Gå til innhold

SAS lanserer El fly. Skal du være med på jomfruturen?


GrønnNellik68

Anbefalte innlegg

Frister ikke her men er visst snart bare løp og kjøp.

B4AEC12A-860B-4941-BB77-117C86E410E0.thumb.jpeg.2fcfc044134769795eb7d97f03f08c54.jpeg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, bevare meg vel 😅 Har vært med å bygge flere skip med batterifremdrift, og hadde folk bare visst hvor store utfordringer det er med sånne enorme batteribakker, så hadde det nok ikke fristet veldig å bli med på jomfruturen med et el-fly. Vet jo at det er grundig testet før det slippes på markedet, men jeg hadde aldri tatt sjansen. Ikke før etter flere år i drift, eventuelt.

Anonymkode: b751c...6c5

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært morsomt, og får jeg en billett hadde jeg blitt med. Men gidder ikke å forhåndsbook slik så langt frem i tid.

Anonymkode: 9c531...eb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Bli med og se om dere overlever!» Nei, takk.

Anonymkode: e6b75...556

  • Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokk at folk på KG er negative til noe som er positivt. Selvfølgelig blir jeg med!

Anonymkode: 82050...a4a

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært kjempegøy! Det blir nesten som å være med på en luftfartsrevolusjon! ;)

Anonymkode: baf94...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hørt fra 10.000 fot på vei til New York; "faen, vi glemte å lade fullt. Funker det med skjøteledning"? 😱

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neitakk🤯 #flyskrekkfrafør

Anonymkode: 2950b...314

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PITTY skrev (27 minutter siden):

Hørt fra 10.000 fot på vei til New York; "faen, vi glemte å lade fullt. Funker det med skjøteledning"? 😱

Hvordan gjør de det med vanlige fly da hvis de har fylt for lite drivstoff og går tom i luften?.

Når de fyller vanlige fly så beregner de mengden drivstoff opp mot vekten av passasjerer, bagasje, distanse og været. Flyr man f.eks. fra Trondheim til Oslo så fyller de ikke tankene fulle fordi det fører til høyere forbruk og fordi flyet blir veldig tungt når det skal lande.

Dette problemet slipper man med el-fly siden batteriene kan være fulladet uten at det går utover vekten.  

Anonymkode: 7057d...326

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er aldri med på noe som er 'for første gang'. Flyr ikke heller, så det gjør det også uaktuelt.

Å ta del i noe 'for første gang', om det er en ny bil, nytt bygg, ny teknologi osv, er det alltid flere problemer i starten som jeg ikke ønsker å ta del i.

Anonymkode: 39b52...77c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha.. vel.. da Ruter lanserte ørten elbusser på samme dag her i Oslo for ikke så lenge siden, så sto jo halvparten av dem og det ble fullstendig kaos. Og i Stavanger skulle de ha elbåt, den knelte jo også av tang og tare i viftene eller noe.

Nå vet jeg fly er mye sikrere og grundig gjennomtestet, det er jo ikke som om det er en ekte jomfrutur, bare første med passasjerer. Men likevel - nei takk.

Anonymkode: fa6db...6e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du Bente, hele navnet ditt og eurobonusnr ditt er synlig på skjermbildet ditt.

Anonymkode: 39b52...77c

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men du Bente, hele navnet ditt og eurobonusnr ditt er synlig på skjermbildet ditt.

Anonymkode: 39b52...77c

Godt observert 😂

Til tema; ja, jeg ville blitt med. Elektrisitet er da bare et annet drivstoff enn de mer tradisjonelle 🤷🏻

Anonymkode: 5bde7...da2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan gjør de det med vanlige fly da hvis de har fylt for lite drivstoff og går tom i luften?.

Når de fyller vanlige fly så beregner de mengden drivstoff opp mot vekten av passasjerer, bagasje, distanse og været. Flyr man f.eks. fra Trondheim til Oslo så fyller de ikke tankene fulle fordi det fører til høyere forbruk og fordi flyet blir veldig tungt når det skal lande.

Dette problemet slipper man med el-fly siden batteriene kan være fulladet uten at det går utover vekten.  

Anonymkode: 7057d...326

Man er derimot prisgitt at batteriene fungerer som de skal, hvis ikke mister man jo i verste fall all fremdrift og styrter i avgrunnen. Problemer med kjøling er f.eks. et kjent problem på større batteripakker, og om det ikke fungerer optimalt, tar det fort fyr. Lettere å stole på at en forbrenningsmotor fungerer som den skal, etter så mange år i bruk. Det er i hvert fall helt naturlig å være skeptisk til ny teknologi når følgene kan være katastrofale ved feil.

Dere skulle bare visst hvor mye galt det faktisk er med fremdriftssystemene til svært kjente aktører i passasjerbåtbransjen, for eksempel. Ikke selve motorene, men elektriske greier er det ofte problemer med. På grunn av tidspress fra rederi leveres skipet gjerne fra verft og setter ut på tur uten at alle systemer er i orden. Jeg vil tro at kravene er strengere for fly, men etter mange år i min bransje så blir man mer og mer skeptisk, selv overfor anerkjente aktører. Også til SAS og deres el-fly. 

Anonymkode: b751c...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man er derimot prisgitt at batteriene fungerer som de skal, hvis ikke mister man jo i verste fall all fremdrift og styrter i avgrunnen. Problemer med kjøling er f.eks. et kjent problem på større batteripakker, og om det ikke fungerer optimalt, tar det fort fyr. Lettere å stole på at en forbrenningsmotor fungerer som den skal, etter så mange år i bruk. Det er i hvert fall helt naturlig å være skeptisk til ny teknologi når følgene kan være katastrofale ved feil.

Dere skulle bare visst hvor mye galt det faktisk er med fremdriftssystemene til svært kjente aktører i passasjerbåtbransjen, for eksempel. Ikke selve motorene, men elektriske greier er det ofte problemer med. På grunn av tidspress fra rederi leveres skipet gjerne fra verft og setter ut på tur uten at alle systemer er i orden. Jeg vil tro at kravene er strengere for fly, men etter mange år i min bransje så blir man mer og mer skeptisk, selv overfor anerkjente aktører. Også til SAS og deres el-fly. 

Anonymkode: b751c...6c5

Det er skyhøye krav til sikkerhet og stabilitet i luftfarten. Det skjer jo omtrent ikke ulykker. Det samme kommer til å gjelde med elektriske fly også. Dersom noe skulle skje som ville det vært fullstendig krise og batteridrevne lufttransport ville blitt satt mange år tilbake. 

Anonymkode: baf94...7d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Frister like mye som å sitte på i en selvkjørende buss. (Altså, uten sjåfør) Altså, det kommer aldri til å skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah80 skrev (52 minutter siden):

Frister like mye som å sitte på i en selvkjørende buss. (Altså, uten sjåfør) Altså, det kommer aldri til å skje. 

Å joda. Snart sitter vi alle i selvkjørende kjøretøy som om det var det mest naturlige i hele verden!

Anonymkode: baf94...7d8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ikke på tale. 

Anonymkode: dbb48...91c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er skyhøye krav til sikkerhet og stabilitet i luftfarten. Det skjer jo omtrent ikke ulykker. Det samme kommer til å gjelde med elektriske fly også. Dersom noe skulle skje som ville det vært fullstendig krise og batteridrevne lufttransport ville blitt satt mange år tilbake. 

Anonymkode: baf94...7d8

Det er det, men min erfaring gjør det veldig vanskelig å stole på batteriene, for de er jo de samme enten det er på sjø eller i lufta. Det er ganske ny teknologi vi snakker om her, for bare noen år siden var det jo omtrent ikke snakk om batteri som fremdrift.

Anonymkode: b751c...6c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...