Gå til innhold

USA visste angivelig at Ukraina ville sprenge North Stream (VG)


likestilling

Anbefalte innlegg

USA kjente til ukrainske planer før Nord Stream-sabotasjen - VG

Sitat

Tre måneder før gassrørledningene Nord Stream 1 og 2 ble sprengt, fikk Biden-administrasjonen vite fra en nær alliert at det ukrainske militæret hadde planlagt et hemmelig angrep.

Så hvem var den nære allierte som visste om dette?

Det står her at det var "det ukrainske militæret", så det er altså det "offentlige" Ukraina...? Zelensky?

Interessant vending. USA skylder på Ukraina, men kan det ha vært USA slik Seymour Hersh hevder, og så har de funnet ut at det er best å la Ukraina få skylden?

Det blir interessant å få vite hva sannheten er/var når den endelig kommer ut.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det virker mer som en grei "leak" som de fletter inn med alle andre lekkasjer som kom fra denne utro tjeneren til USA. Hvorfor kommer det nå, og ikke for mange måneder siden, når selve lekkasjen skjedde? Det er jo mulig at Ukraina stod bak, men det virker jo mer som CIA prøver å støtte opp om den opprinnelige historien om denne lystbåten der det ble funnet pass, og spor av sprengmidler og alt annet servert på gullfat. Mao ..ikke så troverdig. 

Jeg vet ikke hvem de prøver å holde show for? Det kan jo være sine europeiske allierte, for å overbevise dem om at USA slett ikke stod bak denne hendelsen. Hvis dette er saken, så tipper jeg det er Polen som liksom advarte dem. Polakkene er vel de som har mest mot Russland, og er mest USA-tro. Den de skal prøve å overbevise er vel Tyskland og Frankrike. Disse må jo nødvendigvis ha skjønt med en gang at det var USA, eller et USA-støttet show. Om det var Ukraina, så forstod alle at USA visste om det. Vi regner jo med at de har gitt nødvendig hjelp også.. 

Ukraina skyldte sprengningen på Russland. Det var jo ingen som trodde det da, utenom noen spesielt lojale støttespillere. Russland mistet sitt viktigste forhandlingskort og pressmiddel mot Europa da gassledningen forsvant. 

Tyskland og andre europeiske land som var avhengig av gass fra Russland må jo ha blitt rimelig irritert når energiforsyningen deres forsvant, og selvsagt skjønte de at Russland ikke hadde sprengt den. De hadde lenge blitt presset av USA til å ikke bruke russisk gass, noe som var vanskelig ettersom store deler av deres energiforsyning kom fra Russland. Det har nok vært mye kontakt mellom tyskere og russere på bakrommet før gassen ble kuttet, og selvsagt etterpå. Men da var løpet kjørt, og Tyskland hadde ikke noe valg lenger. Det valget ble tatt fra dem, og det var jo selvsagt hensikten med å sprenge røret. Europeiske land måtte lene seg på USA og deres gass. ..og selvsagt Norge. 

De samme landene som da mistet gass fra Russland har jo gitt mange penger i støtte til Ukraina med våpen og rene penger. Jeg vil ikke tro denne nyheten kommer som et sjokk på noen av dem. Men jeg gleder meg til boka om dette kommer ut om 15-20 år slik at vi får vite hva som skjedde på bakrommet. 

Det er jo rimelig patetisk i etterkant med denne svenske etterforskningen der de nektet å slippe Russland inn. Fordi Russland stod bak dette. Alle visste at Russland ikke stod bak, og alle lekte likevel indignert over at Russland ville ha innsyn.

Det er jo bare tull hele greiene, og for min del så fører det til at jeg tenker; Hva mer lyver de om? 

Endret av Mooza
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ikke nylig en dokumentar som viste at Russland hadde båter med utstyr som lå lenge over de punktene hvor rørene ble sprengt?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duff skrev (5 timer siden):

Var det ikke nylig en dokumentar som viste at Russland hadde båter med utstyr som lå lenge over de punktene hvor rørene ble sprengt?

NRK, sammen med danske DR, svenske SVT og finske YLE, har fått tilgang til radiokommunikasjon fra den russiske flåten. De har dokumentert at flere russiske skip var nær eksplosjonsstedene på gassrørledningen i dagene og månedene før eksplosjonen på Nord Stream. Meldingene avslører at skipene tre ganger i juni og september i fjor seilte fra Russland til området der det senere eksploderte nær øya Bornholm i Østersjøen. Disse skipene hadde kapasitet til å utføre undervannsoperasjoner. Ifølge NRK oppholdt skipene seg i områdene der eksplosjonene fant sted i flere timer. I ett tilfelle i nærmere ett døgn. Deretter seilte skipene tilbake til Russland. Det beviser ikke nødvendigvis at Russland sto bak sabotasjen, men er med på å skape et litt uoversiktlig bilde av hva som egentlig skjedde.  (NRK)

Endret av NordicViking
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (2 timer siden):

NRK, sammen med danske DR, svenske SVT og finske YLE, har fått tilgang til radiokommunikasjon fra den russiske flåten. De har dokumentert at flere russiske skip var nær eksplosjonsstedene på gassrørledningen i dagene og månedene før eksplosjonen på Nord Stream. Meldingene avslører at skipene tre ganger i juni og september i fjor seilte fra Russland til området der det senere eksploderte nær øya Bornholm i Østersjøen. Disse skipene hadde kapasitet til å utføre undervannsoperasjoner. Ifølge NRK oppholdt skipene seg i områdene der eksplosjonene fant sted i flere timer. I ett tilfelle i nærmere ett døgn. Deretter seilte skipene tilbake til Russland. Det beviser ikke nødvendigvis at Russland sto bak sabotasjen, men er med på å skape et litt uoversiktlig bilde av hva som egentlig skjedde.  (NRK)

Takk, du husker bedre enn meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mooza skrev (14 timer siden):

Det virker mer som en grei "leak" som de fletter inn med alle andre lekkasjer som kom fra denne utro tjeneren til USA. Hvorfor kommer det nå, og ikke for mange måneder siden, når selve lekkasjen skjedde? Det er jo mulig at Ukraina stod bak, men det virker jo mer som CIA prøver å støtte opp om den opprinnelige historien om denne lystbåten der det ble funnet pass, og spor av sprengmidler og alt annet servert på gullfat. Mao ..ikke så troverdig. 

Jeg vet ikke hvem de prøver å holde show for? Det kan jo være sine europeiske allierte, for å overbevise dem om at USA slett ikke stod bak denne hendelsen. Hvis dette er saken, så tipper jeg det er Polen som liksom advarte dem. Polakkene er vel de som har mest mot Russland, og er mest USA-tro. Den de skal prøve å overbevise er vel Tyskland og Frankrike. Disse må jo nødvendigvis ha skjønt med en gang at det var USA, eller et USA-støttet show. Om det var Ukraina, så forstod alle at USA visste om det. Vi regner jo med at de har gitt nødvendig hjelp også.. 

Ukraina skyldte sprengningen på Russland. Det var jo ingen som trodde det da, utenom noen spesielt lojale støttespillere. Russland mistet sitt viktigste forhandlingskort og pressmiddel mot Europa da gassledningen forsvant. 

Tyskland og andre europeiske land som var avhengig av gass fra Russland må jo ha blitt rimelig irritert når energiforsyningen deres forsvant, og selvsagt skjønte de at Russland ikke hadde sprengt den. De hadde lenge blitt presset av USA til å ikke bruke russisk gass, noe som var vanskelig ettersom store deler av deres energiforsyning kom fra Russland. Det har nok vært mye kontakt mellom tyskere og russere på bakrommet før gassen ble kuttet, og selvsagt etterpå. Men da var løpet kjørt, og Tyskland hadde ikke noe valg lenger. Det valget ble tatt fra dem, og det var jo selvsagt hensikten med å sprenge røret. Europeiske land måtte lene seg på USA og deres gass. ..og selvsagt Norge. 

De samme landene som da mistet gass fra Russland har jo gitt mange penger i støtte til Ukraina med våpen og rene penger. Jeg vil ikke tro denne nyheten kommer som et sjokk på noen av dem. Men jeg gleder meg til boka om dette kommer ut om 15-20 år slik at vi får vite hva som skjedde på bakrommet. 

Det er jo rimelig patetisk i etterkant med denne svenske etterforskningen der de nektet å slippe Russland inn. Fordi Russland stod bak dette. Alle visste at Russland ikke stod bak, og alle lekte likevel indignert over at Russland ville ha innsyn.

Det er jo bare tull hele greiene, og for min del så fører det til at jeg tenker; Hva mer lyver de om? 

Ja, jeg tenkte det samme, men ville la hovedinnlegget være åpent og bare ta for seg lekkasjen. Det er Washington Post som må sies å være veldig pro-"regime", så dette er neppe noen gravejournalist.

U.S. knew about Ukrainian plot to bomb Nord Stream pipeline months before attack - The Washington Post

US had intelligence of Ukrainian plan to attack Nord Stream project -Washington Post | Reuters

U.S. Was Aware of Ukrainian Plan to Bomb Nord Stream Pipeline Before Attack - The New York Times (nytimes.com)

Biden ‘knew of Ukrainian plan to attack Nord Stream’ three months before explosion | Nord Stream 1 pipeline | The Guardian

Alt om det samme, men det er fra kilder som gjerne rapporterer det samme, og ting som er "greenlighted".

Sitat

The Post withheld some details of the intelligence, including the name of the European country giving the report to the United States, to protect the sources of the information.

Så "et europeisk land". Hvem?

Sitat

As the investigation continued, U.S. and allied officials became more convinced that pro-Ukrainian groups carried out the attack and parts of the Ukrainian government were somehow involved.

For øvrig:

Commando unit with forged passports reportedly used Ukrainian-owned yacht to destroy Nord Stream | Daily Mail Online

West kept quiet about Nord Stream attack to protect Ukraine (thetimes.co.uk)

Og

German prosecutors searched boat Nord Stream saboteurs may have used | Germany | The Guardian

Her står det at tyskerne har undersøkt denne "Yachten" der de fant ukrainske pass og sprengstoff og slikt. Denne historien er altså ganske godt "verifisert" (som i at de har funnet faktiske beviser, plantet eller ei). Verdt å merke seg at dette kom rett etter Seymour Hersh sin historie og et møte mellom Biden og Schultz.

Historien om at Ukraina står bak blir altså pushet hardt fra det offisielle vesten, og de har angivelig ganske mye detaljer om dette. Seks ukrainere, fire dykkere, en seiler og en doktor osv., og USA visste det på forhånd. De har også angivelig funnet fysiske beviser.

Så kommer NRK av alle med disse rapportene sine om russiske fartøly "i nærheten" som er hentet fra radiokommunikasjon plukket opp av en britisk "tidligere etteretningsmann" (LOL). Typisk "tidligere etteretningsmann" å ikke bare overvåke russisk militærkommunikasjon hver dag i månedsvis, men ta det opp, på hobbybasis i tilfelle rottefelle.

Om historien stemmer eller ikke er ikke godt å si, men den er i alle fall plantet av britisk etteretning. Sannsynligvis er den nok mest sannhet, men om NRK ikke lyver om kilden, så lyver kilden til dem, og det er merkelig at NRK (og kolleger i andre skandinaviske land) er de som går ut med disse tingene.

Alt i alt sitter vi igjen med et herlig informasjonskaos, der man blir kalt "kreml-agent" for å sitere Washington Post sin reportasje. Rett og slett VELDIG mye "muddy waters" her.

 

 

Det er også helt utenkelig at USA visste om dette med Ukrainas planer, og ikke samtidig godkjente det. Spesielt når dette har kommet (???) via et europeisk land, som det påstås.

Alt høres ut som en gigantisk desinformasjonskampanje for å forvirre og forhindre at noen skal finne ut hva som faktisk skjedde. Hele historien er spinnvill og at de liksom skal klare å finne en yacht, sprengstoff, falske pass, eier av firma som leide og annen informasjon, men ikke noe mer, er latterlig.

 

"Grayzone" har visstnok "etterforsket" litt selv også.

Independent Nord Stream expedition discovers clue missed by official investigators - The Grayzone

BOOT.jpg?w=1666&ssl=1

En amerikansk dykkersko?

Vi må nok vente på boken om 50 år. Det vi har nå er en gigantisk desinformasjonskampanje med informasjon i alle retninger som "lekkes" fra tvilsomme kilder (altså, knyttet til militær etteretning med sin egen agenda).

Apropos slike bøker...

000871_1

 

God bok fra en tidligere Mossad-agent som blant annet skriver om hvordan de fikk USA til å bombe Libya ved å sende falske signaler derfra i en operasjon.

"By way of deception thou shalt make war" er slagordet til Mossad, men det gjelder nok like mye for CIA.

Forresten trist at man fortsatt ikke kan diskutere ting på en saklig måte her uten troll som ikke har annet å bidra med enn "Hei kreml" og slikt. Greit nok å være uinformert, men la det ligge, @Capazitet.

  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full støtte til Ukraina om det var dem. Nord Stream ville sendt ekstra penger til putins krigsmaskin. Det er vanlig å prøve å ramme et fiendtlig land økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ltfutt skrev (5 timer siden):

Full støtte til Ukraina om det var dem. Nord Stream ville sendt ekstra penger til putins krigsmaskin. Det er vanlig å prøve å ramme et fiendtlig land økonomisk.

Det er forståelig at USA eller Ukraina sprengte den. Det var det eneste som var logisk. Jeg skjønner grunnen, det gjør jo alle. Samtidig er det jo faktisk en krigserklæring mot resten av Europa. Det var europeisk viktig infrastruktur. Ikke bare russisk,. 

"Ukraine has accused Russia of causing leaks in two major gas pipelines to Europe in what it described as a "terrorist attack"." Sitat fra september-22. Så dermed har de altså anklaget Russland for en terrorisme som de selv utførte. Når det da sprenges en demning, og de peker på Russland, så tenker jeg at disse folkene gjerne har stått bak det selv. Det virker jo ikke som de har noen hemninger. De lar gjerne Europa fryse seg gjennom en vinter, og hele fuckings næringslivet til Tyskland stod i fare. Det ble en mild vinter og ergo greide Europa seg, men det kunne gått verre om de ikke fikk tak i gass fra USA osv. Alle- Hele Europa måtte betale dyrt for terroren som Ukraina angivelig utførte for å få Europa investert i krigen. 

Ukraina vil ha en fullskala krig med hele Europa involvert, og jeg tror ikke de skyr noen midler. Om et atomverk går av osv... 

Russland er den aggressive her og den vi kjemper mot, men jeg er bekymret over Ukraina og hva de kan finne på. Jeg håper at de er ettertrykkelig satt på plass av ulike statsministre og presidenter fra Europa på eventuelle  fremtidige "hyst" som kan ramme Europa. Men igjen som påpekt av TS- Det hele er vel egentlig en desinformasjon, og mest sannsynligvis USA som står bak. Akkurat det vil jo ikke gjøre saken bedre. Det er kanskje enda verre at USA sprengte den viktigste energikilden for Europa. USA hadde økonomisk mye å vinne på at Europa måtte kjøpe amerikansk gass. 

 

 

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mooza skrev (2 timer siden):

Ukraina vil ha en fullskala krig med hele Europa involvert, og jeg tror ikke de skyr noen midler. Om et atomverk går av osv... 

Jeg sier ikke at Ukraina står bak. Jeg sier bare at jeg hadde hatt forståelse hvis det var dem. Dessuten har jo Russland strupt gassleveransene flere ganger til europa uten at noen har kalt dette for terror, så dette blir jo meget hykleriske påstander. Disse rørledningene var ikke en gang tatt i drift. Jeg tror ikke Ukraina ønsker enda et Chernobyl i landet sitt. Jeg veit Russerne har nekta IAEA inspektørene adgang ivertfall en gang til et av atomkraftverkene i de russisk okkuperte områdene. Til syvende og sist så er alt vi ser en konsekvens av en krig startet av Russland. Uten denne krigen hadde vi ikke hatt en overhengende fare for en atomkatastrofe, eller sprengte gassrørledninger. Det er direkte trist at folk sitter her og direkte eller indirekte støtter et regime som hiver fredelige protestanter i fengsel. Hvor hele opposisjonen er i exil, fengsel eller er døde. Vesten eller Ukraina er langt fra perfekte, men i denne sammenhengen er det liten tvil om hvem som er den største syndebukken.

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Tråden er ryddet for brudd på rommets retningslinjer og spekulasjoner.

Rhodiola, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (På 7.6.2023 den 9.59):

Alt om det samme, men det er fra kilder som gjerne rapporterer det samme, og ting som er "greenlighted".

Hva betyr dette? Hva mener du med greenlighted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

likestilling skrev (På 6.6.2023 den 17.44):

USA kjente til ukrainske planer før Nord Stream-sabotasjen - VG

Så hvem var den nære allierte som visste om dette?

Det står her at det var "det ukrainske militæret", så det er altså det "offentlige" Ukraina...? Zelensky?

Interessant vending. USA skylder på Ukraina, men kan det ha vært USA slik Seymour Hersh hevder, og så har de funnet ut at det er best å la Ukraina få skylden?

Det blir interessant å få vite hva sannheten er/var når den endelig kommer ut.

Seymour Hersh, er  han propaganda-agent for Putinregimet? I så fall bør man ha det i minne når man leser ting fra den kanten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

likestilling skrev (På 6.6.2023 den 17.44):

USA kjente til ukrainske planer før Nord Stream-sabotasjen - VG

Så hvem var den nære allierte som visste om dette?

Det står her at det var "det ukrainske militæret", så det er altså det "offentlige" Ukraina...? Zelensky?

Interessant vending. USA skylder på Ukraina, men kan det ha vært USA slik Seymour Hersh hevder, og så har de funnet ut at det er best å la Ukraina få skylden?

Det blir interessant å få vite hva sannheten er/var når den endelig kommer ut.

Trump og mener det var USA.. han hadde kanskje ett poeng likevel. Selv om ingen tror på han. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GrønnNellik68 skrev (17 timer siden):

Trump og mener det var USA.. han hadde kanskje ett poeng likevel. Selv om ingen tror på han. 

Trump er en mentalt syk lystløgner, så han har ikke noe poeng nei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jabx skrev (1 time siden):

Trump er en mentalt syk lystløgner, så han har ikke noe poeng nei.

han hadde nå rett der da selv om du mener han er en lystløgner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

GrønnNellik68 skrev (4 timer siden):

han hadde nå rett der da selv om du mener han er en lystløgner. 

Hva hadde Trump rett i? At USA sto bak sprengingen av gassrørledningen? Det finnes ingen bevis for at USA sto bak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (2 timer siden):

Hva hadde Trump rett i? At USA sto bak sprengingen av gassrørledningen? Det finnes ingen bevis for at USA sto bak.

jeg hørte bare han sa da han ble spurt av en journalist om hvem som sto bak north stream han svarte at han ikke ville si det høyt for det var ikke bra for USA at det kom ut.  Så ikke at de kanskje er ansvarlig men at de hadde en finger med i spillet det tror jeg. 

Pluss at Biden sa vel noe om at hvis russland innvanderte Ukraina så ville det ikke bli noe mer north stream. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tycho Urke

Med tanke på hvor stille det ble angående North Stream, så er det i hvert fall ganske sikkert at det ikke var Russland som stod bak, hadde Russland stått bak så ville det ikke blitt så stille om det. 

Så det er nok USA eller et land med USA sin støtte som står bak.

 

Hadde Russland stått bak, så ville de sagt det, og siden det ikke virker som de vil si hvem som står bak, så var det sannsynligvis ikke Russland.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...