Gå til innhold

Utestenging blant skolejenter

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Arkana skrev (21 minutter siden):

Vel, hvis du kommer inn i kantinen på jobb og spør om du kan sette deg sammen med dine kollegaer og de sier nei, hadde ikke du syntes dette var veldig ugreit? Eller hvis de høylytt diskuterer festen de skal arrangere den helgen og ingen har invitert deg? Man forventer en god del inkludering fra voksne også, særlig på jobb, og skolen er barnas jobb. 

Men vi forventer ikke at en kollega skal tvinge seg med på butikken eller bli med å gå en tur hvis du og din partner på jobb har planlagt dette.  

Anonymkode: 3ed37...782

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Situasjonen er slik: de er 5 jenter i klassen. A, B, C, D og E. A er den alle vil leke med. A foretrekker B. Når A og B leker sammen, klager C, D og E på at de utestenges. Jeg er mammaen til A og syns dette er et for stort ansvar å legge på datteren min. Hvorfor kan ikke C, D og E finne på noe sammen av og til? Kan ikke et populært barn ha en bestevenn?

Anonymkode: 53a0e...02a

AnonymBruker
Skrevet
Sprite skrev (1 time siden):

Hva vet du om det som foregår i det skjulte? 
Du snakker som om datteren din er så populær og stakkars henne som blir mast på hele tiden og blablabla. 
Så? Hva vet du om hennes oppførsel i dette?

Har en datter som ligner TS sin. Hun er leken, morsom, er ikke sjefete og mange vil leke med henne. Det er jo ikke synd på de, men jeg mener de ikke kan ta ansvar for alle og at det må være lov å takke nei til lek av og til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Sprite
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har en datter som ligner TS sin. Hun er leken, morsom, er ikke sjefete og mange vil leke med henne. Det er jo ikke synd på de, men jeg mener de ikke kan ta ansvar for alle og at det må være lov å takke nei til lek av og til. 

Helt klart. Man må kunne få si nei selv om man er populær. Men da må man veilede barna til å avvise på en fin måte. Man kan ikke feks si nei du får ikke reile sammen med meg nå,jeg vil reile alene. For så å si ja til et annet barn som kommer like etterpå.. det er utestenging og mobbing om det blir gjort konsekvent. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS her. Situasjonen er slik: de er 5 jenter i klassen. A, B, C, D og E. A er den alle vil leke med. A foretrekker B. Når A og B leker sammen, klager C, D og E på at de utestenges. Jeg er mammaen til A og syns dette er et for stort ansvar å legge på datteren min. Hvorfor kan ikke C, D og E finne på noe sammen av og til? Kan ikke et populært barn ha en bestevenn?

Enig...og bruke orde populære passer ikke å bruke på 6 åring. Hun er vennlig jente som har venner. Alle kan ikke være venner, om det er 15 jenter i en klasse betyr ikke det at alle må leke sammen. Jeg hadde 2 venner på 1-5 klasse jeg lekte med mest. Lekte sefølglig med de andre jentene å .... men de hadde forskjellig interesse etc. En 6 åring kan ikke ta ansvar for alle jentene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Støtter deg! 
Hos oss har mødre ringt på døra med C, D eller F og krevd at de skal få komme inn. Det er veldig lite klokt og gjør barna deres lite attraktive å henge med. Så lenge alle er sammen med alle av og til og det ikke er noen som systematisk holdes utenfor, så må barn også få lov å ha noen venner som er nærmere enn andre. 

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Skulke ønske datteren din brukte populæriteten sin til å samle jentene i klassen. 

Anonymkode: 6afcc...a31

Dette har jeg alltid lært mine barn, at når man er populær har man et spesielt ansvar for å inkludere. Det har de gjort og jeg har alltid fått høre at de er inkluderende. 

Problemet har vært at de da alltid har blitt satt i gruppe og samarbeid med de " vanskelige" for å være enslags diplomat, men tror de har lært mye av det også. 

Ja de har ikke alltid vært populære, men når de har, har de vært inkluderende. Det går ann å forklare dette til barn også. 

Anonymkode: 57105...ac2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

De er jo ikke så gamle enda, kan du ikke prøve å styrke relasjonen dattera di har til de andre? Inviter en og en av de andre jentene hjem. Det er dumt å la de to få klikke seg sammen allerede i 2.klasse..

Dette kan jo snu fort. Plutselig er det D alle vil leke med, men D vil ikke leke med jenta di siden hun har stengt henne ute før.

Klarer jenta di å være med i leken uten å være sjefen? Uten å ha hovedrollen? 

Kjenner meg igjen i situasjonen da jeg har ei jente i 2.klasse der de også er fem jenter. Der er det ei jente som er den populære, men hun er den mest krevende og minst hyggelige i hele kullet. Jeg skjønner ikke statusen hennes for hun lyver, sjefer og må være midtpunktet. Har en av de andre hatt jentekveld har hun feks med seg en spesiell leke, kommer med bursdagskrone eller mor organiserer så hun har med seg noen hjem på overnattingsbesøk etterpå. Så da har hun liksom alltid noe ekstra,  noe mer enn de andre. Hun kan ikke delta på noe på lik linje som de andre. 

Anonymkode: 533cb...722

AnonymBruker
Skrevet

Godt tena egentlig.  Fordi jeg er litt usikker på om dette er utestenging. Når to stk sitter og leker og vil være alene.  Det er noe annet når det feks i klassen til mitt barn var 8 jenter. 6 av dem hang sammen en av de 6 var litt ut og inn i gjengen. Min datter og hun ene ble aldri inkludert og tok imot den ene som var ut og inn. De to ble jo selvsagt lei, av å være bra nok og ikke bra nok ettersom hun ble stengt ute og tatt inn igjen. Jeg tok dette opp med skolen flere ganger at de burde jobbe litt mer for at alle 8 fikk god relasjon. Når den ene min datter hadde å henge med, ble hun ensom resten av skoletiden fra 5 til 9 klasse. Ingen kom på besøk og ble aldri invitert bort på noe.  Foreldrene til de som han sammen roste jo selvfølgelig det flotte samarbeidet klassen hadde. 

Min datter var svært inkluderende og hadde mye omsorg for de rundt seg. Men nektet å bli med på å baktale andre. Der har hun vært 100% standhaftig. Og da ville ikke de andre henge med henne, og hun ble den de snakket stygt om. Selv om hun aldri har gjort de noe galt. Dette har jeg også fått fra lærere at hun er sånn.  Hun har kortvarig fått nye venner, men faller ut, når hun ikke vil bidra på baksnakking og sier ifra at hun ikke syntes noe om det

Anonymkode: f52f0...147

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De er jo ikke så gamle enda, kan du ikke prøve å styrke relasjonen dattera di har til de andre? Inviter en og en av de andre jentene hjem. Det er dumt å la de to få klikke seg sammen allerede i 2.klasse..

Dette kan jo snu fort. Plutselig er det D alle vil leke med, men D vil ikke leke med jenta di siden hun har stengt henne ute før.

Kjenner meg igjen i situasjonen da jeg har ei jente i 2.klasse der de også er fem jenter. Der er det ei jente som er den populære, men hun er den mest krevende og minst hyggelige i hele kullet. Jeg skjønner ikke statusen hennes for hun lyver, sjefer og må være midtpunktet. Har en av de andre hatt jentekveld har hun feks med seg en spesiell leke, kommer med bursdagskrone eller mor organiserer så hun har med seg noen hjem på overnattingsbesøk etterpå. Så da har hun liksom alltid noe ekstra,  noe mer enn de andre. Hun kan ikke delta på noe på lik linje som de andre. 

Hun sjefer ikke så jeg får det med meg, ihvertfall. Og ikke så lærere får det med seg, heller.

AnonymBruker
Skrevet

Det var samme greia da min jente var på den alderen. Hun var så populær at de andre stod i kø før friminuttet for å spørre om de skulle leke sammen. Dette var veldig vanskelig for min jente å håndtere, så lærerene hjalp henne med å løse dette før hvert friminutt. De løste det ganske greit ved at de foreslo noe alle kunne bli med på hvis de ville. Har ikke fått høre at jenta mi har vært ekskluderende, så tror det løste seg fint. Hun er nå 12 år og fortsatt populær, men ikke på samme måte. Får heldigvis høre fra skolen at hun er inkluderende å snill. Velger å tro på det da jeg ikke har fått høre noe annet fra hverken foreldre eller barn. 

Anonymkode: 3e0a9...f7d

• Hjerte 1
Gjest Albbas
Skrevet
1 hour ago, Arkana said:

Vel, hvis du kommer inn i kantinen på jobb og spør om du kan sette deg sammen med dine kollegaer og de sier nei, hadde ikke du syntes dette var veldig ugreit? Eller hvis de høylytt diskuterer festen de skal arrangere den helgen og ingen har invitert deg? Man forventer en god del inkludering fra voksne også, særlig på jobb, og skolen er barnas jobb. 

Jeg tolket ts som at dette gjaldt utenfor skoletiden også. Jeg er HELT enig i at på skolen skal de inkludere hverandre, skole er ikke tiden for tosomhet. 

Gjest Albbas
Skrevet

Men er dette i eller utenfor skoletiden? 

AnonymBruker
Skrevet
30 minutter siden, Albbas said:

Men er dette i eller utenfor skoletiden? 

Begge deler. Ts.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i noenlunde samme situasjon som ts med den ene, og i motsatt situasjon med den andre.

Vi snakket mye med den som flere ville være med, at på skolen og Sfo er det fint om de kan være flest mulig sammen. Så var det mer bestevenn-modus på fritiden. Vi snakket òg med lærer og tok det opp på foreldremøte. Og alle arrangementer, som bursdager, "fester" og vennegrupper, tok vi veldig seriøst og inviterte alltid alle eller større grupper, og ganske hyppig. Det var bare den "være-med-hjem" etter skole/sfo og i helger vi satte av til å være forbeholdt bestevennene. 

Jeg synes ikke noe om at barn skal måtte være hverandres støttekontakter slik at det oppleves negativt for dem. Det er slitsomt alltid å måtte være den som skal inkludere alle.

Samtidig må de jo kunne ta hensyn og sette seg selv til side i situasjoner der dette faller naturlig. I en jobbsituasjon vil jeg jo inkludere flere i f.eks en samtale på pauserommet, men inviterer kun et par svært gode kolleger hjem til middag.

Anonymkode: 8e1a2...1a8

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Du skal ikke se bort fra at dynamikken vil endre seg. Ikke alle små prinsesser som forblir poppis for alltid. 

Anonymkode: d65e1...209

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og alt dette klarte datteren din som 7-åring? Jeg har fått høre mye forskjellig helt siden barnehage-tiden om datteren min. Vi har arrangert playdates med absolutt alle og snakker mye med foreldrene. Kanskje datteren din er en som trives med å være populær men det gjør ikke datteren min. Og jeg syns det blir feil å kalle det utestenging når hun vil leke med en fremfor en annen som kan leke med andre. 

Den «populære» jenta i vårt barns barnehage er hun som er mest slem mot andre barn faktisk. Som stenger av når hun ikke får viljen sin.

Andre elsker beinharde selvstendige barn og dras til dem. Dessverre. 

Anonymkode: 082dc...080

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så morsomt, er akkurat dette jeg også beskrev og barnet i vår barnehage.

Hun lyver hele tiden, oppfører seg iskaldt når hun ikke vil leke med noen, blir fly forbanna over at hun ikke får viljen sin, og er veldig lite hyggelig og varm. Men hun har en sterk vilje og selvstendighet som de andre barna dras til. 

AnonymBruker
Skrevet

Den «populære» jenta i vårt barns barnehage er hun som er mest slem mot andre barn faktisk. Som stenger av når hun ikke får viljen sin.

Så morsomt, er akkurat dette jeg også beskrev og barnet i vår barnehage.

Hun lyver hele tiden, oppfører seg iskaldt når hun ikke vil leke med noen, blir fly forbanna over at hun ikke får viljen sin, og er veldig lite hyggelig og varm. Men hun har en sterk vilje og selvstendighet som de andre barna dras til. 

Dere beskriver et grenseløst barn som kanskje er utsatt for omsorgssvikt. Jeg kan garantere at dette ikke gjelder mitt barn.  Jeg tror det er at hun er svært livlig og har vokst opp med å leke nesten hvert eneste våkne minutt (bor et sted med mange mange mange barn). Hun er godt vant til barn i alle aldre, vant til å finne på ting. Ifølge barnehagen, og hva jeg har sett, er hun ikke sjefete, hun er omsorgsfull overfor mindre barna, leker godt med både gutter og jenter og ja, er viljesterk men ikke den som må være i sentrum eller sjefe hele tida.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det kan hende det, men man må ikke være slem og manipulerende for å være populær. Noen er faktisk populære fordi de er snille, omsorgsfulle og inkluderende. 

Anonymkode: 3e0a9...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...