Gå til innhold

Utestenging blant skolejenter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min er såkalt populær. Blir lett kjent med andre og er en som finner på mye gøy. Så "alle" jentene i kullet hennes vil gjerne leke med henne. Nå er problemet at hun og bestevenninnen ikke alltid vil leke med andre. Hvordan snakker man med 6-7 åringer om inkludering? Hva sier man? Syns det er så trist å få høre av andre foreldre at de opplever datteren min som en som utestenger, for slik vi opplever virkeligheten så dreier det seg om at "alle" vil leke med henne.  Kan ikke de andre jentene finne hverandre istedetfor å mase på datter som om hun er den eneste som kan finne på noe gøy?

Anonymkode: 53a0e...02a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er det lærernes jobb å ordne hvis det skjer på skolen.

Anonymkode: 559d5...9d1

• Liker 1
Gjest Sprite
Skrevet

Hva vet du om det som foregår i det skjulte? 
Du snakker som om datteren din er så populær og stakkars henne som blir mast på hele tiden og blablabla. 
Så? Hva vet du om hennes oppførsel i dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men det er foreldrenes jobb å oppdra barna og innprente gode holdninger 

Anonymkode: 717f2...7ba

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Man snakker selvsagt (!) om at ingen skal trenge å føle seg utenfor, at om man er tre så kan man ikke ekskludere én, at det å ikke bli valg til å være med en en vond følelse, at det er alles ansvar at alle klassevenner har det bra. At det er lov å leke to og to om den tredje ikke er alene men har andre å leke med. Er hun veldig populær ligger det mye makt hos henne som du må hjelpe henne med å forvalte på en god måte som ikke ekskluderer andre 

Anonymkode: 6cd38...68b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er er samarbeid dette. Det er mye sosialisering etter skolen også. Er det også lærerens jobb? 

Anonymkode: 4b85a...cb5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utestenging er den verste form for mobbing. 

Anonymkode: 6afcc...a31

AnonymBruker
Skrevet

Skulke ønske datteren din brukte populæriteten sin til å samle jentene i klassen. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Gjest Sprite
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Skulke ønske datteren din brukte populæriteten sin til å samle jentene i klassen. 

Nettopp. For alt TS vet bruker denne jenta makten sin til å mate utestengingen. Drunk on power gjelder for barn også. 

AnonymBruker
Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er 7 år! 

39 minutter siden, AnonymBruker said:

Man snakker selvsagt (!) om at ingen skal trenge å føle seg utenfor, at om man er tre så kan man ikke ekskludere én, at det å ikke bli valg til å være med en en vond følelse, at det er alles ansvar at alle klassevenner har det bra. At det er lov å leke to og to om den tredje ikke er alene men har andre å leke med. Er hun veldig populær ligger det mye makt hos henne som du må hjelpe henne med å forvalte på en god måte som ikke ekskluderer andre 

Det er akkurat det vi har terpa på siden barnehagen. Er de tre så utestenges ikke 1 og er de flere så deler de seg i mindre grupper. Ingen skal være alene. Er det problemer kan de snakke med en voksen. "Mye makt" er også ansvar som jeg syns er urettferdig å gi ei lita jente som ikke burde gis alt ansvar for dynamikken jentene i  mellom.

• Liker 5
Skrevet (endret)

På skolen vår har de en regel om at man ikke får si nei hvis noen vil være med. Vil de absolutt leke bare to sammen får de gjøre det hjemme. Jeg synes det er en god regel. I tillegg har de sosiale mål som de snakker mye om og diskuterer i klassen. Det er utrolig sårt å stå på utsiden og bli valgt bort. Hva om det var din datter?

Jeg opplever at du ikke er villig til å tenke tanken at datteren din kanskje nettopp er en som stenger ute andre. Det du ser på som mas fra andre er et ønske om å være med i et fellesskap. Datteren din er populær og hun burde bruke det til noe positivt i stedet for å se på alle de andre jentene som en godtepose av venner som hun bare kan plukke og velge etter eget forgodtbefinnende uten tanke for hvordan de har det eller om hun sårer dem. Popularitet er ikke en hvilepute hvor dere kan puste lettet ut og tenke at da har hun venner å være sammen med og så skal hun ikke selv være med å sørge for at de andre også har noen å leke med.

Jeg har selv en datter som er populær på skolen og hvor lærerne sier at alle vil leke med henne, men her får vi i tillegg høre at hun er omsorgsfull og inkluderende. Hun er med på å skape et godt miljø blant jentene i klassen. Det betyr ikke at hun aldri leker med andre bare to og to, men det foregår utenfor skoletiden ved at noen blir med henne hjem etter skolen eller det avtales besøk i helgene. Og hvis en tredje skulle ringe på døren mens de leker så er de alltid velkomne inn og blir ikke sendt bort. Det er selvfølgelig ikke din datters ansvar alene å sørge for godt miljø blant jentene, men hun må dra i riktig retning og det gjør hun ikke ved å stenge andre ute. Datteren din er ikke for liten til å tenke over hvordan hennes oppførsel får andre til å føle seg og hva hun selv kan gjøre for å være en god venninne og klassekamerat. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er 7 år! 

Det er akkurat det vi har terpa på siden barnehagen. Er de tre så utestenges ikke 1 og er de flere så deler de seg i mindre grupper. Ingen skal være alene. Er det problemer kan de snakke med en voksen. "Mye makt" er også ansvar som jeg syns er urettferdig å gi ei lita jente som ikke burde gis alt ansvar for dynamikken jentene i  mellom.

Ja, skjønner du reagerer litt på formuleringen min. Jeg mener at det er de voksnes ansvar å hjelpe jenta å forvalte «makten» hun ufrivillig er gitt. Jobber i småskolen selv. Både foreldre og lærere må hjelpe barn å strukturere relasjoner og støtte opp under dynamikk når denne er ubalansert 

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Arkana said:

På skolen vår har de en regel om at man ikke får si nei hvis noen vil være med. Vil de absolutt leke bare to sammen får de gjøre det hjemme. Jeg synes det er en god regel. I tillegg har de sosiale mål som de snakker mye om og diskuterer i klassen. Det er utrolig sårt å stå på utsiden og bli valgt bort. Hva om det var din datter?

Jeg opplever at du ikke er villig til å tenke tanken at datteren din kanskje nettopp er en som stenger ute andre. Det du ser på som mas fra andre er et ønske om å være med i et fellesskap. Datteren din er populær og hun burde bruke det til noe positivt i stedet for å se på alle de andre jentene som en godtepose av venner som hun bare kan plukke og velge etter eget forgodtbefinnende uten tanke for hvordan de har det eller om hun sårer dem. Popularitet er ikke en hvilepute hvor dere kan puste lettet ut og tenke at da har hun venner å være sammen med og så skal hun ikke selv være med å sørge for at de andre også har noen å leke med.

Jeg har selv en datter som er populær på skolen og hvor lærerne sier at alle vil leke med henne, men her får vi i tillegg høre at hun er omsorgsfull og inkluderende. Hun er med på å skape et godt miljø blant jentene i klassen. Det betyr ikke at hun aldri leker med andre bare to og to, men det foregår utenfor skoletiden ved at noen blir med henne hjem etter skolen eller det avtales besøk i helgene. Og hvis en tredje skulle ringe på døren mens de leker så er de alltid velkomne inn og blir ikke sendt bort. Det er selvfølgelig ikke din datters ansvar alene å sørge for godt klassemiljø, men hun må dra i riktig retning og det gjør hun ikke ved å stenge andre ute. Datteren din er ikke for liten til å tenke over hvordan hennes oppførsel får andre til å føle seg og hva hun selv kan gjøre for å være en god venninne og klassekamerat. 

Og alt dette klarte datteren din som 7-åring? Jeg har fått høre mye forskjellig helt siden barnehage-tiden om datteren min. Vi har arrangert playdates med absolutt alle og snakker mye med foreldrene. Kanskje datteren din er en som trives med å være populær men det gjør ikke datteren min. Og jeg syns det blir feil å kalle det utestenging når hun vil leke med en fremfor en annen som kan leke med andre. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Og alt dette klarte datteren din som 7-åring? Jeg har fått høre mye forskjellig helt siden barnehage-tiden om datteren min. Vi har arrangert playdates med absolutt alle og snakker mye med foreldrene. Kanskje datteren din er en som trives med å være populær men det gjør ikke datteren min. Og jeg syns det blir feil å kalle det utestenging når hun vil leke med en fremfor en annen som kan leke med andre. 

Jeg vet ikke hva du mener med alt dette? Jeg kan ikke garantere at hun aldri har sagt nei til noen som vil leke, men det er jo vår jobb som foreldre å snakke med barna og veilede dem om sosiale situasjoner. Og hvordan kan du være sikker på at den jenta som blir nektet å leke med din datter har andre å leke med? Du er i en heldig situasjon fordi du ikke trenger bekymre deg for om datteren din har venner, men hva med de andre jentene i klassen? Hvis din datter var ensom og følte seg utestengt, hva ville du ønsket at de andre gjorde? Ja, hun er bare 7, men ved hvilken alder tenker du de må ta ansvar for å være inkluderende? Grunnlaget dannes nå. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så da mener du foreldre skal drive i hvordan ungene oppfører seg på skolen??

Foreldre skal legge et grunnlag og oppdra egne barn! Lærere har hovedansvar om læring i skolefag.

Anonymkode: ec083...963

• Liker 2
Gjest Albbas
Skrevet

Hvorfor forventer vi så mye mer av barn enn voksne? 

Forventer vi at boksen mennesker alltid skal si ja når venner spør om de skal finne noe? Forventer vi at voksne aldri bare kan finne på noe med ÉN god venn innimellom, uten at alle venner skal inkluderes? 

Et barn kan bli fullstendig utslitt av sånt. 

Man skal selvfølgelig jobbe med viktigheten av inkludering, men også populære barn kan bli slitne og trenge tid for seg selv, eller knytte relasjoner i tosomhet. Jeg har selv sett populære tolvåringer bli utslitte og triste fordi alle alltid er på dem med forventninger om det ene og det andre. Da er det viktig at vi voksne støtter dem i at det er lov å sette grenser. Å inkludere betyr ikke at man skal inkludere alle alltid. 

Skrevet (endret)
Albbas skrev (9 minutter siden):

Hvorfor forventer vi så mye mer av barn enn voksne? 

Forventer vi at boksen mennesker alltid skal si ja når venner spør om de skal finne noe? Forventer vi at voksne aldri bare kan finne på noe med ÉN god venn innimellom, uten at alle venner skal inkluderes? 

Vel, hvis du kommer inn i kantinen på jobb og spør om du kan sette deg sammen med dine kollegaer og de sier nei, hadde ikke du syntes dette var veldig ugreit? Eller hvis de høylytt diskuterer festen de skal arrangere den helgen og ingen har invitert deg? Man forventer en god del inkludering fra voksne også, særlig på jobb, og skolen er barnas jobb. 

Endret av Arkana
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hun er 7 år

Gammel nok til  være snill eller bli lei seg om 2 leker ig hun ikke får bli med.

• Liker 4
Skrevet

Jeg er imot utestenging...men hvordan er de som ill får være med i leken,? Min sønn er 11 år og jeg vet at det har innimellom vært at han og andre ikke vil leke med alle og kanskje ute stenger noen... hvorfor..fordi disse personene ikke passer inn i gruppen deres. Sønnen min har fortalt at de prøver å få de inn i leken... men disse personene skal over leken , de gjør om regler slik at de passer denne personen...denne personen blir sint og skriker når ting ikke kan på hen sin måte.

Han har også personer som rett og slett er slemme og ødlegger leken og eier ikke sosial antenner ( dette er på skolen,)

Jeg å sønnen min snakker mye om dette...oh jeg synes det er vanskelig for en på 11 år å takle dette på beste måte ...da kan jeg tenke meg hvordan en på 6 år har det 

En annen ting sønnen min forteller er at han vil eks ta med en person inn i gruppen/ leken.....men det vil ikke de andre....oh da synes han det er vanskelig...skal han gå ut av sin gruppe som han leker med for å henge med den ene personen? Og han vet at om han henger med denne personen...et det stor sjanse for at han ikke får leke med de andre senere..oh da blir han stengt ute.

Sønnen min er kjempe snill og vil ta vare på alle...men det er søren ikke lett å være 11 år på skolen.

Da føler jeg det et mye press på en på 6 år

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Hun er 7 år! 

En 7-åring kan ikke få det sosiale ansvaret for andres ve og vel. ALLE må inkludere, men det er jo rart at man skal legge ekstra mye ansvar på de som allerede leker med alle og vil inkludere. 

Barn liker barn som er fleksible, inkluderende, morsommere og uhøytidelige. Her er det mange som har en del å gå på. ‘Inkluder meg’ tilnærmingen fungerer bare en kort periode. 

Anonymkode: 3ed37...782

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...