Gå til innhold

Foreningen FRI tar over Pride-barnefestival


Helgekarjol

Anbefalte innlegg

Gjest paprikaskrue
1 hour ago, Andro said:

t samfunn med kommunikasjon rundt kjærlighet, respekt, likeverdighet, ulikhet, samhold og plass til alle er et mye tryggere samfunn enn der man forsøker å "beskytte" fanatisk religiøse, høyreekstreme og sveklinger mot det vakre mangfoldet som samfunnet er.

Kunne ikke bli mer enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uansett hvordan dere forsøker å vri virkeligheten til å passe dere, så skal ikke barn få presset voksen seksualitet ned over hodet sitt fra barnehagealder.

  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (Akkurat nå):

Uansett hvordan dere forsøker å vri virkeligheten til å passe dere, så skal ikke barn få presset voksen seksualitet ned over hodet sitt fra barnehagealder.

Ingen barn får tredd voksen seksualitet ned over hodet i kontakt med Fri eller Redd Barna.

Den skeive kampen handler om legning, kjønnsidentitet og seksualitet. Pride er ikke farlig, stygg eller smittsom, og tåler godt fokus. Selv om du blir beskjemma over å koble dine egne seksuelle fantasier til det du ser, er det ikke påtrengende eller upassende for barn å vite at folk er ulike. At folk kan like å leike med farger, fjær, glitter, lær, blonder og latex forderver ingen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at alle er enige om at transpersoner er det kjønnet de oppfatter seg som, heller ikke i USA, hvor et flertall mener at biologisk kjønn observert ved fødselen er det kjønnet man er. Det er selvsagt forskjeller i partiene, men totalt i befolkningen mener 54% dette. https://www.kff.org/report-section/kff-the-washington-post-trans-survey-views-of-trans-people-and-issues/

3/4 av voksne mener at undervisning om transidentitet ikke passer i barnehage og skolen opp til 8-9 år, og 7 av 10 mener det ikke passer opp til tiårsalderen (grade 4). For Middle School 11-14 år mener så mange som halvparten av voksne at undervisning i transidentitet  ikke er passende.

Samtidig er det bred enighet om at transpersoner ikke skal diskrimineres på arbeidsplassen, i boligsituasjoner, college og universiteter, helseforsikring og slikt. Så flertallet amerikanere benekter ikke at transpersoner finnes og skal ha beskyttelse mot diskriminering, de vil bare ikke gå med på at de har skiftet biologisk kjønn. Eller at barn og unge skal ha hormoner og kirurgi. Eller at transkvinner skal konkurrere i kvinneklassen.

I en annen undersøkelse så jeg at 60% var enig i at biologisk kjønn bestemmer hvilket kjønn man er, en oppgang fra 54% i 2017. Med andre ord mener flere i 2022 at biologisk kjønn bestemmer, det går ikke motsatt vei. https://www.pewresearch.org/social-trends/2022/06/28/americans-complex-views-on-gender-identity-and-transgender-issues/

Dette er det man kaller "backlash" en reaksjon når man mener noe har gått for langt. En motbevegelse.

Motbevegelsen i Norge begynte for alvor siden det ble kjent at skolens lærebøker nå bruker ord fra aktivistspråket, som at "kjønn er tildelt ved fødsel". Og at noen jenter har penis og noen gutter vagina. Det er ikke gjort klart at man identifiserer seg som det motsatte kjønn, det fremstilles som at man "er" det motsatte kjønn.

  • Liker 7
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frivis skrev (1 time siden):

Uansett hvordan dere forsøker å vri virkeligheten til å passe dere, så skal ikke barn få presset voksen seksualitet ned over hodet sitt fra barnehagealder.

Amen

  • Liker 8
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe skaper så mye misnøye som at minoriteten tvinger majoriteten til å gi minoriteten spesialbehandling.

Det er da man får motreaksjonen, og er det ikke lov å si imot, blir det en skjult misnøye som ulmer. Åpen diskusjon er sunt. Og tåler man ikke å lese kommentarfeltet, så er ingen tvunget til lese kommentarfeltet. Vil noen ikke svare på et innlegg, så svarer man ikke. Vil noen ha en pause fra Twitter eller Kvinneguiden, så tar man en pause. Er noen drittlei av en bruker, så muter man de.

Det er det som kalles å ta ansvar for seg selv, ikke at alle andre skal ta ansvar for deg.

Skeiv ideologi hadde fått mer respekt hvis de holdt seg unna skolens opplæringsplan. Hvis de ikke hadde påstått at trans blir det kjønnet de identifiserer seg med.

Tenk hvis de bare hadde sagt: Transkvinner er transkvinner og Transmenn er transmenn. Ingen hadde brydd seg. Ingen hadde trengt å si: "Dere mener vel ikke helt bokstavelig at biologiske menn er lesbiske kvinner?" fordi innen transmiljøet hadde man respektert kvinners rettigheter. 

Men neida.

  • Liker 2
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ops2 skrev (19 timer siden):

https://www.aftenposten.no/norge/i/WRdE72/redd-barna-avlyser-pride-festival-i-bergen-etter-alvorlige-trusler

Hvorfor sier de at:

- Alt materialet er overlevert til politiet.

- Men politiet ser ingen grunn til å avlyse?

Hvorfor det, siden det blir påstått at det er trakassering, trusler om vold og å møte opp og å utføre vold? Kan det være at 99% ikke er trusler, men argumenter som "dere seksualiserer barn" og "her er link til de dragartistene som skal opptre. Synes dere det passer?"

Kan de blåse opp og overdrive truslene, og ikke komme med eksempler fordi det ikke er så truende? Men ytringer de ikke har forutsett, og utskjelling av drag?

Kan det være at Redd Barna ikke hadde undersøkt hva slags artister som skulle bidra til underholdningen på forhånd, ble redd for den negative omtalen, og brukte dette som en unnskyldning for å avlyse? De ville ikke at disse artistene skulle opptre likevel?

Hadde de strøket dragunderholdningen, så ville det vært å innrømme at drag ikke er barnevennlig.

Samtidig fikk de dratt offerkortet.

Jeg vet ikke, jeg. Truslene mot barnearrangementet i Bergen kunne ikke være så alvorlig at politiet mener det er farlig for barn å møte opp der. Det er nå hva jeg tenker.

Jeg har ingen tiltro til at Foreningen FRI er ærlige. De er aktivister som fremstiller alt som ikke er nesegrus beundring, som hat. Negativ omtale skal ikke forekomme.

 

Dette var mine tanker også.

Og - kan det hende at noen/mange av Redd Barna’s faste givere avsluttet den økonomiske støtten?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Refreng
15 hours ago, Andro said:

Å skyve "omsorg" for barn foran seg for å frata dem en arena med fellesskap, feiring og informasjon er virkelig det nedrigste...

Barn og ungdom har en naturlig plass i pride. Det er mange årsaker til dette.
- Barn kan være født inn i regnbuefamilier, og det er fint å være del av et fellesskap med andre som har foreldre, søsken venner eller hva det nå er under regnbueparaplyen
- Barn har også legning, og er tidlig oppmerksom på om de er forelska i jenter, gutter eller begge deler
- Barn har en oppfatning av sitt eget kjønn, kjønnsroller og evt. kjønnsdysfori
- Noen barn er født intersex, altså uten kjønnskjennetegn
- Alle barn trenger å lære at vi mennesker er ulike, og at de ulikhetene ikke skaper motsetninger, men rikere samfunn og større frihet til å være seg selv. Vi skal lære å akseptere og respektere både oss selv og andre

 

 

Skal barn gå i tog som markerer psykisk sykdom? Det ville vært inkludrende å lære barna at det er normalt at mennesker kan selvskade, ha angst, depresjon, paranoide sykdommer som gir forfølgesesfølelser. Du kan bytte ut alle punktene dine med alvorlig psykisk sykdom eller kreft og det ville vært de samme argumentene. Punktene dine er ikke logiske argumenter for at barn skal være med på politiske markeringer, de er emosjonelle argumenter. Og på samme måte som det er enkelt å rettferdiggjøre pride markering for barn om man bruker emosjonell logikk, kan man også rettferdiggjøre at barn skal markere psykisk helse, depresjon, angst og kreft med de samme argumentene. Men, disse er voksne problemstillinger som man må ha reflektert tanker rundt for å forstå og ha nytte av.

Barn opplever fellesskap når de er i fellesskap. Politiske markeringer er ikke det. Barn skal ikke involveres i foreldrene sine politiske aktiviteter. Om det er protest mot strømprisene eller hva det skal være. Dette er de voksne sin oppgave å drive med, ikke barna våre. Om du mener strømprisene er feil, eller om du mener vi trenger et mer inkluderende samfunn, så er det din jobb som voksen å skape og jobbe for- ikke barna dine.

Barn har ikke seksuelle legninger, nei. De har ikke den seksuelle utviklingen før de blir eldre. "Forelskelsen" som noen barn føler på er noe helt annet enn å ha en legning eller være forelsket i noen som voksen. Det er faktisk ikke uvanlig at barn kan være "forelsket" i noen av det andre kjønn for så å innse at de er homoseksuelle som tenåringer. Barn har mange ulike følelser og impulser og til tider merkelige ideer om ting. Dette er bare naturlig for barn som, i mangel av bedre ord, fungerer på et enklere nivå enn voksne.

Jeg syntes det er helt unødvendig å skulle stemple barn som homoseksuelle eller heterofile. Barn er barn, legning er noe de må forholde seg til etterhvert som de blir eldre og forstår mer om seg selv og andre. Det er ikke noe som burde skyves ned i halsen deres fra de er barn. Å finne ut av legning er noe unge gjør i eget tempo og noe de burde få gjøre i fred uten at voksne presser dem til å "velge". De absorberer slike ting fra voksenverden gradvis etterhvert som de blir eldre. Om voksne vil fokusere veldig mye på egen legning og den slags, så kan de det. Barn skal få lov å være barn. De skal ikke trenge tenke over slike ting før de blir eldre og klar for det selv.

Barn kan oppfatte eget kjønn, ja. De har absolutt ingen evne til å ha komplekse tanker og følelser om hvilket kjønn de er. De har relativt enkel tankegang. Deres oppfatning av kjønn er en helt annen enn hva en voksen har. Barn kan ha en ide av hva en sau er, hos de yngste er ikke den ideen særlig mer avansert enn at det er et hvitt dyr som sier bæ. Utviklingen av forståelse for hva en sau er og dens rolle i verden, hvordan den fungerer osv er noe som utvikler seg gradvis. Hvor raskt barn er i stand til å forstå gradvis mer kompleks informasjon om sauen, varierer. På samme måte har barn relativt enkel oppfatning av hva det innebærer å være gutt eller jente som kan utvikle seg og endre seg over tid. Det er noe helt annet enn hva det vil si hos ungdommer og voksne. Dersom du spør barn hva gutt og hva jente er, så du vil se er det relativt enkle ideer de har. Jenter liker jenteting er for eksempel på hva de kan si. Jenter har langt hår, gutter har kort hår. Selv om vi som voksne vet at disse tingene ikke avgjør om du er jente eller gutt.

Kjønnsdysfori er noe folk tar stilling til når de blir gamle nok til å forstå det og ha et forhold til det. Ikke noe barn skal trenge forholde seg til. De skal ikke trenge være støttende omsorgspersoner for eldre ungdom og voksne med disse problemene. Det har ingenting med barn å gjøre. Like lite som depresjon eller kreft er noe de trenger å lære om eller delta i tog for før de blir gamle og modne nok til å ha et reflektert forhold til temaene. De barna som selv er rammet må tas hånd om av sine kjære og nære, eventuelt behandlere og andre voksne som vil dem vel. Men det er ikke barn sin rolle å engasjere seg i psykisk helse eller kreft. Like lite som det er barns sin rolle å engasjere seg i kjønnsdysfori

Barn lærer gradvis at mennesker er forskjellige. I et naturlig tempo som passer deres utviklingsnivå. Politiske markeringer er, igjen, en voksen aktivitet for eldre ungdom og voksne som har et reflektert forhold til tema de engasjerer seg i.

 

Quote

Et samfunn med kommunikasjon rundt kjærlighet, respekt, likeverdighet, ulikhet, samhold og plass til alle er et mye tryggere samfunn enn der man forsøker å "beskytte" fanatisk religiøse, høyreekstreme og sveklinger mot det vakre mangfoldet som samfunnet er.

Vi trenger ikke ha pridemarkeringer eller dragshows for barn for å ha et voksent samfunn med respekt for andre mennesker. Det virker heller ikke som om pride oppfordrer til respekt for andre når mange ikke en gang er villige til å ha saklige debatter med mennesker som har andre synspunkter. Jeg vil si at for eks veganere har blitt mer akseptert i samfunnet bl.a fordi veldig få av dem er aggressive og dømmende mot andre som ikke mener det samme. Dersom veganere skulle gå i tog og sa at alle som nektet gå i vegansk tog var imot dyrevelferd og hatet dyr, så ville de nok ikke fått så mye sympati. Dersom veganere ikke var villige til å saklig fortelle og debattere rundt meningene sine, men istedet stemplet alle som spiste dyr som høyreekstreme og religiøst fanatiske, så hadde mange raskt begynt å mislike veganere som gruppe.

Pridefolket holder på å gå i nyfrelst-fellen. Der de skal moralisere og kreve at andre gjør det samme som dem selv, samtidig som de lukker ørene for kritikk de ikke vil høre. Det er ikke måten man utvikler et bedre samfunn på, tvert imot skaper det polarisering og kjipe følelser rundt tema.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helene1982 skrev (23 timer siden):

Poenget er jo at det arrangeres festivaler støtt med ulike vage politiske agendaer. Enten det er arrangrt av et polititisk parti,en organisasjon eller et trossamfunn. Man kan kritisere innholdet om man kjenner innholdet. Man kan ikke true barnefestivaler med vold etter min mening.

Her diskuterer vi tre ting på en gang. For å klargjøre hva jeg mener:

1. Jeg er tilhenger av Pride. Inkludert de som opptrer sexy og outrert i tog. Inkludert menn i hundekostyme etc. Det er viktig å provosere. Det er ikke farligere enn shampooreklamer med halvnakne menn og kvinner.

2. Jeg er ikke tilhenger av å true noen med vold.

3. Jeg er sikkert enig med FRI i 90% , men jeg er sterkt uenig i enkelte ting. De fikk fjermet kravet til utredning før hormonbehandling av barn med kjønnsinkongruens.

4. Jeg vil ikke ha NOEN politikk inn i barnehagen. Ikke Høyre. Ikke LO. Ikke prester. Ikke foreningen FRI. Det mener jeg uavhengig av om jeg er enig i innholdet eller ikke.

Det arrangeres festivaler støtt, men ikke i barnehagene. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Agnesjenta said:

Dette var mine tanker også.

Og - kan det hende at noen/mange av Redd Barna’s faste givere avsluttet den økonomiske støtten?

Redd Barna hadde kanskje lest hva Barneombudet skrev, og begynt å sammenligne det med hva som er Foreningen Fri's standpunkt til behandling av barn og unge.

Bekymring for pasientsikkerheten i behandlingstilbudet til barn og unge med kjønnsinkongruens – Barneombudet

Barneombudet er stiller seg bak UKOM, som er rykende uenige med FRI. FRI vil ha pubertetsutsettende og kjønnsbekreftende behandling for barn og unge. FRI sier at pubertetsutsettende behandling er trygg og reversibel.

Ved å klikke på PDF og lese alt innholdet, står det at Barneombudet mener:

Quote

Barn og unge er ikke ferdig utviklet fysisk og kognitivt og det må derfor stilles strenge krav til forsvarlig helsehjelp. At behandling for kjønnsinkongruens i noen tilfeller kan være irreversibel, skjerper kravet til pasientsikkerhet. Antall barn og unge som ønsker pubertetsutsettende og kjønnsbekreftende behandling har økt de senere årene samtidig som helsehjelpen har blitt mer desentralisert. Dette innebærer at tiltak for å sikre pasientsikkerheten er særlig påkrevd.

Sakene i USA, hvor store selskaper har mistet inntekter etter å ha promotert saker og ting, viser at det er unge, idealistiske ansatte som "brenner for saken" som står bak kampanjene som treffer feil. Target for eksempel. De kjørte en stor Pride kampanje med vekt på transseksualitet, og satte opp store, synlige utstillinger. Men folk flest i USA mener det er bare to kjønn. Jeg har tidligere linket til 2 undersøkelser, her er en tredje: https://www.rasmussenreports.com/public_content/politics/biden_administration/most_americans_oppose_transgender_agenda

Target brukte en designer til å skape nye produkter, og så viste det seg at han lager varer for sitt eget firma - med Moloch som design. https://allthatsinteresting.com/moloch Jeg er ganske sikker på at det var en ung, edgy nyansatt person med doktorgrad i studier på likhetspolitikk og seksualitet som ordnet med samarbeidet...

Uh-oh. Bilder av hans varer med Moloch og teksten "Satan respekterer pronomen", "Satan elsker deg som den du er" og en pin med en giljotin og "Homofober kan legge hodet sitt her" spredte seg på internett og Targets ledelse skjønte at her måtte de gjøre noe for å redde omsetningen. At det ikke var Moloch varene Target solgte spilte ingen rolle. Target kunne ikke ha han som samarbeidspartner. Alt tilknyttet designeren ble fjernet og utstillingene satt langt bort innerst i lokalene.

Target brukte også "trusler" som en forklaring, ikke at omsetningen sto på spill hvis 7 av 10 kunder sier det er to kjønn.

 

Endret av ops2
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha politikk inn i hverken barnehage eller skole. Det skal være nøytralt. Jeg har selv tatt barna ut av deltagelse i skolegudstjenester.

Om jeg vil at barna skal gå i kirken, så kan jeg ta de med selv.

Om jeg vil at barna skal feire Pride, så kan jeg ta de med på Pridefestival.

Redd Barna kan ha et slikt arrangement, det er frivillig oppmøte. Men de burde ha regnet med kritikk. Er de helt isolert fra samfunnsdebatten? Kom det som en overraskelse? Aner de ikke hva FRI står for? Og FRI eier Oslo Pride.

De har rett til å ha et arrangement, og skal ikke tåle trusler om vold. Når det er sagt... Hvis ikke politiet så noen grunn til å avlyse, hvorfor sto ikke Redd Barna fast på sitt og holdt arrangementet?

Endret av ops2
  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er uenig med foreningen FRI i mye, men her gjør de helt rett.

Dersom vi «belønner» terrorister ved å avlyse Pride-arrangementer pga vold pga trusler, da stimulerer vi til MER vold og trusler.

Stå på rettighetene. Ikke la terroristene vinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, brukerdebatt, avsporinger, brudd på retningslinjene på Aktuelle saker og politikk, og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...