Gå til innhold

Hvorfor snakkes det ikke åpent om retroaktiv sjalusi i datingverden?

Majer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
ClausSaus skrev (2 minutter siden):

Du prater bare tull.

Jeg har ingen "standard" for menn i det hele tatt.

For jeg er ikke interessert i menn.

Hvordan er det mulig å ikke forstå dette?

Du har standard for deg selv, og du er mann, ikke sant? Eller har du null standard for deg selv, men masse standarder for damene? 

Anonymkode: 30216...4eb

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
ClausSaus skrev (Akkurat nå):

Du prater bare tull.

Jeg har ingen "standard" for menn i det hele tatt.

For jeg er ikke interessert i menn.

Hvordan er det mulig å ikke forstå dette?

Jeg har ikke standard for menn jeg heller, Claus. Og vet du hvorfor? Fordi jeg skal leve sammen med én mann. Hva i all verden får deg til å tro at man skal gå rundt med standarden sin og dømme en hel gruppe fordi man ønsker at de skal oppføre seg mer attraktivt mens man mener at ens egen oppførsel, som er helt lik, ikke gjør noe med ens egen attraktivitet, når aktiviteten er en aktivitet som er felles for begge kjønn. Man ser jo totalt molbo ut utenfra.

Anonymkode: 5db31...886

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Men disse standardene handler om moral. En mann som høvler over dame etter dame, gjerne juger til dem om at han er interessert i noe seriøst, har lavere moral mht. sex og forhold enn en mann som er tilhenger av faste forhold. Når en mann med slik fortid forventer at dama har enten null eller svært, svært få tidligere partnere, så forventer han at hun har bedre moral enn henne. I tillegg forventer han at hun har lav sexlyst som singel, men høy sexlyst i forhold. Det er utopi.

Sant. Har bare datet èn mann som gravde i fortiden min og ga nedsettende bemerkninger og fikk meg til å føle meg billig selv om jeg hadde laaangt færre sexpartnere enn han. Jeg spurte aldri han heller og nevnte aldri hans fortid, men han kunne likevel ikke dy seg med å trykke meg ned pga ting som skjedde for opptil 10 år siden. Disse kommentarene kom gjerne opp når jeg var kåt og ivrig også, så jeg skammet meg noen ganger når jeg tok initiativ til sex.

Selv hadde han trekanter, husker ikke navnet på halvparten av de han hadde ligget med, hadde ligget med damer på mellom 18-50 år osv. Han forklarte det hele med at det handlet om hva som er attraktivt for menn. Var ikke vanskelig å dumpe han å gå raskt videre for å si det slik 😅

Anonymkode: 68333...dfa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har standard for deg selv, og du er mann, ikke sant? Eller har du null standard for deg selv, men masse standarder for damene? 

Jeg skal da for faen ikke være i et forhold med meg selv…? 🤦‍♂️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er et forsøk på å relativisere begrepet dobbeltstandard så mye som mulig så det ikke gir mening lenger. Så kan man ikke anklage menn med dobbeltstandard for dobbeltstandard lenger. Både lurt og dumt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er du seriøs? At en du er kjæreste med i nåværende tid har følelser for andre er vondt og skaper sjalusi for normale mennesker som elsker kjæresten sin. Å være sjalu på ting som hendte før man møttes kan ikke sammenlignes. Alt handler om kontroll, angst handler også om kontroll, det er en illusjon hvor man tror man er trygg for eksempel å bli forlatt ved å styre omgivelser man ikke egentlig får gjort noe med

Begge tilfellene handler om kontroll. Hvorfor mener du de ikke kan sammenlignes? Sjalusi er sjalusi. Man trenger ikke nødvendigvis å gå fra kjæresten hver gang man har følelser for andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri møtt kvinner som var opphengt i jomfrumenn, så jo, det gjelder for det meste bare menn.

Dette er jo din anekdotiske erfaring, all den tid du neppe har truffet et representativt utvalg av kvinnepopulasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ClausSaus skrev (Akkurat nå):

Jo, det skal du. Derfor ble du gjøre forholdet til deg selv så levelig og sant som mulig.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke standard for menn jeg heller, Claus. Og vet du hvorfor? Fordi jeg skal leve sammen med én mann. Hva i all verden får deg til å tro at man skal gå rundt med standarden sin og dømme en hel gruppe fordi man ønsker at de skal oppføre seg mer attraktivt mens man mener at ens egen oppførsel, som er helt lik, ikke gjør noe med ens egen attraktivitet, når aktiviteten er en aktivitet som er felles for begge kjønn. Man ser jo totalt molbo ut utenfra.

Nettopp. Vil man ha ei jomfru, så velger man ei jomfru og er fornøyd med det. Det man da IKKE gjør, er å shame kvinner som helhet, ha masse forventninger til kvinner man aldri kommer til å være sammen med, eller bli sammen med en kvinne lavere enn standarden og lage helvete for henne.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
ClausSaus skrev (5 minutter siden):

Feil.

Vurderte å skrive riktig, men skriver lol u stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det bør du. For å kunne gi noe til en partner, må man først bli kjent med seg selv, lære å elske seg selv og reflektere over sine gode og dårlige sider. Først da har du noe å gi til noen andre. Å ha masse krav til damene og null krav til seg selv er svært lite sjarmerende.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (2 minutter siden):

Dette er jo din anekdotiske erfaring, all den tid du neppe har truffet et representativt utvalg av kvinnepopulasjonen.

Finn gjerne en link tilsvarende artikkelen som diskuteres i tråden, der kvinner er sjalu på menns tidligere partnere og lager helvete for partneren på grunn av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, Majer said:

Begge tilfellene handler om kontroll. Hvorfor mener du de ikke kan sammenlignes? Sjalusi er sjalusi. Man trenger ikke nødvendigvis å gå fra kjæresten hver gang man har følelser for andre.

Ja, men når det er noe i nåværende tid omhandler det begge. Når det er noe i fortiden før man møttes omhandler det ikke den sjalu mannen

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Sant. Har bare datet èn mann som gravde i fortiden min og ga nedsettende bemerkninger og fikk meg til å føle meg billig selv om jeg hadde laaangt færre sexpartnere enn han. Jeg spurte aldri han heller og nevnte aldri hans fortid, men han kunne likevel ikke dy seg med å trykke meg ned pga ting som skjedde for opptil 10 år siden. Disse kommentarene kom gjerne opp når jeg var kåt og ivrig også, så jeg skammet meg noen ganger når jeg tok initiativ til sex.

Selv hadde han trekanter, husker ikke navnet på halvparten av de han hadde ligget med, hadde ligget med damer på mellom 18-50 år osv. Han forklarte det hele med at det handlet om hva som er attraktivt for menn. Var ikke vanskelig å dumpe han å gå raskt videre for å si det slik 😅

Han er sikkert en av dem som sutrer på nett over å være ufrivillig barnløs og singel. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men når det er noe i nåværende tid omhandler det begge. Når det er noe i fortiden før man møttes omhandler det ikke den sjalu mannen

Nettopp. I nåtid kan man endre på noe, foreta seg noe osv. Fortiden ligger fast - man kan ikke gjøre noe med det eller endre på det. Derfor er det idiotisk å være sjalu på noe som har skjedd for 10 år siden. Man har enda ikke oppfunnet tidsmaskin.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Raptuss skrev (14 timer siden):

Å ja.. du har aldri opplevd det eller hørt om det så da kan det umulig eksistere… det hadde jeg ikke tenkt på nei.. 

At jeg har opplevd det selv har ingen betydning? Jeg sier ikke at det er vanlig, eller noe alle menn gjør, kun at det er i de tilfellene det absolutt ikke er greit. 

Jeg har også opplevd dette, flere ganger til og med. Så ja, den slags sjalusi er høyst reelt.

Anonymkode: c048b...8fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det er et forsøk på å relativisere begrepet dobbeltstandard så mye som mulig så det ikke gir mening lenger. Så kan man ikke anklage menn med dobbeltstandard for dobbeltstandard lenger. Både lurt og dumt.

Nei. Det er et forsøk på å få tydeligvis ikke spesielt intelligente kvinner til å forstå at det er to separate "standarder" vi snakker om.

Det ene er kvinners "standard" for menn, det andre er menns "standard" for kvinner.

Og på samme måte som kvinner står fritt til å definere "standarden" sin for menn akkurat som de vil, står menn fritt til tilsvarende.

Det finnes ingen grunn i verden til at det kvinner vil ha i en mann skal være "synkronisert" med hva menn vil ha i en kvinne.

Å omtale hva kvinner vil ha i en mann og hva menn vil ha i en kvinne som en enkelt "standard" er bare å prate tull.

Det er ikke en "standard" vi snakker om – hverken dobbel eller enkel.

Det er to.

Endret av ClausSaus
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi de aller fleste har vett nok til å sky mennesker som ikke greier godta at folk har hatt ett liv før dem som pesten.

Anonymkode: 6dab9...9a4

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Majer skrev (17 timer siden):

Det snakkes om det, men på en måte som gir det lavere status enn annen sjalusi og angst. Da får man heller ikke løst problemet.

Hva er ditt forslag til løsning på dette høyst personlige problemet? 

Mitt:De som sliter med dette bør la være å stille spørsmål angående partners seksuelle fortid, bare ikke spør. 

Anonymkode: ab1f6...52f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Det er et forsøk på å få tydeligvis ikke spesielt intelligente kvinner til å forstå at det er to separate "standarder" vi snakker om.

Det ene er kvinners "standard" for menn, det andre er menns "standard" for kvinner.

Og på samme måte som kvinner står fritt til å definere "standarden" sin for menn akkurat som de vil, står menn fritt til tilsvarende.

Det finnes ingen grunn i verden til at det kvinner vil ha i en mann skal være "synkronisert" med hva menn vil ha i en kvinne.

Å omtale hva kvinner vil ha i en mann og hva menn vil ha i en kvinne som en enkelt standard er bare å prate kollektivistisk tull.

Det er ikke en standard vi snakker om – hverken dobbel eller enkel.

Nei, men hvis menn vil ha jomfruer, mens flest kvinnelige jomfruer vil ha mannlige jomfruer, vil ikke regnestykket gå opp. Det vil heller ikke gå opp hvis alle kvinner bestemmer seg å tilpasse seg menns standard og slutter med tilfeldig sex utenfor faste forhold, alle som en. Da vil mennene tvinges inn i forhold de ikke vil ha, bare for å få seg noe. Muligheten for menn til å utforske og ligge rundt som unge voksne, vil forsvinne. Hvis menn er fornøyd med å ha få, faste partnere i løpet av livet, så er det bare bra. Men de fleste menn mellom 20 og 30 ønsker seg noe mer enn EN fast partner hele tiden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...