Gå til innhold

Feriepenger - kan noen hjelpe meg å regne ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg jobber turnus, og lurte litt på hvordan man regner ut feriepenger mtp det? Feriepengegrunnlaget mit er 284 000 (jobbet ikke hele året ifjor) og månedslønnen min (før skatt) er 42 000 fastlønn, men har jo variable tillegg ift kvelder, helligdager osv. Trekkes dette vet er ferietrekk? Jobbet feks 17. Mai, vil jeg få utbetalt det tillegget på en måte?  Er tariff så er jo 12% som gjelder mtp grunnlaget. 

Kan noen hjelpe meg å finne ut av dette, hva jeg vil få betalt ca? Er jo en formel fra forbrukerøkonom fra DnB man kan bruke for å regne ut dette, men er som sagt litt forvirret angående tilleggene.  Prøvd å spørre leder på jobb men personen er så opptatt for tiden at knapt noen får tak i lederen 

Anonymkode: 3bb2a...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

https://www.dnb.no/dnbnyheter/no/din-okonomi/regne-ut-feriepenger

 

Brukte denne måten å regne på og får 27618 kroner. Får jeg da tillegg fra forrige måned i tillegg eller ikke er det jeg lurer på egentlig. I tilfelle noen ikke skjønte spørsmålet ordentlig. Skattes det som normalt? Eller skattes det mindre siden det er mindre enn det jeg vanligvis tjener på en måned. Forstår meg litt lite på feriepenger skal jeg være ærlig. 

Anonymkode: 3bb2a...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man betaler ikke skatt av feriepenger. Du har allerede betalt skatt av lønningene dine ifjor. Du skal ikke betale to ganger skatt.

Anonymkode: dcec0...6fd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Man betaler ikke skatt av feriepenger. Du har allerede betalt skatt av lønningene dine ifjor. Du skal ikke betale to ganger skatt.

Anonymkode: dcec0...6fd

Okei takk! Da blir det jo ikke enorm forskjell på feriepengene og en vanlig lønning (etter skatt er trukket av lønna). Men hva med røde dager og andre tillegg, blir det utbetalt i juni eller ikke? 

Anonymkode: 3bb2a...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røde dager i mai blir betalt ut men tilleggene for kveld/natt/helg som du skulle jobbet i ferien din, får du ikke for de jobber du jo ikke om du tar ut ferie. Kveld/helg du jobbet i mai, ble utbetalt på mai-lønna. 

Anonymkode: c2ea7...2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feriepengene er minimum 10,2% av feriepengegrunnlaget. Den summen du har på grunnlaget er det du har tjent totalt i hele fjor - og da skal alt av tillegg osv være med i den summen ettersom det bare er en sammenslåing av alle dine brutto lønninger i fjor. (Rettelse: fjorårets feriepenger er ikke med i årets feriepengegrunnlag)

De fleste får 12%
 

så da får du vel 12% av 284 000 :)

Endret av sommerfugl154
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Røde dager i mai blir betalt ut men tilleggene for kveld/natt/helg som du skulle jobbet i ferien din, får du ikke for de jobber du jo ikke om du tar ut ferie. Kveld/helg du jobbet i mai, ble utbetalt på mai-lønna. 

Anonymkode: c2ea7...2a1

Det ser ikke sånn ut nei, der fikk jeg utbetalt helligdager for april. Ingenting for mai.

Anonymkode: 3bb2a...ae4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnonymBrukar0
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Man betaler ikke skatt av feriepenger. Du har allerede betalt skatt av lønningene dine ifjor. Du skal ikke betale to ganger skatt.

Anonymkode: dcec0...6fd

Hvorfor svarer du når du overhode ikke har peiling.

Feriepenger er skattepliktig på lik linje med lønn, men feriepenger er trekkfrie når de utbetales i ferieåret. Skattetrekket er høyere de andre månedene for å dekke opp at feriepengene er trekkfrie.

At man har betalt skatt for lønnen tidligere år har ingenting med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Man betaler ikke skatt av feriepenger. Du har allerede betalt skatt av lønningene dine ifjor. Du skal ikke betale to ganger skatt.

Anonymkode: dcec0...6fd

Hvorfor sjekker du ikke opp slikt før du skriver når du åpenbart mangler kunnskaper om temaet?

Anonymkode: c0abd...03d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tillegg som er opptjent i mai og kommer til utbetaling sammen med feriegodtgjøringen er gjenstand for forskuddstrekk med det trekket du vanligvis har på tillegg.

Du får om feriegodtgjøringen utbetales i juni;

12% av fjorårets feriegrunnlag (totalen minus feriepengegodtgjøringen du fikk i fjor om du har samme arbeidsgiver),
pluss en månedlønn uten forskuddstrekk,
pluss tillegg fra mai minus forskuddstrekk,
minus lønn for det antall feriedager du har opptjent som ferie i fjor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...