Gå til innhold

Hvor bør man bo med familie i Oslo?


WilliamB

Anbefalte innlegg

Jeg og familien skal flytte til Oslo ila året. Både jeg og kona jobber i områdene rundt Ullevåll.

Hvor er det bra å bo i Oslo?

Har de samme kravene som sikkert mange andre har. Ikke så alt for lang reisevei til jobb (ca. 30 min). Ønsker hus, men må ikke være stor enebolig. Kan også være rekkehus av nyere standard. Gode skoler og barnehager (ikke så mange innvandrere mao). Ikke så langt unna friluftsområder eller fine parker. Maks budsjett er ca. 15-16 millioner.

Røa? Nordstrand? Kjelsås?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere skal jobbe på Ullevål ville jeg bodde på den siden av byen med tanke på rush trafikk osv.

Nydalen, Kjelsås, Nordberg, Ullevål, Vinderen, Slemdal osv☺️ De fleste områder der er fine for familier ☺️

Anonymkode: 74140...2cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåsen, Nordberg, Ullevål. Grefsen. 

Anonymkode: 12428...ef5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pri 1 må være best mulig oppvekstvilkår for ungene, uansett hvor dere havner. Og da tenker jeg det trumfer reisetid.

Jeg ville vurdert Bærum øst.

Vurder også å tenke litt annerledes: med den nye Follobanen er Ski og Ås mer aktuelle plasser enn noensinne.

Skal dere absolutt bo i Oslo med barn, så holder jeg en knapp på Nordstrand (STOR forskjell på Nordstrand og Søndre Nordstrand 😉 ), men det er kanskje ikke ideelt hvis dere jobber ved Ullevål... Nordberg er i samme kategori, men med kortere reisevei.

 

 

Anonymkode: d06ed...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjelsås/Grefsen/Nydalen! Innafor budsjettmessig for rekkehus i alle fall, veldig praktisk om man jobber på Ullevål (kan enkelt sykle dit), gode skoler, nære marka og elva, ikke blendahvitt, nær kino og shopping, godt utvalg fritidsaktiviteter for barn i nærområdet, kjempefint å ferdes ned langs elva til mer sentrale deler av byen. Ulempe: kanskje i overkant ressurssterkt, samt høy idrettsfaktor.

Anonymkode: 5c31e...b53

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Pri 1 må være best mulig oppvekstvilkår for ungene, uansett hvor dere havner. Og da tenker jeg det trumfer reisetid.

Jeg ville vurdert Bærum øst.

Vurder også å tenke litt annerledes: med den nye Follobanen er Ski og Ås mer aktuelle plasser enn noensinne.

Skal dere absolutt bo i Oslo med barn, så holder jeg en knapp på Nordstrand (STOR forskjell på Nordstrand og Søndre Nordstrand 😉 ), men det er kanskje ikke ideelt hvis dere jobber ved Ullevål... Nordberg er i samme kategori, men med kortere reisevei.

 

 

Anonymkode: d06ed...696

Hvor i Bærum øst er det fint og enkel reisevei til f.eks. Majorstua?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Med såpass mye tilgjengelig ville jeg sett i området fra Lindern, rundt Ullevål og oppover mot Tåsen. 

Mange veldig hyggelige områder der. 

Og eksempler på hva man kanskje kan få i området:
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=305733945

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=306236013

Anonymkode: c2d08...e68

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WilliamB skrev (2 timer siden):

Hvor i Bærum øst er det fint og enkel reisevei til f.eks. Majorstua?

Jar. Tar 10-15 minutter med banen til Majorstuen. Derfra er det utallige busser mot Ullevål.  

Anonymkode: 7ec53...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med såpass mye tilgjengelig ville jeg sett i området fra Lindern, rundt Ullevål og oppover mot Tåsen. 

Mange veldig hyggelige områder der. 

Og eksempler på hva man kanskje kan få i området:
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=305733945

https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=306236013

Anonymkode: c2d08...e68

Ullevål Hageby er et bra sted å bo med barn, sentralt. Litt for mye venstre/MDG miljø der for min del. 

Anonymkode: 7ec53...a0d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WilliamB skrev (2 timer siden):

Hvor i Bærum øst er det fint og enkel reisevei til f.eks. Majorstua?

Hvorfor i h:;((? skal man bo i Bærum med reisevei når man kan bo rett ved arbeidet? Tror det de fleste i Oslo-området setter minst pris på fulle busser, kø og veier som er fulle av biler, syklister og busser av alt som finnes her!  Områdene rundt Ullevål passer på ts veldig fint. Nær både skog og sentrum. Veldig dyrt, så dere får ikke det store husket, men ellers er alt fint. Bærum er mye dårligere når det gjelder kollektivtrafikk, det er et kuldehull, mange stygge områder (Bekkestua senter feks er grusomt) og mange plages av mye trafikkstøy. 

Anonymkode: e5771...f46

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

WilliamB skrev (2 timer siden):

Hvor i Bærum øst er det fint og enkel reisevei til f.eks. Majorstua?

Langs Kolsåsbanen eller Østeråsbanen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WilliamB skrev (På 6.6.2023 den 22.06):

Jeg og familien skal flytte til Oslo ila året. Både jeg og kona jobber i områdene rundt Ullevåll.

Hvor er det bra å bo i Oslo?

Har de samme kravene som sikkert mange andre har. Ikke så alt for lang reisevei til jobb (ca. 30 min). Ønsker hus, men må ikke være stor enebolig. Kan også være rekkehus av nyere standard. Gode skoler og barnehager (ikke så mange innvandrere mao). Ikke så langt unna friluftsområder eller fine parker. Maks budsjett er ca. 15-16 millioner.

Røa? Nordstrand? Kjelsås?

Du vet at det frekventerer innvandrere på KG, ikke sant? Hvordan skal vi svare på ditt spørsmål?

Jeg bor på Kjelsås, da kan du kanskje ikke flytte hit da?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

blui89 skrev (1 minutt siden):

Du vet at det frekventerer innvandrere på KG, ikke sant? Hvordan skal vi svare på ditt spørsmål?

Jeg bor på Kjelsås, da kan du kanskje ikke flytte hit da?

Det er altså innmari vanskelig å forstå at ts foretrekker barnehager / skoler hvor det i hovedsak snakkes vanlig, god norsk, framfor skoler hvor mye av tida det/de første årene må brukes til helt grunnleggende norskopplæring? Ønsker ikke du det samme for dine barn? 

Anonymkode: 5c31e...b53

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

38 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er altså innmari vanskelig å forstå at ts foretrekker barnehager / skoler hvor det i hovedsak snakkes vanlig, god norsk, framfor skoler hvor mye av tida det/de første årene må brukes til helt grunnleggende norskopplæring? Ønsker ikke du det samme for dine barn? 

Anonymkode: 5c31e...b53

Du vet at de første pakistanerne kom til Norge på midten av 60-tallet?

Anonymkode: c377a...edd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at hvis dere skal jobbe på Ullevål så ville jeg bodd enten på ullevål-området eller Nordstrand. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vålerenga og Kampen er supre områder der man kan ta 20 bussen direkte til Ullevål eller sykle på 0 komma niks, god miks mtp mangfold på skolene og det finnes rekkehus og eneboliger, selv om det jo koster litt, men det gjør jo alt på Oslo vest også.

Anonymkode: f2d74...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Du vet at de første pakistanerne kom til Norge på midten av 60-tallet?

Anonymkode: c377a...edd

Ja.

Anonymkode: 5c31e...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor i h:;((? skal man bo i Bærum med reisevei når man kan bo rett ved arbeidet? Tror det de fleste i Oslo-området setter minst pris på fulle busser, kø og veier som er fulle av biler, syklister og busser av alt som finnes her!  Områdene rundt Ullevål passer på ts veldig fint. Nær både skog og sentrum. Veldig dyrt, så dere får ikke det store husket, men ellers er alt fint. Bærum er mye dårligere når det gjelder kollektivtrafikk, det er et kuldehull, mange stygge områder (Bekkestua senter feks er grusomt) og mange plages av mye trafikkstøy. 

Anonymkode: e5771...f46

Barnas oppvekstvilkår og ikke minst skoleressurser bør kanskje telle mer enn å bo "rett ved arbeidet"?

Og så er du kanskje litt vel bombastisk med å avfeie Bærum øst som et kuldehøl med dårlig kollektivtilbud, der mange plages av trafikkstøy? Det er vel maksimal generalisering, med lite rot i virkeligheten? 😄

Plenty av busser og ekspressbusser til Oslo, to t-banelinjer, trikk til Bekkestua. Trafikkstøy tror jeg de aller færreste i området reflekterer nevneverdig over, men noen vil det selvsagt være nær hovedveier. I det store og hele består jo Bærum øst at digre villaområder mellom bygrensa og Øverlandselva...

Kuldehøl finnes her og der, men det er jo VELDIG lokalt. 🙂

Anonymkode: d06ed...696

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Barnas oppvekstvilkår og ikke minst skoleressurser bør kanskje telle mer enn å bo "rett ved arbeidet"?

Og så er du kanskje litt vel bombastisk med å avfeie Bærum øst som et kuldehøl med dårlig kollektivtilbud, der mange plages av trafikkstøy? Det er vel maksimal generalisering, med lite rot i virkeligheten? 😄

Plenty av busser og ekspressbusser til Oslo, to t-banelinjer, trikk til Bekkestua. Trafikkstøy tror jeg de aller færreste i området reflekterer nevneverdig over, men noen vil det selvsagt være nær hovedveier. I det store og hele består jo Bærum øst at digre villaområder mellom bygrensa og Øverlandselva...

Kuldehøl finnes her og der, men det er jo VELDIG lokalt. 🙂

Anonymkode: d06ed...696

Uenig i at barns oppvekstvilkår er bedre der. Og skoleresultatene er bedre i Oslo. Bærum øst er absolutt ikke noe pent område, eller ligger spesielt bra til. Så da forstår jeg virkelig ikke hvorfor man skal flytte dit når man skal jobbe i Oslo.

Anonymkode: e5771...f46

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Uenig i at barns oppvekstvilkår er bedre der. Og skoleresultatene er bedre i Oslo. Bærum øst er absolutt ikke noe pent område, eller ligger spesielt bra til. Så da forstår jeg virkelig ikke hvorfor man skal flytte dit når man skal jobbe i Oslo.

Anonymkode: e5771...f46

Da får vi være uenige om å være uenige. 😉

Siden jeg mener barnas oppvekst trumfer kort reisevei tillater jeg meg å «spore litt av» ift diskusjonen om hvor det er best å bo.

Jeg flyttet i sin tid fra Oslo vest til Bærum øst, ene og alene for at barna skulle få mest mulig optimale oppvekstvilkår. Det kastet av seg på alle måter.

Dessuten bør en huske at oppvekstvilkår er så enormt mye mer enn skoleresultater!

Ang skoleresultater: Artikkelen fra Kirkebøen i SSB som ble publisert i fjor, og som jeg gjetter du (indirekte) sikter til, er interessant nok. Denne har vært grunnlaget for flere oppslag i mediene. Her er artikkelen for de spesielt interesserte.

https://www.samfunnsokonomen.no/asset/Utgaver/2022/02/Samf-2022-02.pdf

Den viser gode resultater i Oslo både for grunnskolenivå og videregående. Samtidig er den langt mer nyansert enn det mediene har formidlet. Det blir pekt på at resultatene for grunnskolen baserer seg på standpunktkarakterer (noe som KAN innebære en grad av subjektiv vurdering av typen «du har gjort det bra etter forutsetningene») og resultater fra nasjonale prøver (som det nå er kjent at mange skoler i Oslo kommune har «jukset» med ved å la såkalt svake elever slippe å delta, noe som igjen trekker opp snittet for den enkelte rektor).

For videregående baseres målte skoleresultater på eksamenskarakterer og antall elever som fullfører innen fem år. Her er det i tillegg en svært lang rekke parametre som spiller inn.

Misforstå meg rett: det er selvsagt en rekke grunnskoler i Oslo som virkelig er gode, både faglig og sosialt! I Bærum (øst) er det samtidig videregående skoler jeg ville frarådet ungdommer å søke seg til.

Men som foreldre vil man, uten å være curlingforeldre, skape et best mulig fundament for ungene/ungdommene. Såpass skylder vi dem.

Anonymkode: d06ed...696

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...