Gå til innhold

Er det greit at en 4-åring går rundt i nabolaget uten tilsyn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Du er ansvarlig for ting du oppbevarer i din egen hage, som andres barn kan skade seg på. Hvis noen bryter seg inn i ditt utendørs boblebad og drukner, er du ansvarlig. Hvis et barn faller på øksa som ligger på plenen din, er du ansvarlig.

Men snakk gjerne med barnets foreldre og uttrykk din bekymring. 

Anonymkode: 612b6...920

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Her i nabolaget er det helt vanlig at fireåringer er ute alene. Ingen vandrer rundt på andres terrasser da. Vi bor i rekkehusområde i byen, men det er veldig barnevennlig og alle vet hvem alle er. 

Anonymkode: 78880...44b

Samme her 

Anonymkode: d796d...190

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er det første du tenker? Ikke at barnet på 4 år, kan gå seg bort, skade seg eller lignende?

Tipper den ikke hadde gjort noe skade i hagen, men foreldre har ansvar for å holde ungen trygg og forhindre ulykker. Jeg får vondt av å tenke på at den kan forville seg bort, bli redd eller få vondt og så er den helt alene. 

Anonymkode: 0bfc0...4c4

Fireåringer er jo ganske flinke da. Min eldste var myye ute og lekte med jevnaldrende nabobarn da han var fire (født i 2010). Jeg kikket ut innimellom, og skal si han var kjapp med å komme og si ifra hvis det skjedde noe småtterier. Han hadde også full respekt for hvor han fikk lov til å gå osv. Men vi bodde i en blindgate. Med yngstemann er det litt annerledes for nå bor vi nærmere trafikkert vei og det er en del gjennomkjøring. 

Anonymkode: 25477...d17

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Du er ansvarlig for ting du oppbevarer i din egen hage, som andres barn kan skade seg på. Hvis noen bryter seg inn i ditt utendørs boblebad og drukner, er du ansvarlig. Hvis et barn faller på øksa som ligger på plenen din, er du ansvarlig.

Men snakk gjerne med barnets foreldre og uttrykk din bekymring. 

Anonymkode: 612b6...920

Er det sant? F.eks må jeg ta ansvar for at ting i garasjen er godt nok sikret i tilfelle en tyv kommer inn, får hekksaksen i låret ved forsøk på å sjele sykkelen?

Anonymkode: 0e1b9...fa4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk tenkt litt på det i det siste, når er det greit at barn begynner å være alene ute? Vår på nesten 4 har noen venner i nabolaget. De får lov å være ute i gata alene, men vi bor på andre sida av en vei der folk har en tendens til å kjøre litt fort på tross av 30-sone, og han vil jo helst være nede med de andre. Føler meg som skikkelig hønemor, men samtidig: for 3  mnd siden nekta han å være 2 minutter uten en av oss foreldre i nærheten, så jeg er redd for at han plutselig skal bli redd, og ingen av barna får  uansett lov å krysse den veien alene. Men jeg vet også at hvis han er i noen andre sine hager er det fordi han er sammen med de som bor der

Anonymkode: 26014...0f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

En i gata går rundt og leker i hagene og på verandaene. Jeg liker ikke tanken på at barnet er uten tilsyn i vår hage. Det hender at vi glemmer å legge vekk redskaper. Noen ganger vil vi sitte på verandaen uten barn rundt. Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0e1b9...fa4

Jeg gjorde det som barn og ble offer for overgrep. 

Anonymkode: f5009...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Hvordan? Om det er trygt eller hva? 

Anonymkode: f63cb...b37

Ja, om det er er rolig nabolag uten trafikk, om det er andre barn ute i gaten og leker etc. 

Anonymkode: 6b45e...5c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt veldig bekymret for dette 4 år gamle barnet om jeg så det stadig vandret rundt i andres hager alene. Det hadde nok endt med at jeg tok 4 åringen i hånda, og tuslet hjem sammen med han og tok en prat med foreldrene om at han driver og går inn på andres eiendom og kan potensielt skade seg der.

Hva slags foreldre lar en så liten unge bare svime rundt alene? Hvem som helst kan jo ta barnet.... (ja, ingen er 100% trygge) 

Anonymkode: 27956...5a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skal 4-åringen få lov til å prøve seg alene snart. Hun får være alene i hagen, og i gata. Jeg titter uansett ut både titt og ofte. Kommer til å la henne gå på besøk til en venn i løpet av året.

Men barn må lære at de ikke kan gå inn på andres eiendom.

Anonymkode: 70fdb...009

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker said:

Her i nabolaget er det helt vanlig at fireåringer er ute alene. Ingen vandrer rundt på andres terrasser da. Vi bor i rekkehusområde i byen, men det er veldig barnevennlig og alle vet hvem alle er. 

Anonymkode: 78880...44b

Skremmende. Har dere aldri hørt om pedofile overgripere? Tror dere at overgripere bor i hus alene dypt inne i skogen? Som barn er man sårbar for overgripere. Plutselig står du i en bod med en fremmed og blir klådd på. Det skjedde med meg da jeg var 4 år gammel og dere som er så lite på vakt burde aldri ha fått barn. 

Anonymkode: f5009...148

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skremmende. Har dere aldri hørt om pedofile overgripere? Tror dere at overgripere bor i hus alene dypt inne i skogen? Som barn er man sårbar for overgripere. Plutselig står du i en bod med en fremmed og blir klådd på. Det skjedde med meg da jeg var 4 år gammel og dere som er så lite på vakt burde aldri ha fått barn. 

Anonymkode: f5009...148

Jeg opplevde aldri overgrep når jeg var liten! Jeg ble ikke sperret inne!

Om man skal gardere seg mot overgrep, kan barn aldri være uten tilsyn. Det vil heller ikke være noe bra, utviklingsmessig. Mest sannsynlig vil barnet få angst og engstelse i livet sitt.

Anonymkode: 70fdb...009

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg opplevde aldri overgrep når jeg var liten! Jeg ble ikke sperret inne!

Om man skal gardere seg mot overgrep, kan barn aldri være uten tilsyn. Det vil heller ikke være noe bra, utviklingsmessig. Mest sannsynlig vil barnet få angst og engstelse i livet sitt.

Anonymkode: 70fdb...009

Man trenger ikke sperre barna inne. Men å la en fire åring vandre ute alene er uansvarlig. Barn er forsvarsløse mot manipulerende overgripere.

Anonymkode: f5009...148

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WhisperingWind

Nei. Hadde kontaktet foreldrene. Om det ikke endret seg. Barnevernet

En 4 åring skal ikke gå rundt uten tilsyn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det sant? F.eks må jeg ta ansvar for at ting i garasjen er godt nok sikret i tilfelle en tyv kommer inn, får hekksaksen i låret ved forsøk på å sjele sykkelen?

Anonymkode: 0e1b9...fa4

Nei 😛 er krav til høyde på gjerde om man har vann, dam o.l. 

Anonymkode: 17450...6da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Skremmende. Har dere aldri hørt om pedofile overgripere? Tror dere at overgripere bor i hus alene dypt inne i skogen? Som barn er man sårbar for overgripere. Plutselig står du i en bod med en fremmed og blir klådd på. Det skjedde med meg da jeg var 4 år gammel og dere som er så lite på vakt burde aldri ha fått barn. 

Anonymkode: f5009...148

Det kan skje når du er eldre enn 4 år også. Du var jævlig uheldig.

Men, jeg syns det er rart med en 4-åring som reker rundt alene. Hvorfor gjør barnet det? Nå baserer jeg med på erfaring med mine egne barn og deres venner, men inntrykket mitt er at de vil rimelig kjapt inn om det ikke er noen lekekamerater i nærheten.  Henge rundt på andres tomter er i utgangspunktet ikke normal oppførsel. Jeg ville absolutt tatt en prat med foreldrene, prøvd å få et inntrykk av dem og hjemmet. Prøvd å prate litt med barnet. Ville rett og slett prøvd å merke meg flere røde flagg.

Spørsmåletet om det i det hele tatt er greit å være ute som 4-åring spørs på området man bor og modenhet til barnet. Jeg syns det er viktig å slippe barnet litt fri når de uttrykker et ønske om det. Fantasi, lek med venner og fysisk utfoldelse blir nok ikke det samme med en bekymret forelder stående der ved siden av deg hele tiden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Blåpille said:

men inntrykket mitt er at de vil rimelig kjapt inn om det ikke er noen lekekamerater i nærheten. 

Spørsmåletet om det i det hele tatt er greit å være ute som 4-åring spørs på området man bor og modenhet til barnet. 

Vil barnet inn hvis den hyggelige smilende mannen eller damen spør om barnet vil ha snop? Og hva er dette med området? Område med narkolangere og skumle kriminelle? Fengslene er fulle av mennesker som ser respektable ut og som bor i «solide» nabolag. 

Anonymkode: f5009...148

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

WhisperingWind skrev (27 minutter siden):

Nei. Hadde kontaktet foreldrene. Om det ikke endret seg. Barnevernet

En 4 åring skal ikke gå rundt uten tilsyn. 

Må dere gi dere

Anonymkode: d796d...190

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Vil barnet inn hvis den hyggelige smilende mannen eller damen spør om barnet vil ha snop? Og hva er dette med området? Område med narkolangere og skumle kriminelle? Fengslene er fulle av mennesker som ser respektable ut og som bor i «solide» nabolag. 

Anonymkode: f5009...148

Jeg tenkte mer på hyppige bilpasseringer, farlig terreng (vann el høyt stup f.eks), by vs landlig. Så var det poenget mitt angående individuelle forskjeller hos barnet: holder barnet seg i nærheten, eller vandrer de langt avgårde? Tar de til seg konseptet om å holde seg unna (selv hyggelige) fremmede ++. Men dessverre er de som oftest utfører overgrep i nær relasjon med barnet. 

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ville aldri latt min 4åring gå rundt alene, det syntes jeg er for ungt. Lar heller ikke 6åringen vandre alene.

Anonymkode: 3316b...7a7

Får ikke 6 åringen gå til og fra skolen selv, eller være med venner ute, uten deg? Jøsses... 4 år synes jeg er i yngste laget. Greit i egen hagen hvis det er trygt nabolag, men ikke ut av eiendommen. Fra 5 år har vi øvet de små på å ta små turer sammen med eldre barn, osv. Og når de er 6 år, så har barnet lov å få fikset alene. Men da med regler om hvor det er lov å gå, samt gi beskjed. Har også klokke som de kan ringe med. 

Anonymkode: 6d802...3d4

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Man trenger ikke sperre barna inne. Men å la en fire åring vandre ute alene er uansvarlig. Barn er forsvarsløse mot manipulerende overgripere.

Anonymkode: f5009...148

De 4 åringer jeg ser, går jo ikke alene på øde områder. De beveger seg ofte i byggefelt, på høylyst dag, og pleier ikke å gå langt unna.

Jeg tenker man må se an barnet. De fleste foreldre ser jo til barna etter 10-15 minutter, så de fleste foreldre følger litt med. 

At det ikke er vann/elver/høye stup, samt farlig trafikkerte veier i nærheten, er selvsagt en selvfølge.

Anonymkode: 70fdb...009

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...