Gå til innhold

Slik behandler du orkidéene dine


Gjest Bjørnsdatter

Anbefalte innlegg

Jeg plantet min rett i en stor hvit potte med masse leca-kuler under og rundt, etter tips fra blomsterbutikken. De hadde plantet mange av orkideene sine slik... Jaja, får håpe min vil leve en stund slik også da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bjørnsdatter
Jeg plantet min rett i en stor hvit potte med masse leca-kuler under og rundt, etter tips fra blomsterbutikken. De hadde plantet mange av orkideene sine slik... Jaja, får håpe min vil leve en stund slik også da

Det som skjer, er at overskuddsvannet ikke får rent bort ordentlig (for selv om du har leca i bunnen, så blir det fullt til slutt), og du får heller ikke helt det av. Dermed drukner orkideen din over tid, og du ser det ikke en gang før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

Mine lever faktisk uten at jeg har gjort noe med de... De får vann en gang i blandt (max en gang i mnd) og da blir det eggeglass metoden eller en skikkelig dusj med sprayflaske. Nå kommer de to eldste med nye knopper så det blir spennende å se om de blomstrer snart!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

For en tid tilbake fikk mine orkideer en skikkelig tørkeperiode.. Jeg har.. *telle* 10 orkideer.. Bladene ble litt slakke, og de så litt skrøpelige ut.. Men de tok seg raskt opp etter å ha fått det rette stellet igjen (vanner under springen i lunket vann)

Umiddelbart etterpå startet den ene å komme med knopper på en avblomstret stilk. Nesten så den likte å ha en tørkeperiode ???

Jeg har vel ikke ødelagt dem? de blir friskere og sterkere for hver dag altså.. Pleier å stelle pent med dem..

Og ja! Jeg vet at de ikke skal få vann nederst i bladet, inn mot knollen lissom. Men min bestemor pleier å dusje de med en sprayflaske. Er det å anbefale? Jeg tar bare bløtt tørkepapir å tørker bort støv hvis det er støv på dem....

Og ja, jeg eeeeeelsker orkideer!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

De kan godt dusjes, men ikke på blomstene (da blir de flekkete), og som du sier, pass på at ikke vannet blir liggende i midten av bladrosetten. Er det sterk sol, bør du ikke dusje, for vanndråpene bryter og samler sollyset og kan lage brennmerker (som forstørrelsesglass).

Ja, hvis en orkide ikke har blomstret på en stund, kan det hjelpe å stresse den litt, dvs la den få en tørkeperiode. Da "tenker" den noe sånt som at "SHIT! nå dør jeg snart! Får sikre kommende generasjoner!" *popper opp med stilk og knopper så fort den får en vannskvett*

Så lenge de ser friske og fine ut, så er det ingen grunn til bekymring. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjest 0

Jeg er redd jeg må gi opp min ene, halve stilken er vissen... (helt ned til en utstikker med blomster) og bladene er skrukkete og myke :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Jeg er redd jeg må gi opp min ene, halve stilken er vissen... (helt ned til en utstikker med blomster) og bladene er skrukkete og myke :tristbla:

Ikke gi opp enda!

Sjekk at den ikke står i trekk, i vann eller altfor varmt/kaldt. Klipp av den visne biten.

Hvis ikke bladene blir gule, så er det fortsatt håp! Får den vann og gjødsel av deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan ser blomsterskudd ut?

Jeg tør ikke håpe helt enda at det er et blomsterskudd som er på vei, det har vært der en stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest 0

nja... den får vann innimellom, og aldri gjødsel... Jeg har aldri gjødsla en plante :rodme:

Men den stod i et kaldt vindu, men nå har jeg flyttet den. Men det var da jeg tok den vekk fra det kalde vinduet at stilken visna. Bladene har bare blitt værre og værre....

Tror du det er noe håp? Vil bladene bli sterke og fine igjen? Og finnes det noe annet jeg kan bruke som gjødsel? (jeg er håpløs når det kommer til å gidde å gjøre sånne ting, så hvis det hadde vært mulig å bruke noe jeg har hjemme kan det hende jeg husker å slenge på en skvett nå og da.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Legger ved et bilde av et skudd på en av mine orkideer. Ikke så lett å se, (er tatt med mobilen) men kan gi en liten pekepinn. Generelt kan man si at hvis det stikker et nytt skudd ut fra den gamle stilken, så er det blomsterskudd (Det kommer en gren med flere knopper på). Av og til kommer det små keikoer, men det er sjelden. En keiko er en "avlegger", planta lager en ny bladrosett på en gren. Det er som sagt sjelden :)

Ikke prøv å bruke noe annet enn blomstergjødsel som gjødsel for orkideer. Mange hobbygartnere lager sin egen gjødsel, men det er avanserte greier som ikke jeg vil begi meg ut på :) Du kan kjøpe orkidegjødsel, eller vanlig potteplantegjødning (bruk flytende!), halv styrke av det som står på flaska. Står det en kork til en liter vann, så bruker du en halv kork til en liter vann.

Det er håp i hengende snøre, eller hengende blader som du har, så ikke gi opp enda :) Kan hende den ikke blir "frisk" før den har bytta ut alle bladene sine. Da trenger den i hvert fall gjødsel. Begynn med en gang i mnd, så øker du til hver 14. dag etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg snike inn et annet orkidé-spørsmål her?!?

En av orkidéene mine (Phalaenopsis) har fått masse små "vorter", hovedsakelig på stilkene, men også på blomstene. Fra "vortene"drypper det kvae-lignende kliss. Er dette en sykdom (? antar det) som vil vedvare, eller kan jeg klippe ned orkidéen og håpe på at det kommer seg innen neste blomstring?

Hva også en orkidé med små, små insekter i potten, noen triks som virker mot dem?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg har og et spørsmål.

Etter at alle blomstene hadde falt av, klippet jeg ned stilkene. Ikke helt ned, bare et stykke, Det hadde nemlig jeg hørt at man skulle.

Det som nå har skjedd, er at det har komt blader helt oppe på stilken. På BEGGE orkideene mine.... :overrasket: Hva gjør jeg med de? Er det avleggere? Har jeg fått babyer??? :)

Gurken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Har hørt at man skal ha de i gjennomsiktige potter slik at røttene får lys.. Stemmer dette? Har hatt min stående bare i den gjennomsiktige plastpotta den kom i, men det er jo penere med potteskjulere da.

Den har forresten stått i et halvt år snart etter nedklipping uten at noe har skjedd.. kan være at det blir for tørt da den står i et vindu over en liten varmeoven.. (men alle vinduene har varmeovner under i leiligheten vår!),

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Hei.

Jeg har og et spørsmål.

Etter at alle blomstene hadde falt av, klippet jeg ned stilkene. Ikke helt ned, bare et stykke, Det hadde nemlig jeg hørt at man skulle.

Det som nå har skjedd, er at det har komt blader helt oppe på stilken. På BEGGE orkideene mine.... :overrasket:  Hva gjør jeg med de? Er det avleggere? Har jeg fått babyer??? :)

Gurken

De har fått babyer! Det er kjempesjelden, og veldig spesielt at du har fått det på to stk samtidig!

Det du må gjøre, er å fortsette å behandle dem som vanlig, og la keikiene sitte på til de får egne røtter på ca 2-3 cm minimum. Gjerne 5-6 cm. Da kan du skjære dem løs og plante dem i egne potter med orkidejord.

Lykke til! Spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Bjørnsdatter
Kan jeg snike inn et annet orkidé-spørsmål her?!?

En av orkidéene mine (Phalaenopsis) har fått masse små "vorter", hovedsakelig på stilkene, men også på blomstene. Fra "vortene"drypper det kvae-lignende kliss. Er dette en sykdom (? antar det) som vil vedvare, eller kan jeg klippe ned orkidéen og håpe på at det kommer seg innen neste blomstring?

Hva også en orkidé med små, små insekter i potten, noen triks som virker mot dem?

:)

Ang. vortene klarer jeg ikke å finne ut av det, har hatt noe klissete greier på en av mine egne, men det har gått over av seg selv og ikke smittet over på noen av de andre. Finner ingenting om det på nettet og i bøkene mine. For sikkerhets skyld kan du isolere den og klippe den ned, så får du se det an litt :klø:

Små små insekter kan være mye rart, men du får insektspray i blomsterbutikken, prøv den. Flyr de? Hvilken farge har de? Spinner de spinn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Har hørt at man skal ha de i gjennomsiktige potter slik at røttene får lys.. Stemmer dette? Har hatt min stående bare i den gjennomsiktige plastpotta den kom i, men det er jo penere med potteskjulere da.

Den har forresten stått i et halvt år snart etter nedklipping uten at noe har skjedd.. kan være at det blir for tørt da den står i et vindu over en liten varmeoven.. (men alle vinduene har varmeovner under i leiligheten vår!),

Det stemmer til en viss grad at røttene vil ha lys, og det er derfor de oftest kommer i gjennomsiktige potter. De vokser jo til vanlig i trærne, og vifter med røttene i friluft ;)

MEN - det er null problem å sette dem i en potteskjuler eller potte dem om i en ugjennomsiktig plastpotte.

Den vanligste årsaken til at en orkide ikke vil blomstre igjen, er for lite lys. Det siste halve året har jo ikke sola vært oppe så altfor mange timer i døgnet, så det kan godt være derfor. Hvis du er bekymret for at det blir for tørt over panelovnen (det kan det fort bli! Både for varmt og for tørt.), kan du sette orkideen i en litt for stor potteskjuler med leca i bunnen, og fylle på litt vann i bunnen. Pass på at det ikke rekker opp til orkideen! Da vil vannet fordampe og skape høyere luftfuktighet rundt orkideen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sabia

Mine bare dør, men jeg lagrer denne så den kommer på "mine innlegg".. Skal prøve å kutte stilken nå.. Den visner (blir gul) fra toppen, selv om det bare er en måned siden jeg fikk den... :sur: . Men nå skal jeg altså prøve å kutte stengelen, så får vi se - kanskje den overlever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter
Mine bare dør, men jeg lagrer denne så den kommer på "mine innlegg".. Skal prøve å kutte stilken nå.. Den visner (blir gul) fra toppen, selv om det bare er en måned siden jeg fikk den... :sur: . Men nå skal jeg altså prøve å kutte stengelen, så får vi se - kanskje den overlever?

Klipp av det som er vissent. Hvis den visner mer, så klipp mer.

Det er helt normalt at en orkide du akkurat har fått mister blomster og knopper. Tenk deg, den har kommet fra tilnærmet perfekte forhold i veksthuset til gartneren, og har vokst der hele livet. Så blir den pakket i plast, puttet på en lastebil/fly/båt og sendt til den andre siden av verden, satt på en ny lastebil, kjørt til et lager, pakket på en ny lastebil, sendt til et annet lager, til en butikk, hvor den får forholdsvis dårlige forhold (dårlig lys, kaldt/varmt, tørt, trekk osv), før den får komme hjem til deg - kanskje uten så mye som et papir rundt magen en gang ( :frustrert: matbutikker som sender kundene ut i 20 minus med orkideene sine!). Pang! inn i et varmt og koselig hus, med lav luftfuktighet og store temperaturforskjeller.

Jeg hadde nok kanskje stura litt jeg og. ;)

Men de venner seg til det meste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...