Gå til innhold

Slik behandler du orkidéene dine

Fremhevede innlegg

Skrevet

Men jeg har jo et spørsmål også da, litt i samme gata som Hjertesukka.

Hva er optimal plassering i forhold til vindu mht lys, varme og kulde?

Jeg har ett eneste, stort, sørvendt vindu i stua. I vinduet blir det for kaldt til en Phalaenopsis om vinteren, og alt for varmt om sommeren. Jeg har altså ikke flere vinduer, så stua er egentlig ganske mørk. Hvor langt fra vinduet (rett foran eller til side) har de godt av å stå uten tilleggslys?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har faktisk aldri potta om orkideene mine, for jeg har ikke hatt potter til å øke i diameter. Har hverken hatt plast- eller ytterpotter i passe str... Men nå kan jeg jo sette de rett glasspottene..

Da kan du bare bytte potter på dem med det samme. Hvis det er de pottene jeg tenker på (De som Mester Grønn har hatt i årevis.) passer de akkurat. Bare pass på så du ikke knekker røttene, så går det fint.

Skrevet

Orkideer var for meg helt ufattelig at noen kunne kalle enkle å ha med å gjøre. Det siste året har jeg begynt å elske denne planten. Jeg fikk en orkide for over ett år siden, og den har blomstret kontinuerlig siden da! De første blomstene sto i flere måneder før den ene stilken mistet blomstene. Men innen den andre stilken hadde mistet blomstene sine hadde den andre fått knopper og blomstret allerede. Siden har de blomstret annenhver gang, men stort sett samtidig. For et par måneder siden flyttet vi, og jeg var livredd for at babyen min skulle mistrives i nye leligheten. I den gamle sto den og koste seg i sørvestvendt vindu over radiatoren. Den stortrivdes i solen og i varmen og fikk ca et halvt glass vann i uken. Jeg har aldri gitt den noe gjødning og aldri klippet den. Først idag var jeg nødt til å ta affere. Nå står den ikke like flott og lyst og to små grener har visnet, disse klippet jeg ned til øyet de hadde visnet til idag. Nå har planten fått en ny gren også, så alt for ille har den det vel ikke. Jeg har vært redd for å gi den orkidegjødning for jeg tror det tok livet av de forrige orkideene jeg hadde. Ville dere fortsatt som før eller gitt planten annen behandling?

Skrevet

Det er mye mulig at den vil sture litt fordi den har blitt flytta til et nytt hus, men det kan godt hende den vil trives like godt der.

Når planta er et år er det kanskje på tide å gi den ny kompost, i alle fall hvis komposten begynner å bli tett. Den næringa som var i komposten er med stor sikkerhet brukt opp etter et helt år uten gjødsel, så gjødsling er et minimum.

Skrevet
Så mitt spm er, la de stå i glass-pottene med plast-pottene eller ompotting til kun glass-pottene? :)

Jeg vil tro at de skal stå i plastpotten? For orkidéer skal ikke stå i vann.

Jeg har 4 orkidéer.

På to av dem har jeg kuttet stilkene, mens på de andre to har jeg ikke gjort noe med stilkene. De to sistnevnte blomstrer. Jeg lurer på om det er tilfeldig, eller om det er slik at man ikke bør kutte ned stilkene etter blomstring? Jeg har alltid hørt at man skal kutte stilkene, men nå er jeg i tvil. :klø:

Skrevet

Ang. gjødsling, hvordan gjør dere det? Står jo på orkidegjødselen at man skal blande ut noen dråper i 10l vann liksom, hvordan får jeg dosert det slik at jeg ikke gir for mye?

Spurte i en blomsterbutikk hva de gjorde med orkideene sine, damen sa: "Om du ikke vet hva du gjør når du klipper kan du heller bare la den ordne seg selv, det gjør den jo i naturen" :) og det har fungert veldig fint for meg. Men nå som den har visnet litt var det jo logisk å klippe av den visne delen, er vel sånn at en vissen del stjeler litt næring fra resten av planten?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Dette var en herlig tråd - tusen takk for masse bra informasjon!

Jeg klippet orkideen min helt ned for noen måneder siden. Stilken visnet helt, så jeg klippet den derfor hele veien. Nå ser jeg at den har fått et nytt blad. Tror du det betyr at det kommer en stilk snart også? Jeg venter i spenning, og vil ikke gi opp!

En annen orkideen jeg har, står i vinduskarmen over radiatoren. Bør jeg flytte den?

Kommer nok en stilk til snart, ikke gi opp :)

Den som står over radiatoren bør du i hvert fall vanne oftere enn de som ikke står over en varmekilde, og gjerne dusje den ofte. Det blir veldig tørt over en varmekilde sånn, og orkideene lever jo vanligvis i svært så fuktige omgivelser. Ser du at den blir innskrumpet eller slapp i bladene, bør du flytte den med en gang og vanne den et par-tre ganger i uka til den kommer seg igjen.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Har fulgt noen av rådene her, blant annet det med vanning, så nå har jeg fått ny blomst pluss to knopper. ;)

Spørsmålet er: tåler orkideen at jeg flytter den litt frem og tilbake? altså at jeg setter den litt varmere om natten, og har den i vinduskarmen om dagen- i sollys?

Vet at en del planter ikke liker å bli flyttet på, men ser ut som den trives, ja.

Hvis knoppene har blitt store og kommer til å blomstre snart, så går det nok bra. I hvert fall hvis det blir kaldt i vinduet om natta. Hvis knoppene fortsatt er små, og det ikke blir så veldig kaldt i vinduet om natta, ville jeg latt den stå i fred. Både kulde og miljøendring kan gjøre at små knopper blir gule og faller av.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg er en orkieelsker, og har mange mange!

Jeg har i det siste kjøpt flere glass-potter. De som er firkantet, med hull i bunn og en liten skål under.. Jeg har satt orkideene opp i dem i den gjennomsiktige plastpotta.

Så hørte jeg ett sted at man alltid måtte de potte de opp i de ulike glass-variantene..

Så mitt spm er, la de stå i glass-pottene med plast-pottene eller ompotting til kun glass-pottene? :)

Som reven sier, så lenge det er hull i glasspotta så er det bare å plante. Poenget er at det MÅ være hull i bunnen av det du planter direkte i, sånn at overskuddsvann kan komme ut og luft komme inn.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Men jeg har jo et spørsmål også da, litt i samme gata som Hjertesukka.

Hva er optimal plassering i forhold til vindu mht lys, varme og kulde?

Jeg har ett eneste, stort, sørvendt vindu i stua. I vinduet blir det for kaldt til en Phalaenopsis om vinteren, og alt for varmt om sommeren. Jeg har altså ikke flere vinduer, så stua er egentlig ganske mørk. Hvor langt fra vinduet (rett foran eller til side) har de godt av å stå uten tilleggslys?

Første bud er kulde. Er det kaldt i vinduet (sett gjerne på en sånn liten gradestokk hvis du er usikker), altså under 15 grader, bør ikke phalaenopsisen stå der.

Andre bud er lys og luftfuktighet. Tenk deg en frodig regnskog der phalaenopsisen klorer seg fast til et tre, under treets bladverk, det er varmt og fuktig i lufta, og nesten like varmt om natta. Det er optimale forhold. Altså ikke full sol, gjerne en blondegardin el.l mellom vinduet og planta (for å simulere trekrone), og unngå varmekilder rett under, siden de tørker ut lufta veldig.

Hvor langt unna vinduet phalaenopsisen tåler å stå, er litt vanskelig å si siden det avhenger av lysvinkel (som jo forandrer seg i løpet av året), farge på veggene, tykkelsen på gardinene og størrelsen på vinduene. Men i løpet av dagen må den i hvert fall få noen timer med dagslys. Gjerne direkte nå på vinteren, eller mer filtrert gjennom tynne gardiner eller persienner om sommeren. Du må i hvert fall kunne se sola fra der phalaenopsisen står, noen timer om dagen helst.

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg har vært redd for å gi den orkidegjødning for jeg tror det tok livet av de forrige orkideene jeg hadde. Ville dere fortsatt som før eller gitt planten annen behandling?

Det er mye mulig at den vil sture litt fordi den har blitt flytta til et nytt hus, men det kan godt hende den vil trives like godt der.

Når planta er et år er det kanskje på tide å gi den ny kompost, i alle fall hvis komposten begynner å bli tett. Den næringa som var i komposten er med stor sikkerhet brukt opp etter et helt år uten gjødsel, så gjødsling er et minimum.

Enig med Reven. Den trenger nok mat nå. Potter du den om, må du lese nøye på den nye kompostsekken, for det er ikke alle typer kompost som faktisk inneholder næring, og da er det alfa og omega at du gjødsler! F.eks Hasselfors sin, som jeg sverger til pga konsistensen, inneholder ikke næring.

Når du gjødsler, følger du bruksanvisningen på gjødselflasken. Står det en kork til ti liter, så heller du opp fem liter vann i vasken eller ei bøtte, har i en halv kork, og dypper orkideen nedi så den er helt gjennombløt før du tar den opp igjen og lar den renne godt av. Har du mange orkideer så er det veldig greit å gjøre det sånn. Har du bare en, så ville jeg gjort det uansett, for det er mange halve korker i en flaske :) Hver 14. dag om sommeren, og hver 4. uke om vinteren trenger den gjødsel.

Det er forøvrig kjempeviktig at du ikke er "litt raus" med gjødsel, spesielt når du ikke har gjødslet før! Det kan være en god ide å bruke halv mengde (en kvart kork til fem liter vann) de første tre-fire gangene, og så trappe forsiktig opp. For mye gjødsel svir røttene, så de ikke klarer å ta til seg verken vann eller næring, og da dør orkideen.

Spurte i en blomsterbutikk hva de gjorde med orkideene sine, damen sa: "Om du ikke vet hva du gjør når du klipper kan du heller bare la den ordne seg selv, det gjør den jo i naturen" :) og det har fungert veldig fint for meg. Men nå som den har visnet litt var det jo logisk å klippe av den visne delen, er vel sånn at en vissen del stjeler litt næring fra resten av planten?

Det som er vissent og tørt stjeler ikke næring fra resten av planta, men det er uansett greit å klippe det av. Naturen har nemlig en del måter å bryte ned dødt materiale som du ikke nødvendigvis har lyst til å ta del i i din egen stue :)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Jeg har 4 orkidéer.

På to av dem har jeg kuttet stilkene, mens på de andre to har jeg ikke gjort noe med stilkene. De to sistnevnte blomstrer. Jeg lurer på om det er tilfeldig, eller om det er slik at man ikke bør kutte ned stilkene etter blomstring? Jeg har alltid hørt at man skal kutte stilkene, men nå er jeg i tvil. :klø:

Når de tørker inn og visner, kan du klippe, ikke før. Da kan du gå glipp av masse blomstring, hvis det ligger nye skudd og venter på tur i leddene. Det gjør det ofte.

Som en annen sa, la planta ordne det selv. Og så bare følger du opp med saksa når du ser noe dødt :)

Skrevet

Okay! Takk, Bjørnsdatter. :klem: Du er flink! :tommelsmil:

Skrevet

Da har planten fått litt gjødning. Resten av plantene mine har kanskje ikke så vondt av å få det de heller?

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet
Da har planten fått litt gjødning. Resten av plantene mine har kanskje ikke så vondt av å få det de heller?

De har nok ikke det. Husk at det er forskjellig gjødsel til orkideer og andre stueplanter. Orkideene tåler ikke vanlig stueplantegjødsel.

Skrevet
De har nok ikke det. Husk at det er forskjellig gjødsel til orkideer og andre stueplanter. Orkideene tåler ikke vanlig stueplantegjødsel.

Eeh... De gjør da det, bare du bruker svakere blanding?

Gjødsel er greit en gang i måneden, da bruker du enten orkidégjødning og følger bruksanvisningen, eller vanlig potteplantegjødning, i halv styrke i forhold til det som står på flasken. (Står det 1 kork til 1 liter vann, bruker du 1/2 kork i 1 liter vann)  Bland i en vanlig vannkanne, og hell oppi potta på samme måte som når du vanner under springen. La potta renne godt av seg etterpå.

;)

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet (endret)
Eeh... De gjør da det, bare du bruker svakere blanding?

;)

Ja, men det sa jeg ikke i stad da hun spurte, så hvis hun har foret orkideen sin på vanlig stueplantegjødsel (det falt meg ikke inn en gang da hun spurte) etter anvisningen på flaska, så bør hun gjennomskylle den med rent vann ganske grundig med en gang...

Jeg sa halv mengde av det som stod på, sånn for sikkerhets skyld, men det kan også bli for sterkt når det er vanlig gjødsel og ikke orkidegjødsel. (og planta ikke har fått noe mat på en stund)

Meningen var altså: Halv mengde orkidegjødsel! :) Eller kvart med stueplantegjødsel.

Endret av Bjørnsdatter
Skrevet

Skrev vel i første innlegget mitt at jeg har orkidegjødsel. Regner med andre planter tåler orkidegjødsel selv om orkideen synes vanlig gjødsel er sterkt ;)

• 2 år senere...
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet
De har fått babyer! Det er kjempesjelden, og veldig spesielt at du har fått det på to stk samtidig!

Det du må gjøre, er å fortsette å behandle dem som vanlig, og la keikiene sitte på til de får egne røtter på ca 2-3 cm minimum. Gjerne 5-6 cm. Da kan du skjære dem løs og plante dem i egne potter med orkidejord.

Lykke til! Spennende!

Hei!

Min mor har fått 3 små baby orkideer på same plante fordelt på to stilker :D Har akkurat plantet dei, så håper at dette går bra. Røtene er i allefall store nok ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...