Gå til innhold

Får petit/tynne mødre babyene før termin ?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har pcos. Jeg er aktiv (trener 4 dager i uka) men overvektig. Med begge mine barn gikk jeg 13 og 15 dager over tiden uten at fødsel starter av seg selv og det endte med keisersnitt begge ganger. Ingen modning av livmorhals eller noen tegn til at kroppen forsto at man var gått over tiden. 

jeg la parallelt merke til at mine slanke «petit» kollegaer fikk babyene sine før termin eller til termin. Gjerne 2-3 uker før, helt av seg selv . Jeg har nå hospitert litt på helsestasjon og ser det samme. De petit/veldig slanke mødrene fikk babyene før termin .  
 

er det noen sammenheng ? Eller er det jeg som er dum? 
kjenner det er sårt å gå så lenge over begge ganger uten at noe som helst hendte av seg selv 

Anonymkode: d8c0f...396

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er liten og slank. Gikk en uke over tiden. Graviditeten gikk normalt, men fødselen var over gjennomsnittlig krevende.

Anonymkode: 08405...b23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte begge før termin. er vel petite ish. aner ikke om det har noe med saken å gjøre, aldri tenkt over?

Anonymkode: c357f...bf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er petit og slank, fødte 11 dager over termin.

Anonymkode: d78cb...a42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er bitteliten, 157/48... født på termin, 3 uker før termin og 2 uker etter 😂 så for meg var det ingen sammenheng. 

Anonymkode: d8bf4...05c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har pcos. Jeg er aktiv (trener 4 dager i uka) men overvektig. Med begge mine barn gikk jeg 13 og 15 dager over tiden uten at fødsel starter av seg selv og det endte med keisersnitt begge ganger. Ingen modning av livmorhals eller noen tegn til at kroppen forsto at man var gått over tiden. 

jeg la parallelt merke til at mine slanke «petit» kollegaer fikk babyene sine før termin eller til termin. Gjerne 2-3 uker før, helt av seg selv . Jeg har nå hospitert litt på helsestasjon og ser det samme. De petit/veldig slanke mødrene fikk babyene før termin .  
 

er det noen sammenheng ? Eller er det jeg som er dum? 
kjenner det er sårt å gå så lenge over begge ganger uten at noe som helst hendte av seg selv 

Anonymkode: d8c0f...396

Er normalt slank (ikke undervektig) og har født i uke 30, 36 og 40. 

Anonymkode: fbc9b...492

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var veldig slank, hva man kan kalle ekstremt undervektig. Alle tre kom langt på overtid og måtte igangsettes ellet tas med ks. Barna var over gjennomsnittlige  store, og ferdige for lengst.

Anonymkode: dc38d...b04

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er liten og tynn. Fødte guttene 14 og 6 dager før termin.

Anonymkode: 1fdd7...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

158cm og 47-50kg 

Første født 14 dager over termin 

Andre født 2 dager over termin 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er logikken i at fettmengden har noe å si for når man føder?

Anonymkode: 91f45...d2a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en sykdom som gjorde at jeg gikk ned 20 kg. Fødte 1 mnd for tidlig. Men pga kroppen ikke klarte mer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nesten 100 kg og 168 cm sist jeg var høygravid (veide 74 før jeg ble gravid). Fødte spontant 2 uker før termin. Altså langt fra petit😅 

Anonymkode: 46655...eb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg var nesten 100 kg og 168 cm sist jeg var høygravid (veide 74 før jeg ble gravid). Fødte spontant 2 uker før termin. Altså langt fra petit😅 

Anonymkode: 46655...eb4

Samme her, bare at det var 3 uker før termin (og veide 82 før graviditeten). 😅 

Anonymkode: e5831...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var 115 kg med alle mine 4. ikke petit og ikke naturlig slank. Født 4 uke 35,37,38,36

Anonymkode: 0f563...29e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er petite og slank. Mitt barn ble født i uke 41+5.

Anonymkode: 092ad...100

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 1.55 og ca. 45 kg når jeg ikke er gravid, og både mamma og mormor er på samme størrelse. Mormoren min fødte prematurt, og rundt uke 37, moren min 1-2 uker på overtid og jeg har født mine i uke 40.

Jeg har hørt eller lest et eller annet sted at om en er veldig liten, kan en komme til å føde litt tidligere fordi det blir trangt, men om det er hold i det vet jeg ikke. Det er nok veldig mange faktorer som spiller inn. Det jeg mener stemmer, men med jordmoren jeg gikk til i svangerskapene som eneste kilde, er at kvinner har litt ulike svangerskapslengder på samme måte som at vi har litt ulik sykluslende. For flertallet er et svangerskap 40 uker og noen dager, men for noen er svangereskapet naturlig over i uke 38. Det er sannsynlig at en føder rundt samme tid som i første svangerskap igjen, men med masse unntak fordi mange faktorer spiller inn. 

Anonymkode: 08dc5...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er liten og slank. Fikk baby en uke etter termin. Venninne høy og litt kraftig. Fikk første baby 3 uker før termin, og de to neste også før termin. 

Nei, det har ingen sammenheng.

Anonymkode: af3ec...cac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er slank og fødte tre dager på overtid :) 

Anonymkode: 4a641...06b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...