iss Skrevet 27. mars 2006 #41 Del Skrevet 27. mars 2006 Driver og vanner orkideene mine, men oppdaget noe galt med den ene! Legger ved bilde! Ser nesten ut som om den lyse hvite flekken er muggen. Er redd for at bladet kan ha lagt inntil vinduet, men ser også ut som en smittsom skade :klø: Ser du hva det kan være?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2006 #42 Del Skrevet 27. mars 2006 Skjær av de stygge bladene. Er det mugg der, så har det kommet nå etter at bladet ble ødelagt (det holder på å brytes ned, bare). Kan nok ha kommet inntil vinduet, ja, og det er mulig den har fått litt mye vann? Pass på at det ikke står vann i potteskjuleren og at jorda ikke blir for våt når du vanner. Men det ser mest ut som en solskade. Du kan godt prøve å potte den om så den får ny rotvekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iss Skrevet 27. mars 2006 #43 Del Skrevet 27. mars 2006 Den har nok ikke fått for mye vann, heller for lite. Jeg vanner de ved at de blir gjennom bløte, og renner de av før jeg setter dem i pottene.. Da skjærer jeg av de stygge bladene, trodde nesten jeg måtte kaste hele planten. Men den har en knopp (rett fra stilken!!) så håper at den overlever! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sabia Skrevet 27. mars 2006 #44 Del Skrevet 27. mars 2006 Tusen takk Bjørnsdatter!! *skrider til verket med fattet mot* Bare en ting. Orkideen min får nok lys, men er det best å la den stå i vinduet eller et lite stykke unna vinduet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iss Skrevet 27. mars 2006 #45 Del Skrevet 27. mars 2006 Kan jeg spørre om du har greie på planten "kristi tornekrone"??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2006 #46 Del Skrevet 27. mars 2006 Hvis du kan flytte den litt vekk fra vinduet (og varmeovnen) og fortsatt være sikker på at den får nok lys, så er det fint, det Så slipper du solskader til sommeren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #47 Del Skrevet 27. mars 2006 Men det ser mest ut som en solskade. ← Kan ikke begripe at det skal være noe annet enn solskade. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2006 #48 Del Skrevet 27. mars 2006 Kan ikke begripe at det skal være noe annet enn solskade. ← Ja, det er det jeg også tror, men jeg har sett noe veldig likt på en orkide som har fått en rotskade... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 27. mars 2006 #49 Del Skrevet 27. mars 2006 Ja, det er det jeg også tror, men jeg har sett noe veldig likt på en orkide som har fått en rotskade... ← Jeg synes "mønsteret" i skaden på de tre bladene passer for godt over ens til å ha med røttene å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iss Skrevet 27. mars 2006 #50 Del Skrevet 27. mars 2006 Vil en rotskade være smittsom?? I det samme vinduet som den har stått, har det også stått 4 andre orkideer på rekke og rad. Ingen av dem har samme skade. De er litt slappe da, men det er pga for lenge siden sist vanning.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 27. mars 2006 #51 Del Skrevet 27. mars 2006 Vil en rotskade være smittsom?? I det samme vinduet som den har stått, har det også stått 4 andre orkideer på rekke og rad. Ingen av dem har samme skade. De er litt slappe da, men det er pga for lenge siden sist vanning.... ← Nei, en rotskade er ikke smittsom. Blir litt som hjernerystelse egentlig, det er ikke smittsomt, men hvis alle slår seg hardt i hodet, så får vi hjernerystelse hele gjengen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
iss Skrevet 27. mars 2006 #52 Del Skrevet 27. mars 2006 Skjønner... Nå står alle orkideene mine og sukker fornøyd over å endelig ha fått vann! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Lilje_* Skrevet 27. mars 2006 #53 Del Skrevet 27. mars 2006 Du verden alt du vet! Har lært mye nå jeg. Jeg kan ikke ha mine orkideer i vinduet, både pga små barn i hus og smale vindusposter. Jeg har dem på en skjenk midt i rommet, ca 3-4 meter fra vinduene. (har bare vinduer på den ene veggen) Jeg har spotter i taket, er vel fire stk på rekke over orkideene. De har klart seg fint og røttene er fine, men det er ikke noe tegn til at det kommer nye blomster eller ny stengel. Tror du de får for lite lys ved å stå her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 28. mars 2006 #54 Del Skrevet 28. mars 2006 Er det lenge siden de blomstret? Det kan som sagt ta ganske lang tid, særlig på denne tida av året når lyset er sparsomt her i nord. Det kan godt hende at de får litt lite lys ja, for spotter og vanlig lampelys har feil farge (feil bølgelengde) på lyset i forhold til dagslys. Plantene klarer ikke å nyttiggjøre seg av det, rett og slett. Hvis du har mulighet, kan du jo se om du klarer å få tak i en lampe med vekstlys (mulig de har i dyrebutikken? Til akvarier osv) som du kan plassere på en diskret måte sammen med orkideene dine. Men det kan godt hende at det skjer noe nå som sola begynner å komme. Hvis du har hatt orkideene en stund og du ikke har potta dem om før, så er dette et godt tidspunkt å gjøre det på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 28. mars 2006 #55 Del Skrevet 28. mars 2006 Det kan godt hende at de får litt lite lys ja, for spotter og vanlig lampelys har feil farge (feil bølgelengde) på lyset i forhold til dagslys. Plantene klarer ikke å nyttiggjøre seg av det, rett og slett. Hvis du har mulighet, kan du jo se om du klarer å få tak i en lampe med vekstlys (mulig de har i dyrebutikken? Til akvarier osv) som du kan plassere på en diskret måte sammen med orkideene dine. ← OBS: Vanlige sparepærer har riktig fargetemperatur. Dessuten gir de ikke fra seg så mye varme som lyspærer og spotter. Sparepærer kan brukes i vanlige lamper, og er heller ikke så dyre som spesialpærer. Det er egentlig bare en feil med vekstlyslamper: De gir ofte et blålilla skjær som kan være ubehagelig eller mindre pent i stua. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
afr0dite Skrevet 7. april 2006 #56 Del Skrevet 7. april 2006 Man skal ikke bruke annen gjødning enn den som er spesielt beregnet for orkideer. Vanlig potteplantegjødsel & annen gjødning inneholder mineraler som kan ta livet av orkideen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 7. april 2006 #57 Del Skrevet 7. april 2006 Man skal ikke bruke annen gjødning enn den som er spesielt beregnet for orkideer. Vanlig potteplantegjødsel & annen gjødning inneholder mineraler som kan ta livet av orkideen. ← Det er ikke korrekt. Vanlig gjødsel i det blandingsforholdet som er oppgitt på flasken er for sterkt, og vil riktignok kunne svi røttene på orkideen. Det er derfor jeg (og Orkideforeningen) sier at man skal blande den i dobbelt så mye vann som det står på flasken. Da er det ingen fare. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. september 2006 #58 Del Skrevet 9. september 2006 Fikk en orkide i fjor sommer og hadde glede av den overraskende lenge. Klippet ned (hele stengelen visna) da den var avblomstra, og har siden hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke har planta den om. Den står nemlig planta i en sammenplantning med en annen plante, og direkte i en gjennomsiktig glasskrukke, så jeg har ikke fått vanna den etter forskriftene. Hadde aldri i verden trodd at den skulle få blomster igjen siden den ikke har fått særlig med gjødsel, ikke har blitt vannet riktig, og noen ganger har måtte tåle tørke. Dessuten ble den solsvidd en gang jeg ikke passet godt nok på. Men nå plutselig da vi kom fra ferie fant jeg en ny stengel med fine knopper på, så da måtte jeg sporenstreks inn hit for å se hva jeg kan gjøre for å belønne den Får vel gi den litt gjødsel, og passe på at den får vann en gang i uka (vanner veldig lite, og passer på å se at det ikke blir overskudd, siden krukka er gjennomsiktig). Nå er det vel ikke noen stor fare for at den får for mye gjødsel hos meg, men er det sånn at den egentlig bør ha en hvileperiode med mindre vann og gjødsel etter blomstring? Og litt mer gjødsel (oftere, ikke sterkere i såfall) og vann når den står med knopper? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 9. september 2006 #59 Del Skrevet 9. september 2006 Nå er det vel ikke noen stor fare for at den får for mye gjødsel hos meg, men er det sånn at den egentlig bør ha en hvileperiode med mindre vann og gjødsel etter blomstring? Og litt mer gjødsel (oftere, ikke sterkere i såfall) og vann når den står med knopper? ← Phalaenopsisen trenger ingen hvileperiode som du beskriver. Orkideer med bulber (tykke "klumper" ved roten som bladene vokser ut av) trenger det etter blomstring, men som sagt ikke phalaenopsisen. Bare vann og gjødsle som normalt. Skal da heller ikke ha noe ekstra når den har knopper og blomster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 9. september 2006 #60 Del Skrevet 9. september 2006 Phalaenopsisen trenger ingen hvileperiode som du beskriver. Orkideer med bulber (tykke "klumper" ved roten som bladene vokser ut av) trenger det etter blomstring, men som sagt ikke phalaenopsisen. Bare vann og gjødsle som normalt. Skal da heller ikke ha noe ekstra når den har knopper og blomster. ← Oki, da sørger jeg for det. Takk for at du tar deg tid til å gi alle disse gode rådene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå