Gå til innhold

Slik behandler du orkidéene dine

Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Orkideer med bulber (tykke "klumper" ved roten som bladene vokser ut av) trenger det etter blomstring, men som sagt ikke phalaenopsisen.

Er det sånne som Miltonia (eller noe i den duren) du mener? Hvor lenge skal en sånn pause vare? Har en Miltonia som bare står her og er grønn og ikke ser ut til å ville få noen flere stilker/blomster...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Er det sånne som Miltonia (eller noe i den duren) du mener? Hvor lenge skal en sånn pause vare? Har en Miltonia som bare står her og er grønn og ikke ser ut til å ville få noen flere stilker/blomster...

Miltonia er et godt eksempel, ja :)

Sakset fra "Suksess med orkideer":

... har en vekstsesong som følges av en hvileperiode. tilveksten starter tidlig om våren, aktivisert av lengre dager ogo stigende temperatur. Et lite grønt skudd kommer til syne ved basis av den ledende (yngste) bulben. Det nye skuddet vil gradvis vokse til og folde ut sine egne blader. Stengelen svulmer opp i løpet av vekstsesongen og danner den nye bulben. Nye røtter viser seg like etter at det nye skuddet er blitt synlig. Slik er hver nye tilvekst en selvstendig enhet, men avhengig av hele lanten for å ha styrke og livskraft. Å dele en plante i enkelte bulber ville være å ødelegge denne kollektive styrken.

...

Orkideer blomstrer på forskjellige tider av året alt etter vekstrytme. Blomsterstenglene kommer nesten alltid fra de yngste bulbene. Vanligvis vil ikke de gamle bulbene som har gitt blomster, produsere nye. (...) Hos Miltoniopsis kan en se etter blomsterstengler når som helst så snart de nye skuddene er halvvokste.

...

Orkideen er i hvile når planten stopper å vokse. I denne perioden trenger den svært lite vann. Noen orkideer har hviletid som strekker seg over flere uker eller måneder, mens andre klarer seg med en meget kort periode, som kanskje ikke engang merkes av dyrkeren. Planten er i hvile når det ikke er noen tegn på aktiv vekst. På røttene, som har grønne spisser når de er aktive, blir spissen lukket av et hvitt overtrekk, vellamen, som vokser fram bak spissen.

Det er altså vanskelig å si hvor lenge akkurat din orkide hviler. Jeg har et par andre orkideer i samme slekt som din, og de har fått nye bulber, men ikke tegn til stengler enda. Bare vær tålmodig, vann en gang i blant, og sett den gjerne lyst og litt kjøligere. (Nattetemperaturen må ikke komme under 16 grader for Miltonia og phalaenopsis) Mulig du må vente til våren, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Bjørnsdatter :klem:

Miltoniaen min har fått to nye bulber, så blir spennede å følge med om det kommer noen blomsterstengler også. Akkurat nå bor jeg i en liten leilighet, så det er ikke så lett å sette blomsten kaldere. Når vi skal kjøpe ny hus/leilighet om en stund skal jeg passe på at den har et eget blomsterrom :ler: Det hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...
Gjest Gjesta

Takk for svar i den andre tråden, Bjørnsdatter.

Kanskje jeg har blomst en stund. (Alt utenom grønne planter har en tendens til å ende sine dager i søppelbøtta hjemme ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Hei!

Jeg har et lite spørsmål.

Jeg er redd orkideen min er blitt syk, eller har fått besøk av små insekter. Det har nemlig oppstått små grå/brune utvekster på bladene. De er noen mm i diamenter, og det er mange av dem.

Hva kan det være, og hva gjør jeg med det?

Har litt noia for småkryp, så har mest lyst å kaste planten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, akkurat slik. Lus?

Hjelp...Nå begynner jeg å klø her...hehe

Hva vil du anbefale; kaste eller behandle?

Endret av Majka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Skjoldlus. Ekle kryp. De voksne sitter fast på bladene, men larvene kan krabbe rundt. Hvis du plukker av "skallet" på en sånn, så er det ofte masse egg inni *grøss*. Er du litt "squeamish" så vil jeg ikke anbefale deg å ta bildesøk på google...

Eneste løsning er enten å kaste planta, eller kjøpe insektspray til planter på blomsterbutikken. Spør etter en som tar skjoldlus. Pinner funker ikke, for da må giften absorberes av planten, og det går saaaakte med phalaenopsis.

Ja, de er ekle, og ja, jeg hadde kasta'n, men kjøpt spray likevel og sprayet alt som var i nærheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok...den går rett i søppla i dette øyeblikk. Godt den ikke har stått i nærheten av de andre orkideene mine.

Takk for tips forresten :) Har tenkt på hva det kan være en liten stund, men så liksom ikke noe "liv" oppi der.

Tror nok jeg holder meg unna bildesøk ja...kjenner middagen snart er på vei opp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Noen ganger er det faktisk greit å bruke denne: :kvalm:

Uff, nei, ikke tenk mer på det du. Men hvis du oppdager kliss på bladene (ikke dråper, men et klart lag med kliss, enten i flekker eller på hele blader) på andre blomster/planter, så spray ned alt som er av grønt og vask huset med salmiakk. Klisset er avføring etter skjoldlus, og der klisset er har det lett for å dukke opp sopp. Og DET har jeg ingen kur mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orkideen min, som har bodd hos meg i 9 dager, har fått et par bittesmå brune prikker på bladene :forvirret: I tillegg er bladene såvidt brune i kantene. Får den for lite vann? Jeg har vannet den slik du har skrevet at man bør, en gang lørdagen jeg kjøpte den, og en gang idag. Men vi har litt tørr inneluft, tror du det kan være derfor?

På forhånd takk :)

Endret av Lily
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bjørnsdatter
Orkideen min, som har bodd hos meg i 9 dager, har fått et par bittesmå brune prikker på bladene  :forvirret:  I tillegg er bladene såvidt brune i kantene. Får den for lite vann? Jeg har vannet den slik du har skrevet at man bør, en gang lørdagen jeg kjøpte den, og en gang idag. Men vi har litt tørr inneluft, tror du det kan være derfor?

På forhånd takk :)

De små brune prikkene vet jeg ikke hva er, det kan være alt fra sopp og skadedyr til en mekanisk skade (noe som har prikket i bladene, kan ha skjedd før du fikk den). Men kantene, er de brune og tørre, eller bare mørkere med litt rød-eller lillaskjær hvis du legger godviljen til? Det er i så fall helt normalt, og varierer fra plante til plante. Noen er like lysegrønne på hele bladet, noen har flekker og noen har mørke striper langs kanten og langs bladnerven.

Er det veldig tørt inne hos deg, gjør det ingenting om du vanner oftere, bare du er flink til å la den renne av seg etterpå. Du kan også godt ha en skål med vann stående under planta (ikke under potta altså, men ved siden av), eller bare dusje den med jevne mellomrom. Pass på at ikke det blir liggende vann der bladene møtes, kan føre til råte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det er kanskje bare mørkere med litt lillaskjær ja.. Den har en sånn ordentlig tørr flekk på ett blad, men den har vært sånn siden jeg kjøpte den. Får prøve å spraye litt innimellom :)

Jeg skal følge med prikkene jeg, håper virkelig ikke det er noe ekkelt slags dyr.. :hår:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en herlig tråd - tusen takk for masse bra informasjon!

Jeg klippet orkideen min helt ned for noen måneder siden. Stilken visnet helt, så jeg klippet den derfor hele veien. Nå ser jeg at den har fått et nytt blad. Tror du det betyr at det kommer en stilk snart også? Jeg venter i spenning, og vil ikke gi opp!

En annen orkideen jeg har, står i vinduskarmen over radiatoren. Bør jeg flytte den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har fulgt noen av rådene her, blant annet det med vanning, så nå har jeg fått ny blomst pluss to knopper. ;)

Spørsmålet er: tåler orkideen at jeg flytter den litt frem og tilbake? altså at jeg setter den litt varmere om natten, og har den i vinduskarmen om dagen- i sollys?

Vet at en del planter ikke liker å bli flyttet på, men ser ut som den trives, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en orkieelsker, og har mange mange!

Jeg har i det siste kjøpt flere glass-potter. De som er firkantet, med hull i bunn og en liten skål under.. Jeg har satt orkideene opp i dem i den gjennomsiktige plastpotta.

Så hørte jeg ett sted at man alltid måtte de potte de opp i de ulike glass-variantene..

Så mitt spm er, la de stå i glass-pottene med plast-pottene eller ompotting til kun glass-pottene? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iss:

Så lenge potta har drenering i bunnen er det OK å potte om.

De fleste glasspotter er tette i bunnen, og da går det ikke. Husk at behovet for vanning kan endre seg litt dersom du potter om, særlig dersom du bytter kompost eller har mer kompost i potta enn før ompottinga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri potta om orkideene mine, for jeg har ikke hatt potter til å øke i diameter. Har hverken hatt plast- eller ytterpotter i passe str... Men nå kan jeg jo sette de rett glasspottene..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...