AnonymBruker Skrevet 4. juni 2023 #41 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Datteren min er såkalt populær. Blir lett kjent med andre og er en som finner på mye gøy. Så "alle" jentene i kullet hennes vil gjerne leke med henne. Nå er problemet at hun og bestevenninnen ikke alltid vil leke med andre. Hvordan snakker man med 6-7 åringer om inkludering? Hva sier man? Syns det er så trist å få høre av andre foreldre at de opplever datteren min som en som utestenger, for slik vi opplever virkeligheten så dreier det seg om at "alle" vil leke med henne. Kan ikke de andre jentene finne hverandre istedetfor å mase på datter som om hun er den eneste som kan finne på noe gøy? Anonymkode: 53a0e...02a Jeg har ei som alltid har hatt ett hav av venner... Jeg tror ikke hun har vært en som har utestengt noen men på barneskolen opplevde vi at noen jenter prøvde og utestenge henne. De gjorde små kanskje ubetydelige ting men nok til att hun hadde det vondt. Jeg tok raskt tak i det via lærer. De hadde samtaler alle jentene og alt løste seg fort. Men når hun ble noe eldre og var nærmest hun den eneste som drev aktivt med en idrett og trente mye. Fikk masse nye veninner og d opplevde hun at de fra skolen ble raskt sure fordi hun ikke hadde tid til de. Men mitt råd er å ta det med skolen. Prøv og løs det tidlig Anonymkode: 64c69...675 1
elskersommer Skrevet 4. juni 2023 #42 Skrevet 4. juni 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har en datter som ligner TS sin. Hun er leken, morsom, er ikke sjefete og mange vil leke med henne. Det er jo ikke synd på de, men jeg mener de ikke kan ta ansvar for alle og at det må være lov å takke nei til lek av og til. Anonymkode: 3ed37...782 Må si meg så enig i det du sier her. Har vært litt slik hos oss også å jeg sa alltid til min datter at vi kan ikke tvinge deg til og leke med alle i fritiden men på skolen synes jeg dere skal innkludere alle. Ikke utesteng noen
fru Alving Skrevet 4. juni 2023 #43 Skrevet 4. juni 2023 Når det er 5 jenter(kun) i klassen så blir dette litt spesielt. Hadde det vært 15 jenter der, så hadde det ikke vært så farlig om to av dem var bestiser, og ville være for seg selv. Men med 5, så blir det veldig tydelig for de andre jentene at de er to som er litt eksklusive og som ikke vil henge med de andre. Det er alltid et hierarki blant barn, husker selv at jeg ønsket å være ilag med barn som var populære ofte fordi det ga en form for status. Men jeg er helt enig i at et barn på 7 kan ikke ta ansvar for det sosiale miljøet i klassen, her må skolen og på banen. Lag noen kjøreregler i skoletiden. For eksempel at alle skal få være med å leke i friminuttet. Tenker og at dette er sosiale mekanismer som kan endre seg over tid. Det blir litt for enkelt TS å si at "hvorfor kan ikke C, D og E finne på noe sammen".
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå