prosent med på at man kan ta opp slike tema. Min nåværende kjæreste hadde et problem med min fortid. Jeg har hatt sex med kanskje tjue, han har hatt tre. Han er også ganske engstelig av seg og innrømmer at han bok hadde hatt sex med flere hvis han var litt mer frempå av seg. Han er moden og tar det opp direkte. Sier han er sjalu og sliter med det og vi prater sammen og er fortrolige med hverandre. Så blir han tryggere. Hadde det derimot vært er mønster at han ble sint og anklaget meg for de tingene som en del her inne gjør, hadde forholdet vært over. Jeg anser ham som voksen når han tar opp følelsene sine på den måten han gjør nettopp fordi han vet hva som er hva og ikke spyr ut masse generelle fordommer om kvinner som har hatt sex før og hvorfor de har det.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...