Gå til innhold

Venter flyet på deg om du er forsinket?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen min mener at flyene venter om man er litt forsinket, så lenge man har rukket å sjekke inn baggasjen. Han begrunner dette med at flyene ikke har lov å reise avsted med bagasjen uten at passasjeren er med. Men jeg synes det høres usannsynlig ut, da det jo betyr at det går ut over alle andre på flyet? Spesielt ille er det jo for de som kanskje har connecting flights andre steder, og er avhengig av at flyet er i rute?

Anonymkode: 904d4...f81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mannen min mener at flyene venter om man er litt forsinket, så lenge man har rukket å sjekke inn baggasjen. Han begrunner dette med at flyene ikke har lov å reise avsted med bagasjen uten at passasjeren er med. Men jeg synes det høres usannsynlig ut, da det jo betyr at det går ut over alle andre på flyet? Spesielt ille er det jo for de som kanskje har connecting flights andre steder, og er avhengig av at flyet er i rute?

Anonymkode: 904d4...f81

Har mang en gang sett på flyplass-serier, OSL24/7 blant annet, at de kan vente noen minutter om bagasjen er innsjekket, men går det for lang tid og flyet risikerer å miste slotten sin, så vil de grave fram bagasjen og sjekke den ut fra flyet og reise.

 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Mannen min mener at flyene venter om man er litt forsinket, så lenge man har rukket å sjekke inn baggasjen. Han begrunner dette med at flyene ikke har lov å reise avsted med bagasjen uten at passasjeren er med. Men jeg synes det høres usannsynlig ut, da det jo betyr at det går ut over alle andre på flyet? Spesielt ille er det jo for de som kanskje har connecting flights andre steder, og er avhengig av at flyet er i rute?

Anonymkode: 904d4...f81

Åh joda, det har jeg opplevd flere ganger når jeg ikke har rukket flyet på mellomlandingen. De roper opp navnet noen ganger, men når gaten er closed så er den stengt. Da går flyet uten deg og baggasjen likeså. Den venter på deg på flyplassen som er endestoppet ditt. Eller hvis det er flyet til hjemlandet ditt du ikke rekker, så blir den sendt til hjemadressen din når du er kommet hjem.

Anonymkode: c4aa2...318

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på. Har selv vært svært heldig et par ganger, en gang på conecting flight med samme selskap, da var det forsinkelser med første fly, og det ble hektisk til neste, men det venta 10 minutter mens jeg løp til neste gate.

Her jeg bor har vi en svært liten flyplass men en gate, hadde sett feil på avgangstid og kom inn døra i det flyet skulle gå, ble møtt med navnet mitt i døra og eskortert inn i flyet. 
 

Så hendte det seg jo en gang til at man hadde sett feil, her skylder jeg på mannen min. Vi sto i kiosken og skulle kjøpe snacks til flyturen, vi hører navnet på gaten, løper av gårde men gaten var stengt. En veldig snill kaptein åpnet gaten så vi fikk være med flyet.

Men å ta det som en selvfølge at man får være med om man er seint ute ville jeg ikke satset på.

Anonymkode: 5f13a...0e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang jeg tok fly ble en mann ropt opp på flyplassen fordi han hadde gått av for tidlig.

 

Anonymkode: d8163...870

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uheldigvis gjør det ofte det. Gaten skulle stengt til oppgitt tid og bagasjen blitt kastet ut. Sånne folk ødelegger potensielt for hundrevis av andre. 

Anonymkode: b3cc6...c75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Visst fly 1 er forsinket og det er samme flyselskap og du har gjennomgående billett, venter de ofte noen minutter. Koster jo penger for flyselskapet dersom du må vente timesvis på flyplassen. Har opplevd dette et par ganger. 

Har også opplevd at de fjerner bagasje som er innsjekket pga folk ikke har kommet med flyet. Er vel pga terror. 

Anonymkode: a138a...1b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Mannen min mener at flyene venter om man er litt forsinket, så lenge man har rukket å sjekke inn baggasjen. Han begrunner dette med at flyene ikke har lov å reise avsted med bagasjen uten at passasjeren er med. Men jeg synes det høres usannsynlig ut, da det jo betyr at det går ut over alle andre på flyet? Spesielt ille er det jo for de som kanskje har connecting flights andre steder, og er avhengig av at flyet er i rute?

Anonymkode: 904d4...f81

Hvis passasjeren ikke kommer må bagasjen av sikkerhetsmessige årsaker tas av flyet. Dette tar en del tid så derfor er det greit å vente litt

 

fly venter også dersom det er noen som kommer med andre fly fra  samme selskap. Da gjøres det en vurdering av hvor lenge de kan vente. Dette da der er flyselskapets egen feil

Anonymkode: 6d7e7...051

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok an på situasjonen, om flyselskapet vet at det gjelder short connection, kan de nok holde utkikk ved gaten litt lenger enn tiltenkt. Er det mange passasjerer som er forsinket grunnet sent innkommende fly så vil de strekke seg langt og sikkert holde tilbake flyet litt om ikke det ikke gir enda større følge problemer i andre enden igjen.

Når du hører på PA anlegget at de etterlyser NN "you are delaying the flight" så er det nok en avveining om hva som tar kortest tid, ta av bagasjen eller få personen til gaten i løpet av de neste minuttene.

På internasjonale flygninger så har de som regel satt opp en tid for "gate closing", og min erfaring er at denne er absolutt, selv om du ser siste mann går inn foran deg så slipper du ikke inn. De har rett og slett satt en deadline.

Så du skal nok ikke satse på at flyet venter på deg for at du har innsjekket bagasje.

Anonymkode: e06eb...18b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Åh joda, det har jeg opplevd flere ganger når jeg ikke har rukket flyet på mellomlandingen. De roper opp navnet noen ganger, men når gaten er closed så er den stengt. Da går flyet uten deg og baggasjen likeså. Den venter på deg på flyplassen som er endestoppet ditt. Eller hvis det er flyet til hjemlandet ditt du ikke rekker, så blir den sendt til hjemadressen din når du er kommet hjem.

Anonymkode: c4aa2...318

Nei det er ikke sant. Bagasjen plukkes av. Hvis ikke hadde det jo vært enklere å bare sende en bombe

Anonymkode: 6d7e7...051

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at de som oftest venter. Derfor tar jeg en kalkulert risiko og ankommer flyplass i siste liten. Jeg føler meg viktig når alle andre passasjerer må sitte å vente på meg, hehe.

Anonymkode: f86bc...105

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei det er ikke sant. Bagasjen plukkes av. Hvis ikke hadde det jo vært enklere å bare sende en bombe

Anonymkode: 6d7e7...051

Da er det noe nytt, for første gangen jeg fløy til USA for 13 år siden, så misset jeg connecting flight hjem til Norge fra New York. Baggasjen min var derimot sendt avgårde til Norge og ventet på meg hjemme når jeg kom hjem et par dager etterpå.

Anonymkode: c4aa2...318

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedregel er at flyet går når det er satt opp. På større flyplasser får flyene allokert et viss tidspunkt de må forlate gaten og taxe ut til rullebanen for take off. Mister en dette vinduet så må en vente til det er ledig kapasitet og det koster flyselskapet penger både i form av ekstra kostnader der de er, men og potensielle kostnader med å ikke komme frem når en skal mtp lønn til crew og evnt måtte betale utlegg til andre passasjerer som mister sine connecting flights.

Så nei flyselskapene venter ikke. Nærmer det seg å stenge gaten kan det til og med hende de begynner å grave frem baggasjen selv om gaten ikke er stengt enda, just in case.

På mindre flyplasser kan det være større slingringsmonn. Og kanskje det allerede er andre forsinkelser som gjør at flyet allikevel må vente og da kan vente på forsinkede passasjerer.

Men jeg hadde aldri satset på at dette blir praktisert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opplevde at flere fly med Ving ble holdt tilbake pga. kaos ved innsjekking av bagasje og et ødelagt bagasjebånd.

En gang ble det holdt igjen et fly på Heathrow. Vi hadde gjennomgående reise fra Sør-Afrika og var et følge på 8 personer. Bagasjen kom ikke med. 

Anonymkode: 6307c...3ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.6.2023 den 19.25):

Min erfaring er at de som oftest venter. Derfor tar jeg en kalkulert risiko og ankommer flyplass i siste liten. Jeg føler meg viktig når alle andre passasjerer må sitte å vente på meg, hehe.

Anonymkode: f86bc...105

Lærte ikke din mamma deg og ikke lyve? Dårlig  oppdragelse du har fått !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

twitter skrev (2 minutter siden):

Lærte ikke din mamma deg og ikke lyve? Dårlig  oppdragelse du har fått !

😂😂😂

Anonymkode: d8163...870

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen ganger venter de litt, andre ganger ikke. Så det er ikke noe man kan regne med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har blitt forlatt flere ganger pga forsinkelser med transfers og passkontroll. 

Anonymkode: 499c0...e2f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6/6/2023 at 6:35 PM, AnonymBruker said:

Mannen min mener at flyene venter om man er litt forsinket, så lenge man har rukket å sjekke inn baggasjen. Han begrunner dette med at flyene ikke har lov å reise avsted med bagasjen uten at passasjeren er med. Men jeg synes det høres usannsynlig ut, da det jo betyr at det går ut over alle andre på flyet? Spesielt ille er det jo for de som kanskje har connecting flights andre steder, og er avhengig av at flyet er i rute?

Anonymkode: 904d4...f81

Ja de venter litt før de starter med å ta av bagasjen, men de venter ikke mer enn 15 min max

Anonymkode: 92759...b9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ja de venter litt før de starter med å ta av bagasjen, men de venter ikke mer enn 15 min max

Anonymkode: 92759...b9d

Jeg har opplevd å vente på passasjerer lengre enn det. Har sikkert litt med hvor lett det er å booke dem om til ny flight også. Lettere hvis det går en avgang i timen dit de skal, enn hvis det er en om dagen. 

Anonymkode: adfb6...a87

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...